واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: علم ديني از منظر آيتالله جوادي آملي بررسي شد
گروه انديشه: مقاله «علم ديني از منظر آيتالله جوادي آملي» نوشته حجتالاسلام والمسلمين «احمد واعظي» در فصلنامه علمي ـ تخصصي «حوزه و دانشگاه» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، به زعم نگارنده مقاله، ديدگاه استقلال دو حوزه علم و دين از يكديگر برآن است تا از يكسو به تعارض اين دو حوزه معرفتي پايان دهد و از ديگر سو، بر نقش علم در اداره عرصههاي غير اختصاصي دين تأكيد ورزد. استاد جوادي آملي جداانگاري علم و دين را محصول تصوري ناصواب از علم و دين، و تبيين نسبت واقعي علم و دين را در گرو تعيين جايگاه عقل در درون هندسه معرفت ديني ميداند.
وي مينويسد: در اين ديدگاه عقل، همگام با قرآن و سنت، تأمينكننده معرفت ديني است. از اين رو، معرفت عقلاني و دانش علمي از قلمرو معرفت ديني بيرون نبوده و هرگز در مقابل دين قرار نميگيرد. در اين ديدگاه عقل، در برابر نقل، قرار ميگيرد، نه در برابر دين. از اين رو، از اين منظر، علم يكسره ديني شده و چيزي به نام علم غير ديني وجودا نخواهد داشت.
اين مقاله بر آن است تا ضمن بر شمردن اركان، مبادي و پيش فرضهاي اين نظريه به كاركرد آن در تصوير علم ديني و اسلامي كردن علوم بپردازد.
به عقيده نويسنده مقاله، كار ويژه علم به عنوان يكي از جلوههاي مهم عقلانيت بشري، تأمينكننده بخش قابل توجهي از معرفت بشري است كه هم محور بحث «نسبت عقل و دين» و هم از اساسيترين مصاديق بحث در نسبت «معرفت ديني و معرفت بشري» است. سالهاست كه نزاع علم، كه محصول عقل است، و دين، كه رهآورد وحي است، اذهان بسياري را به خود مشغول داشته و نظريه متفاوتي پيرامون نسبت اين دو ارايه شده است.
نظريه جدايي دو حوزه علم و دين نظريه غالبي است كه ميكوشد از سويي به تعارض اين دو قلمرو معرفتي پايان دهد و از سوي ديگر، با جداسازي اين دو بر سهم علم در تمشيت حوزههاي غير اختصاصي دين تأكيد ورزد. از اين روست كه براساس اين پندار بر نقش برجسته علم و عقلانيت در عرصه هدايت و مديريت حيات اجتماعي بشر تأكيد ميشود و از نقش دين و معرفت ديني در اين ساحتها كاسته ميشود.
واعظي ادامه ميدهد: از منظر آيتالله جوادي آملي جدايي و نزاع علم و دين يا به عبارتي عقل و دين، محصول تصوري ناصواب از نسبت علم و دين است و بر اين مبنا قرار دارد كه عقل ـ در معناي وسيع آن، كه علم نيز يكي از نمودهاي آن است ـ در مقابل دين است و معرفت بشري، بيگانه و جداي از معرفت ديني است و آن چه را دين ميگويد برون مرزي است، يعني آن چيزهايي است كه علم ميگويد، لذا ميتوانند يكديگر را طرد و نفي نمايند. از نظر ايشان كليد حل اين نزاع و تقابل موهوم و آشكار كردن نسبت واقعي «عقل و دين» و «علم و دين» در گرو تعيين جايگاه و منزلت عقل در درون هندسه معرفت ديني است.
آخرين شماره فصلنامه علمي ـ تخصصي «حوزه و دانشگاه» به صاحب امتيازي «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» و مديرمسئولي «عليرضا اعرافي» و سردبيري «سيدحميدرضا حسني» منتشر شده است.
شنبه 25 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]