تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813593682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مزاحمت خياباني و آرامشي كه سلب مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مزاحمت خياباني و آرامشي كه سلب مي شود
مزاحمت هاي خياباني شامل مزاحمان نواميس، برهم زنندگان نظم عمومي، ويراژ دادن خودروها در خيابان و ايجاد آلودگي صوتي، سد معبركننده ها، متكديان و ... است كه به اعتقاد شهروندان، مزاحمان نواميس بيشترين آسيب را به جامعه و بهداشت رواني خانواده ها وارد مي كنند. اين افراد با متلك پراني، ولگردي، تنه زني و اعمال غيراخلاقي به طور لفظي و غيرلفظي نظم اجتماع را برهم مي زنند و موجب سلب آرامش افراد مي شوند.

به گفته سردار احمد روزبهاني رئيس پليس امنيت اخلاقي و به نقل از مهر، با اجراي طرح امنيت اجتماعي به ويژه در بخش پوشش و حجاب بيش از 70 درصد شكايات ها از مزاحمت هاي خياباني كاهش يافته است.

يك شهروند با بيان اين كه مزاحمت خياباني بيشتر در جوامع شهري ديده مي شود، مي گويد: اين عمل نوعي توهين به شخصيت زن است و جرم محسوب مي شود اما عده اي از جوانان با پرسه زدن در كوچه و خيابان ها مزاحمت هاي زيادي را براي دختران و زنان ايجاد مي كنند.

علي پور مي افزايد: قانون از نظر اين افراد معنايي ندارد و آن ها با اين اقدام ناپسند به حقوق ديگران تجاوز مي كنند.

شهروند ديگري اظهار مي دارد: بعضي از افراد براي تفريح خود يا جلب توجه مزاحم نواميس مي شوند و روح و روان آن ها را آشفته مي كنند.

كمالي ادامه مي دهد: نيروي انتظامي بايد هنگام تعطيلي مدارس دخترانه در كوچه ها بيشتر گشت زني كند تا دانش آموزان دختر به راحتي به منزل برسند.

يكي ديگر از شهروندان هم مي گويد: ترس و دلهره از حضور مزاحم خياباني موجب مي شود گاهي اوقات احساس كنم سايه اي پشت سرم است و اين موضوع عذابم مي دهد.

وي مي افزايد: ارائه آموزش هاي تربيتي و مذهبي، ايجاد فضاهاي فرهنگي و ورزشي به تناسب نياز جوانان و جذب آن ها به اين مراكز موجب كاهش مزاحمت هاي خياباني و آسايش زنان و دختران در جامعه مي شود.

يك جامعه شناس مزاحمت هاي خياباني را يك رفتار غيرطبيعي و نابهنجار و كج روي اجتماعي ذكر و بيان مي كند: فردي كه مرتكب اين عمل مي شود داراي شخصيت متزلزل، ناپايدار و منفي است و شان و منزلت اجتماعي بالايي ندارد.قربان محمد مقدسي مي افزايد: مزاحمت هاي خياباني موجب ناامني در جامعه و آسيب به افراد و خانواده هاي آن ها مي شود. وي مي گويد: مزاحمان خياباني اغلب كساني هستند كه اعتقاداتي مغاير با ارزش هاي جامعه دارند يا به آن ها اهميت نمي دهند.

وي ادامه مي دهد: افراد بدحجاب و افرادي كه به رعايت قوانين جامعه اسلامي مقيد نيستند، بيشتر مورد مزاحمت هاي خياباني قرار مي گيرند و شرايط را براي مزاحمان فراهم مي كنند و موجب برهم زدن نظم و انضباط اجتماعي و به خطر افتادن سلامت جامعه مي شوند.

وي اظهار مي دارد: مزاحمان خياباني موجب سلب آرامش و آسايش ديگران مي شوند.

به گفته وي اگر نوع روابط اجتماعي در خانواده، باورهاي آن ها و جريان جامعه پذيري براساس ارزش ها و هنجارهاي جامعه نباشد، مزاحمت هاي خياباني بيشتر مي شود.

وي با بيان اين كه بيكاري و دوستان ناباب زمينه ايجاد مزاحمت هاي خياباني را فراهم مي كند، مي گويد: براي جلوگيري از اين معضل افراد بايد از ارزش ها و هنجارهاي جامعه آگاهي كاملي داشته باشند چون فرد در زندگي روزمره با عضويت در يك گروه يا نظام اجتماعي كل به رعايت الگوهاي عملي و هنجارهاي جامعه ملزم و در صورت رعايت نكردن آن با مجازات اجتماعي مواجه مي شود.

وي ادامه مي دهد: خانواده در اجتماع پذيري و دروني كردن ارزش هاي جامعه نقش به سزايي دارد و اقدامات فرهنگي توسط مدارس و رسانه هاي جمعي از قبيل راديو، تلويزيون، روزنامه ها و ... موجب ارتقاي فرهنگ شهروندي مي شود.

مقدسي فراهم كردن شرايط و امكانات اشتغال و ازدواج جوانان را در كاهش كج روي و مزاحمت هاي خياباني بسيار موثر مي داند و اضافه مي كند: رعايت حجاب اسلامي و پرهيز از مدپرستي موجب حفظ شان و منزلت اجتماعي زنان و سلامت جامعه مي شود و افراد با احترام گذاشتن به ارزش ها و هنجارهاي جامعه مي توانند در آينده نقش هاي مهمي را در اجتماع برعهده گيرند تا خود و ديگران از مزاحمت هاي خياباني مصون بمانند و امنيت و آسايش را به همه هديه كنند.

اين جامعه شناس معتقد است: محيط و شرايط حاكم بر فرد و هماهنگي نداشتن ارزش هاي آن با ارزش هاي جامعه و بي اعتنايي بعضي گروه ها به اين مقوله موجب بيگانگي فرد از جامعه مي شود.

مقدسي با بيان اين كه مزاحمت هاي خياباني يكي از اين ستيزها و معضل اجتماعي است، مي افزايد: گروه هايي كه با ارزش هاي جامعه مخالفند، موجب تخريب نظم و نابودي آن مي شوند بنابراين نظام اجتماعي كل بايد با گروه هاي نابه هنجار برخورد قانوني كند و در اين زمينه كنترل بيشتري شود.

يك كارشناس ارشد روان شناسي هم مزاحمت هاي خياباني را به عنوان يكي از پديده هاي غيرمتعارف اجتماعي مطرح مي كند و اظهار مي دارد: شروع اين معضل در سنين نوجواني است.

طالبي مي افزايد: از نظر روان شناسي اغلب مزاحمان خياباني داراي اختلال و بيماري هاي شخصيتي و ناراحتي هاي روحي و رواني هستند و در صورتي كه فرد بزرگسالي به مزاحمت هاي خياباني اقدام كند، بيمار رواني و شخصيت وي ضداجتماعي محسوب مي شود.

وي مي گويد: اكثر مزاحمان خياباني در خانواده هايي كه سخت گير، سهل گير، تك والد، از هم پاشيده يا حضور پدر و مادر در آن كم رنگ است، رشد يافته اند.

وي مي افزايد: كمبودهاي عاطفي،فكري، رواني، نداشتن آگاهي كامل در مورد ويژگي هاي دوره نوجواني، نبود آموزش ها و مهارت هاي ارتباطي از عوامل گرايش افراد به مزاحمت خياباني مي شود.

به گفته وي، اين افراد در رفتار شناختي خود مانند تحصيل دچار افت شديد مي شوند؛ ضمن اين كه مدرسه گريزي، ترك تحصيل و تاخير در محل كار، مدرسه يا خانه در آن ها شايع است.

طالبي عنوان مي كند: مزاحمان خياباني بيشتر به سوي رفتارهاي ضداجتماعي و ناهنجاري هاي رفتاري مانند نزاع هاي خياباني، سرقت هاي جزئي، تكدي گري، مصرف سيگار يا مواد مخدر و ... گرايش پيدا مي كنند.

وي ادامه مي دهد: برخي از مزاحمت هاي خياباني موجب دوستي بين دختر و پسر و ازدواج مي شود، كه آمار طلاق بين اين افراد به دليل تفاهم نداشتن بسيار بالاست.

وي با بيان اين كه مزاحمان خياباني به علت داشتن سابقه و مشكل آفريني براي ديگران در چنگال قانون گرفتار مي شوند، مي گويد: آگاهي دادن به نوجوان در مقاطع مختلف سني، توجه به نيازهاي جسمي، بهداشت رواني، همدلي و دلسوزي، آموزش مهارت هاي بهتر زندگي كردن، حل مسئله، تخليه هيجان هاي منفي به وسيله ورزش و ... در كاهش مزاحمت هاي خياباني تاثيرگذار است.

وي اظهار مي دارد: مزاحمت هاي خياباني در تمام جوامع ديده مي شود و اين معضل در كشور ما به دليل اسلامي بودن بسيار ناپسند است.

رئيس پليس امنيت عمومي خراسان شمالي هم در اين باره مي گويد: براساس تحقيقات انجام شده خشونت به 3 دسته جسماني، كلامي وعاطفي تقسيم مي شود كه مزاحمت هاي خياباني از شايع ترين نوع خشونت كلامي عليه زنان و دختران است كه در سال هاي اخير به علت بيكاري، بالا رفتن سن ازدواج و تهاجمات فرهنگي رشد چشمگيري داشته است.

سرهنگ بزرگ مهر مي افزايد: متلك پراني، ولگردي، تنه زني و هر نوع عمل و لفظي كه آرامش و احساس امنيت عابران را از بين مي برد و نوعي احساس نگراني و ناراحتي به وجود مي آورد، از جمله مزاحمت هاي خياباني محسوب مي شود.

وي اظهار مي دارد: بعضي از مزاحمت ها هنگام تعطيلي مدارس توسط دانش آموزان پسر و در مسير رفت و آمد دختران و مزاحمت هاي ديگر بيشتر توسط افراد بيكار و بي بند و بار و .. انجام مي شود.وي ادامه مي دهد: اغلب افرادي مورد مزاحمت هاي خياباني قرار مي گيرند كه پوشش اسلامي، آرايش و رفتار نامناسبي دارند و موجب تحريك جوانان و ايجاد ناهنجاري در جامعه مي شوند.وي بيان مي كند: براي جلوگيري از مزاحمت هاي خياباني، گشت هاي پياده، سواره و نامحسوس در اوقات مختلف شبانه روز در خيابان ها، كوچه ها، معابر، پارك ها و تفرجگاه ها حضور دارند.

وي ادامه مي دهد: اطلاع رساني از طريق نهادهاي فرهنگي، صدا و سيما، رسانه ها و سخنراني در مدارس، مراكز آموزشي و ... از اقداماتي است كه براي كاهش مزاحمت هاي خياباني انجام مي شود.

وي خاطرنشان مي كند: برنامه هاي هدفمندي از سوي رسانه هاي غربي و ماهواره ها، كشور را مورد هدف قرار داده است كه جوانان و نوجوانان را تهديد مي كند و از اين رو گوشزد كردن آسيب هاي اجتماعي براي خانواده ها امري ضروري است.

وي با بيان اين كه خانواده ها بايد رفتار فرزند خود را كنترل و اوقات فراغت آن ها را با برنامه هاي سالم پر كنند، مي گويد: ضعف بنيان هاي اعتقادي، ديني و توجه نداشتن به ارزش ها موجب گرايش افراد به ايجاد مزاحمت براي زنان مي شود.

سرهنگ بزرگ مهر اضافه مي كند: مزاحمت ها به روح دختران و زنان آسيب مي رساند و موجب تحقير و از دست دادن اعتماد به نفس و سلب آسايش آن ها مي شود به طوري كه همواره در حالت ترس و دلهره به سر مي برند.

وي مزاحمت خياباني را انحراف اجتماعي مي داند كه از يك نابه هنجاري به واقعيت اجتماعي تبديل شده است و زنان و دختراني كه با اين معضل روبه رو هستند بهترين راه را سكوت مي دانند.

وي تاكيد مي كند: ريشه چنين معضلاتي به مسائل خانوادگي باز مي گردد و افرادي كه ايجاد مزاحمت مي كنند اغلب دچار مشكلات تربيتي هستند.

به گفته وي ارتباط خانواده ها با فرزندان، صحبت كردن با آن ها و آموزش رفتارهاي مناسب اجتماعي مي تواند تاثير زيادي در اجتماعي كردن جوانان و كنترل آن ها داشته باشد.

وي تصريح مي كند: مزاحمت هاي خياباني براساس قانون و مقررات مصوب قانون مجازات اسلامي از جمله رفتارهايي است كه جزو مفاسد اجتماعي تلقي مي شود و مشمول مجازات است.

وي مي افزايد: طبق ماده 619 قانون مجازات اسلامي هر كس در اماكن عمومي يا معابر، معترض يا مزاحم زنان، دختران و اطفال شود و به آن ها توهين كند 2 تا 6 ماه به حبس محكوم مي شود.وي با بيان اين كه كساني كه ايجاد مزاحمت مي كنند بار اول و دوم، ارشاد و تحويل خانواده داده مي شوند و در صورت تكرار به دستگاه قضايي معرفي مي شوند، مي گويد: طي 7 ماه سال جاري 349 نفر به علت ايجاد مزاحمت در خيابان ها دستگير و از اين تعداد 151 نفر به دادگاه معرفي شده اند و بقيه آن ها نيز با تذكر، ارشاد و اخذ تعهد تحويل خانواده هاي خود شده اند.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2332]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن