تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821111323




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بوليميا، بيماري مانكن ها و دختران جوان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بوليميا، بيماري مانكن ها و دختران جوان
بوليميا يك اختلال ذهني است كه دختران نوجوان و جوان را گرفتار مي سازد و با دوره اي غذا نخوردن و روزه داري مشخص مي شود.
بوليميا يك اختلال ذهني است كه دختران نوجوان و جوان را گرفتار مي سازد و با دوره اي غذا نخوردن و روزه داري مشخص مي شود.

«بوليميا» يكي از بيماريهاي روحي و ذهني محسوب مي‌شود كه فرد مبتلا احساس گرسنگي شديدي مي‌كند؛ و در پي تنشهاي روحي در بازه زماني كوتاهي، مقادير زيادي غذا مصرف مي‌كند و به سبب اين مهار نداشتن بر غذا خوردن و براي جلوگيري از افزايش وزن به رفتارهاي جبراني دست مي‌زند.

معمولا بيماران تسلطي بر غذا خوردن ندارند و غذاهايي را كه كالري بالايي دارند و بلع و استفراغ آنها راحت است انتخاب مي‌كنند. ترس از افزايش وزن و به هم ريختن تناسب اندام سبب بروز رفتارهاي جبراني از جمله ورزشهاي بسيار سخت، روزه‌داري، برنامه هاي غذايي سخت، تحريك براي ايجاد استفراغ، سوء استفاده از ديورتيك‌ها (ادرارآورها)، سوء استفاده از مسهل ها، استفاده از داروهايي كه سوخت‌ و ساز بدن را افزايش مي‌دهد مثل هورمونهاي تيروئيدي مي شود.

اين افراد در مورد وزن‌ خود بسيار حساس اند و، با تحريك براي بازگشت غذا و استفراغ، غذاهاي خورده را استفراغ مي‌كنند يا با مصرف دارو سبب ايجاد استفراغ مي‌شوند.

علايمي كه ممكن است اين بيماران نشان دهند عبارت است از:

- علايم شايع دستگاه گوارش مثل درد شكم (بخصوص در افرادي كه استفراغ را تحريك مي‌كنند)، نفخ، يبوست، دفع گاز

- علايم ريوي ناشي از ورود مواد غذايي به مجراي تنفسي كه ممكن است سبب عفونت ريوي شود. - قطع قاعدگي كه در 50% از اين بانوان رخ مي‌دهد و در بيشتر موارد به صورت دوره‌هاي نامنظم قاعدگي بروز مي كند.

- تورم پاها در افرادي كه داروهاي ادرارآور و مسهل استفاده مي‌كنند. در معاينه فيزيكي اين افراد، ممكن است بزرگي دوطرفه غدد پاروتيد و غدد بزاقي مشهود باشد.

- همچنين، در افرادي كه استفراغ را تحريك مي‌كنند، زخمهايي روي زبان و لثه ايجاد مي‌شود و اسيد معده نيز سبب خوردگي و تخريب دندا‌نها مي‌شود.

- بر هم خوردن ضربانات قلبي و در نتيجه اختلالات الكتروليتي نيز در اين افراد وجود دارد.

در نوع ديگري از اين بيماري، كاهش درجه حرارت بدن و كاهش فشار خون وجود دارد كه البته چندان شايع نيست.

گاهي نوع ديگري از بيماري تظاهر مي‌كند و اين افراد در زماني مشخص (يك ساعت) غذايي بيشتر از حد طبيعي مصرف مي‌كنند و قادر به مهار كردن رفتار خود نيستند؛ ولي اين نوع بيماري با رفتارهاي جبراني همراه نيست.

معمولا بيماريهاي روحي و رواني - بخصوص افسردگي و اضطراب با بوليميا همراه است و اين افراد اين علايم را نشان مي‌دهند: پرهيز از برقراري ارتباط‌ چشمي، افكار خودكشي و ديگركشي، خستگي، آشفتگيهاي روحي، بيحوصلگي، بيحالي، اضطراب و افسردگي، قضاوت و اراده ضعيف.

عوارض بوليميا:
- خرابي دندانها و لثه با اسيد معده
- كاهش آب بدن و كاهش سطوح پتاسيم كه به ضعف شديد و ريتم‌هاي نامنظم قلبي منجر مي‌شود.
- استفاده از داروهاي مسهل سبب تحريك‌پذيري مخاط مري و روده مي‌شود و استفاده مكرر آ‌نها به يبوست مي‌انجامد.

با اين همه، درمان براي درمان اين بيماري به گروهي ‌درماني نياز داريم:
مشاور تغذيه: براي بازگرداندن كمبودهاي بدن، متخصص تغذيه بايد برنامه غذايي سالم و مقوي براي بيمار تجويز كند.
روانپزشك و مشاور: اين قسمت درمان يكي از كارهاي بسيار اصولي ‌است؛ چون ريشه اختلالات غذا خوردن در مشكلات روحي و عاطفي است. پزشك به بيمار كمك مي‌كند تا افكار مخرب و منفي خود را بازنگري ‌كند. مشاور كمك مي‌كند تا افراد خانواده نگرشي صحيح به اين بيماري داشته باشند و در فرايند درمان بيمار را كمك كنند.
داروها: در برخي از موارد، داروهاي ضد افسردگي و ضد اضطراب براي اين بيماران تجويز مي‌شود. اين داروها سبب بهبود در اختلالات غذا خوردن مي‌شود.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از خبرگزاري آلمان؛ نتيجه يك تحقيق آمريكايي كه بر روي 80 بيمار سنين 12 تا 19 سال نشان داد مشاركت والدين در درمان نوجوانان مبتلا به بوليميا حملات ناشي از ابتلا به اين بيماري را بعد از شش ماه درمان 39 درصد كاهش داد در حالي كه در روش هاي مرسوم درمان اين بيماري كه همراه دوران درماني است بعد از شش ماه 18 درصد كاهش حملات مشاهده مي شود.

بنابراين گزارش، به عقيده محققان دانشگاه شيكاگو والدين در درمان نوجوانان مبتلا به اختلال تغذيه اي بوليميا نقش بي نظيري ايفا مي كنند دراين روش والدين نوجوان را حين رفتن به كلينيك و درمان در آنجا همراهي مي كنند و در خانه فرزند خود را تشويق به خوردن مرتب غذا مي كنند.
بر اساس اين گزارش، هنوز مشخص نيست كه دقيقا مشاركت والدين در درمان و يا توجه آن ها به غذاخوردن نوجوان در خانه كدام درمان را ارتقا مي بخشد.
گفتني است، بوليميا يك اختلال ذهني است كه دختران نوجوان و جوان را گرفتار مي سازد و با دوره اي غذا نخوردن و روزه داري مشخص مي شود.

منبع خبر :
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن