تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816593200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - تنش در روابط تهران - اسلام‌آباد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سياست - تنش در روابط تهران - اسلام‌آباد
سياست - تنش در روابط تهران - اسلام‌آباد

ديپلمات‌هاي ايراني يك‌بار ديگر قرباني خشونت‌هاي سازماندهي شده و تروريستي در كشورهاي همسايه شدند. پس از افغانستان و عراق، اين‌بار شهري در شمال غرب پاكستان به مكان حمله و تيراندازي تروريست‌ها به خودرو و ربودن يك ديپلمات ايراني بدل شد. حدود ساعت هشت صبح روز پنج‌شنبه؛ شهر پيشاور به مكان دزديده شدن يك ديپلمات ايراني كه «حشمت‌الله عطارزاده نياكي»، نام دارد تبديل شد. راننده خودرويي كه سرنشين آن ديپلمات ايراني بود، و محافظ پاكستاني در اثر اصابت گلوله كشته شدند. عكس‌هايي كه خبرگزاري رويترز منتشر كرده نشان مي‌دهد گلوله‌ها به شيشه جلوي ماشين اصابت كرده و پس از كشته شدن راننده و محافظ، ديپلمات ايراني را از خودروي متوقف شده پياده كرده و او را به مكاني نامعلوم برده‌اند. پليس پاكستان اعلام كرده كه مردان مسلح ناشناسي در ربودن اين ديپلمات ايراني و قتل راننده و محافظ وي دست داشته‌اند. اين اقدام زماني صورت گرفت كه ديپلمات ايراني ساكن پيشاور بسان ديگر روزها، عازم محل كار خود بود.

«حشمت‌الله عطارزاده»، به‌عنوان كارشناس امور اقتصادي و بازرگاني در كنسولگري ايران در پيشاور كار مي‌كرد. بنا به گزارش خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي، مهاجمين با شليك گلوله به سمت خودروي حامل ديپلمات ايراني، آن را وادار به توقف كردند و در حالي‌كه راننده خودرو و يك پليس محلي كه محافظ عطارزاده بوده، جان خود را در اثر شليك گلوله از دست داده بودند، عطارزاده را بيرون كشيدند و با خود بردند. بلافاصله پس از اين اقدام تروريستي، هر دو دولت ايران و پاكستان اين حمله و عمليات تروريستي را محكوم كردند. كاردار سفارت پاكستان در غياب سفير اين كشور در تهران به وزارت خارجه ايران احضار شد تا مراتب اعتراض دولت ايران نسبت به فراهم نبودن اقدامات و ترتيبات امنيتي لازم براي حفظ جان ديپلمات‌ها در اين كشور بر اساس كنوانسيون وين به وي ابلاغ شده است. حسن قشقاوي، سخنگوي وزرات خارجه ايران با اشاره به كنوانسيون حقوق ديپلماتيك وين به مسووليت جدي دولت پاكستان و ضرورت تلاش جدي براي صيانت از ديپلمات‌ها و اماكن ديپلماتيك اشاره و خاطرنشان كرده كه «سفارت و سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران به طور فعالي با مقامات دولت پاكستان و همچنين مقامات محلي درحال پيگيري موضوع بوده و اميدواريم با فعاليت مجدانه مقامات پاكستاني نسبت به شناسايي عوامل رباينده اقدام عاجل به عمل آمده و زمينه حفظ سلامت كامل و آزادي هر چه زودتر ديپلمات جمهوري اسلامي ايران فراهم شود.» آصف‌علي زرداري، رئيس‌جمهوري و يوسف‌رضا گيلاني نخست‌وزير پاكستان در پيام‌هاي جداگانه‌اي اين حادثه تروريستي را محكوم و اعلام كرده‌اند دستور پيگيري اين ماجرا را صادر خواهند كرد. «آصف‌علي زرداري» كه هم‌اكنون در امريكا به‌ سر مي‌برد و «يوسف رضا گيلاني»، اين اقدام را توطئه‌اي براي برهم زدن روابط خوب ايران و پاكستان دانسته‌اند.

«گيلاني» همچنين به «رحمان ملك» مشاور خود دستور داده براي يافتن ديپلمات ايراني، فورا اقدام كند. در بيانيه جداگانه اين دو مقام عالي كشور پاكستان، اجراي چنين عملياتي «توطئه‌اي براي اخلال در روابط دو كشور» ارزيابي شده‌است. مقام‌هاي ارشد وزارت خارجه پاكستان نيز تصريح كرده‌اند بر اساس هماهنگي‌هاي انجام شده با وزارت خارجه، تمام دستگاه‌هاي انتظامي و امنيتي موظف شده‌اند، خيلي فوري به اين مسئله رسيدگي كنند. هنوز هيچ گروهي ‌به‌طور رسمي مسووليت اين آدم‌ربايي را بر عهده نگرفته ولي اين اقدام به طالبان نسبت داده مي‌شود. حسن قشقاوي سخنگوي وزارت خارجه ايران نيز با محكوم كردن اين اقدام تروريستي از مقام‌هاي پاكستان خواست «با فعاليت مجدانه نسبت به شناسايي عوامل رباينده اقدام عاجل به عمل» آورند. آخرين گزارش‌ها حاكي از بازداشت 5 مظنون به ربودن اين ديپلمات ايراني است. نيروهاي امنيتي و پليس پاكستان 5 تن را به اتهام دست‌داشتن در ربودن ديپلمات ايراني بازداشت كردند. شبكه خبري جيو در پاكستان به نقل از يك مقام امنيتي پاكستان اعلام كرده كه پليس پاكستان شب پنج‌شنبه و صبح جمعه عمليات شناسايي وسيعي براي آزادي ديپلمات ربوده شده ايراني در شهر پيشاور و حومه آن آغاز كرده كه تاكنون به بازداشت پنج مظنون منجر شده ‌است. با اين همه پليس پاكستان همچنان به‌ شناسايي‌هاي خود براي يافتن محل ربايندگان ادامه مي‌دهد. گرچه تاكنون گروهي يا فردي مسووليت اين حمله را بر عهده نگرفته اما وزارت كشور پاكستان، طالبان را مسوول ربودن ديپلمات ايراني در پاكستان و ديگر نيروهاي خارجي در اين كشور دانسته است.»

رحمان مالك، مشاور نخست‌وزير پاكستان در وزارت كشور به خبرنگاران گفته كه اين شبه‌نظاميان اكنون پس از رويارويي با شكست، ربودن خارجي‌ها را آغاز كرده‌اند و ربودن ديپلمات ايراني سومين حادثه از اين حوادث در هفته‌هاي اخير بوده است. مالك افزوده كه «اين شبه نظاميان علايم بدي را به جهان ارسال مي‌كنند. اين، خدمت به اسلام نيست. آنها با كشور صادق نيستند. آنها دشمن كشور هستند.» بنا به گزارش‌ها، حشمت‌الله عطارزاده نياكي كه برخي خبرگزاري‌ها به‌ويژه خبرگزاري‌هاي خارجي به نادرست او را اطهرزاده معرفي كرده‌اند، به دست 4 فرد مسلح ربوده شده است. در گزارش‌هاي مختلفي كه تا كنون منتشر شده، همه مقامات پاكستاني تاكيد كرده‌اند كه «دولت پاكستان تمام تلاش خود را به كار خواهد بست تا ديپلمات ايراني را به هر نحوممكن آزاد كند.» سفارت پاكستان در ايران نيز با صدور بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن ربودن حشمت‌الله عطارزاده افزوده كه سيديوسف رضا گيلاني، نخست‌وزير پاكستان به مقامات دستور داد هر چه سريع‌تر وي را پيدا كنند و تمامي اقدامات لازم اتخاذ شود. گيلاني همچنين كشته شدن مامور امنيتي حفاظتي از عطارزاده به وسيله ربايندگان در طول حادثه آدم‌ربايي را تسليت گفته و مخدوم شاه محمود قريشي، وزير خارجه پاكستان نيز در بيانيه‌اي به دولت ايران و خانواده اين ديپلمات ايراني اطمينان داد كه دولت پاكستان تمامي اقدامات لازم را براي آزادي سريع وي اتخاذ مي‌كند. وزير خارجه پاكستان همچنين با خانواده مامور امنيتي كشته شده در اين حادثه ابراز همدردي كرده است. پاكستان كه در مجاورت افغانستان قرار دارد و ساكنان آن بيشترين وابستگي‌هاي خانوادگي، زباني و فرهنگي با ساكنان همسايه شمالي خود دارند، در سال‌هاي اخير به يكي از نا‌امن‌ترين كشورهاي جهان تبديل شده، و شهر پيشاور نيز كه در شمال پاكستان قرار دارد، از نامطمئن‌ترين مناطق به‌ويژه براي ديپلمات‌ها و اتباع غير پاكستاني است.

چندي پيش افراد مسلح ناشناس با گشودن آتش بر خودروي عبدالخالق فرحي، سفير افغانستان در شهر پيشاور پاكستان او را ربودند كه هنوز از سرنوشت او اطلاعي در دست نيست اما گفته مي‌شود كه همچنان در بند ربايندگان است. مرداد ماه نيز يك ديپلمات آمريكايي هدف شليك گلوله افراد ناشناس در همين شهر پيشاور قرار گرفت اما جان سالم به در برد و زنده ماند. يك روز پيش از حادثه ربودن ديپلمات ايراني نيز يكي از كاركنان آمريكايي و از نيروهاي فعال در كمك‌هاي بشردوستانه همراه با راننده‌اش در اثر شليك گلوله كشته شدند و دو هفته پيش نيز برادر يكي از وزراي افغانستان ربوده شد. ارتش پاكستان چند ماهي است در نواحي شمالي اين كشور مشغول انجام حملاتي عليه شورشيان بوده كه منجر به كشته ‌شدن حدود 2000 شورشي شده اما در مقابل حملات متعدد شورشيان ناشناس نيز قربانيان متعددي در ميان اتباع پاكستاني و غيرپاكستاني گرفته‌است كه آخرين نمونه آن ربودن ديپلمات ايراني و قتل دو همراه پاكستاني‌اش بوده است.
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن