تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820627202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن و رابطه رعد و برق و باران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
قرآن و رابطه رعد و برق و باران
در قرآن مجید کراراً سخن از «رعد» و «برق» به میان آمده و بلافاصله بعد از آن به ریزش بارانها اشاره شده است.

در آیه 24 سوره روم می خوانیم: " وَ مِنْ ءَايَاتِهِ يُرِيكُمُ الْبرَْقَ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ يُنزَِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَيُحییِ بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاََيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُون‏: و از آیات ونشانه های او این است که برق (و رعد) را به شما نشان می دهد که هم مایه بیم است و هم امید(بیم از صاعقه ها و امید به نزول باران) و از آسمان آبی فرو می فرستد که زمین را بعد از مردنش، با آن زنده می کند در این نشانه هایی است (از عظمت و قدرت خدا) برای گروهی که فکر می کنن".

و درآیه 12 سوره رعد می خوانیم: " هُوَ الَّذِى يُرِيكُمُ الْبرَْقَ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ يُنشِئُ السَّحَابَ الثِّقَال‏: او کسی است که برق را به شما نشان می دهد که هم مایه ترس است و هم امید، و ابرهای سنگین ایجاد می کند".

و همچنین خداوند در سوره ی نور ایه 43 می فرماید:
اَلم تر أنَّ الله یُزجی سَحابا ًثمَُ یُولِّفُ بَیَنهُ ثُمَّ یجَعَلُهُ رُکاماً فَتَریَ الوَدَق یَخرُجُ مِنَ خِلالِهِ و یُنَزَّلَ مِن السَّماءِ... .
آیا ندیدی خداوند ابر ها را به آرامی می راند، سپس بین آن ها پیوستگی و اتصال برقرار می سازد، سپس ازآن ها را یکی برروی دیگری انبوه می نماید، سپس باران را می بینی که از لابلای آن خارج می شود؟...(نور/43)

برخی از محققان می گویند منظور از پیوستگی (یولفّ)در آیه فوق ،ایجاد الکتریسیته است که خبر نوید بخش نزول باران را به انسان می دهد و بر اثر برخورد ابر هایی که دو بار منفی و مثبت دارند تخلیه ی الکتریکی به صورت نور و غرش ظاهر می شود.
همان طور که بیان شد ابر ها دارای نیروی الکتریسیته هستند. این واقعیت علمی را فرانکلین برای نخستین بار در سال 1752 به ثبوت رسانید و دانشمندان پس از او به تعمق و تأمل بیشتری در باب پیداش ابر ها و انحاءِ گوناگون آن پرداختند

در گذشته کسی دقیقا نمی دانست که پیدایش «رعد» و «برق» از کجا است، و لذا هر کس فرضیه ای برای خود درست می کرد، و گاه آن را با اسطوره ها و افسانه ها می آمیخت. ولی امروز مسلم شده است که جریان رعد و برق مربوط به تخلیه های الکتریکی است که بین دو قطعه ابر یا الکتریسته های مختلف (یکی مثبت و دیگری منفی) حاصل می شود، و در واقع همان طور که وقتی دو سیم برق به هم نزدیک شود، جرقه ای می زند که هم دارای صدا و هم حرارت است، همین معنی در میان ابرها رخ می دهد، «برق» جرقه عظیم آن است و «رعد» صدای آن جرقه.
گاه این تخلیه الکتریکی بین قطعات ابری که دارای الکتریسیته مثبت است و زمین که معمولا الکتریسیته منفی دارد صورت می گیرد و در این هنگام، جرقه در سطح زمین ظاهر می شود، و آن را « صاعقه » می نامند که سبب آتش سوزیهای مهیب در بیابانها و جنگلها و گاه در ساختمانها می شود و ممکن است یک گله گوسفند عظیم را در یک لحظه تبدیل به خاکستر کند، و یا اگر به کوه بخورد سنگها متلاشی شود، و یا اگر به سطح دریا اصابت کند جاندران دریا را در یک منطقه نابود سازد همه اینها به خاطر آن است که حرارت حاصله از آن جرقه بسیار بالا است ( درحدود پانزده هزار درجه سانتیگراد یعنی تقریبا دو برابر حرارت سطح خورشید) حرارتی که همه چیز را مبدل به دود و خاکستر می کند.

بنابراین گرچه برق و رعد، از مظاهر وحشتناک جهان طبیعت است ولی با این حال فواید و برکات زیادی نیز در بر دارد.
یکی از مهمترین آثار آن، نزول بارانهای سنگین است، زیرا حرارت ناشی از آن، مقدار زیادی از هوای اطراف را می سوزاند، و فشار هوا کم می شود و می دانیم در فشار کم، ابرها می بارند، و به همین دلیل رگبارهای شدید بعد از رعد و برقها ظاهر می شود.

این نکته نیز جالب توجه است که در همان حال که ابرهای متراکم تا نزدیکیهای زمین را می پوشانند و هوا تاریک می شود، و صدای غرش رعد و روشنایی برق شنیده و دیده می شوند، تندبادهای «بالابر»، سبب می گردد که ابرها، حامل دانه های درشت و فراوان شوند و بسیار ثقیل و سنگین گردند. و این درست همان چیزی است که در آیات فوق خواندیم که بعد از اشاره به مساله برق سخن از ابرهای سنگین می گوید.

از این گذشته حرات شدید برق سبب می شود که قطرات باران با مقدار بیشتری از اکسیژن ترکیب شده و آب اکسیژنه که آب سنگین نیز گفته اند حاصل شود و این آب سنگین، اثر فوق العاده ای در کشتن بسیاری از میکربها و آفات نباتی دارد.
و لذا دانشمندان گفته اند هر سال رعد و برق کمتر باشد آفات نباتی بیشتر است.) و این تفسیر دیگری است درباره ابرهای سنگین)
اضافه بر اینها قطرات باران که با «کربن هوا» به واسطه حرارت شدید برق آمیخته می شود حالت اسید کربنیک پیدا می کند که بعد از پاشیده شدن بر زمینها و ترکیب با مواد دیگر، ترکیباتی به وجود می آورد که از بهترین کودها برای پرورش گیاهان محسوب می شود. تا آنجا که بعضی از دانشمندان می گویند مقدار کودی که از رعد و برقها در کره زمین به وجود می آید بالغ بر ده میلیون تن در سراسر کره زمین است که رقم بسیار بالایی است.

دکتر موریس بوکای دانشمند تازه مسلمان شده ی فرانسوی یکی دیگر از پژوهشگران قرآن است که چندین سال از عمر خود را صرف تحقیق در آیات نموده است.وی درباره ی آیات فوق که مطابق دانش امروزقلمداد کرده است چنین می نویسد :در این دو آیه از همبستگی آشکار میان دو تشکیل ابرهای حامل باران و تگرگ و تولید برق و صاعقه سخن گفته می شود در اولی میل و اشتیاق وجود دارد زیرا مفید فایده است ،و دومی باعث ترس و خوف است وفرود امدنش دارای تابع اراده وتصمیم کامله ی خداوند است. رابطه ی میان این دو پدیده مطابق با اطلاعاتی است که که در حال حاضر از الکتریسته جوی داریم.

مطلب شگفت انگیز دیگر از آیات علمی قران درباره ی مقدار ثابت نزول قران در سطح جهان است.دانشمندان علم جهان شناسی که همین چند دهه ی اخیرموفق به ثبت و ضبط باران نازل شده درسطح جهان شده اند،می گویند : درهر ثانیه بر روی کره ی زمین 17میلیون تن باران می بارد که مساوی با 536 تریلیون (536000 میلیارد ) تن در سال است و این رقمی است ثابت و لا متغیر.

اما قرآن مطلب فوق را قرن ها پیش در یک آیه ی کوتاه مختصر و مفید و رسا به جهانیان اعلام داشته است آنجا (سوره ی زخرف ایه ی 11)که می فرماید:

و اَلّذی نَزَّلَ مِن السَماءِ ماءً بِقَدر... .ِ

و او کسی است که از آسمان آابی فرستاد به اندازه ی معیین... .

حال خواننده ی گرامی خود قضاوت کند که اگر آیات قران اعجاز نیست پس چیست؟کدام بشر عادی می توانست چهارده قرن پیش در جاهلی ترین محیط جهان این گونه مطالب علمی را که علم بشر تازه بدان دست یافته است اظهار کند ؟جز این که اعتراف کنیم قران حق است و آورنده ی این آیات از جانب خدا مبعوث گشته است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 334]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن