واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
مسابقات تکراری و بدون هیجان/ اجراهای لوس و مجری های فامیل!/ صندلی داغی که سرد سرد است/ آبروداری کلاه.قرمزی و شکرستانی.ها/ فیلم.هایی که مضامینی یکسان دارند/ کلیشه سریال.های تلویزیونی جواب نداد/ مسابقه.هایی برای جذب مخاطب و... با وجود اینکه بسیاری پیش.بینی می کردند آگاهی از ریزش نسبي مخاطبان رسانه ملی (رادیو و تلویزیون) مدیران را بر آن داشته تا در نوروز با برنامه.هایی جذاب، مخاطب آماده استفاده از تعطیلات را پای تلویزیون بکشانند، بعد از گذشت 10 روز از آغاز تعطیلات، بسياري از مخاطبان از برنامه سازی امسال تلویزیون ناراضی هستند.
به گزارش تابناک، برنامه.های نوروزی تلویزیون و البته رادیو را می.توان به چند بخش کلی تقسیم کرد که بر این اساس، تکرار کلیشه های همیشگی آن هم بدون خلاقیت، باعث ریزش بیش از گذشته مخاطبان تلویزیونی شده به طوری که حتی مردم مجموعه.های نمایشی تلویزیون را نیز دنبال نمی.کنند. ضمن اینکه برنامه.های سیما از صبح تا حدود ساعت 15، هیچ چیز خاصی جز تکرار برنامه.های شب قبل و برخی برنامه.های کلیشه.ای هر ساله ندارد و این به خودی خود، مخاطبان بسیاری را به شبکه.های ماهواره.ای سوق می.دهد.
مسابقات تکراری و بدون هیجان
بخشی از برنامه های نوروزی همواره به مسابقات متنوع و سرگرم.کننده اختصاص داشته که امسال بدون هیچ نوآوری، در تعطیلات همان مسابقات سال های گذشته از جمله انواع مسابقات تلفنی و اس.ام.اسی در کنار مسابقه قوی.ترین مردان... و مسابقه با هم در شبکه اول را شاهد هستیم. شبکه چهارم سیما نیز مسابقه ای با عنوان چهار در چهار ترتیب داده که به درد هر زمانی می.خورد غیر از نوروز! یک مسابقه علمی تخصصی با حضور دانشجویان و...
اجراهای لوس و مجری های فامیل!
یکی از ضعف.های بسیار مشهود برنامه های امسال تلویزیون به خصوص در شبکه دوم سیما، اجراهای کلیشه.ای و مجریان تازه کار و فاقد سواد بصری و روابط عمومی در رسانه ملی هستند، به طوری که مخاطب در مواجهه با این مجریان، شبکه تلویزیونی را عوض می.کند! کافیست دقایقی به اجراهای زنده برخی مجریان شبکه.های مختلف نگاه کنید تا کلیشه، سردی و گاه لودگی را در اجرای ایشان مشاهده کنید. صندلی.های مجریان جدید که گاه مشخص نیست بر اساس چه آزمون و تجربه. و علمی از اجرای تلویزیونی و گاه هم به صورت «زنده» سر درآورده.اند.
صندلی داغی که سرد سرد است
اینکه شبکه دوم نیاز به برنامه.های گفت گو محور با حضور چهره.های محبوب و موفق کشور را درک کرده بسیار جای تقدیر است اما برنامه.های دیالوگ محور اصولا با «مجری» خود را نشان می.دهد و گل می.کند؛ اتفاقی که در دور جدید برنامه صندلی داغ و بسیاری از برنامه.های گفت.گو محور سیما در نوروز نیافتاده و این نشان دهنده عدم همکاری برخی مجریان توانمند با سیما و یا حذف این چهره ها و یا البته بدسلیقگی تهیه کننده های تلویزیون است.
امیرحسین مدرس، هنرمند بسیار توانمندی است که البته تا به حال هرگز توانایی بالایی در اجرای برنامه.های دیالوگ محور نداشته و در برنامه صندلی داغ نیز نشان داده که گاهی اوقات مانند یک مخاطب غرق در گفتار مهمان برنامه می.شود! ضمن اینکه این برنامه نیز مشخص است با احتیاط رفتار می.کند و دیگر مانند دوره.های قبل بی.پروا و جسور نیست. ضمن اینکه مشخص است مثل سایر برنامه.های صداوسیما، همه چیز در دقیقه نود تهیه و تولید شده است و از برنامه.ریزی بلند مدت خبری نیست. مانند برنامه طنز «خنده.بازار» که ایده.ای خوب در اجرایی ضعیف و بدون متن قوی، حیف شده است و نشان.دهنده ضربتی بودن ساخت و رساندن آن به آنتن است.
آبروداری کلاه.قرمزی و شکرستانی.ها
در نبود تیم اصلی فیتیله.ای.ها که به شدت این برنامه را با افت مواجه کرده است، برنامه کلاه.قرمزی و پسرخاله، با همان ادب و متانت و طنز پاک و خانوادگی اش، هنوز یکه.تازی می.کند تا برنامه.سازان و برخی به اصطلاح. طنزپردازان که قصد دارند به هر شیوه و شکلی، مخاطب را بخندانند، کمی از این برنامه، نوع نگاهش به کودک و خانواده و البته طنز یاد بگیرند.
در همین زمینه، انیمیشن «شکرستان نوروزی» با ایجاد فضایی فانتزی در دل داستان.هایی که جغرافیای وقوع آن برای سالها قبل است، لحظات و موقعیت.های طنز و خنده.داری را در کنار آگاهی.رسانی و آموزش همگانی برای مخاطب رقم می.زند و نشان از هوشمندی تیم سازنده این انیمیشن تولیدی و جذاب دارد.
فیلم.هایی که مضامینی یکسان دارند
پخش فیلم.های سینمایی روز دنیا همواره از جمله برگ های برنده سیما در ایام نوروز بوده است، امسال نیز اگرچه با تغییر ساعت پخش فیلم در برخی شبکه.ها، بسیاری از مخاطبان تلویزیون، به تماشای این فیلم.ها نمی رسند اما مضمون تکراری بسیاری از فیلم های انتخاب شده کمی قابل تامل است؛ نمایش تصاویری از «قتل، سرقت، بزهکاری، خشونت عریان و...» از جمله مضامینی است که فصل مشترک اکثر فیلم.های خارجی پخش شده در نوروز نود است، اتفاقی که سال.های گذشته با درام.های خانوادگی و فیلم های اجتماعی ایرانی به نوعی به تعادل می.رسید اما امسال اینگونه نشده است!
کلیشه سریال.های تلویزیونی جواب نداد
امسال مجموعه.های تلویزیونی نیز به هیچوجه در حد و اندازه.های مجموعه.های چند سال اخیر نبوده.اند و متاسفانه تیم.های سازنده همان تیم های همیشگی هستند که همواره طرف قرارداد سیما برای نوروز و یا ایام مناسبت های خاص محسوب می.شوند و گویی راه پول درآوردن از طریق مجموعه.سازی را یادگرفته اند.
مجموعه شبکه اول سیما که بیشتر به یک فیلم سینمایی «کش.آمده و آب.بندی شده» برای 13قسمت شبیه است، مجموعه شبکه دوم سیما نیز مثل همیشه، حرف.های تکراری دعوای زنان و مردان را دارد، مجموعه ضعیف شبکه سوم نیز که عینا کپی کارهای قبلی همین شبکه است با همان رفتارها و گفتارها و بازی.ها، مجموعه شبکه تهران نیز که اصولا یک داستان کلیشه.ای کم خرج و کاملا سردستی و قابل حدس است.
گویا تلویزیون و برنامه سازان تکراری.اش، قالب.های اصلی را خوب آموخته.اند: «یک مرد میان سال تنها، یک زن میانسال تنها (برای ازدواج در قسمت آخر)، یک مرد بدهکار و فراری، چند عدد آدم شهرستانی برای استفاده از لهجه و خنده دار کردن موقعیت ها، نمایش بی.عاطفگی در خانواده.های متمول، فرزندانی که والدین خود را دوست ندارند و دست آخر چوب این کار خود را می خورند، مرگ یکی دونفر در حین سریال، جوان.هایی که در طول سریال عاشق هم می.شوند و در آخر با هم ازدواج می.کنند، آدم.های پولداری که اهل مرام و معرفت نیستند و...»
مسابقه.هایی برای جذب مخاطب
نکته قابل تامل در رفتار رسانه ملی در نوروز نود، استفاده از ترفند پیامک برای جذب مخاطب است، به طوری که در شبکه.های مختلف رادیویی و تلویزیونی با گذاشتن جوایزی، مردم را به تماشای برنامه.ها و یا شنیدن برنامه.های رادیویی دعوت می.کنند و با درخواست پیامک هایی، جوایزی را برای مخاطبان خود در نظر می.گیرند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]