تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803750717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه روز جهاني ديابت/مرگ شيرين ؛ نيمي از مبتلايان از بيماري خود بي خبرند!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه روز جهاني ديابت/مرگ شيرين ؛ نيمي از مبتلايان از بيماري خود بي خبرند!
گروه اجتماعي-خبرگزاري مهر: همزمان با اينكه در هر 10 ثانيه يك نفر به علت ابتلا به اين بيماري شيرين فوت مي كند، 2 نفر به تعداد اين بيماران افزوده مي شود و اين در حالي است كه هنوز درمان قطعي براي آن پيدا نشده است.

به گزارش خبرگزاري مهر ، ديابت كه از آن به عنوان بيماري شيرين ياد مي شود ، هر ساله جان زيادي از مبتلايان را مي گيرد و افرادي كه با اين بيماري زندگي مي كنند، با مشكلات عديده اي مواجه هستند كه تا حدودي زندگي را براي آنان طاقت فرسا مي كند.

بر اساس آمارهاي جهاني، در حال حاضر بيش از 246 ميليون نفر در سراسر جهان مبتلا به ديابت هستند كه با توجه به اينكه اقدام مناسبي براي مقابله با اين بيماري صورت نمي گيرد، پيش بيني مي شود تعداد مبتلايان به ديابت به بيش از 380 ميليون نفر برسد و اين مي تواند هشدار جدي براي تمامي كشورها به خصوص جوامع فقير و در حال توسعه باشد كه 80 درصد مبتلايان در كشورهاي با درآمد متوسط و پايين زندگي مي كنند.

دكتر محمدمهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت تغيير در شيوه زندگي را از مهمترين عوامل موثر در كاهش شيوع ديابت عنوان مي كند و به مهر مي گويد: مطالعه سال 2007 ميلادي در كشور ، از افزايش مختصر شيوع ديابت در ايران حكايت دارد كه اين موضوع بي ارتباط با شيوه زندگي افراد اعم از تغذيه، فعاليت فيزيكي و استعمال دخانيات نيست.

دكتر رضا سالاروند، يك متخصص چشم پزشكي ضمن هشدار نسبت به افزايش آسيبهاي جدي چشم در بيماران ديابتي ، مي گويد: آسيبهاي جدي چشم در بيماران ديابتي، مي تواند منجر به نابينايي آنان شود.

وي با عنوان اين مطلب كه با كنترل دقيق و مناسب ديابت، مي توان از بروز اين عوارض پيشگيري كرد، مي افزايد: ديابت به رگهاي كوچك شبكيه آسيب مي زند و باعث از بين رفتن عروق شبكيه چشم مي شود.

اين متخصص چشم پزشكي، با اشاره به اختلال شبكيه در اثر ديابت (رتينوپاتي ديابتي)، آن را يكي از چهار علت شايع نابينايي عنوان مي كند و مي گويد: هر سال حدود 2 درصد از افراد ديابتي و 6 درصد از مبتلايان به رتينوپاتي ديابتي دچار نابينايي مي شوند.

سالاروند با عنوان اين مطلب كه احتمال بروز نابينايي در مبتلايان به ديابت 25 برابر افراد عادي است، مي افزايد: در اغلب موارد، عوارض چشمي بدون اينكه علائمي به همراه داشته باشد، شدت مي يابد و تا زماني كه عارضه چشمي به مراحل پيشرفته نرسد، تغيير در قدرت بينايي ايجاد نمي شود.

از سوي ديگر، دكتر مسعود نواصرزاده، متخصص غدد و گوارش مي گويد: اگرچه ديابت نوع 2، معمولا در سنين ميانسالي ديده مي شود اما اخيرا در كودكان نيز اين نوع ديابت رو به افزايش است.

به گفته وي، خطر ابتلا به ديابت نوع 2 در كودكان، ناشي از شيوع چاقي، كاهش فعاليت بدني و همچنين عادت بد غذايي است.

دكتر ايرج نجفي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران نيز ، از ديابت به عنوان شايع ترين علت قطع عضو، كوري و نارسايي كليه در افراد مبتلا ياد مي كند و مي افزايد: شيوع ديابت در سالهاي آينده خيلي بيشتر خواهد بود كه درصد بالايي از اين افراد دچار عوارض كليوي مي شوند.

وي با اشاره به اينكه عوارض كليوي به شكل فاميلي هم رخ مي دهد، مي گويد: مطالعات نشان مي دهد كه 40 درصد بيماران ديابتي نوع 1 يا 2، به عوارض كليوي مبتلا مي شوند و زماني متوجه عارضه كليوي مي شويم كه 70 درصد كليه تخريب شده و اين بيماري تا آن زمان بدون علامت است.

به گزارش مهر، تقريبا 50 درصد افرادي كه از ديابت رنج مي برند، از بيماري خود اطلاعي ندارند كه اين امر باعث محروميت آنان از بهره مندي از اقدامات پيشگيرانه مي شود. در واقع ، عدم آگاهي از ديابت، باعث مي شود كه تحت كنترل در آوردن بيماري به تاخير بيفتد و در نتيجه عوارض جدي متوجه فرد مي شود.

بر همين اساس ، بيماران ديابتي دو برابر افراد غير ديابتيك در خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي هستند. نارسايي كليوي ناشي از ديابت، اغلب به دياليز مي انجامد و بخش عمده اي از قطع عضوها (در اندام تحتاني)، ناشي از عوارض ديابت است كه به رغم اين همه عوارض پزشكي، اغلب از ناميدن ديابت به عنوان يك عامل مرگ غفلت مي شود و سالهاي زندگي توام با ناتواني و محاسبه بار بيماريهاي ناشي از ديابت كمتر از حد واقعي تخمين زده مي شود.

بي ترديد رشد فزاينده شيوه زندگي ناسالم و افزايش سريع شهرنشيني بر اين موارد تاثير منفي خواهد داشت و اين بدان معني است كه هنوز راه طولاني در پيش رو قرار دارد. اين امر فقط در صورتي قابل حصول خواهد بود كه مقامات كشوري، دسترسي كافي به منابع مالي و فني را تضمين كنند و متخصصين سلامت مطمئن شوند، بيماراني كه از ديابت رنج مي برند در اولين فرصت تشخيص داده شده و هيچ كس بي نصيب از داروهاي ديابت نخواهد ماند.

در آستانه 23 آبان برابر با 14 نوامبر كه به نام روز جهاني ديابت نامگذاري شده است، ديابت به عنوان يك بيماري مزمن و ناتوان كننده با هزينه هاي هنگفت شاخته شده است كه خانواده ها، دولت ها و كل جهان با آن مواجه اند.
 جمعه 24 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن