تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804059144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسالت هاي شوراي فرهنگ عمومي


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: رسالت هاي شوراي فرهنگ عمومي
پرسش:
از آنجا كه شوراي فرهنگ عمومي متولي و متصدي فرهنگ عمومي جامعه است لطفاً توضيح دهيد كه اين شورا چه رسالت ها و مأموريت هايي را بايد براي اصلاح فرهنگ عمومي و غنا بخشيدن به آن انجام دهد؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به اين سؤال به دو مقوله گستردگي فرهنگ عمومي و تفاوت آن با فرهنگ مدرسه اي يا كلاسيك، همچنين لزوم مديريت فرهنگ عمومي اشاره اي گذرا كرديم: اينك در ادامه، بخش پاياني مطلب را پي مي گيريم:
زمان شناسان هميشه از زمان جلوتر حركت مي كنند و قبل از آن كه مورد هجمه زمان قرار گيرند بر مشكلات زمان هجمه مي برند و آنان كه زمان شناس نمي باشند حالت تدافعي مي گيرند و منتظر مي مانند تا دشمن به آنان حمله كند و بعد از خود دفاع نمايند كه اين روش صحيحي نمي باشد. اعضاي شوراهاي فرهنگ عمومي بايد نيازهاي شهر و منطقه را متناسب با زمان، شناسايي نمايند و به آن بپردازد.
شرط سوم، شناخت روش ها است يعني مديريت فرهنگي به يك سلسله روش ها نياز دارد و با توجه به اهداف و رسالت فرهنگ عمومي وظيفه شوراي فرهنگ عمومي، ساماندهي روش ها و تمايلات جامعه با برنامه ريزي صحيح و جامع مي باشد.
بنابراين مهم ترين وظيفه شورا، ساماندهي فرهنگي با توجه به تمايلات جامعه است. اگر ما بر مبناي شناخت تمايلات جامعه برنامه ريزي كنيم، در برنامه ريزي ها حتماً موفق خواهيم شد زيرا تمايلات فرهنگي با تمايلات اجتماعي بسيار سازگاري دارد و بايد به آن ها جهت داده شود.
ساير وظايف شورا
دومين وظيفه، ساماندهي گرايشات فكري و سياسي است زيرا برخي از حركات نابجاي سياسي آثار سوء فرهنگي دارد، بايد در شوراي فرهنگ عمومي گرايشات فكري و سياسي را ساماندهي نماييم.
سومين وظيفه، همسوسازي تمايلات ازطريق ارائه الگوهاي جامع و فراگير و الگوسازي براساس تمايلاتي است كه در جامعه وجود دارد.
چهارمين وظيفه، تقويت احساس مشترك است. در شوراي فرهنگ عمومي بايد دقت نمود كه جامعه روي چه موضوعي احساس مشترك دارد تا در جهت تقويت آن اقدام نمايد و در واقع در حوزه شوراي فرهنگ عمومي بايستي مهندسي فرهنگ عمومي انجام گيرد. مهندسي فرهنگي يك امر محتوايي نيست، بلكه يك امر روشي است و بايد در شوراي فرهنگ عمومي بر روش ها بيشتر تاكيد شود.
وظيفه پنجم، نشاط اجتماعي مي باشد. در شوراي فرهنگ عمومي بايد به نشاط اجتماعي توجه شود.
تحكيم و تقويت هويت ملي، يكي ديگر از اهداف شوراي فرهنگ عمومي است كه نبايد اجازه داده شود تا تهاجم فرهنگ غربي درحوزه هويت فرهنگي ملت ما رخنه كند. ما بايد بين جامعه و ريشه هاي تاريخي و فرهنگي ارتباط و پيوند برقرار كنيم. نقشه جغرافياي ايران، خط و زبان فارسي از مقولاتي است كه وحدت ملي را تقويت مي كنند و به هيچ وجه نبايد اجازه دهيم كه خط و واژگان فارسي مورد هجمه قرار گيرد. بنابراين مقابله با تهاجم فرهنگي يكي ديگر از اهداف و سياست هاي فرهنگ عمومي است. همه دستگاه هاي اجرايي و دلسوزان بايد تهاجم فرهنگي به كشور را جدي بگيرند.
ششمين وظيفه شورا، حضور مردم در صحنه فرهنگ عمومي است. بايد سعي شود كه مردم در همه صحنه ها در جامعه نقش آفريني كنند. ما بايد فرهنگ پيشرو باشيم. فرهنگ پيشرو هميشه غالب و فرهنگ پيرو هميشه مغلوب است. ما با فرهنگ سازي صحيح مي توانيم اقتصاد كشور را رونق دهيم. بسياري از مشكلات اقتصادي كشور، ريشه در فرهنگ دارد و در حوزه آسيب هاي فرهنگي، تهديدات تئوريك بسيار مهم است. گاهي در قالب عرفان هاي انحرافي ظاهر مي شود، گاهي در زرورق دموكراسي، آزادي و آزادگي مي پيچند و فرهنگ عمومي ما را مورد تهديد قرار مي دهند.
تحجر به عنوان يك آفت فرهنگي محسوب مي گردد. گاهي از حوزه تحجر، نفي حكومت مي كنند. ما بايد به كارآمدي نظام در شوراي فرهنگ عمومي توجه كنيم. مردم، نظام ناكارآمد را قبول ندارد و آنانكه در جهت ناكارآمدي نظام قدم برمي دارند، در واقع به خون شهدا خيانت مي كنند. در عرصه فرهنگ با توجه به اين مقوله كليدي، بايد با برنامه ريزي صحيح، بستر را براي مجريان حوزه فرهنگ آماده نمائيم و به كارها شتاب بيشتري دهيم تا مردم حلاوت و شيريني حاكميت اسلامي را حس نمايند.
بنابراين تاثيري كه جامعه و فرهنگ عمومي روي انسان ها مي گذارد به مراتب از تاثير خانواده بيشتر است بايد در شوراي فرهنگ عمومي با برنامه ريزي صحيح و با شناخت روش ها و مشاركت دستگاه هاي ذي ربط و با تقسيم امكانات در جهت اهداف شورا، زمينه هاي تاثيرگذاري را تقويت كنيم و به عنوان هاديان فرهنگي زيرساخت فرهنگي را استحكام بخشيم.
 سه شنبه 28 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن