واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: نگاهي كوتاه به جايگاه CIA در سينماي آمريكا; سالن تاريك سينما، سرپناه جاسوسان
سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريكا "سيا" همواره در هاليوود نقش مشاور داشته، اما هيچكس درباره ميزان دخالت سايه وار اين سازمان در قلب سينماي دنيا كاملا مطمئن نيست. در اين ميان سينماروها از علاقه زياد هاليوود به جاسوس ها اطلاع دارند. از تريلرهاي جاسوسي و پس از جنگ "آلفرد هيچكاك" تا داستان هاي جنگ سرد و دهه پارانويايي1970 كه در آن "سيا" در فيلم "سه روز كندور" در قالب سازماني كنترل ناپذير ترسيم شد تا دوران معاصر و سه گانه "بورن" و "مجموعه دروغ ها" فيلمسازان مجذوب جاسوس ها بوده اند. اما چيزي كه كمتر از آن اطلاع داريم ميزان علاقه جاسوس ها به فيلمسازان است. در واقع حضور "سيا" در هاليوود داستان فريبكاري و براندازي است كه به تصوير كشيدن آن روي پرده سينما غيرمحتمل به نظر مي رسد. نمونه مشخص اين مسئله ارتباط وزارت دفاع آمريكا و هاليوود است، هرچند اين مسئله كمتر جنبه تبليغاتي داشته است. پنتاگون سال هاي سال براي فيلمسازان نقش مشاوره اي داشت و نيروي انساني و حتي تجهيزات نظامي در اختيار فيلمسازان قرار مي داد و در قبال آن انتظار داشت نيروهاي مسلح آمريكا در سينما خوب به نظر برسد. در مقابل رابطه "سيا" و صنعت فيلمسازي هرگز خيلي آشكار نبوده است. تنها در 1996 بود كه اعلام كرد واحدي مشاوره اي در "سيا" براي فيلمسازان دارد. رياست اين دفتر را "چيس براندن" به عهده دارد كه 25سال در قالب يك مامور مخفي در واحد خدمات سري سازمان "سيا" كار مي كرد. هرچند او فردي سينمايي نيست، اما در هاليوود رابط هاي خاص خود را دارد: "براندن پسر عموي تامي لي جونز بازيگر برنده اسكار است." اين درست كه در 12سال اخير ارتباط "سيا" و "هاليوود" مورد تاييد قرار گرفته، اما شروع اين ارتباط به سال ها قبل برمي گردد و "سيا" در گذر زمان تاثيري ريشه دار اما نامرئي در هاليوود داشته است. به نوشته مهر; "باب بائر" مامور سابق سيا كه كتاب هاي او مبناي تريلر سياسي "سيريانا" بود به گاردين گفته: "مديران استوديوها به واشينگتن مي روند و با سناتورها و ماموران سيا گفتگو مي كنند." اسنادي وجود دارد كه نشاندهنده صحت ادعاهاي "بائر" مي باشد. "لوئيجي لوراشي" در اوايل دهه1950 رئيس بخش سانسور خارجي و داخلي استوديو پارامونت بود. اخيرا فاش شد او همزمان با "سيا" نيز همكاري مي كرده و درباره نوع اعمال سانسور در فيلم ها براي بهبود تصوير آمريكا در خارج از كشور براي سازمان گزارش هايي مي فرستاده است. گزارش هاي "لوراشي" نشان مي دهد او تعدادي از فيلمسازان را قانع كرده بود براي مقابله با پروپاگانداي شوروي سابق درباره تبعيض نژادي در آمريكا، "كاكا سياها" را در فيلم ها بصورت افراد "خوش لباس" نشان بدهند. اما روايت روس ها بيشتر به واقعيت نزديك بود.همين برخوردها باعث شد بعنوان مثال; "گراهام گرين" در 1958 با انتقاد از فيلم سينمايي "آمريكايي آرام" كه از روي رمان او با موضوع جنگ ويتنام ساخته شده بود، آن را "يك پروپاگاندا براي آمريكا" بداند و نقش خود را در اين فيلم انكار كند. "سيا" تنها فيلمسازان را راهنمايي نمي كرد، بلكه به آنها پول هم مي داد. سازمان در دهه1950 حقوق "مزرعه حيوانات" جرج ارول را خريد و بعد در 1954 هزينه ساخت روايت انيميشني و بريتانيايي آن را تامين كرد. دخالت سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريكا در هاليوود چيزي است كه هميشه حرف آن بوده، اما تنها در يك دهه اخير علني شده است. اين روزها عادي ترين راه براي دخالت "سيا" در هاليوود نه سرمايه گذاري مستقيم يا بازنويسي فيلمنامه، بلكه كمك در زمينه مسائل مربوط به "واقعيت نمايي" است. ماموران سابق سازمان بعنوان مشاور سر صحنه فيلم ها حضور دارند، هرچند ممكن است گروهي به اين فكر كنند كه آيا واقعا چيزي به اسم يك "مامور سابق" وجود دارد؟ با وجود تمايل ظاهري "سيا" به داشتن نقش مشخص تر در هاليوود، سخت مي توان شفاف سازي تازه بدست آمده آن را خيلي جدي گرفت. گذشته از اين، سازماني مخفي كه فعاليت مخفي ندارد به چه درد مي خورد، حتي اگر بخشي از فعاليت هاي آن علني باشد؟ اگر حقايق رويدادهاي گذشته "سيا" هنوز فاش نشده و تنها بخشي از آن در اختيار افكار عمومي قرار گرفته، چطور مي توانيم مطمئن باشيم اين سازمان درباره فعاليت هاي فعلي خود راست مي گويد. ممكن است جاسوس ما از سردسير آمده باشد، اما او همچنان در سالن تاريك سينما براي خود سرپناه پيدا مي كند.
شنبه 25 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابتکار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]