تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815019332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کارگردانان سینما پای عکس کودکی.شان امضا زدند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

مجید مجیدی: سینمای ایران مدیون خون شهیدان است

یک دقیقه سکوت به احترام کارگردانان درگذشته
محمد متوسلانی، علیرضا داوودنژاد، رخشان بنی اعتماد، رضا میرکریمی و بهرام توکلی (پنج کارگردان از نسل های مختلف سینما) در چهارمین شب کارگردانان سینمای ایران تقدیر شدند.به گزارش مهر، مراسم چهارمین دوره شب کارگردانان سینمای ایران به همت کانون کارگردانان خانه سینما و به دبیری مازیار میری، دوشنبه شب گذشته در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد.عبدالحسن برزیده (کارگردان سینما) با قرائت آیاتی از قرآن کریم، مراسم را آغاز کرد.داریوش فرهنگ کارگردان سینما وتلویزیون که اجرای این برنامه را برعهده داشت، با اشاره به ماهیت صنف کارگردانان گفت: شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران می کوشد با تبادل نظر و گفت وگو در این فضای پرسوءتفاهم اتهام ها و تنگ نظری ها را از بین ببرد.وی ادامه داد: ما از راه تبادل نظر به خود، حرفه مان و سینمای ایران اعتبار می بخشیم، سینمایی که کارگردان ها ستون اصلی آن هستند، اگر زمانی جهانیان ایران را با نفت، فرش، پسته و... می شناختند، سال هاست ایران با سینمایش در جهان شناخته می شود و با فیلم هایش برای مردم غرور می آورد.فرهنگ هم چنین از حضارخواست به احترام کارگردان های درگذشته سینمای ایران، یک دقیقه سکوت کنند.در این مراسم هوشنگ گلمکانی، مجید مجیدی، محمدمهدی عسگرپور، تهمینه میلانی، عبدالرضا کاهانی، محمدعلی سجادی، احمد امینی، مهدی فخیم زاده، رویا تیموریان، مسعود رایگان، جهانگیر کوثری، جعفر پناهی، رضا داوودنژاد، مجید قاری زاده، مسعود کرامتی، پرویز شهبازی، علیرضا امینی، رامبد جوان، مانی حقیقی، سعید اسدی، کامران قدکچیان، عبدالحسن برزیده، رضا میرکریمی، رخشان بنی اعتماد، همایون اسعدیان، سیروس الوند و... حضور داشتند.
اسعدیان: منزلت کارگردانان حاصل تلاش ۲۰ ساله سینماگران است

همایون اسعدیان نخستین سخنران مراسم شب کارگردانان سینمای ایران بود. رئیس کانون کارگردانان خطاب به حضار گفت: از مازیار میری دبیر این مراسم که یک تنه زحمت برگزاری این مراسم را کشید تشکر می کنم. وی ادامه داد: کانون کارگردانان دارای شأن و منزلت است و این ثمره تلاش ۲۰سال سینماگران در مقاطع مختلف این کانون است.کارگردان فیلم سینمایی «طلا ومس» افزود: رشد و بالندگی سینمای ایران بدون همکاری کلیه صنوف معنا ندارد، برای ارتقای شأن کارگردان آماده گفت وگوییم، البته اصول ما خانه سینماست و به آن پایبندیم.
عسگرپور: دوره اداره کردن حوزه های مختلف توسط دولت سرآمده است

در بخش بعدی مراسم شب کارگردانان، محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما ،به عنوان عضوی از کانون کارگردانان گفت:متاسفانه تلاش های زیادی برای تخریب کانون شده است اما داشته های کانون کارگردانان و سینمای ایران آن قدر وسیع است که از هم پاشیدن آن ساده نیست. ممکن است در فعالیت های کانون وقفه باشد اما با قدرت فعالیت می کند و همیشه حضوری پررنگ در فعالیت های صنفی و سینمایی دارد.دوره اداره کردن حوزه های مختلف توسط دولت در همه جای دنیا به سرآمده، دوره این هم گذشته که با سرمایه های بخش خصوصی بشود به تنهایی کار را پیش برد.
پوراحمد: فیلم و فیلم ساز خوب اول و دوم ندارد

در ادامه مراسم، مهدی فخیم زاده از پنج دهه فعالیت محمد متوسلانی تقدیر کرد و گفت: من معمولا در چنین برنامه هایی حضور پیدا نمی کنم، اما زمانی که اسم این دوست و همکار را اعلام کردند، حیفم آمد خود را از این حضور محروم کنم. دوست ما انسان برجسته ای است.متوسلانی نیز با تشکر از دوستانش گفت: خوشحالم که اگر قدمی در راه سینما و فعالیت صنفی برداشته ام دیده شده است. امیدوارم چنین مراسمی دل ها را به هم نزدیک کند.در بخش دیگری از این مراسم، کیومرث پوراحمد برای تقدیر از بهرام توکلی روی سن آمدو گفت: خیلی از جوان ها به خاطر روابطی که دارند به سینما می آیند، عده ای نیز به دلیل سماجت شخصی می توانند فیلم بسازند، اما این کارگردان جوان از اولین فیلمش نشان داد که کارگردان خوبی است.کارگردان «شب یلدا» ادامه داد: فیلم و فیلم ساز خوب اول و دوم ندارد و همیشه خوب است.بهرام توکلی نیز تنها به گفتن جمله ای کوتاه اکتفا کرد: خوشحالم. به این که از سوی بزرگان تقدیر می شوم افتخار می کنم.محمد متوسلانی و بهرام توکلی روی عکس های کودکی شان که به صورت بنر چاپ شده بود و رو به حضار قرار داشت، امضای یادگاری کردند.
داوودنژاد: آرزو می کنم همه فیلم سازان فرصت کار داشته باشند

در ادامه سیروس الوند برای تقدیر از علیرضا داوودنژاد روی سن آمد و گفت: در آغاز دهه ۵۰ جوان ۱۸ ساله ای در سینما قدوقامت نشان داد و فیلمفارسی سازان را متوجه خود کرد، او می توانست قصه های آشنا را در قالبی بهتر نشان دهد، آدم هایی تازه بیافریند، گفت وگو نویسی فیلم هایش باورپذیر بود.وی گفت: این نویسنده و فیلم ساز جوان خود را از جمع زورمندان بیرون کشید و نشان داد می تواند مخاطبانش را غافلگیر کند.داوودنژاد نیز از حضار و سیروس الوند تشکر کرد و گفت: زمانی گفته می شد عید روزی است که درآن ظلم نشود. امیدوارم روزی فرا برسد که فیلم سازان افسرده و ناامید بتوانند کار کنند. وی ادامه داد: امیدوارم بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و دوستان دیگر، فرصت کار کردن به دست آورند. امیدوارم جعفر پناهی را یک روز پشت دوربین و در حال ساختن فیلمش ببینم. علیرضا داوودنژاد هم عکس یادگاری اش را امضا کرد. پس از آن نوبت به ناصر تقوایی رسید تا جایزه رخشان بنی اعتماد را، به وی اهدا کند.
تقوایی: بنی اعتماد سینماگری یگانه است

ناصر تقوایی با اشاره به جمله ای از عزیزالدین عارف قرن پنجم گفت:رخشان بنی اعتماد در سینمای ایران یک استثنا است.وی ادامه داد: رخشان بنی اعتماد سینماگر برجسته ای است. بیش از آن که بخواهم درباره فیلم هایش صحبت کنم، درباره حضورش در سه بخش زندگی خصوصی، اجتماعی و کاری صحبت می کنم. در هر سه مورد او یگانه است و همتایی برایش نمی شناسم. در سینما و در حوزه فعالیت های اجتماعی جایی نبوده که حضور نداشته باشد.تقوایی ادامه داد: مسائل فرهنگی نباید تحت کنترل باشد. فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی دیده و ارزیابی می شوند. اما در ایران به آن ها و سازندگان شان تهمت زده می شود. هنر مبتذل رواج پیدا کرده است.
بنی اعتماد: کسی قیمت مستقل بودن را به ما نمی دهد

رخشان بنی اعتماد هم اظهار کرد: برایم افتخاری است که تقوایی مرا معرفی کند. چقدر باید حسرت به دل باشیم تا حرف های افرادی مانند تقوایی را از طریق فیلم هایشان نبینیم. شرایط ما را به جایی رسانده است که از فیلم های آن ها محروم باشیم.به گزارش ایسنا وی افزود: متاسفانه به جایی رسیده ایم که هر جا هستیم، باید درباره چیزهایی صحبت کنیم که حرف زدن ندارد و دنبال اثبات خودمان باشیم. کار ما فیلم سازی است و غیر از این نباید کار دیگری کنیم. اما شرایطی به وجود آمده که مستقل بودنمان سخت شده است. قیمت مستقل بودن را کسی به ما نمی دهد.
مجیدی: شاید کسی نداند تن رضا میرکریمی پر از ترکش است

یکی از مهم ترین بخش های برنامه شب کارگردانان صحبت های مجید مجیدی بود. به گزارش مهر وی که برای تجلیل از سیدرضا میرکریمی روی سن رفته بود، پیش از آن که بخواهد درباره وی صحبت کند، گفت: حرف های ما در تاریخ ثبت می شود.مخالف گویی همیشه فضیلت نیست. من به شرایط و بعضی مسائلی که وجود دارد و به ویژه در بخش فرهنگ و هنر دیده می شود انتقاد دارم. انتقادها و اعتراض هایم را مطرح کرده ام، اما نباید مخالف خوانی کرد.وی ادامه داد: نمی شود واقعیتی را کتمان کرد. سینمای ایران، سینمایی ۱۰۰ساله است. ۷۰سال از تاریخ این سینما، قبل از انقلاب اسلامی بوده است. کیفیت آثار این دوران را نمی توان با هم مقایسه کرد. آثار درخشان سینمای ایران در آن دوران به تعداد انگشتان دو دست نمی رسد. در سی سال اخیر، کشور ما هزاران شهید داشته است و ما مدیون خون شهدای این سرزمین هستیم.مجیدی گفت: نمی توانیم واقعیت را انکار کنیم، نمی شود بر فضای فرهنگی پس از انقلاب و تلاش هایی که شده خط بطلان کشید. به عنوان فیلم سازی برخاسته از دل انقلاب اسلامی، به عهده من بود که این مسائل را عنوان کنم.مجیدی درباره رضا میرکریمی گفت: من آثار این فیلم ساز و هویتی که فیلم هایش دارد را دوست دارم. او در جشنواره های جهانی هم حضوری موفق داشته است اما آثارش رنگ و بویی ایرانی دارد. شاید کسی نداند که تن او پر از ترکش است. رضا میرکریمی فیلم سازی برخاسته از مردم است، فیلم سازی ایرانی و مستقل.
استورارو: خوشحالم که در کنار کارگردان های ایرانی هستم

در آخرین دقایق برگزاری این مراسم مجید مجیدی از «ویتوریو استور ارو» فیلم بردار شاخص سینمای جهان که فیلم برداری فیلم سینمایی جدیدش «پیامبر»(ص) را بر عهده دارد، خواست روی سن بیاید و جایزه رضا میرکریمی را به او اهدا کند.استورارو گفت: خوشحالم که در جمع سینماگران ایرانی هستم. حضور بین این تعداد کارگردان برایم جذاب است. من خوش شانس بوده ام که با کارگردان های بزرگی مثل «کاپولا» و «برتولوچی» کار کرده ام. سابقه همکاری با کارگردان های زیادی را در کارنامه ندارم، اما با کارگردان های فوق العاده ای کار کرده ام.ویتوریو استور ارو پس از صحبت هایش عکس کودکی سیدرضا میرکریمی را امضا کرد. میرکریمی هم گفت: خوشحالم که جایزه ام را از دستان «ویتوریو استورارو» می گیرم. انتظارش را نداشتم و نمی دانستم این اتفاق می افتد.داریوش فرهنگ در پایان این مراسم گفت: برای نخستین بار شورای مرکزی کانون کارگردانان از طریق خانه سینما، برای راه اندازی صندوق بازنشستگی کارگردانان اقدام کرده است.در پایان این مراسم پنج کارگردان تقدیر شده که پای عکس های کودکی شان را امضاء کرده بودند، با هم عکس یادگاری گرفتند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن