تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813282311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس قوه قضاييه: به اسم مبارزه با مفاسد اقتصادي نبايد از سرمايه گذاري صحيح جلوگيري شود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: رئيس قوه قضاييه: به اسم مبارزه با مفاسد اقتصادي نبايد از سرمايه گذاري صحيح جلوگيري شود
برخي آمار طرح هاي اقتصادي زودبازده با گزارش هاي سازمان بازرسي هم خواني ندارد
برخي آمار و نتايج طرح هاي زودبازده اقتصادي بايد دقيق تر بررسي شود چون با گزارش هاي سازمان بازرسي هم خواني ندارد.

رئيس قوه قضاييه در شوراي اداري استان بر لزوم اجراي طرح هاي اقتصادي زودبازده تاكيد كرد و گفت: بايد آمار و نتايج اين طرح ها در زمينه اشتغال و توليد مورد بررسي قرار گيرد چون گاهي مشاهده مي شود طرح ها به درستي انجام نشده و آمارهاي ارائه شده با گزارش هاي سازمان بازرسي هم خواني ندارد.آيت ا... هاشمي شاهرودي افزود: آمار و ارقام و خدمات انجام شده به طور عمده مبتني بر بودجه هاي دولتي است و اجراي اين خدمات براي استان هاي محروم و نوپا لازم است. چنين الگويي به طور كلي در دنيا مدل اقتصادي مطلوبي نيست و درآمدهاي ملي و بودجه هاي دولتي بايد براي برنامه هاي فقرزدايي و رفع تبعيض طبقاتي به كار رود.وي تاكيد كرد: درآمدهاي ملي بايد از توانمندي هاي خود استان و مردم تامين شود و بستر مناسب و حمايت هاي امنيتي از سوي دولت فراهم شود تا اين انرژي بالقوه و نهفته در مردم فعال شود.وي افزود: چنين هدفي بايد در چشم انداز استان در نظر گرفته شود.

وي در ادامه با اشاره به توانمندي هاي عظيم ملي بر استفاده بهينه از سرمايه ايرانيان خارج از كشور در اجراي طرح هاي عمراني تاكيد كرد.

رئيس قوه قضاييه هدفمند كردن يارانه ها را براي ايجاد تحول اقتصادي مطلوب دانست و افزود: بايد براي سازماندهي اقتصاد كشور موانع سرمايه گذاري را از پيش روي بخش خصوصي برداريم.وي همچنين بر كاهش تصدي گري دولت در اقتصاد تاكيد كرد و گفت: اگر تصدي گري دولت كاهش نيابد فساد اداري زياد مي شود.استاندار خراسان جنوبي هم در جلسه شوراي اداري استان با بيان اين كه خدمات جمهوري اسلامي در استان بسيار چشمگير بوده افزود: طي دو سفر هيئت دولت به خراسان جنوبي بالغ بر 270 مصوبه و توافق نامه داشته ايم.مرتضوي افزود:اعتبار اين مصوبات بالغ بر 6000 ميليارد ريال دارد.

با دستور رئيس قوه قضاييه : 30 زنداني مورد عفو قرار گرفتند
30 زنداني مرد استان با دستور رئيس قوه قضاييه در سفر وي به خراسان جنوبي بخشيده شدند.

به گزارش خبرنگار ما در ديدار رئيس قوه قضاييه با زندانيان استان، مشكلات تعدادي از آنان بررسي و مقرر شد 30 زنداني مرد استان بخشيده شده و پرونده 80 نفر ديگر مورد بررسي قرار گيرد.

سابقه درخواست كنندگان عفو، قبل از سفر رئيس قوه قضاييه بررسي شد سپس زندانيان در جلسه حضوري درخواست هاي خود را مطرح كردند و آيت ا... شاهرودي هم با اختيار دستورات لازم را صادر كرد.90 درصد زندانيان استان مرد هستند و از مجموع 2 هزار و 700 زنداني در خراسان جنوبي 270 نفر زن مي باشند.

ناامني حقوقي بايد پيشگيري و حقوق عامه احيا شود
رئيس قوه قضاييه در جمع قضات و كاركنان دادگستري استان خراسان جنوبي تاكيد كرد: ناامني حقوقي بايد در كشور پيشگيري و حقوق عامه احيا شود.آيت ا...شاهرودي افزود: براي جرايمي مانند شرارت و ناامني اجتماعي بايد مجازات حبس و براي محكومين ديون نبايد زندان در نظر گرفته شود.وي با بيان اين كه نگاه صرف حقوقي با نگاه فقهي متفاوت است و اثر حكم قضايي بايد منجر به احقاق حقوق مردم شود اضافه كرد: امروزه دستگاه قضايي در همه استان ها با همت قضات و همكاران در سطح خوبي است و تحولات چشم گيري در اين دستگاه ها رخ داده است.وي با اشاره به دستاوردهاي قوه قضاييه؛ رقابت سالم را عامل خوبي براي ايجاد تحولات فراگير در كشور دانست و افزود: در حال حاضر تمام دستگاه هاي قضايي بر نامه هاي يك و 5 ساله تدوين و براي بررسي ارسال كرده اند.

وي افزود: بر اساس آن چه در قانون اساسي جمهوري اسلامي آمده است قضات رسالتشان فراتر از ساير دستگاه هاي قضايي در دنياست زيرا در برخي كشورها قوه قضاييه تنها مسئول رسيدگي به شكايات است اما در جمهوري اسلامي مسئوليت دستگاه قضايي فراتر است و بايد قبل و بعد از رسيدگي به شكايات را نيز در نظر بگيرد.

آيت ا.... شاهرودي ادامه داد: پيشگيري از وقوع جرم، حل و فصل دعاوي، گسترش عدل و حفظ آزادي هاي مشروع، گسترش عدالت و ... بر عهده قوه قضاييه است و بايد اين نگاه فقهي مورد توجه همه قرار گيرد.وي هدف تاسيس شوراهاي حل اختلاف را كاهش پرونده ها در دستگاه قضايي عنوان كرد و گفت: بايد فرهنگ صلح و سازش را در كشور بالا ببريم.وي ادامه داد: متاسفانه در خيلي از استان ها هر جا صندوق قرض الحسنه آن هم بعضا به دست مومنين ايجاد شده براي آن پرونده قضايي تشكيل شده است.در ادامه رئيس دادگستري استان از كاهش ورودي پرونده ها به دادگاه انقلاب استان خبر داد و افزود: در 7 ماهه نخست امسال ورودي پرونده ها به دادگاه هاي انقلاب در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد كاهش يافته است.مظهري ميانگين رسيدگي به پرونده ها را در دادگاه هاي انقلاب و كل استان 17 روز، دادگاه هاي جزايي 15 و دادگاه هاي حقوقي 22 روز عنوان كرد.

وي افزود: در 7 ماهه نخست امسال 47 درصد پرونده هاي شوراي حل اختلاف در خراسان جنوبي با صلح و سازش مختومه شده است و 136 حوزه شوراي حل اختلاف با قانون جديدي در استان راه اندازي شده است.

وي از وجود 2 هزار و 440 نفر در زندان هاي استان خبر داد و افزود: 84 درصد زندانيان استان مجرمان و متهمان مواد مخدر هستند و با همكاري قضات در 7 ماهه نخست امسال 3/27 درصد كاهش ورودي به زندان هاي استان داشته ايم.گزارش خبرنگار ما حاكي است رئيس قوه قضاييه در ديدار با مردم خراسان جنوبي نيز گفت: در حال حاضر همه امت هاي مسلمان چشم اميدشان به نظام جمهوري اسلامي و مردم دوخته شده است.

آيت ا... هاشمي شاهرودي با اشاره به اين كه استكبار جهاني همواره براي ملت ها و مردم منطقه مشكلاتي ايجاد كرده است افزود: استكبار جهاني با كشتارهاي فراوان درنقاط مختلف جهان اسلام چهره واقعي خود را نشان داد و حالا نقطه اميد كشورهاي اسلامي به نظام جمهوري اسلامي ايران است.

وي چالش اصلي امروز دنيا را چالش ميان استكبار و نظام اسلامي برشمرد و گفت: دنياي استكبار با تزوير سعي مي كنند ملت ما را در غفلت نگه دارد در حالي كه انقلاب اسلامي توانسته است چهره اسلام و غرب را براي همگان روشن كند.

وي با اشاره به انتخابات اخير آمريكا و شعار سياست مداران آن ها كه مجبور به سردادن شعار عدالت خواهي و حفظ حقوق بشر شده اند افزود: در اين انتخابات همه ديدند كه چگونه رئيس جمهور جديد اين كشور با طرح شعارهاي بشر دوستانه مخالفت با تجاوزات آمريكا به عراق و افغانستان و تجاوزگري نظامي توانست پيروز ميدان باشد و اين شعارها در حقيقت صدور انقلاب ماست كه دشمن تلاش كرده جلوي آن را بگيرد.وي با بيان اين كه دشمنان با وارد كردن تهمت هاي بسيار عليه كشور ما و ايجاد فتنه گري هميشه سعي كردند جلوي صدور انقلاب اسلامي را بگيرند و ميان مذاهب اسلامي كه سال ها در كنار همه برادرانه زندگي كرده اند تفرقه بيندازند تصريح كرد: اين ترفندها با رهبري علماي شيعه و سني خنثي شده است و بر عكس فتنه گري آن ها عاملي براي شكست و فروپاشي خودشان شده است.وي با اشاره به چالش هاي فراواني كه استكبار در زمينه انرژي هسته اي براي ما ايجاد كرد افزود: امروز براي همه روشن شده كه ايران در بحث انرژي هسته اي به دنبال هيچ گونه فعاليت غير قانوني و صلاح هسته اي نيست بلكه خود آن ها هستند كه با حمايت رژيم صهيونيستي و تقويت اين مولود خود سعي در گسترش نظامي گري دارند.

وي با اشاره به تغيير نگاه صنعت گران و سرمايه گذاران ديگر كشورها به جمهوري اسلامي ايران افزود: امروز اين افراد به دنبال سرمايه گذاري در كشورهاي منطقه به خصوص كشور ما هستند زيرا مبناي اقتصاد غرب زورگويي و نبود عدالت محوري است.وي افزود: نظام جمهوري اسلامي ايران با اراده خود جهان اسلام را بيدار و آمريكا را به اين وضعيت كشانده است و اين در حالي است كه نظام سلطه در منطقه به دنبال تقويت اسرائيل است اما تبليغات آن جواب نداده است.به گفته وي حزب ا... لبنان يك نمونه و مدل انقلاب اسلامي است كه توانسته با عملكرد خود براي جهان اسلام عظمت و شكوه را به ارمغان بياورد.وي ادامه داد: پس از سال ها رژيم صهيونيستي در مقابل حزب ا... لبنان شكست خورد و اميدواريم با بيداري كه نظام جمهوري اسلامي ايران ايجاد كرده اسرائيل را از بين ببريم.وي با اشاره به اين كه هيچ فردي را به اندازه مقام معظم رهبري معتقد به وحدت جهان اسلام و در هيچ زماني قواي نظام را چون امروز هماهنگ نديده است افزود: اختلاف قوميتي و مذهبي از ترفندهاي نظام استكبار در جهان اسلام است.آيت ا... شاهرودي با اشاره به بهداشت قضايي و لزوم توجه به آن گفت: بهداشت قضايي باعث مي شود تا ناامني هاي حقوقي در جامعه شكل نگيرد و آمار تخلفات كاهش يافته و مردم احساس امنيت بيشتري كنند.نماينده مردم بيرجند و درميان در اين ديدار با اشاره به ويژگي هاي خاص آيت ا... شاهرودي گفت: برخي مسئوليت ها به افراد اعتبار مي دهد اما برخي از مسئوليت ها از افراد اعتبار مي گيرد كه آيت ا... شاهرودي از دسته دوم است كه عظمت را به قوه قضاييه بخشيده است.ابراهيمي مردم استان را داراي سوابق فرهنگي و علمي بسيار طولاني و به هزاران سال قبل مربوط دانست و افزود: در اين استان اهل سنت و تشيع مانند برادر در كنار هم زندگي مي كنند و به عقايد يكديگر احترام مي گذارند.

دانشجويان استان خواستار برخورد
دانشجويان خراسان جنوبي در ديدار با رئيس قوه قضاييه خواستار مبارزه جدي تر و برخورد قاطع دستگاه قضايي با مفاسد اقتصادي شدند.

در اين ديدار نماينده دانشجويان دانشگاه بيرجند گفت: امروز زمين خواري معضل بزرگي در كشور ماست و مقابله با آن همت دستگاه قضايي را طلب مي كند. فساد اقتصادي در كشور نگران كننده است و متاسفانه برخورد مناسب قضايي در اين رابطه وجود ندارد.جليل جابري افزود: به عنوان مثال در دانشگاه آزاد اقداماتي مي شود و حتي دست اندركاران اين دانشگاه به توصيه هاي رئيس جمهور عمل نمي كنند.در ادامه اين ديدار نماينده دانشجويان دانشگاه آزاد، علوم پزشكي و دانشگاه علمي و كاربردي استان مشكلات خود را مطرح كردند و از برخورد برخي قضات، عدم كاربردي بودن حقوق قضايي انتقاد و برقراري عدالت را خواستار شدند.

در ادامه رئيس دانشگاه بيرجند با بيان اين كه از هر 9 شهروند بيرجندي يك نفر دانشجوست و حوزه علميه بيرجند با 700 سال قدمت عالماني همچون ابن حسام خوسفي عبدالعلي بيرجندي، آيت ا... آيتي و حائري، علامه فرزان را تربيت كرده است افزود: سومين مدرسه ايران پس از دارالفنون و رشديه تبريز در اين شهر ساخته شده است و اين نشان دهنده اين است كه پيشينه علمي و سابقه آموزشي عالي در بيرجند بسيار بالاست.دكتر ميري افزود: فعاليت هاي علمي و آموزشي دانشگاه بيرجند با 120 دانشجو از سال 56 آغاز شد و اكنون 2 هزار و 500 دانشجوي كارشناسي و مقاطع بالاتر در اين دانشگاه وجود دارد.

وي از وجود 10 هزار دانش آموخته و 7 هزار دانشجو خبر داد و افزود: با تمام محدوديت ها دانشگاه بيرجند مراحل ترقي را طي كرده است و پس از تشكيل دولت نهم نيز آموزشكده ها و دانشگاه هاي جديدي در استان تاسيس شده است.رئيس قوه قضاييه هم در پاسخ به جامعه دانشگاهي جلوگيري از سرمايه گذاري به اسم مبارزه با مفاسد اقتصادي را نادرست دانست و گفت: علم و ايمان دو مقوله تاثيرگذار بر هم مي باشند و نقش آن ها در جهت توليد علم بسيار مهم است.آيت ا... شاهرودي افزود: يكي از كارهاي اساسي كه بايد انجام شود تغيير بينش و نگاه نسبت به اين مفاهيم است و ما بايد نقش دين و ايمان را در نشر و توليد علم در داخل كشور روشن تر كنيم.وي در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي هم گفت: دستگاه قضايي برخوردهاي مناسبي در اين رابطه داشته، مجتمع هاي رسيدگي به جرايم اقتصادي و ستادهاي حفظ بيت المال در سراسر كشور ايجاد شده كه جلوي بسياري از زمين خواري ها را گرفته و ميليون ها هكتار زمين را هم به بيت المال برگشت داده است.رئيس قوه قضاييه تاسيس مجتمع هاي قضايي را در حفظ حقوق بيت المال بسيار مهم دانست و افزود: اگر اين مجتمع ها به وجود نمي آمد حجم تخلفات اقتصادي چند برابر مي شد.وي با تاكيد بر اين نكته كه بسياري از مسائل مربوط به مفاسد اقتصادي ريشه قضايي ندارد افزود: براي خشكاندن هر گونه تخلف بايد پيشگيري را تقويت و به اين ترتيب منشاء جرم را از بين برد و دستگاه ها بايد رويه ها و تشكيلات خود را به شكلي تنظيم كنند كه حقوق مردم شفاف و غير قابل نفوذ باشد.آيت ا... شاهرودي ادامه داد: در بخش بازرگاني، بانك ها، كشاورزي، تجارت، منابع طبيعي و... كه حقوق مالي از آن جا شكل مي گيرد، بايد طوري رويه ها، تشكيلات و سيستم در تنظيم حقوق مردم انجام شود كه عادلانه بوده، فاقد نفوذ نباشد و سيستم حاكم باشد نه شخص.

رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: امروز در دنيا اول بهداشت جسمي و مردمي مهم است و در مسائل قضايي هم بايد بهداشت قضايي رعايت و به اين بحث توجه بيشتري شود.وي با اشاره به دلايل دستورالعمل سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي از طرف مقام معظم رهبري، كشور را دچار كمبود سرمايه گذاري دانست و افزود: با سرمايه گذاري مي توانيم منابع خود را حفظ كنيم و در غير اين صورت عدم سرمايه گذاري باعث مي شود كشورهاي همسايه از منابع و سرمايه هاي عظيم استفاده كنند.رئيس قوه قضاييه تصريح كرد: درست نيست به اسم مبارزه با مفاسد اقتصادي جلوي سرمايه گذاري صحيح را بگيريم و خيلي مهم است كه مفسد اقتصادي را چگونه تعريف كنيم.به گفته وي اقتصاد اسلامي بخش رقابت آزاد و بخش دولتي به صورت محدود است و بايد در اين قسمت خيلي دقت كنيم تا سلاحي نشود به دست كساني كه دشمن ما هستند و مي خواهند جلوي رشد اقتصادي و سرمايه گذاري را در كشور بگيرند.وي در پايان اين ديدار به تبديل دانشكده علوم قضايي به دانشگاه براي بالا بردن سطح آموزش در قوه قضاييه اشاره كرد.

ديدار خانواده هاي شهدا با رئيس قوه قضاييه
جمعي از خانواده هاي شاهد و ايثارگر خراسان جنوبي صبح امروز با آيت ا... هاشمي شاهرودي ديدار كردند.به گزارش خبرنگار ما رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان جنوبي در اين ديدار گفت: خراسان جنوبي يك هزار و 620 شهيد دارد كه 98 درصد اين شهدا از دورترين مناطق استان به جبهه رفته اند.محمد رضا عرب پور افزود: يك خانواده سه شهيد و 38 خانواده دو شهيد در استان داريم.
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن