تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814294106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشمي رفسنجاني: در مورد جايگاه زنان در اسلام تحقيق كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: هاشمي رفسنجاني: در مورد جايگاه زنان در اسلام تحقيق كنيد
ايران- همشهري آنلاين:
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به همراه همسرش در ششمين همايش بين‌المللي بانوان قرآن‌پژوه شركت كرد و گفت: خواست اسلام اين است كه خانم‌ها در تمام زمينه‌ها با محوريت اسلام و رعايت و حدودي كه اسلام را مشخص كرده حضور پيدا كنند.

به گزارش ايسنا، هاشمي رفسنجاني با ابراز خرسندي از اين كه توانسته در اين همايش باشكوه حضور پيدا كرده كه در خدمت قرآن پژوهان خانم باشد، گفت: ما امروز شاهد آن هستيم كه بعد از صدها سال خانم‌هاي مسلمان در سايه‌ انقلاب اسلامي حركت جديدي را آغاز كرده‌اند؛ گر چه ريشه‌ي اين حركت در صدر اسلام و زندگي پيامبر است.

وي افزود: ولي مدت طولاني اين شعله‌ نوراني خاموش بود و خانم‌هاي مسلمان كم تلالو و خانه‌نشين شده بودند. اما انقلاب اسلامي در سايه‌ي بركت قرآن اين راه باز كرده است و اكنون مي‌بينيم چهل هزار پايان‌نامه‌ي دانشجويي درمورد قرآن توسط خانم‌ها نوشته شده و اين عدد و ‌آمار همه چيز را نشان مي‌دهد كه خانم‌ها از كجا به كجا مي‌روند.

وي با بيان اين كه در اين ارتباط قدم‌هاي اول برداشته شده، گفت: اميد است كه ما در آينده شاهد آثار عميق‌تري باشيم.

هاشمي رفسنجاني در ادامه با اشاره به اهميت قرآن و تاثير آن در زندگي فردي و اجتماعي افراد گفت: قرآن شفا و رحمت براي مومنان است و رحمت خداوند مهمترين و عزيز‌ترين صفت خداوند است كه تمام مخلوقات را شامل شده است و رحمت خدا در قرآن تبلور ويژه‌اي دارد.

وي با بيان اين كه قرآن باعث شفاي روحي انسان‌هاست، گفت: درواقع در پرتو قرآن، انسان از آفت‌هاي نفساني و روحي نجات پيدا مي‌كند.

هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اين كه قرآن محور وحدت مسلمانان است و چيزي جز قرآن نداريم كه بتواند يك و نيم ميليارد مسلمان را دور هم جمع كند، گفت: اگر ما با قرآن مانوس باشيم ديگر اختلافي وجود نخواهد داشت. ولي اكنون مي‌بينيم كه چگونه به اسم شيعه و سني مسلمانان را درگير كرده‌اند و در اين راستا به هم نسبت‌هاي سوء مي‌دهند. اين درست نيست و ما اگر همه در پرتو قرآن حركت كنيم اختلاف جايگاهي نخواهد داشت و اختلافات موجود نشانگر اين است كه ما از قرآن شفا نگرفته‌ايم.

وي با اشاره به تاثير قرآن در زندگي شخصي خودش گفت: من در زندگي شخصي خودم هر جا پناه به قرآن بردم نتيجه گرفتم. در زماني كه در زندان بودم تكيه‌گاه روحي‌ام قرآن بود و در خلوت زندان با قرآن مانوس بوديم و اين دوران جزو بهترين دوران زندگي من است. چرا كه در زندان توانستم تفسير وفرهنگ قرآن را بنويسم.

وي با اشاره به جايگاهي كه اسلام براي زنان قائل شده، گفت: خواست اسلام اين است كه خانم‌ها در تمام زمينه‌ها با محوريت اسلام و رعايت و حدودي كه اسلام را مشخص كرده حضور پيدا كنند و در اجتماع در كنار وظايف خانواده حضوري فعال داشته باشند.

وي با اشاره به جايگاه زنان در زمان جاهليت گفت: در زماني كه زنان را زنده به گور مي‌كردند اسلام آمد و شان و جايگاه ويژه‌اي را براي خانم‌ها قائل شد. شان خانم‌ها را در كنار آقايان مساوي قرار داد. البته تفاوت‌هايي نيز از نظر جسمي وجود دارد كه اين تفاوت‌ها باعث مي‌شود كه در مسووليت‌ها نيز تفاوت‌ها و فرع‌هايي وجود داشته باشد.

وي با بيان اين كه وقتي پيامبر اسلام حركت خود را شروع كرد خانم‌ها نيز آنقدر كه امكان داشت به مانند آقايان دور پيامبر اسلام جمع شده‌اند و به ايشان كمك كردند، گفت: در صدر اسلام زناني بودند كه در صحنه حضوري فعال و نقش‌آفرين داشتند كه من در اين جا اشاره‌اي مختصر به چند تن از اين بانوان عاليقدر مي‌كنم.

وي با بيان اين كه در زمان پيامبر اسلام زنان با صراحت و آزادانه با پيامبر صحبت مي‌كردند و سوالات خود را مطرح مي‌كردند، گفت: در زمان پيامبر تعدادي از زنان در جبهه‌ها حضور پيدا مي‌كردند يعني در پشت جبهه به مداواي مجروحين مي‌پرداختند و اگر نيازي بود در صحنه‌ي نبرد نيز حضوري مستقيم پيدا مي‌كردند و دفاع مي‌كردند.

وي بار ديگر با تاكيد بر اين كه اسلام شخصيت زن را به او برگرداند، گفت: در زماني اسلام اين شخصيت را به زنان داد كه عده‌اي زن را به عنوان انسان كامل قبول نداشتند.

وي گفت: در دوره‌هاي بعد از پيامبر اسلام خانم‌هاي متدين به خاطر انحرافاتي كه در جامعه‌ي اسلامي پيش آمد خانه‌نشين شدند به خصوص زنان شيعه، چون تعداد آنها نيز كمتر بود ولي با انقلاب اسلامي بار ديگر راه باز شد و زنان توانستند با توجه به جايگاه واقعي‌شان در صحنه حضور پيدا كنند.

وي با بيان اين كه برخي در مورد آزادي زنان دچار افراط و تفريط مي‌شوند، گفت: برخي آزادي را به معناي بي‌بند‌و باري تلقي مي‌كنند. زنان و مردان از نظر امتيازات انساني برابر هستند. ولي بايد از افراط و تفريط‌ها نيز دوري كرد. من بعضا مي‌بينم كه برخي ‌ها به خاطر اينكه تعداد حضور خانم‌ها در دانشگاه‌ها بيش از آقايان است ابراز نگراني مي‌كنند در صورتي كه من اين جوري فكر نمي‌كنم و معتقدم علم براي همه خوب است هم زن و هم مرد. حالا افراد كجا كار كنند وچگونه كاركنند بستگي به مديريت كار و اداره‌ي جامعه دارد، ولي بسيار خوب است كه زنان و مردان ما تحصيل كرده باشند. وقتي زني تحصيل كرده باشد بهتر مي‌تواند خانواده را اداره كند و بچه‌ها را تربيت كند.

وي با بيان اين كه راهي كه انقلاب اسلامي براي خانم‌ها باز كرده بعضا با برخي از پيرايه‌هاي غلط مخلوط شده، گفت: خانم‌ها در سايه‌ انقلاب اسلامي شخصيت و حقوق خود را پيدا كردند.

وي گفت: من از شما خانم‌ها مي‌خواهم كه تاريخ اسلام را مطالعه كنيد و منابع ديني را مطالعه كنيد و خرافات و انحرافاتي كه بعضا در جامعه به نام اسلام معرفي مي‌كنند را شناسايي كنيد واز بين ببريد.

وي گفت: در مورد جايگاه زنان در اسلام تحقيق كنيد.

هاشمي رفسنجاني در پايان با بيان اين كه ما در جامعه خانم‌هاي تحصيل‌كرده‌ زيادي داريم، گفت: زنان قرآن پژوه ما بايد كارهايي كه در تاريخ نشده است را انجام دهند و بهتر از آن، اين است كه تحقيقات جامعه در مورد اسلام، قرآن و تاريخ بكنند و هم خودشان را نشان دهند و هم جامعه را با اين تحقيقات قوي كنند.

مسجدجامعي: بالاترين توليدات قرآني در تهران بوده است

رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران نيز در همايش بانوان قرآن پژوه گفت:‌ فضاي امن و سالمي كه به بركت جمهوري اسلامي ايران به وجود آمده، موجب افزايش حضور و خلاقيت بانوان در همه عرصه ها شده است.

وي انتشار شش هزار پايان نامه قرآني به قلم بانوان قرآن پژوه را جلوه‌اي از حضور بانوان در عرصه پژوهش و هنر قرآني دانست.

مسجدجامعي گفت‌: براساس تحقيقي كه در 10 شهر قرآني جهان انجام داديم بالاترين توليدات قرآني در تهران بوده است.

وي اضافه كرد: در ميان 10 شهر قرآني جهان از نظر توليدات قرآني، شهر قم در رتبه چهارم و مشهد در رتبه هفتم قرار دارد و اين مسئله گرايش به مطالعات قرآني را نشان مي دهد.
در ششمين همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه همچنين از جمعي از بانوان فعال در عرصه‌هاي قرآني، به عنوان پژوهشگران، نويسندگان و فعالان علوم، معارف و هنر قرآني تجليل شد.

همچنين در اين همايش از هشت نفر از بانوان قرآن پژوه از كشورهاي اروگوئه، سودان، سريلانكا، عربستان، امريكا ، بوسني و هرزگوين، تركيه و گينه تقدير شد.
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن