تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804937801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشمي رفسنجاني: پيشرفت كشور بستگي به تحقق سندچشم انداز دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هاشمي رفسنجاني: پيشرفت كشور بستگي به تحقق سندچشم انداز دارد
سياسي. سمپوزيوم. ايران ‪۱۴۰۴‬
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: پايه و اساس زندگي آينده و پيشرفت و نظام و كشور بستگي به تحقق سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله دارد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني روز يكشنبه در دومين سمپوزيوم بين‌المللي ايران ‪ ،۱۴۰۴‬ايران توسعه يافته كه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا وسيما برگزار شد، با بيان اين كه بعد از دوران دفاع مقدس سازندگي كشور آغاز شد، خاطرنشان كرد: در آن زمان احساس كرديم كه براي پيشرفت و توسعه همه جانبه كشور نياز به يك برنامه بلندمدت داريم به همين جهت فكر طراحي برنامه ‪ ۲۵‬ساله بر اساس تمدن بزرگ اسلامي در دولت سازندگي مطرح شد و حتي به مجلس شوراي اسلامي نيز ارسال شد اما با توجه به پايان دولت سازندگي اين كار انجام نشد و در دولت بعدي نيز پيگيري نشد.

هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: بعدها خلاء برنامه دراز مدت در كشور بيشتر احساس شد و به همين جهت مقام معظم رهبري سند چشم انداز را مطرح كردند و برنامه سند چشم انداز جايگزين برنامه قبلي شد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه كارهاي بسيار زيادي براي طراحي سند چشم انداز صورت گرفته است، عقبه چند سطري كه به عنوان سند چشم انداز نوشته شده است يك قفسه كتاب، آمار و ارقام است چرا كه ما در اين سند موقعيت‌هاي موجود را بررسي كرديم و با استفاده از شرايط، امكانات و موانع و همچنين فرصت‌ها تهديدها اين برنامه عظيم را طراحي كرديم.

وي خاطرنشان كرد: يكي از وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام، نخبگان، مراكز علمي و دانشگاهي اين است كه به عقبه و اسنادي كه در اين سند وجود دارد توجه كنند و محتوا، اهداف و الزامات اين سند را براي مردم تشريح كنند.

هاشمي رفسنجاني وظيفه مراكز اطلاع رساني را در اين خصوص بسيار مهم و كليدي دانست و گفت: مراكز اطلاع رساني به عنوان يك وظيفه ملي و انقلابي اين سند را براي مردم توزيع و تشريح كنند.

رييس خبرگان رهبري در ادامه سخنانش تاكيد كرد: كاملا براي ما محسوس است كه اين سند به صورت واقعي در جامعه جا نيفتاده و به عنوان يك فرهنگ در دستگاه‌هاي اداري و دولتي و همچنين مجلس جاي خود را باز نكرده است.

به گفته وي اين سند طبق قانون اساسي سياست‌هاي كلي و فوق كلي نظام جمهوري اسلامي است كه از طريق مقام معظم رهبري به مجمع تشخيص مصلحت تكليف شده است و مجمع به عنوان مشاور رهبري زحمات زيادي را براي طراحي آن انجام داده و بعد از اين مرحله كلمه به كلمه آن را مقام معظم رهبري مطالعه و بررسي و آن را امضا كرده است.

وي با اشاره به تدوين سياست‌هاي كلي اصل ‪ ۴۴‬خاطرنشان كرد: سياست‌هاي اصل ‪ ۴۴‬نيز در كنار سند چشم انداز يك كار بسيار بزرگي است كه به عنوان مكمل اين سياست آورده شده است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت با اشاره به نقش حوزه علميه و علماي علوم ديني در طراحي سند چشم انداز، گفت: علماي ديني و حوزه علميه نيز زحمات بسيار زيادي را براي اين كه علوم ديني و مباني اسلامي در اين سند لحاظ شود كشيده اند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود با تشريح اهداف مهم اين سند خاطرنشان كرد: تقويت بنيه علمي و اتكا به تجربه مديريت در كشور بر اساس دانايي يكي از اهداف مهم اين سند است.

به گفته وي نقطه ضعف كشورهاي جهان سوم اين است كه محور دانش در عمليات ها و طراحي‌هاي آنها ضعيف است و از دانش و فنون روز در دنياي خود كم بهره اند اما در كشورهاي پيشرفته اتكا آنها به دانش روز است به همين علت هر روز شاهد فاصله بين كشورهاي پيشرفته با جهان سوم هستيم.

هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: كشورهاي جهان سوم از منابع خدادادي خود برداشت‌هاي نادرستي مي‌كنند و در واقع با خرج كردن از جيب نسل‌هاي آينده شرايط كنوني خود را حفظ مي‌كنند.

وي با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران جزء كشورهاي متوسط است، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال مصرف انرژي فسيلي ما با كشورهاي پرجمعيتي مانند چين و هند يكسان است و اين نشان مي‌دهد كه ما استفاده بهينه و درستي در مصرف انرژي فسيلي نداريم.

رييس مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: يكي از كارهاي بزرگ سند چشم انداز حركت بر اساس دانايي محوري است. وي با انتقاد از مصرف نادرست از انرژي هاي فسيلي در كشور گفت: برداشت از چاه نفت با فشار گازي كه زير آن قرار دارد كار سختي نيست بلكه كار سخت استفاده درست و بهينه از اين ثروت خدادادي است و اين بدترين نوع رفتار است كه ما در حال داريم.

وي توجه و تقويت دانش محوري را يكي ديگر از اهداف سند چشم انداز دانست و گفت: خوشبختانه ما اكنون فارغ التحصيلان زيادي در كشور داريم و دانشگاه هاي غيردولتي نيز در كنار دانشگاه‌هاي دولتي زمينه توليد دانش را در كشور بوجود آوردند اما به لحاظ توليد دانش روز همچنان فاصله داريم و بايد دراين راستا تلاش كنيم.

هاشمي رفسنجاني امنيت ملي را يكي ديگر از اهداف و شاخصه‌هاي مهم سند چشم انداز دانست و تصريح كرد: تحصيل، تدريس و انجام كارهاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي در جامعه نياز به امنيت و آسايش دارد و ما در اين سند بر امنيت فردي، اجتماعي و ملي تاكيد داريم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر ما آسايش خاطر را براي پرورش استعدادهاي خود فراهم نكنيم نخبه‌هاي ما يا فرار مي‌كنند و در اختيار خارجي‌ها قرار مي‌گيرد و يا در شرايط ركود باقي مي‌مانند.

هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: با ايجاد موقعيت و شرايط مناسب براي پرورش استعدادهاي آنها تقويت عدالت فردي و اجتماعي و توازن منطقه‌اي نيز حاصل مي شود.

وي اظهار داشت: در اين سند ما به دنبال توازن منطقه‌اي در كشور هستيم و بايد مناطق عقب افتاده نيز سهم خود را براي توسعه بگيرند و اين مهم با شعار و حرف‌هاي پرزرق و برق بدست نمي‌آيد و تنها از مسيرهاي علمي و روشن و با دانش روز مي‌توانيم به آن برسيم.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين كه عدالت فردي مورد نظر نيست، اظهارداشت:
عدالت، توسعه، غنا و رفاه براي مردم بدون برداشت درست و توزيع صحيح منابع نفت بدست نمي‌آيد، اين كه نفت را از چاه‌ها بيرون بياوريم و بفروشيم كه عدالت نيست.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام استفاده از نوآوري و بهره‌گيري از دستاوردهاي جديد علمي، فني و مديريتي را از ديگر اهداف مهم اين سند چشم انداز دانست و گفت: اگر بخواهيم درجا نزنيم بايد از نوآوري‌هاي جديد روز استفاده كنيم و در شرايط امروز استفاده از دانش آي تي‌ها در دنيا بسيار رايج است.

هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: مگر مي‌شود از منابع هسته‌اي و بيولوژيك بي نصيب باشيم و يا از دانش ارزنده نانو كه با وزن كم كارآيي بالايي در صنايع دارد بي‌اطلاع باشيم آنوقت انتظار داشته باشيم كه به ديگران وابستگي نداشته باشيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: در دنياي امروز كه انرژي فسيلي رو به پايان است اگر ما از دانش جوش هسته‌اي بي‌بهره باشيم روزگار ما در آينده سياه خواهد بود و وابستگي ما به خارج و بيگانگان همچنان ادامه خواهد داشت.

وي تقويت معنويت فرهنگي و اسلامي را از ديگر دستاوردهاي اين سند دانست و گفت: اگر روحيه وطن دوستي و اسلامي در كشور تقويت نشود با توجه به تنوع قوميت‌ها و شرايط زيستي در كشور در خطر خواهيم بود به همين جهت بايد روحيه ملي و ديني ملت تقويت شود به ويژه مكتب اسلام و اهل بيت كه ما با اتكا به همين مكتب به پيروزي رسيديم، بر مشكلات فائق شديم و راه سخت خود را ادامه مي‌دهيم.

رييس مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود پويايي اقتصاد، انعطاف پذيري و تمركز زدايي را از ديگر اهداف مهم اين سند دانست و گفت: بايد پويايي داشته باشيم و كارها را اعم از تمركز زدايي از دولت را در دستور قرار دهيم چرا كه بايد بتوانيم انگيزه‌هاي عظيم بخش خصوصي را به مدد بگيريم و با نيروي عظيم انساني برنامه‌هاي خود را به پيش ببريم.

هاشمي رفسنجاني قطع وابستگي به نفت و ايجاد تنوع در منابع و پيگيري‌هاي منابع انساني را در اجراي سند چشم انداز مهم دانست و گفت: در شرايطي كه متكي به درآمدهاي نفتي هستيم وقتي كه قيمت نفت به ‪ ۱۴۰‬دلار مي‌رسد مي بينيم كه هيچ اتفاقي در وضعيت كشور نمي‌افتد و حالا كه قيمت آن نيز سقوط مي كند متوجه مي‌شويم كه وابستگي به قيمت نفت چقدر براي كشور ضرر دارد.

به گفته وي يكي از خواسته‌هاي مهم سند چشم انداز قطع وابستگي كشور از درآمدهاي نفتي است چرا كه نفت را بايد به عنوان سرمايه ملي ذخيره كنيم و در شرايط حساس و سخت از اين سرمايه استفاده كنيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تعامل جهاني را يكي ديگر از محورهاي پيشرفت كشور دانست و گفت: لازمه يك زندگي خوب براي بشر امروز تعامل با ديگران است و نمي‌توان با سياست ستيز و درگيري مسير توسعه را جلو بريم و ما به تعامل جهاني نيازمنديم البته اين تعامل به معناي تسليم نيست.

هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: امروز برخي قدرت‌ها هستند كه تعامل ديگران را به معناي تسليم مي‌دانند و ما هم معتقديم با اين نوع تفكر بايد برخورد كرد.

وي ارتقاء سطح معيشت عمومي مردم را از ديگر اهداف مهم سند چشم انداز برشمرد و گفت: يكي از برنامه‌هاي مهم اين است كه سطح معيشت مردم را به مرحله‌اي برسانيم كه مورد تاييد اسلام است.

هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: در اين سند تلاش مي‌شود كه مردم ما روي پاي خود بايستند و با حفظ شان و استقلال خود بتوانند زندگي را اداره كنند.

رييس مجلس خبرگان رهبري تقويت خانواده و موقعيت زنان را يكي ديگر از اهداف مهم اين سند عنوان كرد و گفت: انصافا هنوز حقوق زنان در كشور داده نشده است چرا كه با توجه به دانش و توانايي زنان و تاكيد دين مبين اسلام اين قشر داراي ظرفيت‌هاي بزرگي هستند كه بايد آنها را در اداره جامعه بيشتر از اينها سهيم كرد.

وي حفظ محيط زيست و توجه به نسل‌هاي آينده را از ديگر اهداف مهم اين سند نام برد و خاطرنشان كرد: امروز تنفس در شهرهاي بزرگ كشور بسيار مشكل شده و ما بايد با توجه به وسعت كشور به گونه‌اي برنامه ريزي كنيم كه اين مشكلات حل شود.

وي خاطرنشان كرد: البته ما انتظار نداريم كه همه اين اهداف و برنامه ها در طول يك الي دو سال انجام شود بلكه اين برنامه‌ها بايد در طول ‪ ۲۰‬سال اجرايي و عملياتي شوند.

هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: امروز ارزش به اطلاع رساني و آگاهي بخشي به مردم است و ما از اين ابزار آنچنان كه بايد و شايد استفاده نكرده‌ايم چرا كه مي‌توان با استفاده بهينه و درست از اين ابزار كارها را ارزان تر، سريعتر و دقيقتر انجام داد.
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن