تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816483585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسئولان و كارشناسان اقتصادي : شرايط كشور براي كاهش نرخ سود بانكي مهيا نيست


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: مسئولان و كارشناسان اقتصادي : شرايط كشور براي كاهش نرخ سود بانكي مهيا نيست
بخش اقتصادي : با نزديك شدن به ماه هاي پاياني سال بحث منطقي كردن نرخ سود بانكي بار ديگر در كانون توجه محافل كارشناسي و نهادهاي قانونگذاري و اجرايي قرار گرفته است . مجلس شوراي اسلامي نيز با دعوت از رئيس بانك مركزي خواستار توضيحات وي در مورد برنامه هاي اين بانك براي اجراي قانون منطقي كردن نرخ سود بانكي شده است .
مجلس شوراي اسلامي در ارديبهشت ماه سال 85 با تصويب قانون « منطقي كردن نرخ سود بانكي » دولت را مكلف كرد سازو كار تجهيز و تخصيص منابع بانكي را چنان سامان دهد كه سود مورد انتظار تسهيلات بانكي در عقود و با بازدهي ثابت طي برنامه چهارم توسعه به گونه اي كاهش يابد كه پيش از پايان آن يك رقمي شود.
دولت نيز در پي اجراي اين قانون و البته با اصرار شديد شخص رئيس جمهوري بر تك رقمي شدن نرخ سود تسهيلات در دو مرحله نرخ سود را به 12 درصد كاهش داد ولي اين روند در سال 87 درپي مخالفت بانك مركزي متوقف شد و پس از مدتها كشمكش و مباحثه سرانجام دولت استدلالهاي بانك مركزي را كه با استناد به پيامدهاي بد كاهش دستوري نرخ سود بانكي براي اقتصاد كشور خواهان افزايش اين نرخ بود پذيرفت و نهايتا نرخ سود در سال جاري ثابت ماند.
اما اكنون با عزل رئيس كل وقت بانك مركزي اجراي دوباره قانون منطقي كردن نرخ سود بانكي مجددا مطرح شده است . با اين تفاوت كه با احياي شوراي پول و اعتبار اميد به بررسي كارشناسي تر اين مسئله بيشتر شده است .
اين در حالي است كه از مجموعه نظرات بيان شده از سوي مسئولان بانكي و كارشناسان اقتصادي اينگونه برمي آيد كه شرايط براي كاهش نرخ سود بانكي و تك رقمي شدن آن مهيا نيست .
تعيين نرخ سود بانكي براساس قدرت سودآوري بانكها
معاون وزير اقتصاد گفت : نرخ سود بانكي بايد براساس قدرت سود آوري بانكها و توجيه دار شدن طرحهايي كه در آنها مشاركت مي كنند تعيين شود.
سيد حميد پور محمدي درباره تك رقمي شدن نرخ سود بانكي در سال آينده براساس قانون منطقي كردن نرخ سود بانكي گفت : در قالب بسته سياستي نظارتي بانك مركزي براي تعيين نرخ سود بانكي سياستگذاري شده است .
معاون امور بانكي بيمه و شركتهاي دولتي وزير امور اقتصادي و دارايي افزود : براساس اين بسته نرخ سود بانكي بايد براساس قدرت سود آوري بانكها و توجيه دار شدن طرحهايي كه در آنها مشاركت مي كنند تعيين شود.
وي خاطرنشان كرد : همچنين در اين بسته تاكيد شده كه تعيين نرخ سود بانكي بايد داراي انعطاف باشد تا بتواند در شرايط و بحرانهاي خاص ضرري را متوجه بانكها نكند.
پور محمدي تصريح كرد : در بسته بانك مركزي تاكيد شده كه نرخ سود بانكي و دستورالعمل آن توسط بانك مركزي تعيين و ابلاغ شود و اين امر بر عهده اين بانك است .
وي گفت : بانكها با توجه به نرخي كه از سوي بانك مركزي ابلاغ مي شود بايد بتوانند سپرده هاي مردمي را به خوبي به سمت خود جذب كرده و در اختيار مشتريان قرار دهند يعني بانكها بايد در مقابل نرخ سود انعطاف داشته باشند.
در همين حال علي آقا محمدي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام شرايط را براي تك رقمي شدن نرخ سود بانكي در سال آينده مهيا ندانست و گفت : زماني كه نرخ تورم بالا است نمي توان نرخ سود بانكي را كاهش داد.
تك رقمي شدن نرخ سود در گرو مهار تورم
قائم مقام بانك مركزي نيز تك رقمي شدن نرخ سود بانكي را مستلزم يك رقمي شدن نرخ تورم براساس ساز و كار پيش بيني شده در برنامه چهارم عنوان كرد.
حسين قضاوي در خصوص مهيا بودن شرايط تك رقمي شدن نرخ سود بانكي در سال پاياني برنامه چهارم (سال 88 ) گفت : در قانون برنامه نكته ظريفي آمده كه ساز و كاري تدارك ديده شود كه با اتكاي به آن ساز و كار بتوان نرخ سود بانكي را تك رقمي كرد.
قائم مقام بانك مركزي از جمله الزامات تك رقمي كردن نرخ سود بانكي را كنترل تورم عنوان كرد. وي ادامه داد : با توجه به اين امر بايد تدارك همه جانبه اي از ناحيه بانك مركزي و سياستگذاران حوزه مالي صورت گيرد كه بتوانيم تورم را كنترل كنيم .
قضاوي تصريح كرد : هنگامي كه تورم كنترل وتك رقمي شود قاعدتا نرخ سود بانكي نيز متاثر از كاهش نرخ تورم مي تواند كاهش يابد.
شرايط براي كاهش مجدد نرخ سود بانكي مهيا نيست
رئيس شوراي عالي مديران عامل بانكهاي دولتي با تاكيد بر اينكه شرايط بانكها براي كاهش مجدد نرخ سود بانكي فراهم نيست در عين حال گفت : دولت همچنان بر اين قضيه به منظور كمك به بخشهاي نيازمند حمايت تاكيد دارد.
علي صدقي در مورد آمادگي بانكها براي كاهش نرخ سود بانكي به منظور دستيابي به هدف تك رقمي شدن نرخ سود بانكي در سال آينده گفت : هم اكنون نرخ سود سپرده افزايش يافته بنابراين شرايط براي كاهش مجدد نرخ سود بانكي فراهم نيست .
رئيس شوراي عالي مديران عامل بانكهاي دولتي با تاكيد بر اينكه به هر حال در عمل شرايط براي كاهش نرخ سود بانكي مهيا نيست تصريح كرد : اما دولت همچنان بر اين قضيه تاكيد دارد كه بتواند با اتخاذ سازو كارهايي نرخ سود تسهيلات بانكي را حداقل در بخشهايي كه نيازمند حمايت هستند كاهش دهد.
وي با بيان اينكه دولت سعي دارد تا از طريق كاهش نرخ سود تسهيلات ترجيحي به اين بخشها كمك كند كه هم اكنون نيز اين كار در حال انجام است افزود : به عنوان مثال هم اكنون دولت با هماهنگي بانكها سعي دارد كه بازار مسكن را با افزايش توليد به يك وضعيت تعادلي برساند.
صدقي خاطرنشان كرد : با توجه به افزايش هزينه ها و ساير مسائل فعلا شرايط كاهش نرخ سود بانكي مانند گذشته مهيا نيست البته ما بايد تمهيداتي را بيانديشيم كه با توجه به اين امر بخش توليد آسيبي نبيند.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون بانكها عمدتا در دو بخش در حال فعاليت هستند افزود : يك مورد در خصوص بسته سياستي ـ نظارتي بانك مركزي و با نظر دولت و ديگري در مورد نرخ سود تسهيلات 12 درصد مبادلاتي و نرخ سود تسهيلات مشاركتي است كه بستگي به بازده سرمايه و سرمايه گذاري بانكها در اجراي طرحها دارد.
رئيس شورايعالي مديران عامل بانكهاي دولتي در مورد تبعات كاهش نرخ سود بانكي گفت : هم اكنون گروهي بر روي اين مسئله كار و فكر مي كنند تا به راهكارهايي دست يابند.
با تورم فعلي كاهش نرخ سود بانكي بي معني است
مخبر كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اينكه نرخ سود بانكي بايد متناسب با نرخ تورم باشد اظهار داشت : در شرايطي كه نرخ تورم 25 درصد است كاهش نرخ سود بانكي بي معني است .
محمد رضا خباز يادآور شد : بر اساس قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه مي بايست نقدينگي كاهش مي يافت و نرخ تورم و نرخ بيكاري تك رقمي مي شد سپس نرخ سود بانكي نيز تك رقمي مي شد اما با توجه به اينكه هيچ كدام از سه مرحله قبلي انجام نشده نمي توان انتظار داشت نرخ سود بانكي كه آخرين مرحله بوده تك رقمي شود.
نماينده كاشمر در مجلس هشتم ادامه داد : در شرايطي كه بانك مركزي نرخ تورم را 25 درصد اعلام كرده و مركز پژوهش اين نرخ را 26 5 مي داند نمي توان نرخ سود بانكي را تعديل كرد و اگر اين كار انجام شود به اين معني است كه از مردم مي خواهيم به بانك سپرده ندهند و حتي سپرده هاي خود را خارج كنند چون اگر مردم پول خود را در بانك بگذارند عملا نه تنها سودي عايدشان نمي شود بلكه بعد از يك سال به دليل تورم 25 درصدي اصل پولشان هم كاهش مي يابد .
وي خاطرنشان كرد : نرخ سود بانكي در صورتي كاهش مي يابد كه تورم كم شده باشد چون بايد نرخ سود بانكي با نرخ تورم برابر و يا حتي يك درصد هم بيشتر باشدبنابراين در شرايط فعلي صحبت كردن از كاهش نرخ سود بانكي غير علمي و بي معناست مگر اينكه با اجبار بخواهيم نرخ سود بانكي را كم كنيم .
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن