تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815328227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزيابي دوازدهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس/1 ذاكري: منابع تصويري دفاع مقدس بايد پالايش شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ارزيابي دوازدهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس/1 ذاكري: منابع تصويري دفاع مقدس بايد پالايش شود
خبرگزاري فارس: سرداور و داور بخش گرافيك و طرح جلد دوازدهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس گفت: طراحان گرافيست با نوآوري و پالايش مجدد منابع تصويري جنگ و افزايش گستره‌ تصويري اين حوزه، مفاهيم و مضامين نويي را در آثار گرافيكي دفاع مقدس پديد آورند.


عليرضا ذاكري در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بيان داشت: با نگاهي به آثار چشمگير و جذاب در عرصه گرافيك دفاع مقدس، خصوصا جلد كتاب، چنين توقع بر مي‌آيد كه در حال حاضر اين عرصه صاحب قوي‌ترين آثار باشد. متأسفانه اين اتفاق به شكل وارونه رخ داده و شاهد توليد انبوهي آثار ضعيف از گرافيست‌هاي دست چندم هستيم.
وي ادامه داد: عدم حضور گرافيست‌هاي حرفه‌اي و صاحب‌نام در اين عرصه به عوامل متعددي بر مي‌گردد. دخالت مستقيم در توليد اثر از سوي ناشران دولتي و اعمال نظر‌هاي افراطي از سوي مديران سفارش‌دهند مهم‌ترين عامل در فاصله گرفتن طراحان حرفه‌اي است.
سرداور و داور بخش گرافيك و طرح جلد دوازدهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس اظهار داشت: هنرمنداني كه داراي سبك و اسلوب خاص هنري براي كار خود قايل هستند هرگز به اين نوع از برخوردهاي مديريتي غيرحرفه‌اي تن نمي‌دهند و حاضر نيستند آثارشان دستخوش تغييراتي شود.
اين گرافيست اضافه كرد: طراحاني غيرحرفه‌اي و تازه‌كار با ورود به اين عرصه و رضايت داشتن به هر نوع از برخوردهاي سليقه‌اي وضعيت غيرايده‌آلي را به وجود آورده‌اند. اين طيف از طراحان از اينكه حتي مشق‌هاي خود را هم به سفاش دهنده تحويل دهند هيچ ابايي ندارند. در اين مواقع گاهي سفارش دهنده به تركيبي از چند اتود ارايه شده دست مي‌زند و براي اين طراحان نتيجه نهايي اصلا مهم نيست كه چه شود.
ذاكري گفت: پرداخت دستمزد‌هاي سطح پايين و نازل براي طرح جلد كتاب در بين ناشران دولتي، از ديگر عوامل مهمي به شمار مي‌رود كه گرافيست‌هاي حرفه‌اي با اين مراكز فرهنگي همكاري نداشته باشند.
وي به دوازدهمين دوره كتاب سال دفاع مقدس اشاره كرد و افزود: نداشتن مقام‌هاي اول و سوم بخش طراحي جلد كتاب به اين مهم بر مي‌گشت كه طراحان انتخاب شده‌ مقام دوم به طور مشترك، آثار قوي‌تري در گذشته از آنها شاهد بوده‌ايم، اما در حوزه دفاع مقدس از قدرت و آثار قوي آن خبري نبود.
ذاكري با بيان اين‌كه استفاده از آلمان‌هاي تصويري كليشه‌اي در طرح جلد‌ها هنوز ديده مي‌شود، گفت: توقع و انتظار از طراحان گرافيست اين است كه با نوآوري و پالايش مجدد منابع تصويري جنگ و افزايش گستره‌ تصويري اين حوزه، مفاهيم و مضامين نويي را در آثار گرافيكي دفاع مقدس پديد آورند.
وي ادامه داد: ضعف عمده‌ آثار گرافيكي روي جلد كتاب‌هاي اين دوره كتاب سال دفاع مقدس و ديگر آثار تجسمي اين سال‌ها به مفاهيم آنها بر مي‌گردد. به طور معمول آثار ارزشمند گرافيكي بايد بدون عنوان كتاب و جدا از كتاب، حرفي براي گفتن داشته باشد و اثر مستقلي به شمار آيد.
ذاكري در پايان گفت: يادآوري اين معناست كه فراموش نكنيم آثار فاخر و سبك‌هاي جديد هنري توسط هنرمنداني‌ به وجود مي‌آيد كه در كار و شيوه‌ هنري خود سماجت و پافشاري دارند. هنرمنداني كه هر پيشنهاد و دخالتي را از سوي سفارش دهنده مي‌پذيرند نمي‌توانند اثري را خلق كنند و حرفي براي گفتن داشته باشند.
انتهاي پيام/
 جمعه 1 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن