تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820546433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تمام آلترناتيوهاي قطبي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تمام آلترناتيوهاي قطبي
افشين قطبي در هفته پيش رو تا پايان نيم فصل مسابقات ليگ برتر فرصت دارد تا خود را نجات دهد. هدايتي و مصطفوي در اولتيماتومي مشترك اين زمان را براي او تعيين كردند و هشدار دادند در صورت عدم تغيير در نحوه نتيجه گيري تيم، امپراتور بايد فكر جمع كردن وسايلش و ترك ايران باشد. اما فرصت فوق را به گونه اي ديگر نيز مي توان تحليل كرد.

به نوشته سرمايه، دامنه انتخاب مديران پرسپوليس براي جايگزيني قطبي چندان گسترده نيست كه بتوانند با خيال راحت و فراغ بال او را برداشته و ديگري را بر مسند كار بنشانند.

پرسپوليس باشگاهي با شرايط ويژه است كه هدايت آن با داشتن اين همه ستاره از پس هر كسي برنمي آيد و سكوها هم هر نامي را هضم نخواهند كرد و در حمايتش شعار نخواهند داد. توجه داشته باشيد قطبي مربي اي كه توانسته بود جايي در دل ايشان باز كند و يك قهرماني را هم در كارنامه خود داشت، نتوانست زير فشارها براي فصل دوم حضورش دوام آورد و به اين روز افتاده پس گزينه بعدي فقط و فقط به مدد نتيجه گيري و برگرداندن اين تيم به جاده موفقيت مي تواند كارگشا باشد و هر نتيجه غير از اين مسوولان تصميم گيرنده باشگاه را هم كه حكم به تغيير دادند در رديف متهمان قرار خواهد داد.

بنابراين هيات مديره پرسپوليس براي يك انتخاب احسن نيازمند زمان بود و فرصت اشاره شده در واقع متعلق به خودشان است تا در اين فاصله بتوانند گزينه هايي را بيابند كه توان برآورده كردن نيازهاي پرسپوليس را داشته باشند و تغيير بزرگ فصل را توجيه كنند. اگر قطبي در اين فاصله توانست دست و پاي تيمش را جمع كند كه هيچ و در غير اين صورت آنها بايد در آستين يك آلترناتيو موثر داشته باشند. اما گزينه هاي محتمل براي جايگزيني قطبي چه كساني و از چه طيف هايي هستند.

غيرپرسپوليسي ها حذف مي شوند
ابتدا گزينه هاي داخلي را بررسي مي كنيم. از اين جمع بايد مربياني كه سابقه حضور در پرسپوليس را ندارند، حذف كرد چرا كه تورق تاريخ اين باشگاه نشان مي دهد كه هيچ مديري جرات نكرده سرمربي داخلي را كه از خانواده پرسپوليس نبوده است، انتخاب كند. در واقع قطبي اولين كسي است كه اين تابو را شكسته و البته زندگي و تجربه كار او در خارج از كشور اين انتخاب را توجيه مي كند و اينكه او هم حكم يك خارجي ناشناخته را براي تماشاگران پرسپوليس ايفا كرد نه چيزي شبيه به فرهاد كاظمي يا فيروز كريمي و مجيد جلالي.

پرسپوليسي هايي كه كارنامه ندارند
حالا سراغ گزينه هايي برويد كه سابقه پرسپوليسي بودن را در كارنامه خود دارند. جالب اينكه قحطي يك مربي كاربلد در بين پرسپوليسي هاي قديمي به شدت احساس مي شود كه شايد محصول ديكتاتوري شديد علي پروين در دهه هاي 60 و 70 در اين تيم باشد.

پرسپوليس آن سال ها ستاره كم نداشت اما حضور پروين در راس كار باعث مي شد كه هيچ كدام از آنها امكان سرمربيگري در اين تيم را در مخيله خود هم نسازند و اعتماد به نفس ورود به اين عرصه را نداشته باشند. معدود كساني كه از آن فضاي خفقان آور جان سالم به در بردند و شانس خود را در مربيگري آزمايش كردند، هم چندان موفق نبودند. حميد درخشان شايد جزء مواردي باشد كه بتوان به آن فكر كرد. او در چند مقطع كوتاه هدايت پرسپوليس را بر عهده داشت كه به بيش از يك دهه قبل برمي گردد.

آخرين تصوير از مربيگري او به صغر سن در تيم ملي نوجوانان برمي گردد. فرشاد پيوس هم يك پرسپوليسي محبوب است اما محبوبيت او توجيهي براي كارنامه نه چندان موفقش نيست. او در تيم پرستاره تراكتورسازي ناكام بود اما يك دوره موفق را در شموشك پشت سر گذاشته است و سوال اينجاست كه آيا به پختگي كامل و لازم براي هدايت پرسپوليس رسيده است يا نه.

اما پرسابقه ترين مرد اين گروه محمد مايلي كهن است كه تا هدايت تيم ملي هم پيش رفته. اما او مدت هاست كه از كسوت يك مربي استعفا داده و به جرگه منتقدان تند و تيز پيوسته است و بخش اعظم انرژي خود را صرف پاسخگويي براي اظهارنظرهايش در مراجع قضايي مي كند. پرسپوليس بيش از هر زمان ديگري نيازمند آرامش است و مربي اي كه با عده اي از اهالي فوتبال در موضع تقابل و جنگ قرار دارد قطعاً به حاشيه هاي اين تيم دامن خواهد زد. ليست ديگر پرسپوليسي ها را ورق بزنيد آيا گزينه دندانگيري خواهيد يافت؟

استيلي: در روياي سرمربيگري

حميد استيلي قطعاً چهره اي ويژه در بين آلترناتيوهاي قطبي است كه آن را بايد منفك از ديگران، مورد تجزيه و تحليل قرار داد.

پسر خجالتي و پرتلاش سال هاي گذشته كه به عنوان نفر دوم جزئي از تاريخ پرسپوليس طي سال هاي اخير بوده است و به تفسيري، حكومت هاي مختلف پرسپوليس را از سر گذراند بدون اينكه جايگاه خودش، دستخوش تغيير شود.

او با پروين كار كرد با سوبل، آري هان، دنيزلي و بالاخره افشين قطبي و درست در لحظه اي كه خودش را آماده كرد تا در مسند قدرت قرار گيرد ناگهان حبيب كاشاني بركنار شد و قطبي دوباره بازگشت و به سبك ديگر مرداني كه او را پس زده بودند استيلي را كنار گذاشت تا اين سوال باقي بماند كه آيا او مرد تاثيرگذار آن قهرماني بوده است يا خود سرمربي؟

استيلي بيرون خط نشست و مترصد فرصت و حالا اين فرصت دست داده است. اما هيچ كس نمي داند آيا مردي كه هميشه در نقش دوم مورد غضب نفر اول ها قرار گرفته است در كسوت سرمربي جواب خواهد داد يا نه.

او با اين تيم آشناست اما مهم ترين مقام دندانگير در كارنامه وي هم همان قهرماني با سمت دستياري قطبي بوده است در حالي كه هرگز در رسيدن به اين مهم با ديگران موفق نبوده است.مديران پرسپوليس هم در علاقه نشان دادن به او اكراه به خرج خواهند داد چرا كه اين انتخاب يعني اعتراف به اشتباه اول فصل در كنار زدن وي و بازي كردن با مهره حبيب كاشاني كه سايه اش هنوز بر سر باشگاه سنگيني مي كند.

لوكا يا دنيزلي
سراغ گزينه هاي خارجي برويم.

1- لوكا بوناچيچ: نام لوكا همين چند روز پيش مطرح شد؛سرمربي سابق سپاهان كه در النصر نتيجه نگرفته است. او امتيازهايي مثل آشنايي به فضاي فوتبال ايران و عملكرد فني قابل قبول را داراست. اما او يك بار به خاطر پول دست سپاهان را در پوست گردو گذاشت و رفت و فارغ از اين عدم پايبندي به قرارداد او را مربي اي عصبي مزاج هم مي شناسيم كه هرگز نتوانسته با ستاره هاي تيم و رسانه ها تعامل مثبتي داشته باشد قطعاً اين ويژگي اخلاقي كار او را در پرسپوليس پرستاره كه زير ذره بين هم قرار دارد، سخت خواهد كرد.

2- مصطفي دنيزلي: هنوز هم تصوير تيم تهاجمي دنيزلي از اذهان هواداران پرسپوليس پاك نشده است؛ مردي كه با تيمش تا فتح جام هاي مختلفي پيش رفت اما هميشه دستش كوتاه ماند. او هم مي تواند يك گزينه محتمل براي نجات پرسپوليس باشد البته به اين شرط كه تا نيم فصل از بشيكتاش جدا شده باشد.

3- خارجي تازه وارد: يك سرمربي خارجي كه براي اولين بار فوتبال ايران را درك مي كند. آيا مسوولان پرسپوليس به چنين گزينه اي هم فكر مي كنند؟ كسي نمي داند اما آنچه كه مسلم است رفتن به سراغ يك گزينه جديد خارجي يعني زدن قيد قهرماني در فصل اخير چرا كه آشنايي هر تازه وارد با چم و خم فوتبال ايران خود يك پروسه زمان بر و پيچيده است كه حداقل پنج - شش ماه زمان مي برد و اين يعني از دست رفتن نيم فصل دوم.

مديران پرسپوليس انتخاب سختي را پيش رو دارند و با سبك و سنگين كردن تمام گزينه ها قطعاً يكي از چالش برانگيز ترين انتخاب هاي خود را خواهند داشت؛انتخابي كه در سرنوشت اين تيم پرطرفدار تاثير مستقيم و شگرفي خواهد داشت.
 پنجشنبه 23 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن