تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816611697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

4 ( عيار )


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: 4 ( عيار )
هشدار مسؤولان به كشاورزان و دامداران خراسان رضوي؛ سرما باز هم كمين كرده است

* محمد احمدي
خراسان امروز: با نزديك شدن به فصل سرما، خاطره سرماي شديد سال گذشته دوباره در ذهنها تداعي مي شود.
سرمازدگي و خشكسالي سال زراعي 87-86 تجربه سختي بود كه بخش كشاورزي و دامداري با وجود آسيبهاي فراوان آن را پشت سرگذاشت.
كشاورزان عنوان مي كنند، خسارتهاي سرماي زمستان گذشته به مزارع و باغها به حدي بود كه ديگر اميدي براي احياي مزارع و باغها نداشتند، به گونه اي كه اين سرما باعث نابودي كامل بيشتر مزارع گندم و جو شد.
در زمستان گذشته، پس از 100سال شاهد سرماي 22 درجه زير صفر با 55 روز يخبندان بوديم، به گونه اي كه عمق يخبندان خاك در زمستان سال گذشته بيش از 51 سانتي متر بود.
* خسارتهاي ميلياردي
به گفته مسؤولان جهاد كشاورزي، خسارت سرمازدگي و يخبندان در بخش زراعت و باغباني در خراسان رضوي طي سال زراعي 87-86 افزون بر 15 هزار ميليارد ريال مي شود. همچنين سرما باعث شد بيش از 11 هزار ميليارد ريال به حوزه باغباني، سه هزار ميليارد ريال در حوزه زراعت و سه هزار ميليارد ريال هم در حوزه آب و خاك خسارت به بارآمد.
تأثير منفي سرما و خشكسالي در كاهش كمي و كيفي توليدات كشاورزي و باغي به گونه اي بود كه استانهاي خراسان يكي از سالهاي داراي شرايط استثنايي در بخش كشاورزي را سپري كردند.
بر اثر سرماي شديد، 100 درصد باغهاي انار، 95 درصد باغهاي انگور و 65 درصد باغهاي گردو از بين رفت. همچنين سرما، خسارت 43 درصدي به باغهاي پسته، 55 درصد به بادام آبي، 87 درصد بادام ديم و 50 درصدي زعفران را به بارآورد كه ميانگين خسارتهاي باغي 68 درصد و در بخش زراعت 26/6 درصد بوده است.
افزون بر اين خشكسالي شديد و سرمازدگي، استانهاي خراسان به همراه 15 استان كشور تا ارديبهشت سال جاري كمتر از 50 درصد بارش نسبت به ميانگين بلند مدت مشابه داشته اند.
سرمازدگي در اين دوران باعث شد بيشتر مزارع ديم كه از نعمت باران بي بهره شده بودند خشك شده و به چراگاه دامها تبديل شوند.
به هر حال، با به صدا در آمدن آژير فصل سرما، ضروري است كشاورزان و باغداران به منظور كاهش خسارتهاي ناشي از سرما، با جدي گرفتن پيش بينيهاي هواشناسي و توجه به توصيه هاي آنان، آموزشهاي لازم براي حفاظت ازمحصولات كشاورزي را فراگيرند.
* روشهاي مقرون به صرفه
بهترين راه براي مقابله با صدمات بلاياي طبيعي و اقليمي و بخصوص سرمازدگي در مزارع و باغها كشت محصولات برپايه مطالعات علمي و تحقيقاتي شناخته شده است.
يك استاد دانشگاه در رشته كشاورزي مي گويد: اگر در دوران پيش از سرمازدگي، توصيه هاي فني لازم براي راهنمايي و هدايت كشاورزان صورت بگيرد، مي توان اين خسارتها را به حداقل رساند.
موسي الرضا حكم آبادي مي افزايد: گندم و جو از مهمترين محصولاتي است كه در استانهاي خراسان در سطح وسيع كشت مي شوند و به لحاظ سپري كردن بخشي از دوران جوانگي در دوران سرماي زمستان، احتمال سرمازدگي آنها بيشتر از ساير محصولات زراعي است. اگر چه گندم و جو از گياهان با آستانه تحمل بالاي سرما به شمار مي آيد، ولي اگر دما بشدت افت داشته باشد و گياه در دوران يخبندان آبياري شود، احتمال ماندگاري بوته گياه پايين مي آيد، بنابراين لازم است كشاورزان براي جلوگيري از خسارت سرمازدگي به مزارع گندم و جو به توصيه هاي كارشناسان توجه بيشتري داشته باشند.
يك كارشناس بخش كشاورزي و زراعت نيز معتقد است: براي جلوگيري از خسارت سرمازدگي محصولات زراعي و باغي، كشاورزان بايد از ارقام مقاوم به سرما براي كشت استفاده كنند.
مهندس رضا خوشبزم تأكيد مي كند: در زراعت گندم و جو بايد به تاريخ كشت به موقع محصولات و تقويت مزرعه با استفاده از كودهاي ريز مغذي و كودهاي كامل توجه داشت.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي همچنين براي مقابله با سرماي شديد، آبياري به موقع و تراكم مناسب كاشت بذر در عمق مناسب را مورد تأكيد قرار مي دهد.
وي به باغداران توصيه مي كند: در مرحله گلدهي با استفاده از بخاريهاي دودزا و سيستمهاي آبياري مه پاش تا حدودي از بروز سرمازدگي در درختان جلوگيري كنند.
اين كارشناس با اشاره به اينكه راهكارهاي مذكور از مقرون به صرفه ترين روشهاي جلوگيري از سرما هستند، مي افزايد: مجموعه اين عوامل اگر چه ممكن است در كنترل و جلوگيري از خسارتهاي سرما مؤثر باشد، اما بسته به مدت وشدت سرما، تمهيدات كشاورزان و توصيه هاي فني در جهت جلوگيري از سرما مي تواند متفاوت باشد.
* بيمه كنيد
بيمه از مكانيزمهاي اقتصادي است كه به منظور كم كردن ريسك فعاليتهاي كشاورزي از جايگاه خاص و اهميت فراواني برخوردار است.بيمه محصولات از مهمترين روشهاي بازدارنده در زمينه سرمازدگي است كه اگر در فصل زراعي گذشته از سوي كشاورزان به كار گرفته مي شد، مي توانست راهكار مناسبي براي جبران خسارتهاي كشاورزان استان باشد. با اين حال، كم توجهي و حتي بي توجهي و اطلاع رساني ديرهنگام در اين زمينه سبب گرديد، كشاورزان بعد از دوره سرمازدگي و خشكسالي به فكر سازمان بيمه گر بيفتند.
مدير صندوق بيمه محصولات كشاورزي در خراسان رضوي نيز با بيان اينكه 92 محصول در استانهاي خراسان تحت پوشش بيمه قرار دارد، مي افزايد: هزار گزينه براي بيمه گذاران انتخاب كرده ايم تا با توجه به نوع محصولات، زمان كشت و ... ، نوع بيمه خود را انتخاب كنند.
علي عدالتيان كرباسي، زير بخشهاي صندوق بيمه را شامل باغباني، زراعت، دام و طيور و منابع طبيعي معرفي مي كند و مي افزايد: شرايط بيمه بسته به نوع اظهارنامه و اقرار خود بيمه گذار(ميزان كشت به هكتار و نوع محصول) تعيين مي شود.وي درباره زمان بيمه پذيري محصولات يادآور مي شود: با توجه به اينكه خراسان در اقليم سرد قرار دارد، كشاورزان تنها يك ماه(از 30 آبان تا پايان آذر) براي بيمه محصولات زراعي خود بخصوص گندم و جو فرصت دارند.
وي مي افزايد: باغداران نيز فقط تا پايان آذر فرصت دارند با تهيه شناسنامه باغها، نسبت به بيمه محصولات خود اقدام نمايند.وي با بيان اينكه در سال زراعي گذشته 165 هزار بيمه گذار داشته ايم، يادآور مي شود: به 143 هزار نفر از آنها مبلغ 198 هزار ميليارد ريال بابت غرامت سرمازدگي و عوامل مختلف بيمه پرداخت شده است.
كرباسي مي افزايد: افزون بر اين، بابت خشكسالي سال زراعي گذشته نيز 217 ميليارد ريال به كشاورزان پرداخت شده و يا در حال پرداخت است. همچنين به زعفران كاران با پوشش بيمه اي 4500 هزار هكتار، پيش بيني مي كنيم بابت خسارات خشكسالي 20 تا 25 هزار ميليارد ريال خسارت بيمه پرداخت كنيم.
وي يادآور مي شود: كشاورزان هر چه سريعتر اقدام به بيمه محصولاتشان كنند چون اگر عامل خسارتي كه تحت پوشش بيمه است(مثل سرمازدگي) بروز كند، محدوديتهايي براي پوشش بيمه خواهيم داشت كه مي تواند به قطع همكاري بيمه منجر شود.
* توصيه به دامداران
سرماي شديد سال گذشته افزون بر بخش كشاورزي، خسارت فراواني به بخش دامداري وارد ساخت. سرماي شديد افزون بر تلف كردن بسياري از دامها، در ميزان زاد و ولد آنها نيز تأثير منفي گذاشت، زيرا بسياري از دامهاي نورس در فصل سرما از بين رفتند.
براساس گفته هاي رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي، رقم قطعي خسارت سرمازدگي و خشكسالي در حوزه دام و طيور به بيش از سه هزار ميليارد و 490 ميليون ريال رسيد.
همچنين، سرماي شديد و بارش برف در دي ماه سال گذشته باعث برچيده شدن بسياري از دامداريها، مزارع پرورش شترمرغ، زنبور عسل و ... گرديد. كمبود آذوقه، نابودي سوله ها و انبارهاي آذوقه دامداران و افزايش هزينه هاي نگهداري دام و طيور نيز زمينه اي شد تا بيشتر دامداران، براي جبران خسارت سنگين سرما به فروش دامهاي خود اقدام كنند.
اين در حالي است كه به گفته يك كارشناس، اگر دامداران با توجه به هشدارهاي كارشناسان، اصول ايمني حفاظت و پيشگيري را رعايت مي كردند، مي توانستند از سرمازدگي احتمالي و تلف شدن دامها و برچيده شدن مزارع، جلوگيري كنند.
معاون بهبود دامي جهاد كشاورزي خراسان رضوي با بيان اينكه دامداران با به كاربستن روشهاي پيشگيري از خطر سرمازدگي، از خسارتهاي احتمالي سرما بكاهند، يادآور مي شود: ضروري است زير گروه هاي دام و طيور از هم اكنون نسبت به ذخيره علوفه و دان وهمچنين سوخت به ميزان كافي اقدام كنند.غلامحسين طاهري توصيه مي كند: دامداران با محدود و جدا نمودن فضاهاي اضافي از فضاي اصلي پرورش، عايق بندي سامانه لوله كشي آب واحدهاي پرورش دام و طيور، مسدود كردن پنجره ها و درهاي ورودي با پرده هاي برزنتي و بستن درهاي اضافي، استفاده از نفت و گازوئيل به صورت مخلوط براي جلوگيري از يخ زدگي گازوئيل، پيش بيني و تأمين بستر مناسب اعم از كود خشك، پوشال و كاه و كلش، از هم اكنون نسبت به ايمن سازي محيط پرورش دام و طيور اقدام كنند.وي به منظور سالم ماندن دامهاي نورس نيز توصيه مي كند: دامداران با آماده سازي فضاي لازم و شرايط مناسب براي زايش گوسفندان و نيز برنامه ريزي زمان جفتگيري گله هاي گوسفند و بز، تمهيدات لازم براي زمان زايش دامها در شرايط سرد و يخبندان را به كار بگيرند.وي اضافه كرد: زنبورداران نيز با بازديد از كندوها و رعايت دماي مناسب و استفاده از پوشش برزنتي، محدود كردن دريچه پرواز كندوها به حداقل ممكن، منظور نمودن ذخيره غذايي كافي در داخل كندوها و استفاده از خمير شيرين(تركيب پودر شكر و عسل) در صورت لزوم روي كادرها، شرايط لازم را براي ادامه فعاليت زنبورها آماده كنند.

نگراني مسؤولان خراسان شمالي از نابساماني بازار پنبه

بجنورد- خبرنگار قدس: مدير كل تعاون روستايي خراسان شمالي با ابراز نگراني از نابساماني بازار پنبه گفت: لازم است براي حمايت از كشاورزان تصميمات به روز و اقدامهاي فوري انجام گيرد.
محمد حسين ا... ياري با اشاره به واردات پنبه از كشور تركمنستان و صفر شدن تعرفه واردات اين محصول گفت: بايد دولت هر چه زودتر براي ساماندهي بازار پنبه اقدامي اساسي انجام دهد.
وي با اشاره به تعيين نرخ پنج هزار و 400 ريال براي خريد تضمين هر كيلوگرم پنبه در سال جاري اظهار داشت: دولت بايد حداقل در شرايطي كه واردات پنبه را آزاد و تعرفه آن را به صفر رسانده، نرخ خريد تضميني را افزايش دهد.وي افزود: در حال حاضر قيمت پيشنهادي تجار براي خريد پنبه از كشاورزان بين 6 هزار و 500 تا هفت هزار ريال است كه اين نرخ معادل هزينه توليد و حتي پايين تر از آن مي باشد.
وي با اشاره به اينكه نرخ توافقي خريد پنبه توسط سازمان تعاون روستايي نيز معادل قيمت آن در بازار آزاد است، گفت: لازم است براي ساماندهي بازار اين محصول قبل از دير شدن و ضرر گسترده پنبه كاران، تصميم گيري شود.
وي همچنين از آمادگي تعاون روستايي خراسان شمالي براي خريد توافقي و تضميني وش پنبه از كشاورزان خبرداد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي نيز از فعاليت اين سازمان براي ساماندهي و تنظيم بازار خريد و فروش پنبه خبرداد و گفت: تا كنون رايزنيهايي با تعاون روستايي انجام داده ايم تا براي خريد توافقي محصول كشاورزان و جلوگيري از زياندهي آنان اقدام كنيم.

يك مسؤول در گفتگو با «خراسان امروز»: برخورد با تاكسي داران متخلف بيرجند شدت مي گيرد

بيرجند- خبرنگارقدس: مدير عامل سازمان تاكسيراني بيرجند تأكيد كرد:
در راستاي رسيدگي به شكايات مردمي، برخورد با رانندگان متخلف شدت مي گيرد.
جواد بهداني در گفتگو با خبرنگار ما از ساماندهي 60 دستگاه مسافربر شخصي در خطوط مختلف شهر بيرجند از جمله خيابانهاي سجاد شهر، شهيد رجايي، كارگران، توحيد و مدرس، پاسداران، غفاري و شهيد آويني تا پايان سال جاري خبرداد.
وي، تجهيز 110 دستگاه تاكسي گردشي و خطي به سامانه دوگانه سوز، نوسازي و تعويض تابلوي ايستگاه هاي تاكسي در سطح شهر و تبديل و تعويض خودروهاي مسافربر شخصي به تاكسي را از جمله برنامه هاي در دست اقدام سازمان تاكسيراني بيرجند برشمرد.
وي خاطر نشان كرد: سازمان تاكسيراني بيرجند در حال حاضر با 490 دستگاه تاكسي گردشي و 60 دستگاه تاكسي خطي در سطح شهر خدمات ارائه مي دهد.
به گفته وي 50 دستگاه تاكسي در فرودگاه و 100 دستگاه تاكسي نيز در پايانه مسافربري بيرجند براي جابه جايي مسافران مستقر هستند، كه از اين تعداد 15 دستگاه تاكسي به صورت كشيك شبانه روزي در پايانه مسافربري حضور دارند.
بهداني متذكر شد: از سال 85 تاكنون، 200 دستگاه تاكسي فرسوده در بيرجند نوسازي شده است.
وي اذعان داشت: چهار ايستگاه مركزي براي شبكه تاكسي بي سيم جهت سرويس دهي به شهروندان در نقاط مختلف بيرجند راه اندازي شده است.
وي گفت: راه اندازي و يكنواخت كردن خودروهاي شبكه 133 نيز از جمله برنامه هاي در دست اقدام سازمان تاكسيراني بيرجند است.مدير عامل سازمان تاكسيراني بيرجند همچنين از اختصاص تعدادي خودروي ون به اين ناوگان خبر داد و افزود: اين خودروها به صورت نقدي به قيمت 172 ميليون و 900 هزار ريال قابل واگذاري به متقاضيان مي باشد.بهداني تعداد بانوان راننده فعال در ناوگان تاكسيراني بيرجند را پنج نفر اعلام كرد.

استاندار خراسان جنوبي در اجتماع مردم شوسف: ساماندهي يارانه ها مانع رانت خواري و غارت ثروت ملي مي شود

نهبندان - خبرنگار قدس: استاندار خراسان جنوبي در سفر به شهرستان نهبندان و در اجتماع پرشور مردم شوسف در حسينيه اين شهر گفت: با اجراي طرح تحول اقتصادي و ساماندهي يارانه ها از رانت خواري و غارت ثروت ملي توسط عده اي فرصت طلب جلوگيري مي شود.وي بر همكاري مجلس شوراي اسلامي با دولت در زمينه تصويب و اجراي طرح تحول اقتصادي تأكيد كرد و اظهار داشت: در صورت تصويب اين طرح تنها در استان خراسان جنوبي از محل ساماندهي يارانه ها هر نفر ماهانه تا 80 هزار تومان يارانه دريافت خواهد كرد.وي اجراي عدالت رسيدگي به اقشار آسيب پذير و كم درآمد جامعه و پيشگيري از غارت ثروت ملي و رانت خواري در كشور را از مزيتهاي اجرايي شدن طرح تحول اقتصادي عنوان كرد و گفت: اين در شرايطي است كه با روند فعلي، سرمايه دار سرمايه دارتر و فقير، فقيرتر مي شود.وي همچنين با اشاره به شاخصها و توانمنديهاي بخش شوسف، معرفي امام جمعه اين شهر را خواستار شد.مرتضوي با بيان اينكه تعداد قابل توجهي مصوبه در شوراي اداري خراسان جنوبي براي آباداني و توسعه شهرستان نهبندان حاصل شد، اظهار داشت: بخش شوسف نيز از مصوبات خوب اين نشست در بخشهاي مختلف بهره مند خواهد شد.پيش از سخنان استاندار خراسان جنوبي، هاشمي، بخشدار شوسف نيز در سخناني ضمن تشريح فعاليتها و اقدامهاي انجام شده از سوي دولت در اين بخش، بر لزوم حل مسايل و مشكلات مردم و دستگاههاي اجرايي بخش شوسف تأكيد كرد.

مدير شيلات خراسان رضوي خبر داد؛ واگذاري مجتمع هاي پرورش ماهي زينتي به زنان

سبزوار - خبرنگار قدس: مدير شيلات خراسان رضوي در حاشيه جشنواره شيلات سبزوار به خبرنگار ما گفت: اولين اولويت در بحث توسعه آبزي پروري، ترويج فرهنگ مصرف آبزيان مي باشد كه در اين خصوص تمركز روي استخرهاي ذخيره كشاورزي است.
مهندس محمدرضا مهدي زاده تلفيق آبزي پروري و كشاورزي را در راستاي هدف افزايش راندمان و بهره وري در كشاورزي عنوان كرد.
وي برگزاري جشنواره ها، نمايشگاهها و توزيع لوحهاي فشرده طبخ آبزيان را از جمله اقدامهاي مختلف در جهت توسعه فرهنگ مصرف آبزيان برشمرد.
وي با اشاره به اختصاص 400 ميليون تومان اعتبار سال جاري به شيلات استان، افزود: معمولاً هيچ وقت تخصيص اعتبارات صددرصدي نيست و امسال 70 درصد اعتبارات تخصيص مي يابد.
وي از تقسيم اعتبارات بين شهرستانها خبر داد و گفت: كلاسهاي طبخ و حوزه هاي ترويجي در شهرستانها تشكيل مي شود و اعتبارات را شهرستانها هزينه مي كنند كه استان نظارت عاليه دارد.
مهدي زاده با اشاره به 120 ميليون تومان اعتبار مجتمع هاي آبزي پروري ادامه داد: از محل اين اعتبارات به سد سنگرد و كمايستان سبزوار كمك خواهد شد.
وي از برگزاري جلسه اي درخصوص ايجاد مجتمع هاي تكثير و پرورش ماهيان زينتي توسط كارشناسان زن در هفته گذشته خبر داد و گفت: مقرر شده كه به هر كارشناس يك واحد 50 هزار تايي تكثير و پرورش ماهيان زينتي واگذار شد.
وي تصريح كرد: در پرورش ماهيان زينتي استان اصفهان مقام اول و استان مركزي مقام دوم را در كشور دارا مي باشد كه استان خراسان با پرورش يك ميليون و 300 هزار قطعه ماهي در رده هاي آخر قرار دارد و اميد است با راه اندازي اين مجتمع ها، استان در رده هاي بالاي تكثير و پرورش ماهيان زينتي كشور قرار بگيرد.
مدير شيلات خراسان رضوي بر علمي كردن پرورش ماهيان زينتي تأكيد كرد و اظهار داشت: صنعت پرورش ماهيان زينتي اشتغال ايجاد خواهد كرد و منبع درآمد خوبي خواهد بود.

فرماندار: اداره كل گمرك سرخس بزودي افتتاح مي شود

خراسان امروز: فرماندار سرخس گفت: ارتقاي گمرك سرخس به سطح اداره كل مصوب شده و بزودي افتتاح مي شود.
سيدحميد موسوي افزود: مجوز ارتقاي گمرگ سرخس به اداره كل صادر شده و پس از فراهم شدن زمينه هاي مناسب، بزودي محقق مي شود.
وي گفت: در صورت ارتقاي گمرك سرخس به اداره كل، بسياري از اختيارات از مركز استان به شهرستان تفويض مي شود كه موجب سهولت مبادلات مرزي خواهد شد.
وي با اشاره به موقعيت ژئواستراتژيك سرخس ادامه داد: افتتاح اداره كل گمرك سرخس نه تنها صادرات خراسان رضوي بلكه صادرات كشور را نيز افزايش خواهد داد، زيرا سرخس پل ارتباطي ميان ايران و آسياي ميانه است.

نصب 23 هزار انشعاب فاضلاب خراسان شمالي

بجنورد- خبرنگارقدس: در 6 ماهه نخست سال جاري 23 هزار و 365 انشعاب فاضلاب در خراسان شمالي نصب شد.مدير عامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالي با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر دو شهر اسفراين و بجنورد در اين استان از خدمات شبكه فاضلاب شهري برخوردار هستند.
مهندس حميد روشن روان با اشاره به تصفيه دو ميليون و 490 هزار مترمكعب فاضلاب در استان تصريح كرد: در اين مدت بيش از 120 هزار كيلومتر شبكه فاضلاب استان شنشو و لايروبي شد.
 سه شنبه 28 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 489]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن