تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820085709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*هشدار قرمز براي طلاي سرخ* رييس اتحاديه فروشندگان زعفران مشهد: صادرات ما با ريسك بالايي همراه است كاهش توليد موجب افزايش قيمت زعفران شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *هشدار قرمز براي طلاي سرخ* رييس اتحاديه فروشندگان زعفران مشهد: صادرات ما با ريسك بالايي همراه است كاهش توليد موجب افزايش قيمت زعفران شده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: بازرگاني

رييس اتحاديه فروشندگان زعفران مشهد گفت: كاهش توليد، موجب افزايش قيمت زعفران در بازار شده و پذيرش اين افزايش در بازارهاي اروپا از طرف خريداران مشكل است.

غلام‌رضا ميري در گفت‌و‌گو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: دولت بايد نقدينگي را در اختيار تشكل‌ها قرار دهد و با تضميني كه از آن‌ها مي‌گيرد، تشكل‌ها بتوانند زعفران را در فصل برداشت از كشاورز خريداري كرده و به عنوان تنظيم‌كننده بازار عمل كنند.

وي خاطرنشان كرد: اين عمل از نوسانات شديد موجود در بازار كه باعث ركود صادرات زعفران در كشور شده جلوگيري مي‌كند.

وي در رابطه با تاثير تحريم‌ها بر روي صادرات زعفران عنوان كرد: مشكل ايجاد شده در زمينه بانك‌ها و ايجاد اعتبار است، زيرا هيچ كشوري هم اكنون براي كالايي كه توسط ما فرستاده مي‌شود، LC باز نمي‌كند و به راحتي نمي‌توان ارز را وارد كشور كرد و حتما اين امر بايد از طريق كشور ثالث انجام شود كه باعث ايجاد هزينه براي صادر‌كننده و تاخير در پرداخت مي‌شود.

وي تاكيد كرد: در واقع صادرات ما با ريسك بالايي همراه است و اتحاديه در اين زمينه به حمايت دولت نياز دارد.

ميري بيان كرد: مشتري مداري در اولويت كار ما قرار دارد و جزو سياست‌هاي اتحاديه و اعضاي آن است زيرا معتقديم كه مشتري سرمايه ماست، اما گاهي نامهرباني‌هايي از سوي مسوولان دولتي ديده مي‌شود كه با روح مشتري مداري كه مد نظر ما و خود مسوولان است در تضاد است نظير بحث عوارض براي صادرات زعفران از 10 گرم به بالا.

وي در ادامه اذعان كرد: اتحاديه به هيچ عنوان زعفران را به صورت فله صادر نمي كند، بلكه به صورت بسته‌بندي از يك دهم گرم تا 500 گرم توليد و صادر مي شود.

وي ابراز كرد: تصيمات گرفته شده در زمينه عوارض نه تنها برخي مشكلات مانند اشتغال و افزايش قيمت زعفران را حل نمي كند و خود مشكلاتي نظير افت كيفيت محصول به علت بسته‌بندي‌هاي ديگري كه باعث خرد شدن زعفران مي‌شود و افزايش هزينه صادر‌كننده و وارد كننده را در پي دارد كه موجب كاهش صادرات و انتقال بازار به دست رقباي ما از جمله افغانستان، چين، يونان‌، مصر، مراكش و هندوستان مي شود.

وي در زمينه تاثير نمايشگاه‌هاي خارجي بر صادرات زعفران تصريح كرد: براي معرفي زعفران به دنيا، نمايشگاه‌هاي بين‌المللي هميشه موثر بوده است.

ميري خاطرنشان كرد: با استفاده از رهنمودهايي در اين زمينه و معرفي زعفران از طريق اشانتين و دادن غذا و شربت مي‌توان فرهنگ مصرفي و همين‌طور فرهنگ كيفي و دارويي زعفران را بشناسانيم كه اين اعمال باعث افزايش درخواست اين محصول مي‌شود.

وي ادامه داد: اتحاديه نيز از طريق دادن اين پيشنهادات به سازمان توسعه تجارت مي‌تواند اينگونه فعاليت‌هاي تبليغاتي را انجام دهد و در صورت حمايت مي تواند موفق عمل كند.

وي اذعان كرد: زعفران ايران به هيچ وجه به صورت قاچاق از كشور خارج نمي‌شود زيرا زماني كه تسهيلات و جايزه‌هاي صادراتي به صادر كننده زعفران تعلق مي گيرد، دليلي براي قاچاق زعفران وجود ندارد.

رييس اتحاديه صادركنندگان زعفران در رابطه با تاثير ثابت ماندن نرخ ارز بر روي صادرات عنوان كرد: ثبات نرخ ارز كمك زيادي به ما مي‌كند زيرا معمولا دلاري كه بعد از هر معامله دريافت مي‌شود حدود يك ماه بعد به دست صادر‌كننده مي رسد، در صورتي كه در اين مدت دلار سير صعودي داشته باشد، صادر‌كننده متضرر خواهد شد.

وي گفت: يكي ديگر از مشكلات ما عدم حمايت بيمه است، طبق قانون بيمه، در صورتي كه زعفران صادر‌ شده، مفقود و يا از بين برود، كيلويي20 دلار به صادر‌كننده پرداخت خواهد شد كه بسيار ناچيز است.

رييس اتحاديه فروشندگان زعفران مشهد تاكيد كرد: اين امر موجب ايجاد مشكل در زمينه صادرات زعفران مي‌شود و دولت بايد با ايجاد قوانين جديد از صادر‌كننده حمايت كند.

وي عنوان كرد: نقش بخش خصوصي در زمينه صادرات زعفران بسيار پر‌رنگ است به گونه‌اي كه در عرض 10 سال مقدار توليد و توزيع زعفران از20 تن به 220 تن در بخش خصوصي رسيده است.

وي عنوان كرد: در زمينه صادرات نيز هم اكنون بيش از 30 واحد بسته‌بندي در اتحاديه وجود دارد كه ظرفيت بسته‌بندي و صادرات400 تن زعفران را دارند.

ميري در رابطه با افزايش توان رقابتي كالاها و افزايش صادرات خاطرنشان كرد: در مرحله اول نياز به حمايت دولت است قدم بعدي بهادادن به تشكل‌هاست، اما متاسفانه گاهي اوقات در بخش دولتي تصميماتي گرفته مي‌شود كه توان اتحاديه صرف رفع اين چالش‌ها مي‌شود.

وي اذعان كرد: ظرفيت فرآوري و صنايع تبديلي نيز در مورد زعفران وجود دارد و كارهايي مانند توليد قرص، اسپري، ‌پودر كيك و ...‌ انجام شده است‌.

رييس اتحاديه صادر كنندگان زعفران در رابطه با نحوه پرداخت جوايز صادراتي به صورت سهام بيان كرد: اتحاديه و اعضا اين تصميم دولت را پذيرفته‌اند، گرچه ناراضي‌اند زيرا صادر كننده نيازمند پول است و سهام براي وي كارايي ندارد. علاوه بر اين خدمات بانكي ارائه شده و اعتبارات در نظر گرفته شده براي صادر‌كنندگان زعفران در مقابل ارائه طرح‌ها و پيشنهادات و كارهايي كه در دستور كار قرار دارند كافي نيست.

انتهاي پيام
 سه شنبه 28 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن