محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830646312
مصاحبه با سحر زکریا + عکس
واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: «بابا اتی» به جای «لعبت الملوک»
سحر زکریا با سریال «قطار ابدی» اولین کار کمدی.اش را به صورت خیلی محدود شروع کرد ولی با «پاورچین» و بازی در نقش مهتاب، توانست توانایی خود را در نقش کمدی نشان دهد. البته بعد از این کار، بازی در کارهای کمدی را کنار گذاشت تا اینکه در سریال «مرد دو هزار چهره»، دوباره به کار کمدی برگشت. زکریا این روزها مشغول بازی در نقش "لعبت.الملوک" دختر جهانگیرخان در سریال «قهوه تلخ است.
قهوه تلخ سریالی است که تجربه موفق دیگری را در کارنامه کمدی او ثبت می.کند اما با این حال خودش به شدت اصرار دارد که به عنوان بازیگر کمدی اسمش در ذهن.ها نماند چون تنها علت بازی در سریال.های کمدی را حضور مهران مدیری به عنوان کارگردان می.داند و پیش.بینی می.کند بعد از قهوه تلخ دوباره چند سالی کار کمدی انجام ندهد.
متن کامل گفت.وگو با سحر زکریا را در ادامه بخوانید.
علت اینکه تا به امروز در کار طنز فقط با مهران مدیری کار کرده.اید چیست؟ آیا پیشنهاد خوب نداشته.اید یا این یک تصمیم کاملاً شخصی است؟
اولین کسی که کار کمدی را به صورت جدی به من پیشنهاد کرد، آقای مهران مدیری برای سریال پاورچین بود. این پیشنهاد از جهاتی برای من بسیار جالب بود. اول اینکه هیچ وقت روحیه طنز نداشتم. دومین مسأله هم این بود که اصلاً تجربه کمدی آن هم با حجمی.در حد سریال پاورچین را نداشتم. خوشبختانه مردم استقبال بسیار زیادی از آن کار کردند.
بعد از آن کار هم پیشنهادهای بسیار زیادی برای کمدی. بسیار سخت است چون باید اول از همه، کمدی را بسیار درست و خوب بشناسی و دوم اینکه اسیر هجویات و لودگی.ها و یکسری تکرارهای بی معنی نشوی.
در حال حاضر تنها کسی که فکر می.کنم طنز را می.شناسد و کلاس کاری خودش را حفظ می.کند مهران مدیری است. به همین دلیل با تنها کسی که تا امروز در کار کمدی همکاری داشته.ام آقای مدیری است.
پس چرا از حد فاصل پاورچین تا قهوه تلخ در دیگر کارهای آقای مدیری حضور نداشتید؟ با توجه به اینکه آقای مدیری معمولاً از اکیپ بازیگران ثابتش در اکثر کارها استفاده می.کند.
آقای مدیری خیلی لطف داشت و تقریباً در تمام کارهایش پیشنهاد بازی به من داده اما خودم دوست نداشتم زیاد در کارهای کمدی بازی کنم. به این دلیل که متأسفانه در ایران مسأله.ای وجود دارد و آن هم این است که بازیگری که چند نقش کمدی را پی در پی بازی کند، دیگر کار جدی به او پیشنهاد نمی.شود. دوست ندارم به عنوان بازیگر کمدی شناخته شوم چون تمایل خود من بیشتر به سمت حضور در کارهای جدی است.
به نظر شما الان مردم شما را صرفاً به عنوان یک بازیگر کمدی نمی.شناسند؟
نه. اگر بعد از هشت ماه کار کمدی که در پاورچین انجام دادم مثل خیلی از بازیگرهایی که اینگونه موقعیت.ها برایشان ایجاد می.شود، مجدداً کار بعدی ام را هم کمدی انتخاب می.کردم این حرف شما درست بود. در آن زمان همیشه نقش.های کمدی و چیزی شبیه پاورچین به من پیشنهاد می.شد. اما هیچ کدام از آنها را انتخاب نکردم و حتی تا دو سال هم بیکار ماندم. من منتظر پیشنهاد یک کار جدی بودم. البته نسبت به کمدی فرار نبودم اما احساس می.کردم اگر قرار است دوباره در کارهای کمدی بازی کنم بهتر است دو، سه سالی از سریال پاورچین بگذرد. خوشبختانه اتفاقی که می.خواستم افتاد و لطف و اعتمادی که آقای سیروس الوند به من داشت توانستم در فیلم «تله» به کارگردانی او بازی کنم و بعد از آن هم مجدداً با خود آقای الوند فیلم سینمایی «زن دوم» را کار کردم اما دلیل اینکه از آقای الوند اینقدر سپاسگذارم این است که او در آن زمان تنها کارگردانی بود که حاضر شد دوباره به من اعتماد کند چون بعد از بازی در پاورچین خیلی از کارگردان.ها به من خرده گرفتند و گفتند که تو اشتباه کردی در یک کار کمدی بازی کردی در حالی که من معتقد بودم یک بازیگر باید بتواند در هر ژانری توانایی بازی و خلق یک کاراکتر را داشته باشد و این اجازه باید به او داده شود که در تمام زمینه.ها خود را آزمایش کند.
در هیچ جای جهان برچسب بازیگر کمدی یا درام یا اکشن به بازیگری نمی.زنند. مثلاً رابرت دنیرو تلخ.ترین و خشن ترین فیلم.ها را بازی کرده ولی در کنارش یکسری کمدی.های بسیار زیبا و بانمک را هم از او می.توانید ببینید اما متأسفانه در ایران این جریان جا افتاده و هنوز هم دلیل آن را نمی.دانم.
حالا اگر غیر از آقای مدیری، یک کارگردان خوب و توانمند در عرصه کمدی به شما پیشنهاد کار چه فیلم سینمایی و چه سریال بدهد آیا حاضر هستید کار کنید؟ یا اینکه کلاً قرار است ما کار کمدی را فقط در کارهای آقای مدیری از شما ببینیم؟
ببینید غیر از آقای مدیری من در چند تله فیلم و یک فیلم سینمایی هم نقش.های تقریباً کمدی داشته ام که البته بازتاب خیلی خاصی برای من نداشت. ولی نکته اصلی اینجاست که کمدی سازی در ایران کار بسیار سختی است. خیلی از کارگردان.های بسیار موفقی که کارهای غیرکمدی خوبی هم داشتند وقتی وارد کار کمدی شدند به سختی شکست خوردند. حتی خیلی از کارگردان.های بسیار خوب کمدی هم بوده اند که بعضی از کارهایشان با شکست مواجه شده.
این برای من ریسک بسیار بزرگی است که بخواهم با دیگران کار کمدی انجام دهم. اصلا وقتی با آدمی.که کارش را می.شناسد و به خوبی آن را بلد است می.توانم کار کنم چرا باید به سمت کار کردن با دیگران بروم؟ البته در سینمای ایران هیچ چیزی محال نیست و شاید روزی برسد که من باورم نشود چنین حرفی را یک روز زده ام اما مطمئناً اگر قرار باشد روزی با کس دیگری کمدی کار کنم حتما باید توانایی.هایش را به اندازه مهران مدیری بشناسم و بتوانم به او کاملا اعتماد کنم.
به نظر شما چرا در کمدی، ما خانم.ها را نقش.های اصلی نمی.بینیم؟
در کار کمدی اصولا دست و بال خانم.ها برای بیان خیلی از شوخی.ها بسته است. خیلی از آزادی.هایی که آقایان در مقوله طنز دارند بنا به دلایلی که کاملاً معلوم و مشخص است برای خانم.ها وجود ندارد. حتی خیلی از پشت صحنه.هایی که در آن خانم.ها کمی.بیشتر می.خندند را نمی.توانیم نشان دهیم.
حتی وقتی که در حال کار کردن هستیم هم کنترل بسیار بیشتری نسبت به آقایان در حرکات و دیالوگ.های خانم.ها توسط کارگردان کار اعمال می.شود. نویسنده.ها هم در نوشتن شوخی.ها برای آقایان بسیار راحت تر و دست بازتر نسبت به خانم.ها عمل می.کنند. گاهی اوقات که ما متن نوشته شده را می.خوانیم اعتراض می.کنیم چرا اینقدر متنی که برای آقایان نوشته می.شود بهتر از ماست شوخی.هایی که آنها می.توانند انجام دهند بسیار خنده دار تر و متنوع تر از ماست و گاهی عملاً دست ما برای خیلی از شوخی.ها بسته است. تمام این شرایط وقتی دست به دست هم می.دهد باعث می.شود بازیگر زن در ژانر کمدی همیشه در حاشیه قرار بگیرد و دیده نشود.
ولی احساس می.شود بازیگران خانم در قهوه تلخ تا حدودی نسبت به کارهای دیگر آزادی عمل و بیان بیشتری دارند؟
این را قبول دارم ولی دلیل این اتفاق را دقیقاً نمی.دانم. شاید به این علت است که داستان در زمان حال اتفاق نمی.افتد و یک قصه قدیمی.دارد. شاید هم این مسأله تعمداً توسط آقای مدیری انجام گرفته است. البته یک دلیل مهم دیگرش هم می.تواند این باشد که کار در تلویزیون پخش نمی.شود و همین سی دی بودن کار، دست کارگردان را کمی.بیشتر از کارهای قبلی اش که از تلویزیون پخش شده باز گذاشته است چون به هر حال کار در تلویزیون شرایط خاصی دارد که ممکن است در خارج از تلویزیون این شرایط کمی.راحت.تر باشد.
فکر می.کنید خانم.ها در قهوه تلخ دارای یک شخصیت کمدی هستند یا صرفاً تیپ سازی برای آنها شکل گرفته است؟
حداقل در مورد نقش خودم "لعبت.الملوک" فکر نمی.کنم تیپ.سازی صورت گرفته باشد. از نظر من تیپ به نقش.هایی مثل "باباشاه"، "بابا اتی" و "جهانگیر خان" که.هادی کاظمی، جواد عزتی و محمدرضا هدایتی نقش شان را بازی می.کنند گفته می.شود. چون ما گریم خاصی نداریم و تکه کلام.هایمان در شکل.گیری کاراکترمان خیلی تأثیرگذار نیستند.
با توجه به اینکه شخصیت.های زن در سریان قهوه تلخ تا حدودی متفاوتر و مستقل تر از سایر کارهای کمدی به نظر می.رسند به نظر شما آیا می.توان به "لعبت.الملوک" در سریال قهوه تلخ شخصیت مشخصی تعریف کرد؟
شاید در زندگی عادی و در میان آدم.هایی که حتی شوخ هم نیستند بتوان به نمونه آدم.هایی رسید که متأسفانه تعدادشان در جامعه روز به روز کمتر و کمتر شده است. آدم.های ساده و بی شیله و پیله ای که حتی وقتی حرفی هم می.زنند آن را آن.قدر ساده بیان می.کنند که باعث خنده شما می.شود.
لعبت تا حدودی حالت.ها و اخلاق و رفتار این.گونه آدم.ها را دارد. با این تفاوت که وقتی چنین شخصیتی وارد دنیا کمدی می.شود مسلماً کمی.اغراق.آمیزتر رفتار می.کند و یکسری چیزهایی هم به شخصیت اولیه اش اضافه می.شود. مجموع اینها شخصیت لعبت.الملوک را تشکیل می.دهد.
خب مرز بین سادگی و حماقت مرز بسیار باریکی است و اگر یک آدم ساده درست شخصیت پردازی نشود، جلوه یک انسان احمق را پیدا می.کند. شما چگونه سعی کردید این مرز در شخصیت لعبت الملوک رعایت شود؟
ببینید به دلیل اینکه کار، کمدی است فکر می.کنم حتی اگر این اتفاق برای شخصیت لعبت.الملوک بیفتد هم زیاد اتفاق بدی نیفتاده است. چون در صورت احمق نشان داده شدن او بار طنز این کاراکتر تا حدودی بیشتر هم می.شود. البته لعبت در چند سکانس یکسری واکنش.هایی از خود نشان می.دهد که او را صرفاً از احمق جلوه داده شدن تا حد خیلی زیادی دور می.کند. مثلا سر بلوتوث به شدت داد می.زند یا یکسری تصمیمات به ظاهر عاقلانه می.گیرد. ولی در کل این حماقتی که گاهی لعبت در ذهن مخاطب از خودش باقی می.گذارد نقش او را خیلی شیرین.تر کرده است.
یک جاهایی احساس می.شود شباهت.های زیادی بین لعبت الموک قهوه تلخ و مهتاب در پاورچین وجود دارد. تا چه اندازه از خصوصیات و ویژگی.های آن شخصیت در جان دادن به کاراکتر لعبت استفاده کرده.اید؟
شاید این تشابهی که به نظر شما به وجود آمده به دلیل این است که لعبت در قهوه تلخ مثل مهتاب در پاورچین اهل شعر گفتن است. ولی غیر از این فکر می.کنم هیچ شباهت دیگری بین این دو کاراکتر وجود ندارد. مهتاب در پاورچین یک زن پر خاشگر و جیغ جیغو است که شوهرش به شدت از او می.ترسد و در کل فضا، فضای زن سالاری بود ولی لعبت اصلا این خصوصیات را ندارد. او زن سرخوشی است و بین این همه آدم که هر کدام بر سر مقام و منصب بالاتر در حال دعوا کردن با یکدیگر هستند او در عوالم خودش به سر می.برد هر چند هر از چند گاهی هم بدش نمی.آید بتواند جای پدر خود را بگیرد.
فکر می.کنید خانم.ها در کار کمدی تا چه اندازه توانایی و حق بداهه پردازی دارند؟
به نظرم بستگی به شرایط و نوع کاری که انجام می.شود دارد. مثلاً در زمانی که ما پاورچین را کار می.کردیم در خیلی مواقع اجازه بداهه.پردازی داشتیم چون اتفاق.های داستان در زمان حال رخ می.داد و زبان بیان و نوع دیالوگ.ها امروزی بود ولی در قهوه تلخ نوع گویش و دیالوگ.ها کاملاً متفاوت است و همین که ما بتوانیم خود متن را به درستی اجرا کنیم کار بزرگی انجام داده.ایم. چون از زمانی که متن را به ما می.دهند تا زمانی که قرار است جلوی دوربین قرار بگیریم بیشتر از سه، چهار دقیقه طول نمی.کشد و حفظ کردن جملات با آن گویش و کلماتی که در آن بکار رفته به تنهایی کار بسیار سختی است که فرصت فکر کردن به بداهه.پردازی به ما نمی.دهد. حتی این مسأله بداهه در مورد آقایان هم صدق می.کند و آنها هم خیلی از بداهه.پردازی استفاده نمی.کنند و معمولاً متنی که دریافت می.کنند را عینا اجرا می.کنند.
لعبت الملوک با تمام واکنش.ها و تیپ.ها و تکه کلام.هایش چقدر ساخته و پرداخته خود خانم زکریا است؟
تا حدود زیادی. البته درآوردن این کاراکتر به تنهایی امکان پذیر نبود. معمولاً کارهای این مدلی از روز اول متن خاصی برایشان وجود ندارد. ما فقط اسم.ها و کلیت داستان را می.دانستیم ولی بعد از یکی دو جلسه که کار کردیم با صحبت.هایی که با کارگردان و نویسنده.های کار انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که کلیت کاراکتر لعبت باید اینگونه باشد.
این وسط یکسری از پیشنهادها متعلق به من بوده، آقای مدیری هم به عنوان کارگردان یکسری هدایت.های لازم را انجام داد و در ادامه کار هم با توجه به کلیات این کاراکتر، نویسنده.ها متن.های خود را می.نوشتند. این نوع کارها به معنای واقعی کار دسته جمعی و گروهی است. در کارهای دیگر وقتی به شما نقشی را می.دهند و می.گویند آن را بازی کن از روز اول یک کلیت مشخص شده وجود دارد که شما روی آن کار می.کنید و بعد هم آن را اجرا می.کنید در حالی که اینجا چنین چیزی از روز اول وجود ندارد.
شکل گیری شخصیت.ها کم کم صورت می.گیرد و به همین دلیل است که می.بینید در این مدل کارها هر چقدر به انتهای کار نزدیک.تر می.شویم شخصیت.ها پخته تر و جا افتاده تر می.شوند.
یک نکته جالب که در مورد این کار و کار قبلی آقای مدیری (شب.های بررره) وجود دارد این است که با توجه به تعدد کاراکترها در داستان برخلاف بسیاری از کارهای مشابه، نقش.ها به تفکیک دیده می.شوند و به اصطلاح نقشی در طول داستان گم یا فراموش نمی.شود. به نظر شما علت این مسأله چیست؟
ببنید مهم ترین اصل یک فیلم یا سریال کارگردان آن است. کارگردان نقش ناخدای هر کاری را دارد. به نظرم کارگردان علاوه بر این که از لحاظ فنی باید کارش را بلد باشد باید بداند دقیقاً قرار است چه کار کند.
وقتی یک کارگردان دقیقاً بداند که قرار است چه کار کند آن وقت می.تواند به درستی و بجا از تک.تک بازیگرانش استفاده کند و نگذارد بازیگری یا نقشی به هدر برود.
چیدن درست بازیگران در یک داستان آن هم با این همه تعدد شخصیت کار بسیار مشکلی است و اینجاست که عیار یک کارگردان خوب مشخص می.شود و زمانی می.توانیم ادعا کنیم یک کارگردان توانسته به خوبی این کار را انجام دهد که اگر بازیگری در دو قسمت هم حضور نداشته باشد مردم کاملاً متوجه غیبت او بشوند و این سوال برایشان پیش بیاید که خب فلانی چه اتفاقی برایش افتاد و کجاست.
این اتفاق بارها برای قهوه تلخ رخ داده است و این یعنی که آقای مدیری توانسته یک بازیگر را در جایگاه خودش و ذهن مردم به خوبی تثبیت کند. علت این اتفاق هم همانطور که اول گفتم این است که آقای مدیری به عنوان کارگردان دقیقاً می.داند که از هر بازیگر چه می.خواهد و قرار است هر بازیگر در کجای داستان.های او قرار بگیرد.
موجی که قهوه تلخ ایجاد کرد خیلی شبیه پاورچین بود. با توجه به اینکه گفتید بعد از سریال پاورچین حدود دو سال هیچ کاری انجام ندادید. چه پیش بینی برای ادامه کار خود پس از اتمام قهوه تلخ می.کنید؟
پیش بینی کردن در کار بازیگری بسیار سخت و مشکل است. شاید دوباره همان رویه بعد از پاورچین را پیش بگیرم و تا یکی ، دو سال کار کمدی انجام ندهم و دوباره به سمت بازی در نقش.های جدی بروم و اگر بخواهم دوباره سراغ کمدی بروم باز هم فقط با مهران مدیری خواهد بود.
اگر به شما این اختیار را بدهند که خارج از بحث مرد و زن بودن یک نقش را برای بازی کردن در سریال قهوه تلخ انتخاب کنید دوست دارید که کدام نقش را بازی کنید؟
به نظرم تمام نقش.هایی که آقایان در این سریال بازی می.کنند جذاب است و جای کار بسیار زیادی دارد. ولی شاید اگر می.توانستم خودم یک نقش را انتخاب کنم، دوست داشتم جای کاراکتر بابا اتی با بازی بسیار خوب جواد عزتی بازی کنم.
-----------------------------
منبع : برنا نیوز
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]
-
گوناگون
پربازدیدترینها