تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815648484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس مسائل سياسي در گفتگو با فارس: نگاه صميمانه مردم آمريكاي لاتين به ايران و احمدي‌نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يك كارشناس مسائل سياسي در گفتگو با فارس: نگاه صميمانه مردم آمريكاي لاتين به ايران و احمدي‌نژاد
خبرگزاري فارس: يك كارشناس مسائل سياسي گفت: اكثر مردم آمريكاي لاتين نگاه بسيار صميمانه و دوستانه‌اي نسبت به جمهوري اسلامي و رئيس جمهور ايران دارند.


«سيد رضا موسوي» كارشناس مسائل سياسي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي به تشريح روابط ايران و ونزوئلا، حضور ايران در آمريكاي لاتين و ... پرداخت.
مشروح اين گفتگو را در زير مي‌خوانيد.

* روابط ايران و ونزوئلا جزو بهترين روابط در سطح دنيا

وي در اين گفتگو ونزوئلا را از جمله كشورهاي مهم توليد‌كننده نفت در جهان و يكي از اعضاي اصلي اوپك خواند و به سابقه حضور 70 ساله اين كشور در اوپك اشاره كرد.
موسوي اولين وجه مشترك ايران و ونزوئلا را قبل از روي كار‌ آمدن دولت چاوز عضويت در اوپك خواند و افزود: هر چقدر اعضاي اوپك با همديگر هماهنگي و همكاري داشته باشند، امكان تعامل در عرصه‌هاي بين‌المللي براي اين كشورها و تامين منافع ملي آنها بيشتر فراهم مي‌شود.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه بعد از روي كار آمدن دولت چاوز، بخصوص نگاه دولت جديد نسبت به مسائل جهاني و بين‌‌المللي، وجه مشتركات ما (ايران و ونزوئلا) از يك مورد كه عضويت در اوپك بود به ساير حوزه‌ها افزايش يافت، خاطرنشان كرد: ونزوئلا در منطقه‌اي قرار گرفته كه به تعبير آمريكايي‌ها، تحليلگران و كارشناسان سياسي حياط خلوت آمريكاست و شايد مي‌توان گفت ونزوئلا به دليل برخورداري از منابع سرشار نفت و اشرافيتي كه به منطقه درياي كارائيب دارد، يكي از حساس‌ترين كشورهاي آمريكاي لاتين تلقي مي‌شود.
به گفته وي ظلم‌ستيزي و مبارزه با استكبار جهاني بعد از روي كار آمدن دولت چاوز از جمله وجه مشتركاتي شد كه بين جمهوري اسلامي و جمهوري بوليواري ونزوئلا زمينه‌هاي تعامل و روابط گسترده‌تر را فراهم كرد.
موسوي با بيان اينكه روابط ايران و ونزوئلا درحال حاضر جزو بهترين‌ روابط در سطح دنيا محسوب مي‌شود، خاطرنشان كرد:‌ افزايش تعاملات به حدي است كه بيشترين توافقات و همكاري‌ها در همه حوزه‌ها انجام مي‌شود و چه در دولت‌هاي گذشته در ايران و چه در حال حاضر در دوره دولت‌ آقاي احمدي‌نژاد، سطح روابط دو كشور روز به روز در حال افزايش است.
وي با ذكر اين نكته كه جمهوري اسلامي ايران در منطقه از اهميت ژئوپولتيك و استراتژيك فوق العاده‌اي برخوردار است و ونزئلا نيز در منطقه آمريكاي‌ لاتين از اين ويژگي‌ها برخودار مي‌باشد، اظهار داشت: قدرت‌هاي بزرگ جهاني به ويژه آمريكايي‌ها در راستاي استيلا بر مناطق استراتژيك جهان بخصوص مناطقي كه نقش بسيار مهمي در توليد انرژي و ادامه حيات تكنولوژي و صنعت دنيا دارند، حساسيت فوق‌العاده‌اي از خود نشان مي‌دهند و تلاش دارند اين كشورها را در يد قدرت خود قرار دهند و مثل گذشته با نگاه استعماري با آنها برخورد كنند.
اين كارشناس مسائل سياسي به نزديكي ديدگاه‌هاي سياسي مردم و مقامات 2 كشور يعني ظلم‌ستيزي و مقاومت در برابر خواسته‌هاي نامشروع استكبار جهاني به ويژه آمريكا، چه در خاورميانه از سوي جمهوري اسلامي ايران چه در آمريكاي لاتين از سوي ونزوئلا اشاره كرد.
موسوي سطح روابط ايران و ونزوئلا در اوپك و همچنين در حوزه‌هاي سياسي، دفاعي، اقتصادي، صنعتي و بازرگاني را در حال افزايش خواند و گفت: همه كشورهاي دنيا براي جمهوري اسلامي از اهميت خاصي برخوردارند و همه دولت‌ها تلاش مي‌كنند سطح روابط، تعامل و همكاري‌هاي خودشان را با ساير كشورها افزايش دهند. جمهوري اسلامي تلاش مي‌كند در آمريكاي لاتين نوع روابط و تعاملاتش را افزايش دهد به ويژه در ونزوئلا كه آمادگي بيشتري در دولت و مردم آن براي همكاري با جمهوري اسلامي ايران وجود دارد.

* روابط حسنه ايران با تمامي كشورهاي آمريكاي لاتين

وي روابط ايران با تمام كشورهاي آمريكاي لاتين را حسنه و خوب خواند و در عين حال يادآور شد: سطح روابط ونزوئلا در آمريكاي لاتين با جمهوري اسلامي از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. حمايت 2 كشور از همديگر در اتخاذ تصميمات چه در سطح اوپك و چه در صحنه بين‌المللي بسيار حائز اهميت و تاثيرگذار است. تحولات در ونزوئلا، ‌آمريكاي لاتين را تحت تاثير قرار خواهد داد همچنانكه تحولات در جمهوري اسلامي ايران منطقه خاورميانه و آسياي ميانه را تحت تاثير قرار خواهد داد. هر چقدر 2 كشور از حيث اتخاذ تصميم در همه حوزه‌ها به ويژه سياسي نزديك‌تر باشند، منافع و امنيت ملي آنها بيشتر فراهم خواهد شد.
موسوي گفت: در راستاي افزايش سطح روابط، روساي جمهور 2 كشور چه در دوره‌هاي گذشته چه اين دوره سفرهايي به پايتخت 2 كشور داشتند كه حاكي از اهميت سطح روابط بين دو كشور است و احتمال دارد در آينده روساي جمهور دو كشور براي گفتگو و تقويت سطح روابط در تهران و كاراكاس ديدارهايي داشته باشند.
اين كارشناس مسائل سياسي با ذكر اين مطلب كه هم اكنون در تمام حوزه‌ها با اعزام نمايندگان و ديپلمات‌هاي دو كشور همكاري‌ گسترده‌اي وجود دارد، ابراز اميدواري كرد زمينه گسترش روابط در ديگر حوزه‌ها از جمله صنعت، اقتصاد و بازرگاني در دو كشور نيز فراهم شود.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به آمادگي دولت ونزوئلا و استقبال آن از سرمايه‌گذاري ايران در اين كشور، اميدواريم بخش‌هاي دولتي و خصوصي از اين فرصت طلايي حداكثر استفاده‌ را ببرند و با بررسي كامل و مطالعه دقيق در راستاي تقويت سطح روابط و استفاده از فرصت‌هاي خوب 2 كشور، نسبت به سرمايه‌گذاري اقدام لازم را به عمل آورند. چون زمينه سرمايه‌گذاري در هر دو كشور بخصوص ونزوئلا فراهم است و دولت‌هاي دو كشور از اين اقدام حمايت مي‌كنند.
موسوي با يادآوري اين نكته كه افزايش و تقويت سطح روابط جمهوري اسلامي با ونزوئلا با نگاه مثبت استكبار جهاني به ويژه آمريكايي‌‌ها مواجه نخواهد بود، گفت: آنها حداكثر تلاش را به عمل خواهند آورد كه به اين سطح روابط لطمه وارد كنند. آنها با انواع ترفندها در عرصه سياسي و ساير عرصه‌ها مثل تحريم‌ها عليه دو كشور مي‌خواهند به سطح روابط 2 كشور لطمه وارد كنند كه اميدواريم با اتخاذ سياست‌هاي به موقع و مناسب و استفاده از فرصت‌هاي طلايي پايه‌هاي روابط 2 كشور و ويژگي‌هاي مشتركي كه هر 2 جامعه نسبت به هم دارند، علاقمندي بين 2 كشور آنقدر محكم شود كه امكان لطمه وارد كردن قدرت‌هاي بزرگ به ويژه آمريكايي‌ها را كاملاً از بين ببرد.

* تضعيف دولت‌هاي ايران و ونزوئلا در دستور كار آمريكايي‌ها

وي با بيان اينكه تضعيف دولت‌هاي جمهوري اسلامي و ونزوئلا در دستور كار آمريكايي‌ها قرار دارد، گفت: جنگ رواني عليه 2 كشور از جمله اقداماتي است كه رسانه‌هاي آمريكايي و طرفدار تفكر آمريكايي عليه 2 كشور به راه مي‌اندازند، تحريك مي‌كنند و اطلاعات و اخبار غلطي كه از 2 كشور به جامعه بين‌المللي تزريق مي‌كنند مثل بحث پرونده ‌هسته‌اي ايران و دروغ‌هايي كه القاء مي‌كنند از جمله اينكه دو كشور به دنبال سلاح هسته‌اي هستند و يا اينكه ونزوئلا در پي دنباله‌روري از خط ايران براي توليد سلاح هسته‌اي است.
موسوي با اشاره به تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران و ونزوئلا، جوسازي‌ها و جنگ رواني براي كاهش سطح روابط 2 كشور كه دائما در رسانه‌هاي آمريكايي مطرح مي‌شود، گفت: مي‌توان اين موارد را با مطالعه اين رسانه‌ها شناسايي كرد.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه آمريكايي‌ها سعي مي‌كنند تلاش هر دو نظام ايران و ونزوئلا براي رسيدن به يك نقطه مطلوب از سطح روابط اتفاق نيفتد، اظهار داشت: ونزوئلا از موقعيت بسيار مهمي برخوردار است اين كشور بخش عمده‌اي از ساحل درياي كارائيب را تشكيل مي‌دهد كه اين دريا يكي از مناطق استراتژيك جهان تلقي مي‌شود. مقدار انرژي كه آمريكايي‌ها از منطقه خليج فارس تامين مي‌كنند تقريبا با مقدار انرژي كه از منطقه كارائيب تامين مي‌كنند، برابري مي‌كند.
وي با اشاره به اهميت تحولات در خليج فارس و كارائيب براي آمريكا، گفت: آمريكايي‌ها براي حفظ منافع در اين 2 منطقه مهم و استراتژيك جهان، دست به هر اقدامي مي‌زنند و روابط ايران و ونزوئلا را خلاف منافع خود مي‌دانند، به همين دليل از مخالفين 2 كشور به شدت حمايت مي‌كنند و از طريق رسانه‌هاي وابسته به خود، مخالفين دو كشور را مورد حمايت قرار مي‌دهند تا سطح روابط 2 كشور را تضعيف كنند.
موسوي خاطرنشان كرد: تاريخ ثابت كرده كه گرچه تلاش‌هاي استكبار جهاني ممكن است روند تحولات را كند سازد ولي اگر ملت‌ها و دولت‌ها اراده كنند و در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها خودشان تصميم‌گيري كنند، استكبار جهاني هرگز قادر به توقف اين روند نيست. حتي توسل به زور و روش‌هاي گسترده نظامي هم نتوانسته استكبارستيزي و استقلال خواهي را در بين ملت‌ها متوقف كند.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه يك زمان آمريكاي لاتين را حياط خلوت آمريكا معرفي مي‌كردند، يادآور شد: امروزه اكثر دولت‌ها و ملت‌هاي آمريكاي لاتين به دليل عملكرد استعماري و استثماركننده آمريكايي‌ها در آن منطقه، ضد استكباري و ضد آمريكايي عمل مي‌كنند.
وي تحولاتي كه در منطقه آمريكاي لاتين اتفاق افتاده را خلاف جهت‌گيري و منافع نامشروع آمريكا در اين منطقه برشمرد و افزود: اين تحولات ثابت مي‌كند كه تلاش استكبار جهاني و در رأس آنها آمريكا، حتي توسل به نيروي نظامي، نتوانسته مانع از تمايل دولت‌هاي مستقل و ملت‌هاي آزاديخواه جهان براي رسيدن به بالاترين سطح روابط و قرار گرفتن در مسير توسعه و پيشرفت شود و خوشبختانه روند تحولات در بسياري از مناطق دنيا از جمله آمريكاي لاتين به نفع ملت‌ها و توده‌هاي مردم رقم مي‌خورد.
موسوي گفت: اميدواريم سطح روابط 2 كشور (ايران و ونزوئلا) در همه بخش‌ها، تبادل علمي،‌ آموزشي، تكنولوژي، استفاده از تجربيات 2 طرف، استفاده از موقعيت‌هاي بسيار خوبي كه در بخش‌هاي صنعتي و كشاورزي بخصوص در صنعت نفت، صنايع دريايي در هر دو كشور وجود دارد، روز به روز افزايش ‌يابد و بخش‌هاي دولتي و خصوصي با اظهار تمايل و تلاش بيشتر سرمايه‌گذاري كرده و سطح روابط را تقويت كنند.
اين كارشناس مسائل سياسي در پاسخ به اين پرسش كه دولت‌هاي ايران و ونزوئلا براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي چه امكاناتي را فراهم كرده‌اند؟ اظهار داشت: جزييات اين امكانات را بايد از طريق مقامات دولتي جويا شد. اما در بسياري از زمينه‌ها حتي در بخش فرهنگي كه برخي فكر مي‌كنند ممكن است وجه تمايزاتي بين ما و ونزوئلا باشد، زمينه‌ براي افزايش سطح روابط وجود دارد. اخيراً جشنواره فيلم سينمايي ايران در ونزوئلا برپا شد و يكي از كارگردانان معروف ايراني به ونزوئلا سفر كرد. طي چند سال گذشته استقبال بسيار خوبي از فيلم‌هاي سينمايي و گروه‌هاي هنري ايراني در ونزوئلا به عمل آمده است.
موسوي به تجربيات خوب جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي دفاعي، صنعتي، سدسازي، اقتصادي، ساخت مسكن، صنايع غذايي، سيمان، ماشين آلات و ... اشاره كرد و گفت: در حال حاضر خودروي سمند به دليل مرغوبيت و قيمت مناسب با استقبال خوبي در ونزوئلا مواجه شده و براي افزايش و گسترش توليد اين خودرو كه معرف و مبلغ هنر و صنعت ايراني در منطقه آمريكاي لاتين است بايد حمايت‌هاي بيشتري صورت گيرد.
وي بر اين اعتقاد است كه براي تقويت پايه‌هاي روابط بايد براي دوره‌اي كوتاه هزينه‌هايي متحمل شويم چون هدفمان اين است كه هر 2 كشور سطح تعامل و روابط را تقويت كنند.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه ونزوئلا براي افزايش همكاري در همه حوزه‌ها آماده است، اظهار داشت: طي سال‌هاي گذشته هيئت‌هاي متعددي در بخش‌هاي خصوصي و دولتي به هر 2 كشور سفر كرد‌ه‌اند و اميدواريم توافقات و موافقتنامه‌هايي كه بين 2 كشور منعقد مي‌شود به سرعت اجرايي شود تا 2 كشور بتوانند با سرعت بيشتري در مسير توسعه‌ قرار گيرند.

* نگاه همه جانبه ايران

وي در بخش ديگري از اين گفتگو در خصوص انتقادات وارده به دولت نهم به دليل توجه بيش از حد به آمريكاي لاتين و يا نگاه به شرق اين دولت، نگاه جمهوري اسلامي ايران را همه جانبه خواند و با بيان اينكه برخلاف تبليغات مطرح شده مبني بر اينكه ايران حساب ويژه‌اي بر روي برخي از مناطق باز كرده، اظهار داشت: تمام دولت‌ها و حكومت‌ها نسبت به مناطق مورد علاقه طرفين حساب ويژه‌اي باز مي‌كنند.
موسوي با بيان اينكه سطح روابط ما با آمريكاي لاتين در دوره نسبتاً طولاني، گسترده نبوده و طي دهه اخير گسترش يافته، خاطرنشان كرد: اين گسترش روابط با مدت زمان كمتر از 10 سال زمينه‌اي را فراهم كرده كه برخي به غلط تحليل مي‌كنند نگاه جمهوري اسلامي يك جانبه و خاص به مناطق خاصي از جهان است.
اين كارشناس مسائل سياسي گفت: وقتي آمريكايي‌ها منافع ملي خودشان را در تمام مناطق جهان تعريف مي‌كنند و حاضرند حتي نيروي نظامي به آنجا منتقل كنند، ‌چطور ممكن است دولتي مثل جمهوري اسلامي كه از نفوذ، ‌قدرت، ‌جمعيت و قدمت بالايي برخوردار است تلاش نكند كه سطح روابط خود را بر مبناي عقل، تدبير، مصلحت و در چارچوب مقررات بين‌المللي با كشورهاي دنيا افزايش دهد.
وي منطقه آمريكاي لاتين را يكي از مناطقي دانست كه جمهوري اسلامي بايد نسبت به افزايش روابط با كشورهاي اين منطقه تلاش كند و تصريح كرد: براي هيچ كشوري بعد مسافت و دوري راه ملاك اصلي سطح روابط نيست بلكه سرمايه‌گذاري، تعامل، جايگاه، اهميت و نقش كشورها در مناطق مختلف جهان سطح روابط را رقم مي‌زند. آمريكاي لاتين بالغ بر 500 ميليون نفر جمعيت دارد و 30 كشور در اين منطقه قرار دارند كه مي‌توانند در مجامع بين‌المللي نقش بسيار مهمي را ايفا كنند.
موسوي افزود: علاوه بر آن زمينه‌هاي كاري كه در آنجا هست به ما ديكته مي‌كند سطح روابط با آمريكاي لاتين و از جمله ونزوئلا را افزايش دهيم. طي 10 سال گذشته تحولاتي در ونزوئلا رخ داده از جمله اينكه دولت جديدي با نگاهي جديد بر سر كار آمده است. دولت‌هاي گذشته در ونزوئلا همسو با سياست‌هاي جمهوري اسلامي نبودند و ناهمسويي اين نگاه‌ها سطح روابط را پايين و ضعيف نگهداشته بود. بعد از تحولاتي كه در ونزوئلا رخ داد و دولت چاوز بر سر كار آمد نزديكي نگاه‌ها و سياست‌ها نسبت به تحولات بين‌المللي باعث شد روز به روز اين 2 كشور احساس نزديكي بيشتري كنند و در ظرف زماني كوتاهي سطح روابط را به سرعت افزايش دهند.
وي گفت: اين اتفاقي طبيعي است. در عين حال اگر سرمايه‌گذاري‌ها با دقت، مطالعه و كارشناسي انجام شود حتي در بعد مادي براي هر 2 كشور و حتي سرمايه‌گذاران مي‌تواند مفيد باشد.تجربه نشان داده كه ما در بخش مسكن بسيار موفق بوديم و همه شركت‌هاي اجرا كننده از كار راضي هستند، ضمن اينكه دولت ونزوئلا از اين اقدامات راضي است. در بخش تراكتورسازي نيز مجري راضي و دولت پذيرنده احساس رضايت مي‌كند. همه قرائن نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاري در هر 2 كشور مي‌تواند توجيه اقتصادي داشته باشد.
اين كارشناس خاطرنشان كرد: سرمايه‌گذاران به شرط مطالعه دقيق مي‌توانند اميدوار باشند سرمايه‌گذاري در 2 كشور هم به نفع منافع ملي و عمومي مردم باشد هم به نفع بخش‌هايي باشد كه در 2 كشور سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

* نگاه صميمانه و دوستانه آمريكاي لاتين به ايران و احمدي‌نژاد

وي جو و فضاي عمومي در آمريكاي لاتين نسبت به ايران را خوب توصيف كرد و گفت: عليرغم القائات دشمنان دو كشور در منطقه و فضايي كه رسانه‌هاي گروهي استكبار براي پايين نگهداشتن سطح روابط يا تاثيرگذاري منفي بر سطح روابط منتشر مي‌كنند، ولي اين تلاش‌ها موثر نيست. اگر شما اين اخبار را مورد تحليل قرار دهيد متوجه مي‌شويد كه اين تحليل‌ها بر خلاف واقعيات است.
موسوي ادامه داد: دروغ‌هايي را به دو كشور (ايران و ونزوئلا) نسبت مي‌دهند از جمله اينكه اين دو كشور گرو‌ه‌هايي را با يكديگر براي اقدام عليه كشورها مبادله مي‌كنند و يا موضوع تروريسم و سلاح‌هاي هسته‌اي را مطرح مي‌كنند. اينها هيچ هدفي را جز شكست و تضعيف روابط دنبال نمي‌كنند زيرا گسترش روابط بين اين دو كشور و حتي روابط ايران با ديگر كشورهاي اين منطقه برخلاف منافع نامشروع خود مي‌دانند.
اين كارشناس مسائل سياسي در ادامه اين گفتگو ديدگاه توده‌هاي مردم بخصوص كشورهاي اين منطقه كه تحولاتي در آنها رخ داده نسبت به جمهوري اسلامي و شخص رئيس جمهور (احمدي‌نژاد) را عليرغم اقدامات دشمن نگاه مثبتي خواند و گفت: اكثر مردم منطقه به ويژه كشورهايي كه تحول در آنها رخ داده و سطح روابطشان با ما خوب است، نگاه بسيار صميمي و دوستانه‌اي نسبت به جمهوري اسلامي و رئيس جمهور ايران دارند. چون نگاه توده‌هاي مردم در آمريكاي لاتين ضد استكباري است و سياست‌هاي جمهوري اسلامي را با نگاه خودشان موافق و نزديك مي‌بينند طبيعتا ديد آنها نسبت به جمهوري اسلامي ديد مثبتي است.

* مجموعه نظام تصميم گرفته سطح روابط با آمريكاي لاتين را افزايش دهد

وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر آقاي احمدي‌نژاد براي دور بعدي انتخابات رياست جمهوري انتخاب نشود آيا نگاه كنوني ايران به آمريكاي لاتين تغيير مي‌يابد؟ اظهار داشت: اگر به سطح روابط ونزوئلا با ايران قبل از دولت احمدي‌نژاد نگاه كنيم سطح روابط به سرعت در حال افزايش بوده و اين روند با روي كار آمدن دولت احمدي‌نژاد همچنان ادامه يافته و سرعت و شتاب بيشتري گرفته كه اين نشان مي‌دهد افزايش سطح روابط جمهوري اسلامي با ونزوئلا محدود به يك دولت و شخص خاصي نيست. مجموعه نظام تصميم گرفته كه سطح روابط با آمريكاي لاتين را افزايش دهد.
موسوي با بيان اينكه نتيجه تحولات در‌ آمريكاي لاتين موافق سياست‌هاي جمهوري اسلامي است، خاطرنشان كرد: نتيجه اين تحولات استكبارستيزي است يعني همان چيزي كه ايران مدعي آن است. ايراني مدعي است كشورهاي معدود نبايد براي همه كشورها و ملت‌ها تصميم‌ بگيرند و مدعي است عدالت بايد در بين مجامع بين‌المللي حاكم شود. ايران مدعي است دخالت در حقوق دولت‌ها و ملت‌ها توسط قدرت‌هاي بزرگ بايد قطع شود و قدرت‌هاي بزرگ در دولت سازي مداخله نكنند و اجازه دهند ملت‌ها تصميم‌گرفته و دولت‌سازي كنند.
اين كارشناس مسائل سياسي با ذكر اين نكته كه ديدگاه‌هاي دولت‌هايي كه امروزه در آمريكاي لاتين بر سر كار مي‌آيند نزديك به ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي است، افزود: توجيه بسيار خوبي است كه سطح روابط به استناد اين نزديكي ديدگاه‌ها، افزايش يابد و صرفنظر از استدلال‌هاي سياسي، استدلال عقلي دارد. براي اينكه اگر بناست اين حرف درست باشد كه انزوا حيات ملت‌ها و كشورها را به خطر مي‌اندازد گسترش سطح روابط با كشورهاي دنيا موجب تقويت حيات كشورها و دولت‌ها خواهد شد.
وي تصريح كرد: هيچ توجيهي ندارد كه بگوييم آمريكاي لاتين چون دور است ما در آنجا سرمايه‌گذاري نكنيم و يا روابط را افزايش ندهيم. عملكرد قدرت‌ها نشان داد كه دولت‌ها و ملت‌ها نبايد خودشان را محدود به كشورهاي خاص كنند. بايد همه تلاششان را به كار گيرند با تمام كشورها و دولت‌هاي دنيا ارتباط برقرار كنند.
به گفته موسوي هر دولت و كشوري به دنبال افزايش تعاملات با كشوري است كه از حيث تصميم‌گيري بخصوص در عرصه سياسي و اقتصاد با آن همسوتر است. اگر ما با ونزوئلا يا تعدادي از كشورهاي آمريكاي لاتين بيشتر از ساير كشورها ارتباطمان تقويت شده دليلش نزديكي سياست‌ها و ديدگاه‌هاست.
اين كارشناس مسائل سياسي در خصوص دستاوردهاي نزديكي ديدگاه‌هاي ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين، كشورها و دولت‌ها را عضو جامعه بين‌الملل خواند و افزود: در بسياري از نشست‌هاي نهادهاي بين‌المللي مراجعه به آراء نمايندگان دولت‌ها و ملت‌ها وجود دارد. هر جا كه دولت و ملتي نياز به حمايت در مجموعه بين‌المللي داشته باشد كشورها و دولت‌هاي همسو به خوبي مي‌توانند در اين مجامع همديگر را مورد حمايت قرار دهند. اگر اعضاي سازمان كنفرانس اسلامي يا جنبش عدم تعهد، توافقات خود در اين سازمان‌ها را در بخش‌هاي حقوقي وابسته به سازمان ملل و ساير سازمان‌هاي حقوقي بين‌المللي اعمال كنند، منافع آنها بيشتر تامين مي‌شود.
وي با اشاره به پرونده هسته‌اي ايران، گفت: هر چقدر تعداد دولت‌ها و كشورها در حمايت از ما افزايش يابد منافع و امنيت ملي ما تقويت مي‌شود و هر چقدر كمتر ما را مورد حمايت قرار دهند طبيعتا منافع و امنيت ملي تضعيف خواهد شد.

