تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816734967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرد پشت پرده و مشاور سياست خارجي اوباما: ايران مي تواند متحد امريكا باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مرد پشت پرده و مشاور سياست خارجي اوباما: ايران مي تواند متحد امريكا باشد
خبرگزاري انتخاب : برژينسكي سياستمدار برجسته لهستاني الاصل آمريكائي، رئيس مركز مطالعات استراتژيك و مشاور سياسي برك اوباما معتقد است ايران مي تواند متحد امريكا باشد.


برژينسكي سياستمدار برجسته لهستاني الاصل آمريكائي، رئيس مركز مطالعات استراتژيك و مشاور سياسي برك اوباما معتقد است ايران مي تواند متحد امريكا باشد.

به گزارش خبرگزاري انتخاب، ژبيگنف برژينسكي كه به خاطر توانايي قابل توجه خود در تشخيص نقاط ضعف طرف مقابل مشهور است و در حال حاضر به عنوان مشاور باراك اوباما در زمينه سياست خارجي فعاليت مي كند معتقد است در جهان معاصر هيچ چيز به اندازه نبود سياست واحد در زمينه انرژي موجب ضعف غرب نشده و اين مسئله چه در روابط جداگانه كشورهاي اروپايي و چه در روابط امريكا و اروپا مشاهده مي شود به عقيده وي روي كار امدن يك دولت جديد در امريكا و تغيير خط مشي سياسي ان با هدف تنظيم سياست انرژي واحد مي تواند اين مشكل را حل كند

به گفته برژينسكي غرب بايد در سطوح بالاتري به همكاري با كشورهاي اسيايي بپردازد ولي رهبران اين كشورها كه با كمال ميل اماده چنين همكاري هستند در انزوا قرار دارند و مواضع بين المللي انها ضعيف است به عنوان نمونه امكان دستيابي به منابع انرژي تركمنستان وجود دارد و از قرار معلوم رئيس جمهور جديد اين كشور هم به اين مسئله تمايل دارد در نتيجه وظيفه غرب تحكيم روابط و ايجاد امكان دسترسي مستقيم به اين منابع است.

اين به معني تاكيد بر ترانزيت انرژي از باكو به كشورهاي بالتيك از طريق تركيه و درياي سياه و بررسي امكان ساخت خط لوله از اسياي ميانه و افغانستان به جنوب نيز هست و موجب افزايش دسترسي جامعه جهاني به منابع انرژي اسياي ميانه مي شود.

به گفته وي غرب بايد دور نماهاي وسيعتري از جمله همكاري با ايران را در زمينه انرژي و بويژه گاز مدنظر قرار دهد اين كشور مي تواند نقش مهمي در كاهش وابستگي غرب در زمينه انرژي ايفا كند و كاملا مشخص است كه رژيم فعلي اين كشور حالت انتقالي دارد و بيشتر جوانان ايراني كه بخش اعظم جامعه اين كشور را هم تشكيل مي دهند مخالف افراط گرايان معتصب هستند و روش زندگي غربي را ترجيح مي دهند.

برژينسكي با اشاره به اين كه ايران در سطح بالايي از توسعه تمدني قرار دارد تاكيد مي كند كه اين كشور مي تواند نقش تثبيت گر اوضاع را در خاورميانه ايفا كند و اين نقشي است كه پيش از اين هم ايفا كرده است.

اين سياستمدار برجسته امريكايي ياداورمي شود كه ايران زماني روابط بسيار خوبي با اسرائيل داشت كه بر اصل همسايه همسايه من دوست من است بنا شده بود و مي افزايد از لحاظ ژئوپليتيكي روابط ايران و اسرائيل بايد به همين صورت باشد و اگر واشنگتن وارد مناقشه با ايران نشود كه بدون شك به مراتب طولاني تر از جنگ با عراق خواهد بود احتمال تغيير جهت هاي ژئوپليتيكي ايران در اينده خيلي زياد خواهد بود ولي امريكا بايد در اين زمينه خردمندانه و صبورانه عمل كند چون پيامدهاي گامهاي نسنجيده بخصوص براي ثبات جهان بسيار وخيم خواهد بود و يك جامعه نگران و خشمگين واكنشهاي خيلي تندي نشان خواهد داد كه بر تصميم گيريهاي معقولانه از جمله در زمينه انتخابات تاثير خواهد گذاشت.

برژينسكي معتقد است اگر امريكا موفق به تغيير موضع ايران شود نتايج خيلي خوبي مشاهده خواهد كرد چون اين كشور مكان دوم جهان را از نظر ذخاير گاز دارد و هنوز كارهاي زيادي در زمينه صنعت نفت زيربناهاي استخراج و انتقال نفت در اين كشور مي توان انجام داد اگر اين كشور در سيستم تجارت جهاني گنجانده شود بهاي نفت و گاز كاهش و امنيت انرژي اروپا افزايش مي يابد. البته طبيعي است كه اين عامل نمي تواند بر راهبرد واشنگتن در زمينه تهديد هسته اي تهران تاثير بگذارد اما امريكا نبايد ان را از نظر دور نگهدارد. وي به منظور كاهش وابستگي غرب در زمينه انرژي به روسيه به غرب پيشنهاد مي كند امكان همكاري با ايران را به عنوان تامين كننده انرژي در نظر بگيرد. از نظر مشاور اوباما در زمينه سياست خارجي انتقال انرژي از درياي خزر و اسياي ميانه از طريق بندر اودساي اوكراين به شهر برودي و سپس به پالايشگاه لهستان و پس از ان به اروپاي غربي نيز مسئله اي است كه امريكا بايد به ان توجه كند.

علاوه بر اين غرب بايد اوكراين را به لزوم پذيرش سرمايه هاي غرب در عرصه انرژي ان كه در حال حاضر به خاطر فساد مالي و غير موثر بودن مشكل ايجاد كرده متقاعد كند. ضمنا غرب بايد به حمايت از اوكراين و گرجستان ادامه دهد چون اگر اين دو كشور در زمينه ازادي با محدوديت مواجه باشند اين مسئله تهديد جدي براي غرب به همراه خواهد داشت كه يكي از انها به كنترل خط لوله باكو جيحان و دسترسي مستقيم به منابع انرژي جمهوري اذربايجان مربوط مي شود. علاوه بر اين ايجاد تناسب بين سرمايه گذاريهاي روسيه و امكانات غرب در زمينه استخراج انرژي در جمهوري اذربايجان ضرورت دارد.

اين كارشناس برجسته امريكايي همچنين تاكيد مي كند اگر امريكا درگير مناقشه گسترده اي با كشورهاي عراق ايران افغانستان و احتمالا پاكستان شود سالهاي سال درگير ان خواهد بود و درنتيجه امكان ايفاي نقش سازنده را در جهان از دست مي دهد و كشورهايي كه واشنگتن در حال حاضر روابط خوبي با انها ندارد از اين اوضاع براي تحكيم موضع و نفوذ خود در جهان بهره خواهند برد. پس چنين مناقشه اي زيان فراواني نه تنها براي امريكا و بلكه براي همه كشورهاي غربي به همراه خواهد داشت و جهان را وارد مرحله بسيار پرهرج و مرجي خواهد كرد. برژينسكي با تاكيد بر پيچيدگي بيش از حد چنين شرايطي مي افزايد غرب چاره اي جز به كار گيري اقدامات سنجيده ندارد به همين دليل بايد گفتگوهايي در سطوح بالا بين كشورهايي صورت گيرد كه به توسعه روابط با جهان تمايل دارند اما واقعيتهاي ژئوپليتيكي انها را با مشكل مواجه كرده است.

نكته قابل توجه اين است كه بيشتر رهبران اين كشورها در تركيب شركتهاي نفتي و گازي فعاليت مي كنند و بديهي است كه تجارت منابع انرژي براي انها منافع شخصي هم در بر دارد علاوه بر اين در اين گفتگوها بايد شاخص هاي فرهنگي و سياسي اين كشورها را نيز در نظر گرفت. سياستمدار برجسته امريكايي در خاتمه ابراز اميدواري كرد با روي كار امدن دولت جديد در امريكا عقل سليم و قضاوت صحيح در ميان دولتمردان كشور حاكم شود و از اين پس هيچ كس از اوضاع بين المللي متشنج براي دستيابي به منافع كوتاه مدت استفاده نكند .
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن