تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816907073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كنترل كودك بد رفتار


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: كنترل كودك بد رفتار
بهين _ كودكان از بدو تولد بي تربيت، گستاخ، زورگو يا خودخواه نيستند. اين خصوصيات رفتاري اكتسابي است زيرا كودكان با بروز اين حركات به آن چه كه مي خواهند مي رسند مگر اين كه به موقع مداخله كرده و به كودك نشان دهيد كه اين رفتارهاي عجيب و غريب، فايده اي ندارد و تنها باعث بدتر شدن شرايط مي شود و سعي كنيد او را به رفتار قابل قبول تري تشويق كنيد.

دكتر محبوبه مفتاحي روان شناس تربيتي راهكارهايي را به صورت مرحله به مرحله براي رويارويي با چند بد رفتاري عمده كودكان ارائه مي دهد:

مشكل اول: مسايل مادي

با گفتن كلمه نمي خرم، هرگز احساس گناه نكنيد. مشاجره هاي بين والدين و فرزندان به طور معمول خوشايند نيست و ممكن است بارها پيش بيايد كه فرزندتان از تصميم گيري شما خوشحال و راضي نباشد ولي نتيجه كار براي هر دو طرف بهتر است.موقع پخش پيام هاي بازرگاني نيز بهتر است تلويزيون را خاموش كنيد. تحقيقات نشان داده است كه هر چه كودكان كمتر پيام هاي بازرگاني تلويزيون را ببينند كمتر براي خريد چيزهاي جديد بهانه گيري مي كنند. به همين دليل تلويزيون را در زمان پخش آگهي ها خاموش كرده و يا براي آن ها توضيح دهيد همه چيزهايي را در اين آگهي ها تبليغ مي شود واقعيت نداشته و صرفا شگردي براي فروش بيشتر محصولات شركت هاي تجاري است.

به كودك خود ياد بدهيد آن چه دارد به ديگران نيز ببخشد.

مي توانيد از او بخواهيد كه بخشي از هزينه هايي را كه براي خريد لوازم مورد نياز او كنار گذشته ايد با كمال رضايت به يك مؤسسه خيريه ببخشد و در جشن هاي نيكو كاري شركت كند تا بياموزد كه بخشش زيباست.

مشكل دوم: حاضر جوابي
هرگاه فرزندتان رفتار بي ادبانه اي از خود نشان داد بلافاصله او را از اين كار منع كنيد. به طور مثال مي توانيد بگوييد: وقتي با تو صحبت مي كنم، مدام به اين طرف و آن طرف نگاه مي كني. اين كار بي ادبانه است و بايد از اين كار دست برداري.

به او اعتنا نكنيد.

آه نكشيد، شانه هايتان را بالا نيندازيد يا خشمگين نگاه نكنيد، صحبت خود را قطع كنيد تا زماني كه او از حاضر جوابي دست بردارد.

او را به رفتارهاي مؤدبانه تشويق كنيد.

هر زمان متوجه شديد كه فرزندتان رفتار مودبانه اي از خود نشان داد اين موضوع را به او يادآوري كنيد. به طور مثال به او بگوييد: از اين كه مؤدبانه به حرف هاي من گوش دادي متشكرم. اين كا ر تو واقعا قابل تقدير است.

مشكل سوم: ناسزا گفتن
به زبان آوردن كلمات غيرمجاز را ممنوع كنيد. اين قانون را براي او شرح دهيد: وقتي از خوب و درست بودن چيزي مطمئن نيستي آن را به زبان نياور. هر زمان كه فرزندتان ناسزايي را به زبان آورد، بلافاصله آن را به ليست كلمات غيرمجاز اضافه كنيد. توضيح دهيد كه چرا ناسزاگويي كاري زشت و غيرقابل قبول است و بسياري از مردم به زبان آوردن اين كلمات را نادرست مي دانند. اگر يك بار اين كلمه را به زبان آورد، ممكن است تكرار آن، به صورت عادت در آيد و اين كلمات زشت را در برابر پدربزرگ و مادربزرگ، معلمان يا دوستان شان هم تكرار كنند.

كلمه مورد قبول را جانشين آن كنيد.

كلمات خنده داري كه اصلا ناخوشايند نيستند را انتخاب كنيد تا به جاي كلمات نامناسب استفاده شود و يا اين كه فرزندتان خودش از كلماتي كه بار منفي ندارد مثل بي ادب استفاده كند.

احساساتي نشويد.

وقتي كه فرزند خردسال تان براي اولين بار كلمه نادرستي را تلفظ كرد به او بگوييد: در خانواده ما از اين كلمات استفاده نمي شود و به كودكان بزرگ تر گوشزد كنيد كه شما به خوبي با قوانين اين خانه آشنايي داريد، ديگر نمي خواهم اين كلمه را بشنوم.

مشكل چهارم: دروغگويي
از كودك بخواهيد كه در گفته هايش صادق باشد، به فرزندتان بگوييد: همه افراد خانواده ما مايلند هميشه نسبت به ديگران صادق باشند. وقتي در صحبت هايش صداقت را حفظ مي كند از او به دليل كاري كه انجام داده قدرداني كنيد. براي او شرح دهيد كه چرا دروغ گويي كار بدي است. توضيح دهيد كه وقتي حقيقت را نمي گويد ديگران را به دردسر انداخته، احساسات آن ها را جريحه دار كرده و هيچ كس به او اعتماد نمي كند و اين كار به شكل عادتي در مي آيد كه ترك كردنش بسيار مشكل است. به كودكان ياد دهيد كه راستگويي سبب اطمينان مي شود. اگر متوجه شديد كه كودكتان دروغ مي گويد از او اين سوالات را بپرسيد تا وجدان او را بيدار كنيد: آيا كاري كه انجام داده اي درست بود؟ چرا فكر مي كني كه با گفتن اصل ماجرا مرا نگران مي كني؟ آيا مي داني اگر همه اعضاي يك خانواده هميشه به يكديگر دروغ بگويند، چه اتفاقي مي افتد؟

مشكل پنجم: سرپيچي و نافرماني
توضيح دهيد كه از او چه انتظاراتي داريد. به او بگوييد: خوب به حرف هايم توجه كن. وقتي دارم با تو جدي صحبت مي كنم و تأكيد مي كنم كه در گفته هايم جدي هستم، پس بدان واقعا جدي هستم. هم چنين ممكن است بگوييد: اگر واقعا دليل خوبي براي انجام ندادن كاري داري مي تواني با لحن مؤدبانه اي آن را به من بگويي. سعي كنيد براي هر كاري زمان مشخصي تعيين كنيد. هر گاه او با شما بحث مي كند، خواسته خود را كلمه به كلمه براي او تكرار كنيد. به طور مثال بگويد: شام ساعت 7 حاضر است، تو بايد دقيقا در همان ساعت سرميز شام حاضر شوي.

به او حق انتخاب بدهيد، تا كمي آزادي عمل داشته باشد.

از او بپرسيد: هنوز بعضي از كارهاي مربوط به خودت را انجام نداده اي آيا مايلي آن ها را الان انجام دهي يا بعد از شام؟ گاهي اوقات با او كنار بياييد. مثلا بگوييد: الان وقت انجام تكاليفت است ولي تو در حال حاضر داري بسكتبال بازي مي كني. آيا بهتر نيست بازي بسكتبال را تا نيم ساعت ديگر تمام كني و پس از آن به تكاليفت برسي؟ و در نهايت با او اتمام حجت كنيد.توضيح دهيد كه اگر آن چه را كه شما از او مي خواهيد انجام ندهد، بايد منتظر عكس العمل شما و نتيجه عمل خود باشد.
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن