تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799241668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كوتاه - نشست پاريس بدون نتيجه پايان يافت 1+5 در انتظار اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: گزارش كوتاه - نشست پاريس بدون نتيجه پايان يافت 1+5 در انتظار اوباما
دنياي اقتصاد- مجيد اعزازي:همانطور كه هفته گذشته ديپلمات‌هاي آمريكايي پيش‌بيني‌ مي‌كردند، نشست روز پنجشنبه نمايندگان اعضاي گروه 1+5 در پاريس تحت تاثير دوران انتقال قدرت در آمريكا بدون نتيجه و تنها با تاكيد بر رويكرد دو سويه عليه برنامه هسته‌اي ايران پايان يافت.
باراك اوباما رييس جمهور منتخب آمريكا كه پيشنهاد گفت‌وگوي مستقيم و بدون شرط با ايران را ارائه كرده است، 20 ژانويه سال 2009 (حدود 65 روز ديگر) قدرت را به طور رسمي از جورج بوش تحويل خواهد گرفت، اگر چه بوش طي ماه‌هاي اخير سياست ملايم‌تري را در قبال ايران در پيش گرفته به گونه‌اي كه حتي پيشنهاد گشايش دفتر ديپلماتيك واشنگتن در تهران را از طريق مجاري ديپلماسي عمومي به طور غيررسمي مطرح كرده است،‌ اما برخي منابع خبري از فشار دولت بوش بر ساير اعضاي گروه 1+5 براي تشكيل نشست پاريس خبر داده‌اند. دولت كنوني آمريكا پيش از اين، در شهريورماه سال جاري، به منظور به نمايش گذاشتن اتحاد اعضاي گروه 1+5 كه پس از بحران قفقاز مورد ترديد واقع شده بود، در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل با اعمال فشار تنها توانست اعضاي گروه ياد شده را به تصويب قطعنامه‌اي عليه ايران متقاعد كند كه بر اساس آن هيچ گونه تحريم تازه‌اي عليه تهران اعمال نمي‌شود. قطعنامه چهارم شوراي امنيت سازمان ملل تنها بر تحريم‌هاي پيشين تاكيد مي‌ورزد.
به گزارش روزنامه اينترنشنال هرالد تريبون، برناردكوشنر،‌وزير خارجه فرانسه پس از نشست روز پنج‌شنبه هفته گذشته پاريس درباره اين كه آيا در مذاكرات گروه 1+5 نتيجه يا راهكار جديدي درباره پرونده هسته‌اي ايران ارائه شده يا خير، اعلام كرد كه رايزني‌هاي اين گروه در هفته‌هاي بعدي براي برداشتن گام‌هاي بعدي در اين مسير ادامه مي‌يابد. پس از نشست پاريس، وزارت خارجه فرانسه نيز بيانيه‌اي كوتاه منتشر كرد كه در آن هيچ گونه نشاني حاكي از ابتكارات مهم يا گامي جديد به پيش در آن ديده نشده است. در بيانيه وزارت خارجه فرانسه آمده است: اين نشست به شركت‌كنندگان اجازه داد وضعيت فعلي را بررسي كنند و درباره مسيري كه در پيش داريم گفت‌و‌گو كنند. شش قدرت جهاني در هفته‌هاي آينده به مشورت با يكديگر در زمينه گام‌هاي بعدي ادامه خواهند داد. در اين بيانيه همچنين تصريح شده است كه به نمايندگان گروه 1+5 بر اهميت رويكرد دوسويه خود در قبال ايران كه تحريم‌ها و مشوق‌ها را دربر دارد، تاكيد كردند.
كوشنر پيش از نشست پاريس نمايندگان كشورهاي آمريكا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان گفته بود كه ما همواره حامي تحريم‌ها و نيز گفت‌وگو بوده‌ايم و اين روند بايد ادامه يابد. وي با بيان اينكه اوباما در طول دوران مبارزات انتخاباتي خود از احتمال گفت‌وگوي واشنگتن و تهران صحبت كرد، اظهار كرده بود كه اين موضوع به رييس‌جمهور آمريكا بستگي دارد كه با آغاز زمامداري خود آن را به مرحله اجرا بگذارد. يكي از مقام‌هاي وزارت خارجه آمريكا نيز روز چهارشنبه گفته بود كه نشست پاريس براي اين تشكيل مي‌شود تا ببينيم وضعيت مشوق‌ها چگونه است و در قبال ايران چه گام‌هايي مي‌توانيم برداريم. وي افزوده بود: با وجود اينكه تحريم‌ها در حال تاثيرگذاري هر چه بيشتر بر ايران هستند، واشنگتن اميد كمي به اين كه ايران از درخواست‌هاي گروه 1+5پيروي كند، دارد. اين در حالي است كه با وجود تشديد اقدام‌هاي دولت بوش عليه تهران و حمايت متحدان آن در اتحاديه اروپا، آنها هنوز نتوانسته‌اند روسيه و چين را در زمينه لزوم اعمال تحريم‌هاي جديد سازمان ملل عليه ايران متقاعد كنند. اين در حالي است كه حدود دو ماه پيش، در پي شكاف در گروه 1+5، برخي از ديپلمات‌هاي آمريكايي از تلاش بوش براي ائتلاف جديدي خارج از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران با نام «ائتلاف اراده» خبر داده بودند. در آن زمان برخي از منابع غربي، ايتاليا و همچنين تركيه را جايگزين مناسبي براي روسيه و چين در ائتلاف جديد ضدايراني ارزيابي مي‌كردند. با اين حال، از آنجا كه دوران حكومت بوش رو به پايان است و رييس‌جمهور منتخب آمريكا داراي مواضعي كاملا متضاد با دولت بوش است و همچنين از آنجا كه اوباما تمايل مذاكره مستقيم و بلاواسطه با ايران را پنهان نكرده است، به نظر مي‌رسد، طرح تشكيل ائتلاف اراده به تاريخ پيوسته يا دست كم براي زماني نسبتا طولاني به محاق فراموشي سپرده شده است.
گروه 1+5 مشوق‌هاي اقتصادي و سياسي تازه خود را در بهار سال جاري به مقام‌هاي تهران ارائه كرده است و در عين حال هشدار داده است كه در صورتي كه ايران به خودداري از پيروي از درخواست‌هاي اين گروه ادامه دهد با تحريم‌هاي جديدي روبه‌رو خواهد شد. خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا نمايندگي 1+5 را در گفت‌و‌گو با ايران بر عهده دارد، هفته گذشته پيشنهاد گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي بيشتري با ايران را داد.
اين در حالي است كه به گفته مقام‌هاي آمريكايي انتظار نمي‌رود چنين گفت‌و‌گوهايي در صورتي كه به وقوع بپيوندد، نتايجي به دنبال داشته باشد، به‌خصوص در زماني كه انتقال قدرت از دولت جورج بوش،‌ رييس‌جمهور آمريكا به گروه باراك اوباما، رييس‌جمهور منتخب آمريكا در حال اجرا باشد. سخنگوي وزارت امور خارجه ايران دوشنبه هفته گذشته گفته بود كه ايران نامه تازه‌اي از خاوير سولانا، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا دريافت كرده است. موضوع نامه سولانا تكرار پيشنهاد پيشين 1+5 مبني‌بر توقف تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ايران در برابر تعليق غني‌سازي اورانيوم اعلام شده است. بر همين مبنا، سولانا خواستار آغاز دور تازه گفت‌و‌گوها ميان ايران و 1+5 شده است. آخرين گفت‌و‌گوي ايران و گروه 1+5 مربوط به ديدار سعيد جليلي دبير شوراي امنيت ملي ايران با سولانا در ژنو سوئيس است كه بيست‌و‌يكم مرداد (يازدهم اوت) برگزار شد.
به گفته منابع غربي اين گفت‌و‌گوها نتيجه مشخصي در بر نداشت، اما به گفته مقام‌هاي ايراني در جريان اين نشست، ايران سوالات خود را درباره آنچه كه «ابهامات» در بسته پيشنهادي اروپا خوانده، با سولانا در ميان گذاشت. شوراي امنيت سازمان ملل متحد، تاكنون با تصويب چهار قطعنامه، از ايران خواسته است تا غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند، اما ايران اين درخواست را «غيرقانوني» مي‌خواند و گفته كه آن را اجرا نخواهد كرد. آمريكا، كشورهاي غربي و اسرائيل، ايران را به تلاش براي توليد سلاح‌هاي هسته‌اي متهم مي‌كنند، اما ايران ضمن رد اين اتهام، همواره گفته است كه برنامه هسته‌اي اين كشور داراي مقاصد صلح‌آميز است و هدف از آن صرفا توليد انرژي است.
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن