تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816541282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي علت بوي بد دهان واي... چقدر دهنش بو مي‌ده!


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بررسي علت بوي بد دهان واي... چقدر دهنش بو مي‌ده!
جام جم آنلاين: با اين كه روزي چندين مرتبه دندان‌هايش را مسواك مي‌زند، ولي باز هم وقتي سوار خودرو يا وارد فضاي سربسته‌اي مي‌شود، اطرافيانش ناخودآگاه چهره خود را درهم برده و سعي مي‌كنند مسير هوايي تنفس خود را تغيير دهند.


گفته مي‌شود دهان يكي از آلوده‌ترين قسمت‌هاي بدن است كه با رشد يك سري از ميكروب‌هاي هوازي و غيرهوازي و در اثر عدم رعايت نكات بهداشتي، دچار بوي بد و نامطلوبي مي‌شود.

دكتر اميرحسين فقيهي، فوق‌تخصص گوارش و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران در گفتگو با «جام‌جم»، دراين‌باره مي‌افزايد: از آنجا كه حفره سينوس‌ها در سر (استخوان جمجمه، صورت)‌ قرار دارند، گاهي اوقات ميكروب‌هايي كه در اين مناطق رشد مي‌كنند، خود ايجاد سينوزيت مي‌كنند كه ترشحات به وجود آمده از پشت حلق خارج مي‌شوند.

به همين دليل از سينوس‌ها به عنوان جايگاهي براي رشد ميكروب‌ها و ايجاد بوي بد دهان مي‌توان ياد كرد.

از سوي ديگر، به گفته اين فوق‌تخصص، دستگاه تنفس با بوي بد دهان، رابطه‌اي قوي و مستقيم دارد كه قسمتي از آن مربوط به دستگاه تنفس فوقاني است كه شامل سينوس‌ها و بيني مي‌شوند كه عفونت‌هاي سينوسي، بيني، التهابات مزمن بيني و آتروفي مخاط بيني باعث رشد زياد ميكروب‌ها و به وجود آمدن بوي بد دهان مي‌شود.

به گفته دكتر فقيهي، يافته‌ها نشان مي‌دهند كه ريه‌ها و راه‌هاي هوايي بزرگ همانند برونش‌ها نيز در بروز بوي دهان موثرند.

وي مي‌افزايد: وقتي عفونت‌هاي مزمن باعث آسيب به بافت ريه مي‌شود، موجب وضعيت برونشكتازي و به دنبال آن سرفه‌هاي دائمي، رفع خلط و نهايتا بوي بد دهان مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه خاطرنشان مي‌كند: وقتي بيمار با وضعيت بوي بد دهان به پزشك مراجعه مي‌كند، بهترين راه معاينه نواحي فوقاني دستگاه تنفس وي (يعني سينوس‌ها، مخاط حلق، دهان و دندان‌ها)‌ است كه در صورت سالم بودن اين موارد، بوي دهان به ناراحتي‌هاي گوارشي، تعميم داده مي‌شود.

نوزاد به محض به دنيا آمدن از شير مادر تغذيه مي‌كند و آرام‌آرام با مكيدن خود يكسري از ميكروب‌ها را وارد حلق و دستگاه گوارش خود مي‌كند كه برخي از اين ميكروب‌ها مفيد و برخي ديگر مضر هستند. دكتر فقيهي با اشاره به اين مطلب، مي‌افزايد: ولي آنچه كه در بروز و ايجاد بوي بد دهان موثر است به نحوه تغذيه كودك و استفاده بيش از حد از شيريني و شكلات برمي‌گردد كه باعث رشد بيش از حد ميكروب‌هاي مضر در محيط دهان مي‌شود كه با جايگزين كردن سبزيجات و ميوه‌ها مي‌توان تا حد زيادي از بروز اين عارضه جلوگيري به عمل آورد.

بوي دهان در بيماري‌‌هاي سيستميك

تحقيقات نشان مي‌دهد كه بوي بد دهان از طريق رشد روزافزون ميكروب‌ها در دستگاه گوارش نيز به وجود مي‌آيد، ولي گاهي اين بو ناشي از عدم استحكام دريچه معده به مري رخ مي‌دهد كه ايجاد بيماري ريفلاكس (برگشت اسيدمعده به مري)‌ مي‌كند كه مي‌‌تواند در اين دسته از بيماران، بوي بد دهان را سبب شود. بنابراين توصيه‌اي كه از سوي انجمن گوارش آمريكا در اين خصوص مي‌شود، مسواك كردن دندان‌ها و زبان و استفاده از نخ دندان است كه بوي ناشي از رشد ميكروب‌ها را كاهش مي‌دهد.

به گفته اين فوق‌تخصص گوارش، برخي از بيماري‌هاي سيستميك نيز مي‌توانند بوي خاصي براي دهان ايجاد كنند، مثلا بيماران نارسايي كليه كه ممكن است از مخاط دهانشان نيز ترشح شود و افرادي كه دچار ناراحتي‌هاي كبدي (هپاتيت‌هاي مزمن)‌ نيز هستند، از بوي دهان و تنفس آنها، مي‌توان بيماري‌شان را تشخيص داد و همچنين افراد ديابتيك كه از اين مشكل رنج مي‌برند.

رهايي از بوي دهان

گفتني است، گرسنگي نيز به علل ايجاد تغيير در متابوليسم بدن و سوختن مواد قندي، فرد را دچار بوي بد دهان مي‌كند؛ ولي آنچه كه در اين خصوص حائز اهميت است، رعايت بهداشت دهان و دندان است، حتي مي‌توان با رعايت اصول بهداشتي از بوي بد دهان به هنگام صبح نيز خودداري كرد.

دكتر فقيهي با اشاره به اين كه بوي بد دهان مي‌تواند علامتي باشد براي رسيدن به علتي كه باعث به وجود آمدن آن شده است، مصرف دخانيات را از علل اصلي بوي بد دهان ذكر مي‌كند و در ادامه مي‌گويد: با رعايت بهداشت و مصرف محدود مواد غذايي همچون سوسيس، كالباس و برخي نوشيدني‌ها همانند چاي و قهوه زياد كه مي‌توانند ايجاد ريفلاكس كنند و مسواك زدن دندان‌ها، مي‌توان تا حد زيادي از ايجاد بوي بد دهان جلوگيري كرد.
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن