تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816841543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشته‌اي پيچيده بر گردنشان حتي تا وادي دوست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رشته‌اي پيچيده بر گردنشان حتي تا وادي دوست
اجتماعي. حج . مواد. افيون
از جمله مباحثي كه هر سال در آستانه آغاز اعزام زايران خانه خدا به سرزمين وحي در محافل اجتماعي و رسانه‌اي شكل مي‌گيرد و به عنوان يك معما مطرح مي‌شود حمل مواد مخدر توسط عده معدودي از زايران بيت الله الحرام است كه اين مواد را براي مصرف شخصي با خود به همراه مي‌برند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ؟ معماي اصلي و چالش اساسي در اين موضوع اين است كه پليس كشور عربستان سعودي نمي‌پذيرد كه اين افراد به عنوان مصرف‌كننده مواد مخدر به كشورشان وارد شوند و از سوي ديگر افرادي كه اين مواد را با خود حمل مي‌كنند در يك نگاه خوشبينانه براي سوداگري مواد مخدر و خريد و فروش مواد افيوني به عربستان نمي‌روند و صرفا اين مواد را به ميزان اندك و براي مصارف شخصي خود حمل مي‌كنند.

برخي از خانواده‌هايي كه حاجي مصرف‌كننده مواد افيوني دارند و عمده مصرف آنان نيز سوخته ؟ شيره يا ترياك است اين دغدغه و نگراني را دارند كه در مدت حدود سي روز كه دسترسي آسان به اين مواد افيوني ندارند ؟ اگر نتوانند مواد را با خود به عربستان ببرند چگونه مي‌توانند مسايل اعتياد و مصرف خود را حل كنند.

موضوعي كه ذكر آن لازم است و بايد با نگاهي ديگر به آن نگريست اين است كه اغلب اين افراد پيرمردان يا پيرزناني هستند كه سالها براي تشرف به سرزمين وحي و انجام سفر زيارتي حج تمتع در نوبت بوده‌اند و سن آنها در حدي است كه امكان ترك مواد را ندارند و جلوگيري از ورود آنان به هواپيما يا جلوگيري از آنان براي عدم انجام اين سفر زيارتي احتمال آنكه آنها هيچگاه ديگر فرصت اعزام را پيدا نكنند افزايش مي‌دهد.

شكي نيست كه مسوولان انتظامي و پليس فرودگاه‌ها بايد در درجه نخست با قاطعيت و بدون اغماض با حاملان مواد مخدر برخورد كنند و كبر سن و سالخوردگي ولو اينكه ميزان مصرف اين افراد اندك باشد توجيهي براي آنكه آنان بتواننند يك كار غير قانوني را به صورتي قانوني انجام دهند نيست و قطعا پليس با حمل‌كنندگان مواد مخدر برخورد خواهد كرد.

پليس عربستان سعودي هم امسال در آستانه عزيمت حجاج بيت الله الحرام به اين كشور تهديد كرد با افرادي كه بخواهند در كسوت زائر، مواد مخدر و يا داروهاي حاوي مخدر را به اين كشور قاچاق كنند ، به سختي برخورد خواهد كرد پايگاه اطلاع رساني حج در اين‌باره نوشته است: پليس عربستان سعودي اعلام كرده كه براي كشف موادمخدرازقاچاقچياني كه معمولا درسفر حج دركسوت حاجي به اين كشورموادمخدر حمل مي‌كنند، تجهيزات جديدي به كار گرفته است.

كمترين مجازات براي همراه داشتن مواد مخدر در عربستان سعودي زندان است و مدت آن به نظر قاضي بستگي دارد و قاضي مي‌تواند حتي حكم به گردن زدن قاچاقچي بدهد.

قاچاقچي در دادگاه‌هاي عربستان سعودي محاكمه نمي‌شود و همين كه از او ماده مخدري كشف شده باشد ، دليل بر مجرم بودن او است .

همراه داشتن داروهايي كه مواد مخدر درآنها بكار رفته است نيز در سفر به عربستان سعودي ممنوع است و حتي داشتن نسخه از پزشك نيز دليل موجهي براي همراه داشتن آن نيست.

در همين حال مسوولان ناجا نيز اعلام كرده‌اند كه تمام ابزار و وسايل نرم افزاري و سخت افزاري را بكار گرفته اندتا هيچ كس امكان نيابد همراه خود مواد مخدر و يا داروهاي حاوي اين نوع مواد را به عربستان سعودي و يا ديگر نقاط ببرد .

پليس ايران گفته است: مسافراني كه همراه خود مواد مخدر داشته باشند در صورت بازداشت يكسره به زندان خواهند رفت و تا دستور قاضي در بازداشت خواهند بود و ممكن است حتي هيچ وقت نتوانند به حج بروند.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا هم اخيرا به آن دسته از زائران خانه خدا كه تصميم به خروج هر گونه مواد افيوني از كشور را دارند هشدار داد.

سرتيپ حميد رضا حسين آبادي با اعلام برنامه ويژه پليس براي برخورد با كساني كه در سفر حج ، مواد مخدر جاسازي و حمل مي‌كنند بيان كرد : با استقرار دستگاه‌هاي بازرسي بدني وپرسنل مجرب و همچنين سگ موادياب در فرودگاه‌هاي كشور ، پليس با تمام توان ضمن بازرسي بدني حجاج و بار آنان با متخلفان برخورد قانوني مي‌كند.

وي هماهنگي پليس، دستگاه قضايي وسازمان حج و زيارت را بيان كردو گفت:ناجا ازخروج افرادي كه مواد مخدر از آنان كشف شود، جلوگيري خواهد كرد، گذرنامه آنان باطل مي‌شود و ديگر صادر نخواهد شد.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا همچنين از هماهنگي دستگاه انتظامي ايران و عربستان سخن به ميان آورد واضافه كرد پليس عربستان نيز با دارندگان وحمل‌كنندگان مواد مخدر به شدت برخورد و ضمن جلوگيري از اعمال حج ، مجرمان را محاكمه و زنداني مي‌كند.

سرتيپ حسين آبادي گفت: سال گذشته شماري از هموطنان زائر كه رهسپار خانه خدا بودند و با خود مواد مخدر حمل مي‌كردند در ايران و عربستان دستگير شدند و مشكلاتي براي خود ، سازمان حج و زيارت و پليس به وجود آوردند.

معمولا مسوولان فرودگاه‌ها و مسوولان ناجا مسووليت جلوگيري از ورود مواد مخدر همراه حجاج به فرودگاه را به عهده سرپرستان كاروان‌ها و سازمان حج و زيارت مي‌گذارند و اين طور عنوان مي‌كنند كه مسوولان كاروان‌ها بايد حجاج را توجيه نمايند كه اين مواد را با خود حمل نكنند.

از سوي ديگر گفته مي‌شود سازمان حج درمقابل افراد معتادي كه به حج مي آيند و دستگير مي‌شوند چندان مسئوليتي ندارد اگر چه اين افراد مشكلات زيادي را از نظر ديپلماتيك در عربستان براي كشور ما به وجود مي‌آورند.

اين موضوع به اين دليل بيان مي‌شود كه سازمان حج براي اعزام زائران حج گزينش ندارد، اعلام عمومي ازطريق روزنامه‌ها صورت مي‌گيرد و كساني كه استطاعت مالي دارند ثبت نام مي‌كنند و در نوبت مي‌مانند تا زمان حج آنها برسد.

طبق آمار اعلام شده از سوي رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي بيشتر دستگيري و كشف مواد مخدر از زائران در فرودگاه تهران بوده و شايد دليل اين موضوع اين باشد كه بيشترين تعداد حجاج از اين فرودگاه اعزام مي شوند.

البته هر ساله در بين افراد معتاد داخل كاروان‌ها بخشي نيز بدون اين كه ماموران فرودگاه به آنها شك كنند و دستگير شوند به حج مي‌روند.

پاشنه كفش، سگك كمربند، قورت دادن مواد و يا حتي تبديل كردن ترياك به شيره و ريختن آن داخل شيشه شربت، جاسازي در نقاطي از بدن بخشي از روش هاي بردن مواد مخدر و عبور آن از فرودگاه محسوب مي‌شود كه پليس قطعا همه اين جايگاه‌ها را شناسايي كرده است.

گفته مي‌شود افرادي كه مواد را كه به همراه خود به عربستان مي‌برند با كشيدن در اتاق‌هاي هتل، حل كردن در چاي و يا به صورت خشكه مصرف مي‌كنند.

البته آوردن مواد براي مصرف هم در بين حجاج و هم در بين خدمه كاروان ها هم ديده مي‌شود ؟ مثلا آشپزي كه به عنوان خدمه در حج حضور دارد با توجه به شرايط سخت براي خود مواد مخدر به همراه مي‌آورد.

كشورهاي عربي و اسلامي به خصوص عربستان براي جلوگيري از مصرف مواد مخدر قوانين بسيار سختي دارند طبق قانون كشور عربستان اگر شخصي به جرم مصرف و حمل مواد مخدر دستگير شود گردن او زده مي‌شود. حتي در گذرنامه‌هايي هم كه براي حجاج صادر مي‌شود به ممنوعيت ورود مواد مخدر به كشور عربستان اشاره شده است.

اما با وجود قوانين بسيار سخت با حجاج ايراني كه به دليل مصرف مواد مخدر در هنگام مناسك حج در كشور عربستان دستگير مي‌شوند طبق قوانين عربستان برخورد نمي‌شود ؟ قبلا كه اين افراد را بازداشت مي‌كردند بعضي از آنها را تا آخر سفر حج در زندان نگه مي‌داشتند و البته ممكن است با گرفتن تعهد اينها را آزاد كنند.

در كلاس‌هاي آموزشي كه قبل از سفر براي حجاج برگزار مي‌شود به آنها در مورد ممنوعيت حمل موادمخدر هشدار داده مي‌شود و حجاج با قوانين سختگيرانه كشورعربستان در مورد حمل موادمخدر آشنا مي‌شوند.

كميته پزشكي نيز پيش از شروع مراسم حج واجب، هر ساله پزشك كاروان با معاينه افراد و فرستادن افراد براي انجام آزمايش اعتياد سعي مي‌كنند از رفتن افراد معتاد به حج جلوگيري كنند اما ممكن است افراد معتاد با تقلب در آزمايش، خلاف قانون عمل كنند و به حج بروند.

بر اساس قانون فرادي كه به حج مي‌روند حق استفاده از داروهاي جايگزين حتي قرص‌هاي كدئين دار در سطح گسترده را نيز ندارند آنها تنها حق دارند داروهاي عمومي مثلا داروهاي مربوط به قلب را با خود ببرند تيم‌هاي پزشكي هم دربين داروهاي خود تنها داروي متادون راكه مي‌تواند اعتيادآورباشد و آن هم در حد محدود و براي افرادي با بيماري خاص نظير جانبازان به همراه دارند.

متادون دارويي است كه مي‌تواند به عنوان جايگزين موادمخدر براي افراد معتاد و براي تسكين استفاده شود اين دارو از سوي پزشكان در مراكز ترك اعتياد تجويز مي‌شود به اعتقاد بسياري از پزشكان به دليل شرايط سخت آب و هوايي معتاداني كه به حج مي‌روند در عربستان با مشكلات زيادي مواجه مي شوند.

معتاداني هستند كه به دليل نرسيدن مواد يا تمام شدن مواد در زمان برگزاري حج با وضعيت بسيار بد روحي و جسمي به كميته‌هاي پزشكي مراجعه مي‌كنند و مجبور مي‌شوند آنها را به كشور باز گردانند و كميته‌هاي پزشكي هم با توجه به محدوديت‌هاي دارويي هيچ داروي جايگزيني براي اين افراد ندارند.

بنابراين بهترين توصيه اين است كه معتادان به سفر حج نروند اما اگر فرد علاقه دارد بهترين روش اين است كه از يكي، دو ماه پيش از سفر با مراجعه به مراكز ترك اعتياد و استفاده از داروي جايگزين -متادون> يا -بوپنورفين> بدن خود را براي رفتن به حج آماده كند تا در زمان حج و بدون دارو و مواد مخدر با مشكلي مواجه نشود.

معمولا در اعمال عمره نيز افراد مواد مخدر با خود مي‌برند رفتن افراد معتاد به سفرهاي عمره به دليل نگرفتن آزمايش‌هاي اعتياد و زيادي اين افراد و پروازهاي متعدد آنها آسان تر است بردن مواد مخدر به حج تنها در بين زائران ايراني ديده نمي‌شود بلكه زائران كشورهاي ديگر از جمله افغان ها هم اين اقدام را انجام مي‌دهند .

برخورد نه چندان سخت با زائراني كه در فرودگاه‌هاي كشور دستگير مي‌شوند خود يكي از دلايلي است كه برخي حجاج با وجود تذكرهاي فراوان از حمل مواد و خطر دستگيري نمي‌ترسند.

مدير كل فرودگاه‌هاي استان فارس گفت : توصيه اكيد ما اين است كه زايران با خود هيچ نوع مواد مخدر و مواد ممنوعه نياورند ؟ حتي داروهايي كه مواد مخدر دارند نيز نبايد با خود به همراه داشته باشند.

مهندس سيد مجيد حجازي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: البته اين واقعيت را بايد پذيرفت كه كسي كه معتاد است و نتوانسته است ترك كند به هر نحوي شده مي‌تواند مواد را به خود برساند و چه از اينجا ببرد و چه در عربستان مواد را تهيه كند، بالاخره مواد را به خودش مي‌رساند.

وي گفت : با وجودي كه هر سال چندين گيت بازرسي فعال مي‌شود و از سگ‌هاي مواد ياب در اين زمينه كمك گرفته مي‌شود اما باز هم نفوذ مواد مخدر در
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن