تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812657136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اظهارات متكي در جمع خبرنگاران (مشروح) ديپلماسي قفقازي واقع‌بينانه و جامع‌الاطراف پيگيري شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اظهارات متكي در جمع خبرنگاران (مشروح) ديپلماسي قفقازي واقع‌بينانه و جامع‌الاطراف پيگيري شد
خبرگزاري فارس: وزير امورخارجه كشورمان گفت: جمهوري اسلامي سعي كرد ديپلماسي مرتبط با قفقاز را بسيار واقع‌بينانه و جامع‌الاطراف پيگيري كند.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس،«منوچهر متكي» وزير امور خارجه كشورمان بعد از ظهر امروز چهارشنبه طي نشستي خبري در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

* سياست‌هاي بوش دليل اصلي شكست‌هاي آمريكا در خاورميانه است

وزير امورخارجه در پاسخ به پرسشي در خصوص انتخابات اخير آمريكا گفت: وقتي شرايط آمريكا را قبل از انتخابات بررسي مي‌كنيم يكي از مشكلات جدي آمريكا در خارج از مرزهايش، افت شديد جايگاه آمريكا نزد افكار عمومي جهانيان است.
وي افزود: شايد بتوان گفت راي مردم آمريكا يكي از اهدافش اين بود كه تصحيح چهره‌اي براي آمريكا نزد جهانيان ايجاد كند.
متكي با بيان اينكه شعار "تغيير" از حمايت بالايي در بين راي‌دهندگان برخوردار شد، ‌افزود: سوال همه اين است كه آيا كساني كه شعار تغيير داده‌اند مي‌توانند بر شعار خود ثابت قدم بمانند؟
وزير خارجه با بيان اينكه اوباما با حزب دموكرات به عنوان يك سيستم و با مردم آمريكا به عنوان كساني كه مطالباتشان را دارند و با حزب حاكم فعلي كه به حزب مخالف تبديل خواهد شد مواجه است، افزود:‌ اگر اوباما شعارهايش و مردم آمريكا را به عنوان راي‌دهندگان انتخاب كنند مي‌توان به جدي بودن و درازمدت بودن شعار تغيير در آمريكا اميدوار بود.
وزير خارجه خطاب به آن خبرنگار گفت: پاسخ سوال شما در دست آقاي باراك اوباما است.
يكي از خبرنگاران با اشاره به اظهارات اوباما در خصوص مذاكره با ايران اشاره كرد كه متكي با بيان اينكه اوباما اين موضوع را در مبارزات انتخاباتي مطرح كرد، گفت: معمولاً طي 30 سال گذشته روساي جمهوري آمريكا در دوران مبارزات انتخاباتي و بعد از آن در كاخ سفيد و سپس زمانيكه از كاخ سفيد خارج مي‌شوند، مواضع مختلفي را ابراز كردند.
وي با بيان اينكه ترسيم نمودار اين تفاوت‌ها جالب است، گفت: ترجيح مي‌دهيم صبر كنيم كه ببينيم در 21 ژانويه سياست‌هاي اعلامي در كاخ سفيد چه خواهد بود.
يكي از خبرنگاران حاضر در جلسه از متكي درباره كشمكش‌هاي داخلي لبنان و همچنين سفر ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان به تهران سوال كرد كه وي در پاسخ با بيان اينكه اهميت زيادي براي سفر هفته آينده ميشل سليمان به تهران قائليم، افزود: وزرايي كه رئيس‌جمهور لبنان را در اين سفر همراهي مي‌كند زمينه‌هاي همكاري‌هاي جامع‌الاطراف ايران و لبنان را مورد بررسي قرار خواهند داد.
وزير خارجه اضافه كرد: اميدوارم در چارچوب همكاري‌ها بين ايران و لبنان نقشه راه خوبي را در تفاهم طرفين ترسيم كنيم.
متكي در ادامه با بيان اينكه دو ضلع راهكار سه ضلعي حل مشكل لبنان كه در دوحه به توافق رسيده است يعني انتخاب رئيس‌جمهور و تشكيل دولت محقق شد، خاطرنشان كرد‌:‌ مردم لبنان طي ماه‌هاي آينده خودشان را براي برداشتن گام سوم آماده مي‌كنند و فكر مي‌كنيم با برداشتن اين گام شرايط براي حركت لبنان به سوي پيشرفت،‌ آرامش و ثبات هر چه بيشتر مهيا است.
وزير خارجه ثبات و آرامش لبنان را آرامش و ثبات منطقه برشمرد.
خبرنگار مصري درباره روابط ايران و مصر سوال كرد كه متكي در پاسخ با بيان اينكه همكاري‌ها بين ايران و مصر وجود دارد، افزود: اين همكاري‌ها در حوزه اقتصادي، حوزه‌هاي صنعتي، خودرو و بخش‌هاي ديگر وجود دارد.
متكي با ذكر اين نكته كه ايران و مصر در بسياري از زمينه‌هاي بين‌المللي مواضع خوبي دارند، افزود: دفتر حفاظت منافع دو كشور مستقر است و ارتباطات فيمابين را پيگيري مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد كه مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
خبرنگار ريانووستي نظر متكي را در مورد بهره‌برداري از نيروگاه بوشهر در موعد مقرر جويا شد و از متكي پرسيد كه آيا بهره‌برداري از نيروگاه به تعويق نمي‌افتد و آيا موانع سياسي در اين زمينه وجود دارد كه وزير خارجه پاسخ داد: زماني به مسكو برگشتيد از دوستان روس ما بپرسيد، ما چنين تلقي نداريم.
خبرنگاري در ادامه با بيان اينكه گفته مي‌شود توافقنامه امنيتي بين آمريكا و عراق داراي موارد محرمانه‌اي است كه به موجب آن آمريكا مي‌تواند پايگاه‌هاي نظامي در عراق ايجاد كند و اين امر خطري براي ايران محسوب مي‌شود از وزير خارجه موضع ايران را در مورد توافقنامه امنيتي جويا شد كه متكي پاسخ داد: ما از بخش‌هاي محرمانه اين قرارداد اطلاعي نداريم و فكر مي‌كنيم همان چيزي كه در مجلس و افكار عمومي مطرح است همين‌ها است.
يكي از خبرنگاران با اشاره به نامه احمدي‌نژاد به اوباما و پيام تبريك رئيس‌جمهور كشورمان به رئيس‌جمهور آمريكا در خصوص بهبود روابط ايران و آمريكا سوال كرد كه متكي، پيام احمدي‌نژاد به اوباما را فرصتي براي بيان مواضع اصولي جمهوري اسلامي و نگاه ايران به انتخابات آمريكا برشمرد.
وي افزود:‌ آقاي احمدي‌نژاد در اين پيام مواضع اصولي ايران را تشريح كرد و همچنين در بخشي اشاره كرد كه اگر اوباما بخواهد موفق شود بايد تحميل نظرات اقليتي را كه آمريكا را به اين روز انداخته برنتابد.
متكي سياست‌هاي بوش را دليل اصلي شكست‌هاي آمريكا در منطقه خاورميانه خواند و گفت: قبل از اينكه بحث روابط دو جانبه ايران و ‌آمريكا باشد، پيام روشن منطقه‌اي داديم كه سياست‌هاي آمريكا براي موفقيت بايد تغيير كند.
متكي با بيان اينكه امروز همه سياستمداران و مردم آمريكا و همچنين سياست‌مداران و مردم منطقه اين اعتراف را دارند كه سياست‌هاي آمريكا در اين منطقه با شكست مواجه شده است، افزود: بسياري از مردم آمريكا به اوباما به عنوان يك شانس نگاه مي‌كنند.
يكي از خبرنگاران درباره گفتگوهاي هسته‌اي ايران سوال كرد كه متكي اظهار داشت: ما همواره گفتگوها را اصلي درست و موضعي صحيح براي شفاف‌سازي و رفع هرگونه ابهام احتمالي از ابتداي موضوع هسته‌اي بيان كرده‌ايم.
وي اضافه كرد: ‌هر زمان دور جديدي از گفتگو‌ها بخواهد برگزار شود به اطلاع همگان خواهد رسيد.

* دولت پاكستان مسئول حفظ جان ديپلمات‌هاي ايراني است

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، در ادامه نشست خبري منوچهر متكي با خبرنگاران خارجي در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات، ‌يكي از خبرنگاران با اشاره به بحث‌هاي مطرح شده در دولت آمريكا در خصوص تاسيس دفتر حفاظت منافع آمريكا در تهران از متكي پرسيد كه آيا ايران از اين موضوع استقبال مي‌كند و آيا فكر مي‌كنيد اين راهكار باعث تبادل فرهنگي، مطبوعاتي و پزشكي خواهد شد كه وي پاسخ داد: ما همواره از ارتباطات علمي،‌ دانشگاهي، ‌فرهنگي، گردشگري و اقتصادي بين ايران و شركت‌ها و بخش‌هاي آمريكايي حمايت كرده‌ايم.
وي خاطرنشان كرد: ‌در سه سال گذشته رقم معناداري از خبرنگاران و رسانه‌هاي آمريكايي در كشورمان داشته‌ايم ولي متقابلاً براي اعزام خبرنگارانمان و حتي حضور تنها خبرنگار صدا و سيماي جمهوري اسلامي چند سالي است كه مشكل داريم.
متكي افزود: اگر خبرنگاران حاضر در جلسه اقامت خوبي در ايران داشتند و از سفرشان راضي بودند خوب است به مسئولين ذيربط در آمريكا اطلاع دهند كه فرصت و زمينه اقامت مناسب جهت كار براي خبرنگاران مستقر در نيويورك را فراهم كنند.
وي درباره تاسيس دفتر حفاظت آمريكا در تهران كه به گفته آن خبرنگار در دست بررسي بين مسئولين آمريكايي است، اظهار داشت: ما خبري نداريم و چون خبري نداريم نمي‌توانيم اظهارنظر كنيم.
يك خبرنگار افغان درباره آينده روابط ايران و افغانستان سوال كرد كه وزير خارجه دو كشور را همسايه، مسلمان و داراي تاريخ طولاني از روابط صميمي و برادرانه خواند و گفت: ما شاخه‌‌هاي سرافراز يك درخت و ريشه هستيم و همراه با مردم افغانستان از سي سال مشكلاتي كه بر آنها رفته دل‌غمين مي‌باشيم.
متكي با بيان اينكه ما در دوران اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ، در دوران نزاع‌هاي داخلي و همچين در دوران هجمه خارجي همواره در كنار ملت افغانستان بوديم، افزود: ‌وقتي به رهبران شوروي سابق مي‌گفتيم چرا موشك‌هاي آنچناني به صدام مي‌دهيد، مي‌گفتند شما حمايتتان را از افغانستان برداريد، ما به شما هم موشك مي‌دهيم.
متكي با بيان اينكه ما اعتراض‌مان را حفظ كرديم، خاطرنشان كرد: امروز هم كه هواپيماهاي آمريكايي، ‌جوانان، نوجوانان افغان و زنان و مردان را در عروسي‌ها، مساجد، منازل و ... صرفاً به عنوان اينكه اشتباهي رخ داده به خاك و خون مي‌كشند معترضيم.
خبرنگار ارمني درباره آينده روابط ايران و ارمنستان و صلح در قفقاز از متكي سوال كرد كه متكي با بيان اينكه بحران قفقاز همه را نگران كرد، گفت: بخشي از بحران قفقاز، دعواها و چالش‌هاي بزرگي است كه ما متاسفانه در اين چالش‌هاي بزرگ با استانداردهاي دوگانه مواجهيم.
به گفته متكي نمي‌توان در يك جا از تجزيه كشورها و در جاي ديگر از تماميت ارضي حمايت كرد، نمي‌شود در جايي سپر موشكي نصب كرد و در انتظار نصب متقابل سپر موشكي نبود‌، اينها بخشي از سرفصل‌هاي آن چالش‌هاي بزرگ است.
وي با بيان اينكه در سطح منطقه‌اي، حمل و نقل، انرژي و همكاري‌هاي اقتصادي بخش‌هايي هستند كه به واسطه بحران شديداً تحت تاثير قرار گرفتند، ادامه داد: جمهوري اسلامي سعي كرد ديپلماسي مرتبط با قفقاز را بسيار واقع‌بينانه و جامع‌الاطراف پيگيري كند.
وزير خارجه به سفرهايش به كشورهاي منطقه و اروپا اشاره كرد و گفت: ايران سعي كرد اطراف قصه و بحران و يا كساني كه مي‌توانند براي رسيدن به يك چارچوب گفتگو و زمينه‌سازي براي همكاري كمك كنند را ترغيب كنند.
وي با ابراز خرسندي از اينكه خوشحاليم رويكرد جمهوري اسلامي از سوي همه اطراف‌ مورد استقبال واقع شد، افزود: ‌از تحولات جديد در روابط گرجستان و روسيه خوشحاليم البته آنها را به ادامه اين روند ترغيب مي‌كنيم.
وي روابط ايران با دوكشور آذربايجان و ارمنستان را خيلي خوب برشمرد.
وزير خارجه كشورمان درباره عطارزاده ديپلمات ايراني ربوده شده در پيشاور پاكستان به گفتگوي تلفني روز گذشته‌اش با قريشي همتاي پاكستاني‌ خود اشاره كرد و در عين حال گفت: ‌ما هنوز به طور قطع نمي‌توانيم درباره ربايندگان، احتمال مشخصي را بدهيم.
وزير خارجه با بيان اينكه اگر چه از سوي بخش‌هاي ذيربط احتمالات مختلف مورد بررسي قرار گرفته است، افزود: حوادث پيشين در اين حادثه نشان مي‌دهد سه كشور ايران، پاكستان و افغانستان بايد تلاش بيشتري را در موضوع امنيت مرزها و ارتباطاتشان داشته باشند.
به گفته وزير خارجه برخورد قاطع با كساني كه منافع هر يك از اين كشورها و روابط آنها را هدف قرار مي‌دهند موجب مي‌شود كه از تكرار چنين اقدامات شرورانه‌اي خودداري كند.
وزير خارجه با بيان اينكه ما دولت پاكستان را مسئول حفظ جان ديپلمات‌هايمان مي‌دانيم، افزود:‌ انتظار داريم هر چه سريع‌تر ابتكاراتشان را براي آزادي ديپلمات ايراني ربوده شده در پيشاور به كار ببندند.

*‌ فرمول آمريكا براي حل بحران لبنان كارساز نبود

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي بعد از ظهر امروز در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات در جمع خبرنگاران خارجي با بيان اينكه جمهوري اسلامي در منطقه‌اي واقع شده كه به لحاظ سياسي، اقتصادي و امنيتي از ويژگي‌هاي مهم برخوردار است، گفت: 80 درصد اقتصاد ژاپن، 60 درصد اقتصاد چين، 55 درصد اقتصاد اروپا كه تا سال 2015 به 65 درصد افزايش مي‌يابد و همچنين 20 درصد اقتصاد آمريكا به انرژي اين منطقه وابسته است.
وي با ابراز تاسف از اينكه بسياري از بحران‌هاي مهم در اين منطقه رخ داده است، اظهار داشت: قديمي‌ترين آنها موضوع فلسطين در طي 60 سال گذشته است كه منبعي از توليد آلام و رنج‌هاي فراوان را براي مردم اين منطقه و مردم آزاده جهان ايجاد كرده است.
وزير خارجه تراژدي‌هاي افغانستان و عراق و در طي دو سال گذشته موضوع بحران لبنان را بخش ديگري از مشكلات جدي اين منطقه برشمرد و افزود: جديدترين آنها يعني بحران قفقاز موجب نگراني‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي شده است.
متكي با بيان اينكه ايران در مركزيت 15 كشور همسايه قرار دارد، يادآور شد: تمام اين 15 كشور يا مستعمره بودند يا استعمارگر و تنها ايران است كه نه مستعمره بوده و نه استعمارگر.
وزير خارجه ملت ايران را ملتي صلح دوست و باور به گفتگوي منطقي و عادلانه خواند و افزود: كساني كه منحني سياست خارجي ايران را در طي 29 سال گذشته ترسيم مي‌كنند به خط بسيار شفاف و روشني مي‌رسند كه در اين خط هرگز تجاوز به ديگران، همسايگان و ايجاد مشكل براي ديگران را نمي‌بينيد.
وي اضافه كرد: ظرفيت ايران را در مسير كمك به حل بحران‌ها ملاحظه مي‌كنيد.
متكي گفت: جمهوري اسلامي ايران در 30 سال گذشته پذيراي ميليون‌ها آواره افغان در كنار ملت خودش بوده است.
وزير خارجه كشورمان اضافه كرد: برخي كشورهاي منطقه در طول جنگ كمك‌هاي فراواني به صدام كردند اما وقتي بعد از جنگ، ‌صدام كه به يكي از كشورها حمله كرد، ‌ايران نخستين كشوري بود كه اشغال كويت را محكوم و خواستار خروج بي‌قيد و شرط نيروهاي عراقي شد.
وزير خارجه با بيان اينكه فرمول آمريكا و برخي فرمول‌هاي ديگر براي حل بحران لبنان كارساز نبود، خاطرنشان كرد: فرمول منطقه‌اي ايران در اجلاس دوحه موفق به حل مشكل لبنان شد.
متكي ادامه داد: ‌ما معتقديم بدون نگاه ريشه‌اي به مشكل فلسطين، بيش از 130 طرح، قطعنامه و پيشنهادات ارائه شده براي حل مسئله خاورميانه راه به جايي نمي‌برد.
وي گفت: رويكرد ما در ديپلماسي جستجو و كمك براي ايجاد صلح و ثبات بر اساس عدالت و منطق است.
وي اضافه كرد:‌ در اين چارچوب جمهوري اسلامي در بسته پيشنهادي‌اش به كشورهاي مختلف،‌ آمادگي‌ خود را براي كمك به حل مشكلات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي اعلام كرده است.
وزير خارجه با اشاره به پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات در تهران گفت: ‌مايلم به نقش كليدي و حساس رسانه‌ها در عصر توسعه ارتباطات و فناوري‌ها اشاره كنم، امروز رسانه‌ها بسيار زيركانه و هوشمندانه توانستند شفاف‌سازي را در تصميم‌سازي‌هاي سياستمداران در معرض افكار عمومي ملي و بين‌المللي قرار دهند.
وي خطاب به خبرنگاران گفت: شما با استفاده از تكنولوژي يك انقلاب جدي در حوزه مفهومي سياست خارجي و روابط خارجي در جهان ايجاد كرده‌ايد، با اين تحول تصميم‌سازي در پشت درهاي بسته و تحميل آن تصميمات بر افكار عمومي جهان ديگر به آساني ميسر نيست.
متكي گفت:‌ آنچه شكست قطعي سياست‌هاي آمريكايي‌ها را محقق كرد كاهش قدرت نظامي آنها و يا كاهش تاثيرگذاري قدرت اقتصادي آنها نبود بلكه در جايي سياستمداران آمريكايي كم آوردند كه نتوانستند افكار عمومي را توجيه منطقي كنند.
وي افزود: در حقيقت چالش واقعي امروز، چالش نظامي و اقتصادي نيست بلكه چالش ايده‌ها و منطق‌هاست.
وزير خارجه ادامه داد: ‌ما از بروز و ظهور قدرت نرم‌افزاري جديدي سخن مي‌گوييم كه فصل نويني را فراروي ملت‌ها در حفظ استقلال دفاع از منافع و تاكيد بر منطقشان گشوده است.
انتهاي پيام/خ
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن