تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819068677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش وقف در توسعه گردشگري


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: نقش وقف در توسعه گردشگري
در واقع، چنين به نظر مي‌رسد كه با توجه به وجود سوابق درخشان و تأكيد شارع مقدس بر مسأله گردشگري، مسأله ركود نقش وقف در توسعه گردشگري در شرايط حاضر در جوامع اسلامي، بيش از آن كه حاصل فقدان اسباب يا سابقه باشد، حاصل نوعي غفلت فرهنگي است كه خود از تحولات در شرايط اقتصادي ـ اجتماعي و حق سياسي در دوران معاصر تأسي جسته است.

نتيجه‌گيري

صنعت سفر از آغاز با سنت حسنه وقف در تعاملي مثبت قرار داشته است. سفر و حركت به عنوان موضوعي فرهنگ‌ساز و داراي ارزش از ديدگاه مذهبي، مورد حمايت شارع مقدس قرار داشته و علاوه بر احكام اوليه تسهيل‌كننده شرايط مسافران، ابزارهاي حمايتي، همچون مشاركت در سرمايه‌گذاري‌هاي وقفي در توسعه آن نقشي مؤثر برعهده داشته‌اند.

در عصر حاضر، تعامل ميان سنت وقف و صنعت سفر در برخي جوامع اسلامي و از جمله در ايران، كمرنگ‌تر از پيش شده است. اين رخداد نه زاييده كاسته شدن از اهميت سفر و حركت نزد مؤمنين و نه حاصل تضعيف نهاد وقف در جامعه اسلامي است، بلكه به نظر مي‌رسد كه تعامل سازنده ميان سفر و وقف به نوعي با غفلت‌ فرهنگي در طول زمان مواجه شده است.

نتيجه آن كه براي جان بخشيدن دوباره به اين تعامل، فرهنگ‌سازي قدم نخستيني است كه بايد برداشته شود. روشن شدن سابقه تاريخي نقش وقف در توسعه صنعت سفر و ذكر اين تجارب به همراه يادآوري قد است امر سفر در اين ميان حائز اهميت است.

از سوي ديگر احياي موقوفاتي كه در گذشته تمام يا بخشي از منافع آنها در امر ترويج سفر و تسهيل نيازهاي گردشگران به كار برده مي‌شده است، سياستي است كه به مورد اجرا گذاردن آن بر عهده متوليان وقف و خاصه سازمان اوقاف و امور خيريه است.

بديهي است در اين خصوص، نگاه كارشناسي به نحوه توزيع منابع و راهكارهاي اجرايي، ايحاي مجدد اين موقوفات و همچنين تجديدنظر در نحوه بهره‌برداري كالبدي آنها، واجد اهميت بسياري است. موضوعي كه هم مي‌بايد از سمت تخصصي گردشگري و هم از زاويه عالمانه و تطابق شريعتي وقف به صورت مشترك به آن نگريسته شود.

سرانجام اينكه چون وقف به هر تقدير، يكي از شيوه‌هاي تأمين مالي ارائه خدمات اجتماعي است، از اين منظر شيوه‌هاي محرك گسترش فعاليت‌هاي مرتبط با وقف، چه از منظر حجم منابع و چه از لحاظ حيطه‌ها و دامنه‌هاي كاري، نيازمند توجه ويژه است.

گسترش بيش از پيش سنت حسنه وقف نه فقط در گرو توسعه فرهنگ معنوي و تهييج خصلت‌هاي نيكوكارانه مؤمنان است، بلكه از طريق كاربست مشوق‌هاي مالي قابل اشاعه است. اين زمينه نيز محدوده‌اي است كه بايد به صورت مشترك از سوي متخصصان حوزه مسائل مالي، به خصوص حوزه اقتصاد بخش عمومي و كارشناسان حوزه وقف، بدان بيش از پيش پرداخته شود.

وقف بنا به ماهيت، حسنه جاريه است. از اين رو استمرار منابع مالي حاصل از آن در طول زمان ويژگي برجسته‌اي است كه در حمايت اين حسنه از هر نوع فعاليت‌ اقتصادي، بالاخص صنعت گردشگري در امتداد زمان مي‌بايست مورد توجه خاص قرار گيرد.

لذا، انجام سرمايه‌گذاري‌هاي وقفي توسط واقفين در فضاهايي نظير محيط‌ دانشگاه‌ها، يا توسعه امكانات مساجد براي ارائه خدمات اقامت به گردشگران و مبلغان مذهبي و حتي ديگر اقشار جامعه، يكي از راهبردهاي مشاركت امور اوقاف در توسعه صنعت گردشگري به شمار مي‌آيد.

بدين ترتيب، امكان احياي نقش وقف در تأمين مالي صنعت گردشگري، صنعتي كه به دليل برخورداري از ارتباطات قوي بين بخشي در اقتصاد، به عنوان موتور محركه رشد و توسعه تلقي مي‌شود، فراهم مي‌آيد و از اين طريق توسعه و ترقي جوامع اسلامي در عصر حاضر شتاب خواهد گرفت و خاطره تاريخچه درخشان اين شيوه مترقي تأمين مالي اسلامي، در پيشتازترين كسب و كار عصر حاضر، باز زنده خواهد شد.




 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 375]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن