تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816612803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكست عربستان در بحرين


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تهران، گروه گزارش – سه تن از كارشناسان برجسته مسائل منطقه در ميزگرد ايرنا پيش بيني كردند كه دخالت نظامي عربستان سعودي در بحرين به شكست خواهد انجاميد.

"امير موسوي" از كارشناسان ارشد مسائل خاورميانه و خليج فارس، "محمدصالح صدقيان" رييس مركز مطالعات عربي در تهران و "مصيب نعيمي" مديرمسئول روزنامه عرب زبان الوفاق در اين ميزگرد با تشريح دلايل و اهداف عربستان سعودي از حضور در بحرين گفتند كه تا زماني كه حكومت اين كشور به مطالبات چندساله مردم بحرين پاسخ درستي ندهد، بحران آن حل نخواهد شد.
موسوي كارشناس ارشد مسائل خاورميانه گفت: مداخله نظامي عربستان سعودي در بحرين در راستاي تامين و حفظ منافع آمريكا در منطقه خليج فارس صورت گرفته است.
وي با اشاره به سفر مقامهاي امريكايي به عربستان در ماههاي اخير افزود:" عربستان در بحرين مجري دستورات "بيل گيتس" وزير دفاع امريكا است زيرا قلب تپنده واشنگتن در خليج فارس، منامه است."
وي با اشاره به مشاهداتش از حضور امريكاييها و پايگاه نظامي اين كشور در پايتخت بحرين تصريح كرد: حضور پايگاه پنجم دريايي امريكا در بحرين يك مساله حياتي براي واشنگتن است زيرا در هيچ نقطه منطقه چنين پايگاهي ندارد.
موسوي گفت:"اگرچه هرگونه بي ثباتي در بحرين بر عربستان و ديگر كشورهاي عرب خليج فارس نيز مي تواند تاثير بگذارد، اما من اعتقاد راسخ دارم كه مداخله نظامي عربستان در بحرين بيش از همه در راستاي حفظ منافع آمريكا است."
وي هرگونه تضعيف و تغيير شرايط در بحرين را عاملي براي قدرت گرفتن ايران و حزب الله در منطقه خاورميانه و خليج فارس دانست و افزود: آمريكايي ها به شدت نگران هرگونه تضعيف حكومت بحرين هستند و به همين دليل نيز از عربستان خواستند تا مجري دستورات آنها در مورد حكومت آل خليفه باشد.
اين كارشناس ارشد مسائل منطقه تصريح كرد: سعوديها در حالي اقدام به مداخله نظامي در بحرين كرده اند كه اقدامات مشابه آنها در يمن براي سركوب حوثي ها نيز هيچ نتيجه اي برايشان نداشته است.
موسوي گفت: سعوديها نه تنها در يمن بلكه در ديگر كشورهاي منطقه نيز شكست خورده اند.آنها در لبنان از دولت حريري حمايت مي كردند اما دولت وي ساقط شد، در عراق، پيش از اشغال، پشتيبان صدام حسين بودند و پس از آن به حمايت از اياد علاوي برخاستند اما نتيجه اي نگرفتند، در مصر هم نتوانستند مبارك را حفظ كنند و در چنين شرايطي، اكنون به بحرين نيروي نظامي فرستاده اند.
وي افزود: اين رفتارهاي حكومت عربستان سعودي در شرايطي است كه اين كشور در برابر رژيم صهيونيستي و آمريكا سياست هايي ذليلانه در پيش گرفته و در برابر محاصره غزه هيچ گامي برنداشته است.
موسوي گفت كه طرح يك ميليارد دلاري كمك عربستان به غزه نيز به دليل آنكه خواهان كنارگذاشتن مقاومت فلسطيني ها در برابر رژيم صهيونيستي و آزادي گيلعاد شاليت سرباز اسراييلي اسيرشده توسط حماس است، هرگز به اجرا در نيامده است.
اين تحليلگر مسائل منطقه خاطرنشان كرد كه دقت در رفتارهاي عربستان نشان مي دهد اين كشور صرفا به دنبال "طايفه گري" و ايجاد مسائل و اختلافات مذهبي در ميان مسلمانان منطقه است.
موسوي با اشاره به بيماري پادشاه عربستان سعودي و نبود يك جانشين بالقوه براي وي گفت: سعودي ها در داخل بدليل موضوع جانشيني دچار اختلافات شديد هستند.

* ايران قويتر شده است
اين كارشناس برجسته مسائل خاورميانه تاكيد كرد: تامل در روند رويدادهاي منطقه همچون عراق، لبنان، مصر و بحرين نشان مي دهد جمهوري اسلامي ايران هر روز قوي تر شده است.
موسوي گفت: اين در حالي است كه موضع گيري ايران در رابطه با اوضاع بحرين، كاملا منطقي و بسيار ملايم بوده است.
وي افزود: واكنش آرام ايران و دعوت آن از دولت بحرين و عربستان براي شنيدن صداي مردم و دست برداشتن از سركوب و قتل مردم بحرين در حالي صورت گرفته كه "رجب طيب اردوغان" نخست وزير تركيه موضع گيريهاي بسيار تندي داشته و از به وجود آمدن "كربلاي جديد" در بحرين انتقاد كرده است.
اين كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينكه سعودي ها در منطقه از موضوعات طايفه اي و قومي سوء استفاده مي كنند، افزود: شيعيان بحرين تاوان بسياري از مسائل منطقه اي را مي پردازند.
موسوي با اشاره به تخريب سه مسجد در بحرين در روزهاي اخير هشدار داد: سعوديها قصد دارند جنگ مذهبي و طايفه گري به راه بيندازند تا از اين راه ايران وارد موضوع بحرين شود.
وي خاطرنشان كرد: حكومت ها در كشورهاي عربي منطقه در خطر هستند و تنها راهي كه مي توانند با استفاده از آن، حمايت هاي مردمي را از خود به وجود آورند، طرح موضوع طايفه گري است.

* ريشه بحران بحرين
موسوي در باره پيشينه اعتراضات مردم بحرين و خواستهاي آنان اظهارداشت: قيام مردمي در بحرين ريشه دار است و پيش از اين نيز آنها دو بار عليه حكومت آل خليفه قيام كرده بودند.
وي با اشاره به توافقات صورت گرفته ميان رهبران مخالفان دولت و پادشاه و نخست وزير بحرين در جريان آخرين قيام مردمي در بحرين در دهه 90 ميلادي گفت: براساس توافقات صورت گرفته ميان مخالفان و دولت بحرين قرار بود يك سلطنت مشروطه در اين كشور برقرار شده و انتخابات آزاد پارلماني برگزار شود.
اين كارشناس مسائل خاورميانه، دادن آزادي هاي مذهبي و سياسي به همراه آزادي بيان را از ديگر توافقات دولت بحرين و مخالفان آن عنوان كرد كه بعد از گذشت بيش از ده سال هنوز اجرايي نشده است.
موسوي، شرايط مساعد منطقه اي بعد از تحولات تونس و مصر به همراه اجرايي نشدن توافقات صورت گرفته ميان مخالفان و پادشاه را از دلايل آغاز قيام كنوني مردم بحرين در بهمن ماه گذشته خواند و افزود: مردم در شرايط كنوني ديگر اطمينان و اعتمادي به حكومت و وعده هاي آن ندارند.
اين كارشناس برجسته مسائل خاورميانه با اشاره به بازگشت رهبر در تبعيد گروه التحرير شيعي بحرين از لبنان به اين كشور، وي را عامل تندتر شدن فضا دانست و تصريح كرد: در حالي كه گروه الوفاق به خوبي جلو رفته بود و شرايط منطقه اي و بين المللي را با دقت زير نظر داشت، گروه التحرير در بعضي از نقاط تندروي كرد و باعث عكس العمل شديد دولت شد.
موسوي در پاسخ به اين سوال كه اساسا مردم بحرين چه خواسته هايي از حكومت خود دارند، اظهار داشت: اولين و مهم ترين خواسته آنان مشروطه شدن پادشاهي در اين كشور و سپس برگزاري انتخابات آزاد پارلماني است كه منتج به تعيين نخست وزير شود.
وي برطرف شدن تبعيض هاي طايفه اي و قومي به همراه آزادي هاي سياسي و رسانه اي و همچنين آزادي زندانيان سياسي را از ديگر خواسته هاي مردم بحرين در قيام اخير خود عليه حكومت آل خليفه خواند.
اين كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينكه عموي پادشاه بحرين مدت 42 سال است كه در سمت نخست وزيري حضور دارد، گفت: به نظر مي رسد اختلافاتي ميان پادشاه بحرين و عموي او كه در سمت نخست وزيري است، وجود دارد و همين امر نيز يكي از دلايل خياباني شدن اعتراضات در بحرين بوده است.
موسوي افزود: در حالي كه به نظر مي رسد پادشاه بحرين با تغيير نخست وزير در اين كشور مخالفتي نداشته باشد اما به هيچ عنوان با محدود شدن اختياراتش و يا مشروطه شدن سلطنت موافق نيست.
وي با اشاره به تلاش هاي وليعهد بحرين براي برطرف كردن اختلافات و گفت و گو با مخالفان يادآور شد: تلاش وليعهد بحرين باعث آرام تر شدن اوضاع در روزهاي نخست شد اما دخالت سعودي ها و همچنين سفر رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا به بحرين شرايط را تغيير داد.

* بحراني به زيان همه شيخ نشينها
رييس مركز مطالعات عربي در تهران هم در ميزگرد ايرنا هشدار داد سركوب نظامي مردم بحرين و بكارگيري خشونت براي حل بحران اين كشور، به نفع هيچيك از كشورهاي عرب حوزه خليج فارس نخواهد بود.
"محمدصالح صدقيان" گفت: خواسته هاي مردم بحرين در هفته هاي اخير همان مطالباتي است كه آنها طي 11 سال گذشته بارها مطرح كرده اند و به نظر مي رسد تا زماني كه به اين مطالبات پاسخ داده نشود، بحران اين كشور حل نخواهد شد.
وي يادآور شد: اعتراض مردم بحرين نه از فوريه گذشته بلكه از سال 1999 ميلادي آغاز شده و در طول 11سال اخير آنها بارها مطالبات خود را با فراز وفرودهايي مطرح كرده اند اما متاسفانه حاكمان وقعي به خواسته هاي منطقي مردم ننهاده اند.
صدقيان تصريح كرد: حضور نظامي عربستان در بحرين نيز براي مقابله با مطالبات مردم اين كشور به خير و صلاح هيچيك از شيخ نشين هاي خليج فارس نخواهد بود.
وي به همين دليل از دخالت نظامي عربستان سعودي در بحرين و قتل عام مردم در حملات نيروهاي مشترك دو كشور به شدت انتقاد كرد و خواهان توقف اين روند شد.
رييس مركز مطالعات عربي گفت: عربستان با حضور نظامي در بحرين به دنبال حفظ امنيت و قدرت رهبري خود در شيخ نشين هاي خليج فارس است و تصور مي كند با اين اقدام مي تواند مانع افزايش نفوذ و اقتدار ايران در سطح منطقه بشود.
وي افزود:عربستان در طول سه دهه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، سنگرهاي خود را يكي پس از ديگري از دست داده و احساس مي كند با سقوط بحرين از چهار طرف محاصره خواهد شد.
صدقيان با بيان اينكه در نظام رسمي عربي، عراق به عنوان يك سنگر در مقابل ايران تعريف شده بود، سقوط صدام در سال 2003ميلادي را اولين ضربه به امنيت اين نظام دانست و گفت: سقوط حسني مبارك در مصر هم كه خود را موظف به حفاظت از اين نظام عربي مي دانست، اكنون سران عربستان را با يك چالش حياتي مواجه ساخته است.
اين كارشناس مسائل منطقه همچنين با اشاره به اينكه شش كشور شيخ نشين حوزه خليج فارس، امنيت واحدي را براي خود تعريف كرده اند، افزود: بر اساس اين تعريف هر تغييري در هر يك از اين شيخ نشين ها در هر سطحي كه باشد، بر همه آنها تاثير خواهد گذاشت.
وي نظام حاكم بر كل اين شيخ نشين ها را يك نظام خانوادگي دانست و يادآور شد: براساس اين نظام، متوسل شدن عربستان به اعزام نيروي نظامي به بحرين يك اقدام داخلي محسوب مي شود.
صدقيان برخورد شبكه تلويزيوني الجزيره با موضوع بحرين را نيز در همين راستا ارزيابي كرد و گفت: اين شبكه كه در طول ده سال گذشته، مدعي حرفه اي گرايي در كار رسانه اي بود، چرا به رغم پوشش وسيع خبري تحولات اخير مصر، تونس، ليبي و يمن در قبال تحولات بحرين ساكت نشسته است؟!.
وي مالكيت شيخ نشين قطر بر اين شبكه تلويزيوني را عامل اين نوع برخورد آن با قضيه بحرين دانست و خاطرنشان ساخت: طبيعي است شيخ نشين قطر مثل بقيه شيخ نشين هاي جنوب خليج فارس حاضر نيست يكي از اعضاي اين خانواده، سازي بر خلاف بقيه بزند.

* عربستان محاصره شده است
رييس مركز مطالعات عربي، مهمترين هدف عربستان از دخالت در بحرين را رويارويي با نفوذ جمهوري اسلامي ايران در منطقه دانست و اظهارداشت: با روي كارآمدن شيعيان در عراق، سقوط حسني مبارك و آغاز دوره دموكراسي در مصر، ناآراميهاي يمن و اعتراضات در بحرين، حاكمان سعودي احساس مي كنند ايران عربستان را دارد از همه سو محاصره مي كند.
وي افزود: اگرچه ايران در رويدادهاي كشورهاي يادشده دخالتي مستقيم ندارد، اما تامل در ماهيت اين رويدادها و مطالبات آزاديخواهانه، استقلال طلبانه و ضدامريكايي مردم اين كشورها نشانگر اين حقيقت است كه هر حكومتي كه در نتيجه اين تحولات در آنها روي كار بيايد،مناسبات بهتري با ايران خواهد داشت.
صدقيان گفت: در چنين شرايطي، عربستان احساس مي كند با ايران دارد رو در رو مي شود و به همين دليل، به طرح مطالب اختلاف انگيز مذهبي و "طايفه گري" در منطقه روي آورده است.
وي همچنين عربستان را به دخالت در ناآراميهاي اخير در سوريه متهم كرد و گفت كه سعوديها از طريق شبكه العربيه، لبنان و ديگر ابزارهاي خود براي بي ثباتي در سوريه به عنوان يكي از متحدان اصلي ايران در منطقه تلاش مي كنند.
صدقيان يادآور شد: عربستان براي تحريك ديگر حكام شيخ نشين منطقه، ايران را متهم به دخالت در تحولات بحرين مي كند، اما ايران نبايد دراين زمينه بهانه به دست آنها بدهد.
وي اقدامات ديپلماتيك را براي آرام كردن منطقه و جلوگيري از هرگونه پيشامدهاي غيرقابل كنترل، بهترين شيوه براي برخورد ايران با اين اتهام ها دانست و گفت: هرگونه اظهارنظر رسمي وغيررسمي براي تشويق ايران به مداخله در بحرين مي تواند به تنش در منطقه دامن بزند.
به عقيده رييس مركز مطالعات عربي، عربستان در حال حاضر با توجه به تحولات منطقه از آمادگي بيشتري براي گفت وگو با ايران برخوردار است.
رييس مركز مطالعات عربي در باره پيش بيني خود از آينده تحولات بحرين گفت: با توجه به بافت سياسي، اجتماعي و نظامي اين شيخ نشين بعيد است در سيستم حكومتي اين كشور دگرگوني عمده اي روي بدهد.

* ناكامي عربستان
مديرمسئول روزنامه عربي زبان "الوفاق" هم در ميزگرد ايرنا گفت: دخالت نظامي عربستان و سركوب خشن مردم بحرين از سوي حكومت، حل بحران اين كشور را با بن بست مواجه كرده است.
"مصيب نعيمي" افزود: شرايط اجتماعي بحرين با ديگر كشورهاي منطقه متفاوت است. در اين كشور، خانواده هايي با قدمت چندهزار ساله سكونت دارند و انسجام ملي و اجتماعي آنها بسيار زياد است.
وي خاطرنشان كرد: به همين دليل، بحث فتنه و جدايي در اعتراضات مردم بحرين جايي ندارد و با وجود سركوب خشن آنها از سوي نظاميان سعودي و بحريني و مرگ بيش از 30 نفر در جريان خشونتها، ما بر خلاف ديگر كشورها، شاهد حمله مردم به اموال عمومي، تخريب آنها و يا غارت فروشگاهها نيستيم.
نعيمي با تاكيد بر اينكه "مطالبات مردم بحرين برحق است و ربطي به عوامل خارج از مرزهاي اين كشور ندارد"، افزود: مردم بحرين مانند مردم مصر، تونس، ليبي و ديگر كشورهاي عربي از فساد، تبعيض، نبود آزادي و حكومت دائمي يك خاندان بر بقيه مردم شاكي هستند و مي خواهند اين وضعيت تغيير يابد.
وي ادامه داد: با اين حال، حاكمان بحرين و عربستان كه قادر به پاسخگويي به مطالبات برحق مردم نيستند، فرافكني كرده و كشورهاي ديگر را متهم به دخالت در امور داخلي خود مي كنند.

* مردمي با اصالت ديرينه
مديرمسئول الوفاق با تاكيد بر اصالت بيش از 1000ساله مردم بحرين تصريح كرد: هيچ قدرتي نمي تواند اين مردم را كه اصالتشان از خود حاكمان بحرين نيز بيشتر است، ازاين كشور اخراج كند.
نعيمي مطالبات مردم بحرين را برخاسته از تحولات ارتباطي، علمي و فكري جهان دانست و گفت: بر اين اساس اين مردم با قبول مشروطيت و پادشاهي خواستار برگزاري انتخابات آزاد براي تعيين نخست وزير و بقيه اركان حكومت شده اند اما حاكمان عربستان وبحرين نمي خواهند اين واقعيت را بپذيرند.
وي اختلاف در درون حاكميت بحرين درخصوص برآورده كردن مطالبات مردم را نيز رد نكرد و ورود نيروهاي نظامي عربستان به بحرين را نتيجه اصرار نخست وزير اين كشور دانست.
به عقيده نعيمي، عربستان نمي تواند روند تحولات را در بحرين به سمتي كه خود مايل است هدايت كند و ديريا زود مجبور خواهد شد مقدرات اين كشور را به مردم آن واگذار نمايد.
مديرمسئول روزنامه عربي زبان الوفاق موضعگيري ايران را در خصوص تحولات بحرين منطقي دانست و برخورد كشورهايي مانند كويت و عمان را نيز با اين تحولات توام با عقلانيت خواند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن