تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817069671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با چهاررقمي شدن دوباره شاخص پيش‌بيني مي‌شودبازدهي بورس تهران در مرز تك رقمي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: با چهاررقمي شدن دوباره شاخص پيش‌بيني مي‌شودبازدهي بورس تهران در مرز تك رقمي
گروه بورس-مهتاب رحمتعلي:«صداي پاي شاخص 9هزار واحدي»- دنياي اقتصاد 20آبان‌ماه «شاخص بر لبه تيغ»-دنياي اقتصاد 21آبان‌ماه «شاخص 4رقمي؛ خيلي دور، خيلي نزديك» دنياي اقتصاد 23آبان‌ماه.ظاهرا پيش‌بيني‌‌هاي دنياي اقتصاد كه بارها و بارها منتشر شده به واقعيت پيوست.


شاخص روز گذشته تا 27واحد زير 10هزار را تجربه كرد. شاخص ديروز بعد از افت 47واحدي، عدد 9973 واحد را ثبت كرد و با اينكه اين عدد سه‌شنبه هفته قبل شيريني 22واحد رشد را به دنبال يك روز سقوط چشيده بود، آنچنان با قدرت عقبگرد كرد كه بازدهي بورس را از ابتداي سال به كمتر از 11درصد رساند. با توجه به اينكه شاخص تا سه‌شنبه هفته قبل براي هفتمين بار طعم تلخ شكست را براي بازگشت به زير 10هزار واحد چشيده بود، اما در كمتر از يك هفته براي بار هشتم اين شكست را تجربه كرد.اين درحالي است كه اين‌بار شايد نتوان به راحتي اميدي به بازگشت شاخص داشت. از سويي بازدهي شاخص قيمت نيز نسبت به ابتداي سال به منفي 1/1درصد در روز گذشته رسيد.
دست‌خوش دوقلوهاي سنگ‌آهني به شاخص!
عمده‌ترين دليل افت شاخص در روز گذشته دوقلوهاي سنگ‌آهني بودند كه مسوولان به انتظار حل مشكل آنها با رفتن به گره معاملاتي نشسته بودند.چادرملو كه اولين روز گره معاملاتي و گل‌گهر كه سومين روز فضاي گره معاملاتي را تجربه مي‌كردند، 26واحد از افت 47واحدي شاخص را به عهده داشتند. و اما باز هم مخابرات همانند هميشه مابقي افت شاخص ديروز را رقم زد.
مخابرات كه در آخرين روز معاملاتي قبل از رفتن به مجمع عمومي عادي سالانه در بازار حضور داشت با افت 6/2درصدي قيمت، 37واحد تاثير منفي روي شاخص گذاشت.ديروز 19ميليون سهم مخابرات به ارزش سه ميلياردو 200ميليون (معادل 29درصد ارزش معاملات) تومان معامله شد و كسب اين رقم رتبه بيشترين ارزش معاملات بورس را به مخابرات داد، چرا كه ارزش كل معاملات بورس 11ميليارد تومان بود! از سويي ارزش معاملات فولاد مباركه 5/1ميليارد تومان معادل 5/13درصد كل ارزش معاملات بورس بود كه مي‌توان گفت همين شركت توانست از افت بيشتر شاخص جلوگيري كرده و 19واحد آن را مثبت كند.
روزهاي دور از مخابرات ...
اما آنچه از اين پس تا دست كم يك هفته قابل
تامل است، توقف نماد مخابرات براي برگزاري مجمع است. در حالي كه مخابرات به عنوان بزرگ‌ترين شركت بازار همواره در چند ماه اخير تاثير بسزايي روي شاخص داشته و ميانگين ارزش معاملات روزانه آن معادل نيمي از ارزش معاملات بورس بوده است.خروج موقتي آن از گردونه معاملات روزهاي سختي را براي بازار و شاخص رقم خواهد زد. اين در حالي است كه دو شركت سنگ‌آهني چادرملو و گل‌گهر نيز كه همچنان در گره معاملاتي به سر مي‌برند در مجموع روزانه 25 واحد تاثير منفي بر شاخص خواهند گذاشت.
بازدهي بورس هم تك‌رقمي مي‌شود!
در نهايت طي تحليلي كوتاه مي‌‌توان گفت بازدهي بورس در آستانه تك‌رقمي شدن است. به طوري كه با سقوط يك‌ درصد ديگر معادل 100 واحد، بازدهي بورس براي اولين بار در سال جاري تك‌رقمي خواهد شد. اين امر دور از ذهن نيست، چراكه بازدهي بورس در زمان اوج خود يعني در مرداد ماه 36درصد بود و در حال حاضر به 11درصد رسيده است. امروز شاخص قيمت در سطحي همانند 15 اسفند ماه گذشته قرار گرفته و به نظر مي‌رسد از اين رقم هم پايين‌تر خواهد رفت.
هر سال دو بار سقوط مي‌كنيم!
تا به اينجاي كار، شاخص ثابت كرد روال سال‌هاي 84، 85 و 86 را كه در هر سال دو بار نزول به زير سطح 10هزار را تجربه كرده بود، دنبال مي‌كند.
گرچه امسال اين ركورد 2 بار سقوط در كمتر از 5 روز اتفاق افتاد كه جزو آمار جالب بورس تهران به شمار مي‌رود!
اما آنچه به دنبال اين افت نگراني به همراه دارد، بحران جهاني و ركودي است كه طبق پيش‌بيني‌هاي كارشناسان حداقل تا يك سال ديگر بهبودي براي آن قابل تصور نيست و به دنبال آن شايد بتوان گفت احتمال صعود شاخص نيز ضعيف است.
وقتي بزرگ‌ترها سود نمي‌دهند!
در حالي كه شاخص روزهاي نزولي را طي مي‌كند بازار نيز افق روشني را براي رشد قيمت شركت‌هاي بزرگ ترسيم نمي‌كند. به همين دليل بسياري از سهامداران به خريد سهام شركت‌هاي كوچك‌تر و شركت‌هايي كه داراي «پي‌برئي» پايين‌تري هستند روي آورده‌اند. به همين دليل طي روز گذشته خودرويي‌ها و برخي شركت‌هاي كوچك از اقبال بهتري برخوردار بودند و حتي صف خريد را نيز تجربه كردند.به عقيده كارشناسان، بازار نبايد تحت تاثير اتفاقات اخير، تصميم‌گيري‌هاي عجولانه داشته باشد، زيرا در هيچ يك از شركت‌هاي كوچك‌تر اتفاق ويژه‌اي رخ نداده و تنها دليل اين اقبال منفي بودن سهام شركت‌هاي بزرگ‌تر است.
شاخصي كه دماسنج نيست
بر اساس اين گزارش، شاخص كل بورس در حالي از ابتداي سال تاكنون 5هزار واحد نوسان داشته كه در روز 25 تير ماه سال جاري به بالاترين عدد طي 34 ماه گذشته رسيد و اين رشد ناشي از افزايش قيمت سهام چند شركت فولادي، معدني و پتروشيمي اصفهان و كشتيراني رخ داده بود. حميد ميرمعيني، مدير سرمايه‌گذاري يكي از شركت‌هاي فعال در بازار سرمايه در اين باره به فارس گفت: جهش فنروار شاخص در تير ماه سال جاري به دليل رشد سهام چند شركت رخ داده و همين شركت‌ها نيز در چند ماه گذشته موجب نزول اين متغير يعني شاخص بورس شده‌اند. وي ادامه داد: شاخصي كه حداكثر با 10 شركت بالا و پايين شود، نمي‌تواند معيار مناسبي براي سنجش بورس و اقتصاد كشور باشد؛ چرا كه در اين حالت صنايع ديگر بورس و اقتصاد كشور ديده نمي‌شوند. وي با بيان اينكه شاخص كل بورس دماسنج مناسبي براي شناسايي ركود يا رونق بازار سهام نيست، تصريح كرد: با توجه به وجود مشكلاتي در صنايع بورس، عميق نبودن بازار سهام، عدم كارآيي لازم و حجم اندك سهام شناور آزاد و هم چنين وضعيت نامناسب نقد‌شوندگي سهام، شاخص كل بورس ايران برخلاف ديگر بورس‌ها نمي‌تواند معيار مناسبي براي بررسي‌هاي واقعي بازار سهام باشد؛ چرا كه بازار سهام كشور با محدوديت‌هاي متعددي مواجه است. اين كارشناس بازار سرمايه تاكيد كرد: با اين شرايط نبايد روي شاخص كل بورس تعصب داشت و بايد با كاستن حساسيت‌ها اجازه داد كه بازار روند خود را به طور طبيعي طي كند. در همين حال، كاميار فراهاني، كارشناس ديگر بازار نيز گفت: كاهش چند وقت اخير شاخص بورس منجر به منفي شدن فضاي معاملات و نگراني سهامداران شده و سهام ديگر شركت‌هاي بورس را متاثر كرده كه با اين شرايط پيش‌بيني مي‌شود ارقام شاخص كل بورس به 9‌هزار و 400 واحد برسد. وي ادامه داد: در حالي برخي اول شدن بورس كوچك تهران در ميان ديگر بورس‌ها را جشن مي‌گيرند كه بايد به جاي آن درصورتي كه 20‌ميليارد دلار به ارزش بازار سهام اضافه شود و روزانه 5‌ميليون دلار معامله شود، جشن گرفت.
فراهاني خاطرنشان كرد: تكيه صرف بر شاخص بورس نمي‌تواند به شناخت واقعي از چند و چون و وضعيت بازار سهام بيانجامد و بايد بورس را از منظر نقدشوندگي بررسي كرد، چون اين متغير عامل اصلي در معناي بورس است.
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن