تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846353389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پیشرفت، یعنی توسعه فرهنگی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > افروغ، عماد  - الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت چه پیش‌فرض‌هایی را در درون خود نهفته دارد؟  پاسخ این پرسش بستگی به نوع نگاه ما به مقوله «پیشرفت» دارد. این پرسش حداقل 4مفهوم دارد؛ الگو، اسلامی، ایرانی و پیشرفت. باید با دقت‌نظر به این مفاهیم توجه کرد و در نهایت پیش‌فرض ترکیبی آنها را به دست آورد. اولین پرسشی که مطرح می‌شود و می‌تواند پیش‌فرض‌ها و ملزومات خود را داشته باشد، این است که «پیشرفت چیست؟» دقت کنیم که «توسعه»، «پیشرفت» نیست. پیشرفت ترجمه واژه «Progress» و توسعه ترجمه واژه «development» است. این قول جاافتاده‌ای است که «پیشرفت»، توسعه نیست. پیشرفت جهات فرهنگی، معنوی، اخلاقی و ابعادی متناظر و متناسب با فرهنگ یک جامعه دارد که الزاما ممکن است در تعریفی خاص از توسعه قرار نگیرد. وقتی فی‌المثل توسعه را با الگوهای رایج آن درنظر می‌گیریم، در آنجا نمی‌توان از تعالی اخلاقی و معنوی دم زد بلکه باید بیشتر به دنبال توسعه اقتصادی بود. حتی زمانی که بحث توسعه همه‌جانبه مطرح می‌شود، باز در آن ابعاد اخلاقی و معنوی را نمی‌توان دید. در نظریه‌های رایج توسعه و نوسازی بیشتر بر رشد اقتصادی شاخص‌های گوناگون توجه می‌شود. حالا ممکن است در نظریه‌ای شاخص‌ها محدودتر باشد و در یکی جامع‌تر یا در یکی به ملزومات هنجاری و فرهنگی توجه ‌شود و در دیگری نه و یا ممکن است نظریه‌ای تنها عوامل درونی را ببیند و از عوامل بیرونی غفلت کند و نظریه‌ای دیگر برعکس، تنها بر عوامل بیرونی تکیه کند و عوامل درونی را کنار بگذارد، برخی نظریه‌ها هم تلاش دارند همزمان بر عوامل درونی و بیرونی و ربط آنها به یکدیگر توجه نشان بدهند. این کمی کار را مشکل کرده است؛ به این معنا که اگر پیشرفت را به توسعه تقلیل بدهیم، با مجموعه‌ای از پارادایم‌های مختلف توسعه مواجهیم که بین آنها هیچ وجه مشترکی وجود ندارد و تنها بسته به رویکرد نظری‌ای است که اتخاذ می‌شود؛ اما وقتی پای پیشرفت به میان می‌آید، کار هم سخت‌تر می‌شود و هم راحت‌تر؛ سخت‌تر از این حیث که ابعاد اخلاقی، فرهنگی، معنوی و تاریخی وارد می‌شوند و ساده‌تر از این نظر که با مقوله ملموس‌تر و خودی‌تری مواجهه خواهیم داشت. خودی‌تر از این باب که هر فرهنگی ارزش‌های نسبتا ملموس برای خود دارد. اگر از زاویه «زیست جهان» به این مقوله نگاه کنیم، پی می‌بریم که هر فرهنگی، جامعه، زیست جهان و ارزش‌های خود را به خوبی می‌شناسد و نیز مؤلفه‌های مربوط به اعتلای روانی و روحی خود را. بنابراین در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در خصوص مقوله پیشرفت آن به دنبال «توسعه فرهنگی» هستیم. می‌توان گفت پیشرفت، یعنی «توسعه فرهنگی» و نه «فرهنگ توسعه»؛ یعنی توسعه‌ای که خود را با ارزش‌ها و هنجارهای یک جامعه وفق می‌دهد و باردار آنها هم می‌شود. ترابطی بین وجه مادی و معنوی پیدا می‌شود و آنها از هم تأثیر و تأثر پیدا می‌کنند. پیشرفت توسعه را هم دربردارد اما توسعه الزاما پیشرفت را دربرندارد. البته بستگی به تعریفی دارد که از توسعه ارائه می‌دهیم. اگر تحت تأثیر رویکردهای جاری توسعه قرار بگیریم، متوجه می‌شویم که توسعه الزاما پیشرفت نیست اما اگر پیشرفت را اساس و نوعی برون‌شدگی از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب را مطمح نظر قرار دهیم و نگاه جامعی به این برون‌شدگی داشته باشیم و از جهت‌های این برون‌شدگی هم غفلت نکنیم، آنگاه می‌توان گفت که پیشرفت، توسعه را هم دربردارد. نظریه‌های نوسازی، شاخص‌های خاصی هستند و بیشتر نگاهی معطوف به تمایزیافتگی و تفکیک ساختاری دارند. در این وضعیت، در برابر این سؤال قرار می‌گیریم که آیا انسانی که در یک شهر زندگی می‌کند، الزاما پیشرفته‌تر از انسانی است که در روستا زندگی می‌کند؟ شاید در اوایل شکل‌گیری جامعه‌شناسی این پرسش جواب روشن و قاطعی داشت اما امروزه با قاطعیت نمی‌توان آن را پاسخ گفت. امروزه می‌گویند هیچ ضمانتی وجود ندارد کسی که در شهر زندگی می‌کند، یک زندگی راحت‌تر، روان‌تر، با نشاط‌تر، اخلاقی‌تر و با مشکلات هویتی کمتری نسبت به کسی که در روستا زندگی می‌کند، داشته باشد. بنابراین باید هم نگاهی جامع و هم فرهنگی به توسعه داشت. فرهنگ توسعه با توسعه فرهنگی متفاوت است. فرهنگ توسعه به این معناست که توسعه الگوی واحدی دارد و این الگو در غرب شکل گرفته است و امروزه هم آمریکا در اوج این توسعه‌یافتگی و کشورهای دیگر هم باید متوجه این معنا باشند که غرب چگونه توسعه یافته است. یکی از الگوهایی که در نظریه‌های توسعه مطرح می‌شود، الگوی فرهنگی است. در الگوی فرهنگی توسعه براین تکیه می‌شود که چه اتفاقاتی در غرب رخ داده که منجر به توسعه شده است. حال در ذیل این الگو، نظریه‌های روانشناختی و تاریخی مطرح می‌شود. در این نگاه فرهنگ توسعه، باید به بسترهای توسعه در غرب توجه نشان داد و آنگاه باید فرهنگ و ارزش‌های بومی و خودی را برای نیل بدان تغییر داد. به این معنا که اگر می‌خواهید به توسعه برسید، توسعه را در ربط عقب‌ماندگی خود با بیگانه تعریف نکنید بلکه به دنبال عوامل فرهنگی و روانشناختی عقب‌ماندگی بگردید. در این دیدگاه، عکس این عوامل (فرهنگی و روانشناختی) را باید در غرب دنبال کرد و آنگاه لازم است تا روانشناسی و فرهنگ خود را کنار نهاد. در این بین بحث‌هایی از این قبیل که غر‌بی‌ها عقل‌‌گرا، تحلیلی و دنیاگرا و شرقی‌ها ترکیبی، احساسی و آخرت‌گرا هستند، بروز می‌یابد. بنابراین وقتی پای پیشرفت با این مؤلفه‌ها به میان می‌آید، آنگاه راحت‌تر می‌توان الگوهای بومی چون الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را مطرح کرد؛ اما اگر بحث توسعه را مطرح سازیم و آن را عام بدانیم، دیگر نمی‌توان از الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت سخن به میان آورد. از این‌رو ناچاریم بگوییم که توسعه یک الگو بیشتر ندارد و آن هم اتفاقی است که در غرب افتاده و سپس به تأسی از نظریه ‌داروین قائل به تکامل شویم و یک‌دسته پیش‌فرض‌ها را به تبع آن بپذیریم؛ یعنی اینکه روزگاری غرب مثل ما بوده و اتفاقاتی در آنجا رخ داده و اقداماتی در پی آن صورت گرفته است و لذا ما هم برای رسیدن به توسعه باید در راه غرب گام نهیم. در این رویکرد عنوان می‌شود که عقب‌ماندگی کشورهای غیرغربی ربطی به کشورهای توسعه‌یافته ندارد و عامل را باید در خود آنها جست. پس، اگر توسعه را با پیشرفت خلط نکنیم و ابعاد روحی، معنوی و اخلاقی را در آن نه مستقل از ابعاد دیگر توسعه؛ بلکه مرتبط با آنها لحاظ کنیم و البته روح را در این ارتباط به فرهنگ بدهیم یعنی یک توسعه جامع و فرهنگی را دنبال کنیم آنگاه می‌توان پای الگوهای بومی ازجمله اسلامی- ایرانی را به میان کشید. در غرب بحث توسعه مطرح بود؛ یعنی پس از جنگ جهانی دوم و سپس در اثر نقدهایی که به الگوهای گوناگون توسعه و نظریه‌های نوسازی وارد شد. به تدریج الگوهای دیگری مطرح شدند. در برابر نظریه نوسازی، نظریه وابستگی مطرح شد، خود نظریه وابستگی 4 نظریه در دل خود دارد. بعدها نظریه صورت‌بندی اجتماعی مطرح شد که افرادی مثل «تایلور» به پیروی از «آلتوسر»‌ و «پولانزاس» دیدگاه‌های خود را بیان کردند نیز به تدریج نظریه‌هایی چون «توده‌گرایی نو» و «نیازهای اساسی» مجال ظهور یافتند و این اواخر «توسعه فرهنگی».   براثر نقدهایی که به نظریه‌های توسعه و نوسازی در غرب وارد شد، غربیان به ابعاد معنوی و اخلاقی (توسعه) توجه نشان دادند و خیلی راحت پذیرفتند که توسعه الزاما پیشرفت نیست. حال اگر جامعه‌ای توسعه منهای پیشرفت می‌خواهد، این نظریه (توسعه غربی) در اختیارش است، آن را به کار بندد و ببیند به کجا می‌رسد؟ مگر زمان شاه ما از کدام نظریه پیروی می‌کردیم و روند به کجا انجامید و اکنون از کدام نظریه پیروی می‌کنیم؟ اما اگر بگوییم که زندگی و حیات انسان یک زندگی صرفا مادی نیست و ابعاد معنوی را باید مرتبط با آن دید و در این بین اصالت را معنا بخشید، آنگاه یک الگوی خاص توسعه خواهیم داشت. بحث مهم این است که توسعه‌ای را دنبال کنیم که هم جامع باشد و هم توجه به ابعاد تاریخی و فرهنگی از یک‌سو و ابعاد معنوی و اخلاقی را از سوی دیگر داشته باشد.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن