تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816546224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مراقب ويروس آنفلوآنزا باشيد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مراقب ويروس آنفلوآنزا باشيد
بهروز-...اين روزها مطب پزشكان يا درمانگاه هاي عمومي و خصوصي بسيار شلوغ است.حضور زياد بيماران با توجه به سرماي اين روزهاي مشهد؛چندان هم بي دليل نيست.يكي از مراجعان به درمانگاهي در بولوار فردوسي مشهد به خبرنگار ما مي گويد:از دو هفته قبل كه فرزندم به مهد كودك مي رفت به شدت سرما خورد و با توجه به علايم آن به پزشك عمومي مراجعه كرديم و با مصرف داروها منتظر بهبودي هستيم.مرادي مي افزايد:پس از گذشت ١٥ روز از بيماري كودكم،تب وي قطع شد اما سرفه ها و ساير علايم سرماخوردگي نه تنها بهبود پيدا نكرد كه بدتر هم شده و حالا مجبور شده ام دوباره به پزشك ديگري مراجعه كنم.وي مي گويد:يكي از اقوام ما كه كارمند بيمارستان است، مي گفت: به تازگي ويروس بيماري جديدي وارد استان شده كه مقاومت دارويي بالايي دارد.من هم كه نگران اين موضوع هستم حالا مي خواهم در مورد آن از پزشك سوال كنم.

كلافه شده ام!
يكي ديگر از بيماران كه آثار سرماخوردگي در چهره اش به راحتي هويداست، به خبرنگار ما مي گويد: از ويروس جديد چيزي نشنيده ام اما واقعا از اين سرماخوردگي كلافه هستم. «اميرصادق زاده» ٣٧ ساله كارمند يكي از ادارات مي گويد: اول، همسرم مريض شد بعد پسرم؛ حالا هم نوبت من شده است و معلوم نيست چه زماني از دست سرماخوردگي خلاص شوم. وي به خبرنگار ما مي گويد: فكر مي كنم نبود بارندگي به صورت طولاني مدت در چنين فصولي باعث شيوع سرماخوردگي به دنبال كاهش دماي هوا مي شود. وي مي گويد: قبلا با خوردن چند قرص سرماخوردگي مشكل حل مي شد اما حالا مثل اين كه اين درمان ها در برابر سرماخوردگي ها موثر نيست و تا چند آمپول به بيمار تزريق نشود، بهبودي حاصل نمي شود.

سرماخوردگي هم ؛ سرماخوردگي هاي قديم!
يك مرد ميانسال كه به درمانگاهي در خيابان خواجه ربيع مراجعه كرده است؛ با حالت طنز به خبرنگار ما مي گويد: آقا، سرماخوردگي هم بود، سرماخوردگي هاي قديم! وي مي افزايد: با اين ويزيت هاي گران، اين آنفلوآنزا هم بلايي شده و براي ما كه كسب آزاد داريم، چند روز خوابيدن در خانه هم، مشكلات خاص خودش را دارد.وي مي گويد: اتفاقا يكي از اقوام ما كه در كاشمر است، گفت: اين روزها سرماخوردگي با علايم جديدي در اين جا شيوع پيدا كرده كه با دردهاي شديد عضلاني، آب ريزش بيني، تب و سرفه هاي شديد همراه است كه تا دوره اش كه حدود يك ماه است سپري نشود؛ بيمار بهبود نمي يابد. صابري مي گويد: جدا از بحث بيماري ها، تغذيه مردم هم به علت گراني ها، وضعيت مطلوبي ندارد و از سوي ديگر آلودگي هوا هم عامل شيوع بيماري هاي تنفسي است. آلودگي هاي خيابان ها مثل دود ماشين ها هم باعث شده كه مردم از لحاظ جسمي ضعيف تر از قبل باشند.

اغلب مردم شناخت صحيحي درباره علايم آنفلوآنزا ندارند
براي آن كه اطلاعات دقيق تري در اين مورد داشته باشيم به سراغ « كارشناس مسئول» بيماري هاي واگير مركز بهداشت استان رفتيم.«دكتر علي غلامپور» ضمن تاييد افزايش مراجعه بيماران به دليل برودت هوا در اغلب نقاط استان،به خبرنگار ما گفت:متاسفانه اغلب مردم ويروس آنفلوآنزا را با بروز سرماخوردگي مترادف مي دانند، در حالي كه اين مسئله دو موضوع جدا از هم است. دكتر غلامپور مي افزايد: وجوه افتراق آنفلوآنزا از سرماخوردگي چند مورد است.نخست آن كه آنفلوآنزا معمولا علايم مقدماتي ندارد در حالي كه سرماخوردگي از يك روز يا چند روز قبل علايم باليني خاصي دارد.شروع آنفلوآنزا معمولا ناگهاني است درحالي كه سرماخوردگي تدريجا در بيمار ايجاد مي شود. تب ٣٨ يا ٣٩ درجه در آنفلوآنزا مورد مشخصي است در حالي كه در افراد بالغ تب در سرماخوردگي به ندرت اتفاق مي افتد. سردرد در آنفلوآنزا به شكل خفيف و گاهي شديد وجود دارد، در حالي كه فقط در برخي سرماخوردگي ها سردرد به عنوان علايم باليني وجود دارد. درد عضلاني در آنفلوآنزا بروز مي يابد و اغلب نيز شديد است. در حالي كه درد عضلاني در سرماخوردگي به شكل متوسط و خفيف وجود دارد.خستگي مفرط در آنفلوآنزا در اغلب موارد وجود دارد، اما در سرماخوردگي چنين موردي ديده نمي شود.البته خستگي اندك و ضعف در آنفلوآنزا ممكن است بيشتر از ٢ هفته فرد را گرفتار كند در حالي كه در سرماخوردگي بيمار ضعف كمتري دارد.عارضه گلودرد در آنفلوآنزا بسيار شايع است اما در سرماخوردگي گلودرد كمتر ديده مي شود. عطسه در سرماخوردگي معمولا وجود دارد،اما در آنفلوآنزا گاه گاهي است و در مورد التهاب بيني هم،همين موارد صادق است. سرفه خشك مخصوص آنفلوآنزاست اما در سرماخوردگي سرفه به شكل منقطع و آزاردهنده ديده مي شود. وي در ادامه تاكيد مي كند با وجود اين علايم باليني، شايد شناسايي مواردي از آنفلوآنزا بسيار سخت و دشوار باشد به طوري كه غالبا براي افراد قابل شناسايي نيست.اما همان طور كه گفته شد به صورت خلاصه مهم ترين علايم آنفلوآنزا، تب،لرز،سردرد،درد عضلاني،بي حالي و بي اشتهايي است.

شيوع آنفلوآنزا در محيط هاي بسته
دكتر غلامپور سپس به درصد بالاي شيوع آنفلوآنزا در محيط هاي بسته اشاره مي كند و به خراسان مي گويد:آنفلوآنزا اصولا يك بيماري تنفسي ناشي از آلودگي با ويروس آنفلوآنزاست.اين بيماري بسيار عفوني است و به سرعت مي تواند از فردي به فرد ديگر منتقل شود و حتي برخي از گونه هاي ويروسي آن مي تواند سبب بيماري شديدتري نسبت به ساير گونه ها شود. وي خاطرنشان مي كند: انسان، مخزن اوليه ويروس آنفلوآنزاي انساني است و مهم ترين راه انتقال ويروس انساني، انتقال ويروس در محيط هاي بسته و از طريق هواست. دوره نهفتگي اين بيماري، كوتاه است و بين يك تا ٣ روز به طول مي انجامد. دفع ويروس نيز در افراد بالغ بين ٣ تا ٥ روز بعد از بروز نشانه هاي باليني بيماري و در كودكان تا ٧ روز بعد از آن صورت مي گيرد.

راه پيش گيري
دكتر غلامپور مي گويد: يكي از راه هاي مناسب براي پيش گيري از ابتلا به بيماري آنفلوآنزا تزريق واكسن آن است اما نماي مشخص و منحصر به فرد ويروس آن، تغيير مكرر آنتي ژن هاست كه به همين دليل هم، هر سال بايد واكسن هاي جديدي ساخته شود.

وي مي افزايد: استفاده از واكسن ٧٠ تا ٩٠ درصد در پيش گيري آنفلوآنزا موفقيت آميز است و در كشورمان نيز زمان مناسب تزريق واكسن از شهريور تا پايان مهر ماه است، البته بعد از آن نيز مي توان اين واكسن را تزريق كرد. از آن جا كه توليد واكسن در دنيا محدود است، فقط ٥٠ درصد جمعيت جهان به اين واكسن دسترسي دارند و به همين علت هم واكسن آن براي گروه هاي در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا كه بيماري آنان مي تواند عواقب سنگين تري داشته باشد، تجويز مي شود. پيشنهاد مي شود بيماران ضعيف و ناتوان، افراد بالاي ٥٠ سال، بيماران ريوي، قلبي- عروقي، كليوي و زنان بارداري كه سه ماهه دوم و سوم حاملگي آن ها مقارن با فصل شيوع آنفلوآنزاست، كودكان ٦ ماهه تا ٥ ساله و كاركنان حرفه هاي پزشكي از اين واكسن استفاده كنند. اين واكسن را تنها كساني كه به تخم مرغ حساس هستند، نبايد تزريق كنند.

چند توصيه
كارشناس- مسئول بيماري هاي واگير مركز بهداشت استان، توصيه هايي را در ارتباط با جلوگيري از شيوع آنفلوآنزا در گفت وگو با خراسان مطرح مي كند: از آن جمله شست وشوي مرتب دست ها با آب و صابون هر بار به مدت ٢٠ ثانيه، استفاده از دستمال كاغذي به هنگام عطسه و سرفه و انداختن آن در سطل آشغال، حضور نيافتن در اماكن تجمعي در موقع بيماري (مدارس، محل كار و...) پرهيز از دست دادن يا روبوسي با بيماران، استراحت كافي و استفاده فراوان از مايعات و ميوه هاي حاوي ويتامين ث(ليموترش و پرتقال و...) مراجعه به پزشك و استفاده از داروها تا رفع كامل علايم حاد، پرهيز از خوددرماني، مصرف نكردن آنتي بيوتيك در آنفلوآنزاي بدون عارضه.

واكسن در استان توزيع مي شود
دكتر غلامپور با اعلام اين كه در سال گذشته ٢٦ هزار نفر از كارمندان بهداشت و درمان و دام پزشكان و نيروهاي در معرض خطر در استان عليه بيماري آنفلوآنزا واكسينه شده اند، خبر از ادامه توزيع واكسن در سال جاري مي دهد. وي مي گويد: پايگاه ديده ور بيماري آنفلوآنزا در مشهد در مركز بهداشتي درماني شهيد قدوسي همچنان به جمع آوري نمونه هاي انساني اختصاص دارد و در اين مركز پس از نمونه گيري، نمونه ها براي آزمايش هاي تخصصي و تعيين نوع ويروس آنفلوآنزا، به آزمايشگاه مرجع واقع در دانشكده بهداشت تهران ارسال مي شود.وي مي گويد: در سال ٨٧ نيز با توجه به واكسن هاي در اختيار قرار گرفته شده، واكسن آنفلوآنزاي انساني با اولويت كارمندان بهداشتي- درماني در معرض خطر در اختيار آن ها قرار مي گيرد. وي مي افزايد: در ٦ ماهه نخست امسال، ٣ كارگاه آموزشي و يك همايش و توزيع ٢٠ هزار جزوه و اطلاعات آموزشي در مشهد و كليه شهرستان هاي استان از جمله فعاليت هاي ما بوده است. ضمن آن كه براي هماهنگي بيشتر با سازمان دام پزشكي استان و سازمان محيط زيست تاكنون ١٣ جلسه برگزار شده و ٤ هزار كيت حفاظت فردي براي آمادگي مقابله با موارد احتمالي آنفلوآنزاي پرندگان نيز تهيه شده است.

نبود آمار دقيق
دكتر غلامپور به خراسان مي گويد: متاسفانه سيستم جمع آوري آمار دقيق آنفلوآنزاي انساني در استان وجود ندارد و اين مشكل شايد ناشي از مراجعه مردم به مطب هاي خصوصي باشد كه امكان جمع آوري موارد ابتلا به آنفلوآنزاي انساني را كاهش مي دهد.

وي مي گويد: مسئله ديگر اين است كه تشخيص افتراقي موارد آنفلوآنزا نيز چندان براي بيماران آسان نيست و تعدد مراكز خدماتي بهداشتي نيز جمع آوري موارد و ارائه آمار درست را دچار مشكل مي كند. وي در پايان خاطرنشان كرد: موارد ابتلا به ويروس آنفلوآنزا در استان به هيچ وجه نگران كننده نيست و با روش هايي كه در اين گفت وگو به آن اشاره شد جايي براي نگراني وجود ندارد.
 سه شنبه 28 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن