واضح آرشیو وب فارسی:تهران98:
فرزاد حسنی از بازی در لاست ایرانی می گوید فرزاد حسنی ضمن تکذیب تلاش عوامل مجموعه “مسیر انحرافی” برای ساخت “لاست” ایرانی، معتقد است رقابتی بین سریالهای تلویزیون وجود ندارد و اگر سریالی مخاطب بیشتری داشت، این یکی از ملاکهای خوب بودنش است نه تنها ملاک. فرزاد حسنی ترانهسرا، گوینده، مجری و بازیگر سینما و تلویزیون این روزهایش را به بازی در سریال نوروزی “مسیر انحرافی” به کارگردانی بهرنگ توفیقی میگذراند. سریالی که با لوکیشن بکر، ترکیب بازیگران و ایده فیلمنامه آن میتوان موفقیت خوبی برایش پیشبینی کرد. حسنی در این سریال نقش عارف ساتور را برعهده دارد. شخصیتی که او ترجیح میدهد توضیح اضافی دربارهاش ندهد و معلوم نیست ساتور درست است یا ساطور؟! حسنی که شاید حضور متفاوت او در فیلم سینمایی “آمین خواهیم گفت” در سیامین جشنواره بینالمللی فیلم فجر را دیده باشید، بازیگری را اواخر دهه ۷۰ با مجموعه تلویزیونی “عید آن سالها” به کارگردانی سعید ابراهیمیفر آغاز کرد. “کاشانه”، “خندان”، “مسافری از هند”، “کمکم کن”، “پایان پادشاهی” و “برای آخرین بار” از دیگر سریالهایی است که او را در آنها دیدهایم.
در این گفتگو فرزاد حسنی که اجرای برنامه سال تحویل شبکه سوم را هم برعهده خواهد داشت، از حضور در سریال “مسیر انحرافی”، همبازیهایش، شایعه ساخت لاست ایرانی، فیلمنامه کار و نکات دیگری صحبت کرده که میخوانید: از حضورتان در این سریال بگویید. به ویژه با گریم عجیبی که در یکی از عکسها دیدهابم. فرزاد حسنی، بازیگر: نه این تنها قسمتی از فیلم است. راستش محمد هاشمیاصل تهیهکننده “مسیر انحرافی” از دوستان قدیمی من است که سالهاست با یکدیگر رفاقت داریم. تا به حال هم چند کار تلویزیونی با هم انجام دادهایم. وقتی او پیشنهاد کرد در این پروژه حضور داشته باشم، بعد از دیدن سینابس مجموعه که از ابتدا آماده بود و خواندن چند قسمتی که نوشته شده بود، شخصیت را دوست داشتم و حضور در کار را پذیرفتم. * شخصیتی که دوستش داشتید چه ویژگیهایی داشت؟ حسنی: نمیتوانم ویژگیهایش را بگویم به این دلیل که دوست دارم خود بیننده شخصیت را ببیند. به زعم من ارائه هر توضیحی، جذابیت دیداری و کشفی بیننده را کم میکند. برای همین کلی و محو درباره “عارف ساتور” حرف میزنم. این شخصیت در چند قسمت اول توسط پیمان عباسی خیلی خوب نوشته شده بود. بعد از آن زامیاد سعدوندیان به ما پیوست و کار را ادامه داد. همان موقع هاشمیاصل گفت در این کار با جلوههای ویژه این سریال، کار نویی در تلویزیون صورت خواهد گرفت که پیش از این نبودهاست. احمد احمدی فیلمبردار توانای سینما و تلویزیون، تصویربرداری کار را برعهده دارد که قابهای او را میشناختم و جنس تصاویرش را دوست دارم. فیلمهای تلویزیونی بهرنگ توفیقی را پیش از این دیده بودم و میدانستم دستیار کارگردانهای بزرگی از جمله ایرج کریمی که بسیار به ایشان علاقه دارم و رامبد جوان که از دوستان خوب من است بوده و جنس کارش به گونهای است که میتوانم خودم را به مجموعه پیوند بزنم. من قبل از “مسیر انحرافی” با مهدی صباغزاده تلهفیلم کار کرده بودم و از تابستان میدانستم قرار است سر این پروژه بیایم و مشغول کار خودم بودم تا کار را از پاییز شروع کردیم و تا به حال هم که پروژه طول کشیده است. * “مسیر انحرافی” بیش از آنکه به همین نام شناخته شود، به لاست ایرانی معروف شده. چقدر این موضوع را تایید میکنید؟ واقعا قرار است این سریال نمونه ایرانی لاست باشد؟ حسنی: این تم که داستانی با یک سقوط شروع شود در بسیاری از فیلمهای سینمایی معروف وجود داشته و اینکه در جزیرهای گم شوند هم در بسیاری از مجموعهها و فیلمها بوده. چیزی که “لاست” را معروف کرده نه سقوط است نه حضور در یک جزیره ناشناخته! بلکه فلسفهای که پشت این آدمها است باعث شده که لاست، لاست شود؛ نگاه فلسفی که در این مجموعه هست و محققان و افرادی که اهل فکر و نظر هستند پیش از این بسیار دربارهاش صحبت کردهاند. درباره “مسیر انحرافی” اما ابدا اینگونه نیست. اولینبار خبر ساخت سریالی منتشر شد که درباره قصه هواپیمایی است که در منطقهای سقوط میکند و قرار است تم سریال لاست را داشته باشد؛ به این شکل که در آن به گذشته آدمها هم نقب زده میشود. شاید همزمانی خبر ساخت اثر نامبرده با مجموعه ما که با سقوط در یک جزیره ناشناخته شروع میشود، باعث شد همه تصور کنند “مسیر انحرافی” همان مجموعه است در حالی که اینگونه نیست و اگر یک قسمت از سریال را ببینید متوجه میشوید ربطی به لاست ندارد. * “مسیر انحرافی” سریال پرکاراکتری است. از هم بازیهایتان در این کار بگویید.
حسنی: من در این سریال با پوریا پورسرخ همبازی هستم. او به واقع یکی از ستارههای سینمای ایران و از معدود افرادی است که هم در تلویزیون و هم در سینما دارای شأن است. کم هستند کسانی که هم در مجموعههای تلویزیونی و هم سینما درخشان باشند اما پوریا فیلمهایی چون “عیار ۱۴″، “روز سوم” و کار اکران نشده احمدرضا درویش “روز رستاخیز” را داشته و بازیگر استخوانداری است. همین طور خاطرم نیست مجموعه تلویزیونی که پوریا در آن بازی کرده باشد و جزو پربینندهترینها نباشد؛ مثل کارهایی که با آقایان لطیفی و مقدم انجام داده. همراهی او با ما نیز به وزن کار افزود. ما رفاقت دیرینهای با هم داریم و سکانسهایی که با پوریا همبازی بودیم به همه عوامل خوش میگذشت. در حقیقت روحیه همکاری او، بسیار به درد کار میخورد و میزان دوستی من و پوریا بعد از “مسیر انحرافی” ضرب در ۲ شد! یکی دیگر از دوستان خوبمان، بازیگر دیگری که با من و پوریا در مدرسه بازیگری امین تارخ همدوره بوده، مجید واشقانی است که استعداد نوظهور و حتما دیدنی این مجموعه خواهد بود. این کار دو بازیگر طنز دارد که در بین بانوانی که کار طنز میکنند شاخص هستند؛ بهنوش بختیاری و شقایق دهقان که همسر هر دو از نویسندگان طراز اول طنز هستند. انگار ما اینجا با خانوادههای طنزپرداز درگیر بودیم! همینطور پرستو گلستانی که در تئاتر، تلویزیون و سینما سابقه قدیمی دارد و در این مجموعه نقش همسر من را بازی میکند. بازیگری که صاحب سبک است و برای خودش الفبا و قواعد دستوری دارد که بازیگران دیگر ندارد. او یکی از نقاط قوت سریال بوده است. دیگر بازیگر گروه عزت الله مهرآوران که از درامنویسان شاخص ایران و افراد استخواندار تئاتر هستند و در سینما از “آژانس شیشهای” ایشان را به خاطر داریم. همینطور نادر سلیمانی که در خانوادههای ایرانی محبوب است. علاوه بر اینها ما یک زوج در سریالمان داریم؛ سحر ولدبیگی و نیما فلاح که زن و شوهر طنزپرداز قوی هستند. * در مسیر ساخت این سریال با کمبود وقت همیشگی مجموعههای نوروزی مواجه نشدید؟ کار با فیلمنامه کامل آغاز شد؟
حسنی: پیش تولید ما از ابتدای سال آغاز شد. ابتدا یک سیناپس کلی داشتیم و میانه سال با سه چهار قسمت آماده ضبط را شروع کردیم که بعدها در جریان کار کامل میشد. معمولا حین کار است که توانایی بازیگران دست کارگردان میآید، جای آدمها را در قصه میبیند و داستان شکل عینی به خود میگیرد. نویسنده هم معمولا سرکار میآمد و با بازیگران حرف میزد. هر شب بهرنگ توفیقی با کنسههای خوبی که هاشمی اصل میداد، روی فیلمنامه کار میکرد. هاشمی یک تهیهکننده حرفهای به تمام معنا است که همیشه ایده و فکر دارد و هر وقت ما به بن بست میرسیم یک ایده جدید پردازش میکند و پیشنهادهای خوبی میدهد. امروز سینما و تلویزیون ایران تشنه چنین افرادی است. روبرویی تهیهکننده با اثرش مثل یک مخاطب باعث میشود که ما نه یک قدم، بلکه چندین قدم به سمت کیفیت برتر حرکت کنیم. در حالی که مجموعههای تلویزیونی با افت کیفیت روبرو شدهاند ما از نظر فرم با فرم خوبی روبرو هستیم. من معتقدم سینما فرم است و اجرای تصویری و رایانهای در این کار برای اولین بار در یک مجموعه تلویزیونی اتفاق میافتد و با داستان گره خورده است. * پس با این همه حسنهایی که شما به آن اشاره کردید تصور میکنم “مسیر انحرافی” بر رقیب دیگرش “به سوی خوشبختی” پیروز میشود… حسنی: چیزی به نام رقابت بین مجموعههای تلویزیونی وجود ندارد. * از این جهت که قرار است یک سریال برای نوروز پخش شود میگویم. حسنی: به نظرم اصلا نباید به این چیزها فکر کرد. هر مجموعه تلویزیونی، هر داستان یا هر رمانی دنیا و آدمهای خودش را دارد. همین حالا اگر از شما بپرسم به چه بازیگرانی علاقمندید چند بازیگر نام میبرید که ربطی به هم نخواهند داشت. مجموعه تلویزیونی با یک مجموعه دیگر رقابت نمیکند. سریالها باید کارشان را به نحو احسن انجام دهند اگر احیانا یک ترجیحی پیدا کند در زمان پخش، چه مجموعه “مسیر انحرافی”، چه مجموعه “به سوی خوشبختی” مقدمتر از دیگری پخش شود این تقدم، صرفا رجحان پخشی و تناسب با ایام است. فکر میکنم وقتی درباره یک اثر هنری صحبت میکنیم بهتر است بیشتر به جلوههای معنایی کار فکر کنیم تا اینکه بخواهیم پیش مخاطب از رقابت حرف بزنیم. چرا که چنین چیزهایی فضا را پر گرد و غبار میکند و بیننده در گرد و غبار کمتر میتواند هوای تازه را ببیند. * این حرفها به این معنا است کلا به رقابت سریالهای نوروزی شبکهها با یکدیگر معتقد نیستید؟ حسنی: رقابتی وجود ندارد. مگر مجموعههای تلویزیونی روی هم پخش میشوند! * نه دیگر. بالاخره باید دید کدام بیننده بیشتری دارند و… حسنی: این رقابت است به نظر شما؟ * بله به ویژه که چون هر شب چند سریال پخش میشود بیننده فرصت تماشای همهشان را ندارد و.. حسنی: آٰفرین! پس رقابت نیست، فرصت است! ما پنج زمان داریم و این سریالها بازپخش دارند. مگر سریالهای ماه رمضان را همه نگاه نمیکنند؟ بعدا امکان دارد از مردم نظرسنجی کنند که کدام یک را بیشتر دوست داشته اند. آثار متفاوت هستند. ممکن است یک مجموعه غنی بیننده کمی داشته باشد. مخاطب زیاد میتواند یکی از ملاکهای خوب بودن باشد اما تنها ملاک نیست. * کارگردان این مجموعه را با دستیاری کارگردانانی چون فرزاد مؤتمن و ایرج کریمی میشناسیم اما شاید همه تلهفیلمهایش را ندیده باشند، نظر شما درباره او و نتیجه سریال چیست؟ حسنی: من قبلا تلهفیلم از او در تلویزیون دیده بودم و چند تا از فیلمها را هم خودش به من داد و نگاه کردم. توفیقی از افرادی است که از مدتها پیش در سینما کار میکند و تلهفیلمهایش هم نشانه توانمندی و فهم او از سینما است. فکر میکنم انتخاب برجسته و درستی برای این کار بوده است. البته باید بگویم این حرفها برای کسی که کار را ندیده میتواند یک تعریف سویمند(جهتدار) درباره سریال به نظر برسد اما بعدها که سریال را ببینید میفهمید که نه تنها سویمند بلکه سودمند بوده است! گردآوری: تهران۹۸ منبع: خبرگزاری مهر
اسفند ۱۶م, ۱۳۹۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تهران98]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]