تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816781998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين منبع شناخت نمد در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نخستين منبع شناخت نمد در ايران
چاپ‌اول- احسان حضرتي:
نمد ايراني (به‌خصوص نوع نمدهاي منطقه گرگان) يكي از بسيار هنرهاي بديع ايراني است كه با وجود ويژگي‌هاي منحصر به فردي كه دارند تا امروز كمتر شناخته شده‌اند

و اگر از پژوهش گسترده دكتر «محمد جوادي‌‌پور» در كتاب «نمدمالي در ايران» صرف‌نظر كنيم با جرات مي‌توانيم بگوييم اين هنر به كلي ناشناخته و مهجور مانده است و هيچ منبع علمي مستندي در زمينه شناخت آن وجود ندارد.

اما داستان انتشار كتاب «نمدمالي در ايران» بعد از وقفه‌اي حدودا 30 ساله- به قول دكتر جوادي پور- خود يك كتاب مستقل است كه بايد در وقتي ديگر به آن پرداخت و اميدوار بود حالا كه با ورود الياف مصنوعي و رنگ‌هاي جوهري، ديگر چيزي از هنر طبيعي نمدمالي در ايران نمانده است، دست كم اين پژوهش در ميان جامعه هنري ايران مورد توجه قرار بگيرد.

* آقاي جوادي پور، چه شد كه به سراغ پژوهش روي هنر- صنعت مهجوري مثل نمد رفتيد و اساسا كار نگارش اين كتاب از چه وقت آغاز شد و چه مدت طول كشيد؟

در سال 1323 مسافرتي به گرگان و نواحي اطراف آن داشتم و در آنجا با نمدهاي فوق العاده زيبا و منحصر به فردي مواجه شدم كه در «پهلوي دژ» بافته مي‌شد و چون ديدم كه اين نمدها در جايي معرفي نشده است، اين موضوع را به‌عنوان يك طرح پژوهشي به دانشگاه تهران و مديران وقت امور پژوهشي آن پيشنهاد دادم و خوشبختانه آنها هم آن را قبول كردند و من حدود 4 سال روي آن وقت گذاشتم و با مسافرت‌هاي پي‌در‌پي به گرگان به تهيه عكس و اسلايد از نمدهاي آنجا پرداختم و طرح را كامل كردم.

نسخه اوليه آن هم همان زمان به‌صورت ناقص در دانشگاه تهران منتشر شد اما من در سال 1354 براي استفاده از يك فرصت مطالعاتي به آمريكا رفتم و تصور مي‌كردم كه در نبود من اين كار پي گرفته خواهد شد درصورتي كه وقتي در سال 58 بازنشسته شدم و به ايران بازگشتم، متوجه شدم متأسفانه كار چاپ كتاب متوقف مانده است.

اين بود كه كتاب را از دانشگاه پس گرفتم و به اداره هنرهاي سنتي بردم كه مدتي هم آنجا معطل ماند و باز هم منتشر نشد. جالب اين‌جاست كه كتاب در اين سال‌ها به‌مدت 20 سال گم شد و نه اداره هنرهاي سنتي و نه دانشگاه هيچ كدام قبول نمي‌كردند كه كتاب نزد آنهاست.

* چرا براي اين پژوهش نمدهاي ناحيه گرگان و دشت گرگان را انتخاب كرديد؟ مگر اين نمدها چه ويژگي منحصر به فردي دارند كه نمدهاي نواحي ديگر فاقد آن هستند؟

انتخاب اين منطقه چندين و چند دليل داشت؛ اول اينكه من سال‌ها در گرگان جايگاهي براي سكونت داشتم و به همين دليل با جغرافيا و فرهنگ آن منطقه به خوبي آشنا بودم و دوم به‌دليل سطح بالاي ساخت نمدهاي آنجا بود. نمدهاي ناحيه گرگان علاوه بر جنبه كاربردي شان آثار هنري طراز اولي هم به شمار مي‌آيند. نمدهاي ساير نقاط ايران يك رنگ، ساده و صرفا كاربردي هستند اما در دشت گرگان نمدهايي ساخته مي‌شود كه طراحي و حالتي نقاشي وار دارند و همين‌ها به آن نمدها ويژگي ممتازي بخشيده است.

* زماني كه شما مشغول تحقيق روي نمد شديد منبع مكتوبي هم در اين زمينه وجود داشت؟

خير! در واقع اين كتاب اولين و تنها منبع در زمينه نمد است و من براي تحقيق به جز صحبت‌هاي شفاهي عشاير تركمن و اهالي دشت گرگان منبع ديگري در اختيار نداشتم اما نقش‌هاي نمدها با من حرف مي‌زدند و پرده از رازشان برمي‌داشتند.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن