واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آهنگسازي در موسيقي ايران-3تعريف درستي از آهنگساز وجود ندارد
جايگاه آهنگساز در موسيقي ايران تعريف شده نيست و بي جهت عنوان آهنگساز به اشخاص مختلف داده مي شود درحالي كه هر ملودي سازي لزوما آهنگساز نيست و بايد تعريفي جداگانه براي اين دو مقوله در نظر گرفته شود.
حسين يوسف زماني، آهنگساز در نشست تخصصي بررسي ويژگيهاي آهنگسازي كه در خبرگزاري مهر برگزار شد ضمن بيان اين مطلب در انتقاد به عدم مرز بندي در تعريف دو مقوله آهنگساز و ملودي ساز گفت : نغمه پرداز و يا نوا ساز بايد تعريف جداگانه اي از آهنگساز داشته باشد به اين معنا كه اگر فردي تنها ملودي مي سازد و آن را به شخص ديگري براي اركستراسيون مي سپارد اين شخص آهنگساز نيست بلكه او تنها يك ملودي ساز است اما اگر كسي ديگرمقولات آهنگسازي از جمله ملودي ،هارموني و اركستراسيون را با هم پيش ببرد يك آهنگساز به شمار مي رود.
وي در ادامه به نقش شعر در موسيقي به عنوان يكي از مهمترين عوامل رشد آهنگسازي اشاره كردو گفت : موسيقي ايران از ديرباز پيوند تنگاتنگي با ادبيات و به خصوص شعر داشته است بر همين اساس مردم هنوز هم به موسيقي بي كلام اقبال نشان نمي دهند در حالي كه شايد موسيقي بي كلام تاثيرش بيش از موسيقي با كلام باشد چراكه موسيقي بي كلام در دنياي ديگري كه آميخته با درونيات هنرمند است سير مي كند و آهنگساز راحت تر با موسيقي و مخاطب خود ارتباط برقرار مي كند و اين در حالي است كه موسيقي با كلام تا اندازه اي دست و پاي آهنگساز را مي بندد؛ ولي با اين حال شعر خوب و دلنشين در آهنگسازي از ضروريات است كه متاسفانه امروزه كمتر به كار مي رود و يا به عبارت بهتر شعري كه به دل مردم بشيند و برزبان ها باشد در شرايط فعلي كمترتصويب مي شود.
اين نوازنده ويولن در ادامه افزود : دوره برنامه راديويي گلها يا گذشته اي را كه در هنر موسيقي به عنوان دوران طلايي از آن ياد مي كنيم دوراني است كه موسيقي اصيل ايراني را با ملودي هاي زيبا و آهنگسازي هاي مثال زدني از برنامه گلها و ساير اركسترهاي راديو و تلويزيون ملي ايران مي شنيديم و مي ديديم كه همه آن حاصل تلاش و همدلي بين آهنگساز و شاعر بود اما متاسفانه در حال حاضر اين تعامل بين آهنگساز و شاعر تقريبا از بين رفته است ؛ به خوبي به ياد دارم در آن زمان من به عنوان آهنگسازنزد كريم فكور شاعر مي رفتم و بارها و بارها با يكديگر در خصوص چگونگي شعر و ترانه با ملودي موردنظر بحث مي كرديم و بعد به نتيجه مطلوب مي رسيديم.
وي در ادامه افزود : زنده ياد علي تجويدي كه در كارنامه كاري خود موسيقي و ملودي هاي كم نظيري ساخته است وبيشترآن كارهاي ماندگار را با شاعراني چون نواب صفا، رهي معيري و بيژن ترقي انجام مي داد و من شاهد بودم كه در طول ماههاي مختلف ساعت ها با يكديگر صحبت مي كردند و دست آخر به آن نوع موسيقي مي رسيدند كه هم عامه مردم و هم فرهيختگان در عرصه هاي مختلف از آن بهره مي بردند و با آنها ارتباط برقرار مي كردند.
حسين يوسف زماني در پايان افزود : تعداد آهنگسازان امروزه نسبت به گذشته بسيار زياد شده چراكه در گذشته تنها چند آهنگساز و نواسازدرحيطه هاي كاري مختلف وجود داشتند كه هريك از آنها مي دانستند چه مي خواهند بسازند و راديو و تلويزيون هم به وفور آهنگ هاي آنها را پخش مي كرد ولي متاسفانه امروزه هم تعداد آهنگسازان بالا است و هم رسانه ملي از آنها حمايت نمي كند درنتيجه آهنگ هاي خوبي هم كه ساخته مي شود به گوش مردم نمي رسد.
شنبه 2 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]