* دولت‌هاي فعلي آمريكاي لاتين محصول اراده مردم

وي در خصوص رئيس جمهور آينده آمريكا و تاثير آن بر منطقه آمريكاي لاتين و تعامل ما با كشورهاي اين منطقه، با بيان اينكه در حال حاضر در اكثر كشورهاي آمريكاي لاتين دولت‌هاي طرفدار حقوق مردم و منافع آنها بر سر كار آمده‌اند، اظهار داشت: دولت‌هاي مطلقا در اختيار آمريكا، در آمريكاي لاتين انگشت‌شمار هستند. اكثريت دولت‌ها صرف‌نظر از شدت مواضع سياسي آنها در تقابل با زياده‌خواهي‌هاي آمريكا با آراء مردم بر سر كار آمدند نه با كودتا و نه با تحميل مقامات آمريكايي و انتصاب آنها. اكثر آنها مواضع مستقلي دارند. در منطقه‌اي كه ملت‌ها اراده مي‌كنند تاثير نظرات آمريكا سطحي است و بيشتر جنبه رواني دارد.
موسوي با بيان اينكه در حال حاضر شرايط و اوضاع و احوال آمريكاي لاتين شرايطي نيست كه به اراده دولت آمريكا تغيير يابد، خاطرنشان كرد: اين كشورها همچنان به مسير ضد استكباري خود ادامه خواهند داد چراكه مردم اين منطقه تاريخ گذشته آمريكاي لاتين و ظلمي كه قدرت‌ها بر آنها روا داشته‌اند درك كرده و با همه وجود حس مي‌كنند و به همين خاطر اراده كردند كه از اين به بعد تسليم تصميمات دولت‌ آمريكا نباشند.
اين كارشناس مسائل سياسي بار ديگر با تاكيد بر اينكه تغييرات آينده در آمريكا داراي تاثير سطحي بر منطقه آمريكاي لاتين است و تاثير عميقي بر تحولات اين منطقه بر جاي نخواهد گذاشت، افزود: دليل آن اتفاق نظر ملت‌هاي منطقه آمريكاي لاتين در ارتباط با ضرورت عدم دخالت دولت آمريكا در امور آنهاست.
وي با بيان اينكه در گذشته به دليل شرايط سختي كه مردم داشتند و دولت‌ها محصول كودتا و تصميم‌گيري مقامات قدرت‌هاي بزرگ بودند اين امكان براي آنها فراهم نمي‌شد كه نظر خود را با رفتن به پاي صندوق‌هاي راي عملي كنند، يادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر در آمريكاي لاتين چنين شرايطي فراهم شده و دولت‌هاي فعلي محصول اراده مردم هستند.

* بعيد به نظر مي‌رسد آمريكا روابط صلح‌آميزي با كشورهاي آمريكاي لاتين برقرار كند

خبرنگار فارس از اين كارشناس سؤال كرد كه اگر رئيس‌جمهور آينده آمريكا از در صلح و دوستي درآيد چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ كه وي پاسخ داد: سياست‌هاي دولت آمريكا مبتني بر دكتريني با قدمت و سابقه است. اين دكترين آينده را اينگونه ترسيم كرده كه آمريكاي لاتين به عنوان منطقه تحت نفوذ آمريكا همچنان باقي بماند. يعني اراده ملت‌ها در يد قدرت دولت‌ آمريكا باشد. اين يك مشكل ريشه‌اي بين دولت آمريكا و آمريكاي لاتين است و بعيد به نظر مي‌رسد آمريكا روابط صلح‌آميزي با كشورهاي آمريكاي لاتين برقرار كند، زيرا نگاه دولت آمريكا همچنان مبتني بر دكترين نظام آمريكاست و دولت آمريكا در چارچوب سياست‌هاي نظام آمريكايي عمل مي‌كند.
موسوي گفت:‌حتي اگر سطح روابط ظاهرا صلح‌آميز باشد اما همچنان منافع مردم اين منطقه با زياده‌خواهي‌هاي آمريكا در تضاد خواهد بود.
اين كارشناس در خصوص راه‌هاي مقابله با قدرت‌هاي بزرگ اظهار داشت: خوشبختانه دولت‌هايي كه جديداً در آمريكاي لاتين بر سر كار آمدند بسيار تمايل دارند به مردم در همه زمينه‌ها نقش بدهند از جمله در بخش دفاعي. دولت‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه براي ادامه حيات و حفظ استقلال و جلوگيري از دخالت‌هاي قدرت‌هاي بزرگ بايستي مردم را در امور اداري كشور سهيم و شريك كنند.
به گفته موسوي دولت‌هاي آمريكاي لاتين از جمله ونزوئلا به دنبال اين هستند كه مردم را در همه بخش‌ها اعم از صنعت، اقتصاد، بازرگاني و حتي در عرصه دفاعي سهيم و شريك كنند و اين اقدام مي‌تواند رمز موفقيت و استمرار حيات دولت‌هاي مردمي در آمريكاي لاتين به شمار آيد.
وي با بيان اينكه دولت‌ها بدون مشاركت مردم امكان مقاومت در برابر خواسته‌هاي نامشروع آمريكايي‌ها را ندارند، خاطرنشان كرد: دولت‌هاي آمريكاي لاتين به اين نتيجه رسيده‌اندكه مردم را در تصميم‌گيري‌هاي خود سهيم كنند و اين اتفاقي است كه وجه مشترك بين ما و دولت‌هاي جديد در آمريكاي لاتين است.

* اكثر مردم ونزوئلا موافق استمرار ثبات و امنيت در كشورند

وي درباره اوضاع كنوني در ونزوئلا و اخبار مطرح شده مبني بر تلاش آمريكا براي كودتا عليه اين دولت نيز اظهار داشت: مردم ونزوئلا اراده كرده‌اند دولتي را بر سر كار آوردند و از آن هم حمايت مي‌كنند. در سال 2002 كودتا اتفاق افتاد ولي 48 ساعت بيشتر حيات نداشت و مردم با كودتا مقابله كرده و مجدداً دولت مورد نظر خود را بر سر كار آوردند.
اين كارشناس افزود: قرائن نشان مي‌دهد اكثريت قريب به اتفاق مردم در ونزوئلا موافق استمرار ثبات و امنيت در كشورند و هرگونه اقدام خلاف آن از جمله كودتا از نظر مردم قابل قبول نيست.
به باور وي تا زماني كه مردم اين هوشياري را حفظ كرده و از دولت برخاسته از آراي خود حمايت كنند اين گونه اقدامات زمينه‌اي ندارند.
موسوي در اين زمينه به اتفاقات اخير در بوليوي و اقدامات تعدادي از استانداران و مخالفين عليه دولت مورالس و با حمايت آمريكا اشاره كرد و گفت: عليرغم اين اتفاقات، زماني كه به آراي عمومي مردم مراجعه شد اكثريت آنها مجدداً به دولت و رئيس‌جمهور كنوني راي دادند.
اين كارشناس اضافه كرد: در 5 ماه اخير نيز دولتي در پاراگوئه بر سر كار آمد كه سياست‌هايش با سياست‌هاي آمريكا در منطقه آمريكاي لاتين مغاير است و اين تحولات نشان مي‌دهد كه زمينه‌هاي اقدامات سنتي آمريكايي‌ها از جمله كودتا در اين منطقه در حال از بين رفتن است.
وي با تاكيد بر اينكه «نمي‌گويم مطلقا از بين رفته»، يادآور شد: ولي زمينه‌هاي آن نسبت به گذشته بسيار ضعيف‌تر شده است.

* آمادگي ايران براي ارائه تجربيات در صنعت دفاعي و سازماندهي نيروهاي مردمي به ونزوئلا

وي درباره همكاري‌هاي نظامي ايران و ونزوئلا نيز اظهار داشت: جمهوري اسلامي به ونزوئلا اعلام كرده كه در همه حوزه‌ها از جمله صنعت دفاعي و سازماندهي نيروهاي مردمي آماده است تجربيات خود را در اختيار دولت و مردم آمريكاي لاتين به ويژه ونزوئلا قرار دهد.
موسوي با تاكيد بر اينكه ما براي افزايش سطح روابط در هيچ حوزه‌هاي محدوديت نداريم، تبادل وابسته نظامي بين ايران و ونزوئلا را دليل بسيار خوبي براي افزايش سطح تعاملات بين دو كشور عنوان كرد و گفت: ما در زمينه سازماندهي نيروهاي مردمي نيز در دوران دفاع مقدس تجربه بسيار ارزشمندي داريم كه آماده‌ايم آن را در اختيار دولت و مردم ونزوئلا قرار دهيم.
انتهاي پيام/
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن