تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816682262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيوه.هاي پرورش عزت نفس


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
شيوه.هاي پرورش عزت نفس



كودكان از ويژگي.هاي منحصربه.فرد و متفاوتي نسبت به يكديگر برخوردارند؛ حتي ميان فرزنداني كه در يك خانواده بزرگ شده.اند نيز تفاوت.هاي چشمگيري وجود دارد، و در حقيقت همين تفاوت.هاست كه يك كودك را از ديگري متمايز كرده و در عين حال به او ويژگي انحصاري نيز مي.بخشد.
تفاوت بين صفات گوناگون جسماني، توانايي.هاي ذهني، مهارت.ها، دلبستگي.ها، شايستگي.ها، علايق، بيزاري.ها، نگراني.ها و هراس.هاست كه هر كودك را از ديگري مجزا مي.كند و بيانگر بي.همتايي و يگانگي كودكي نسبت به كودك ديگر است. در حقيقت ارزيابي كودك از مجموعه اين صفات، "عزت.نفس" ناميده مي.شود.

تعريف عزت.نفس
عزت.نفس تحت عنوان نگرش و خودباوري مثبت و مطلوب فرد از مهارت.ها، شايستگي.ها و محدوديت.هايش تلقي مي.شود و مهم.ترين جنبه خود پروراني.ست (خودپروراني: توانايي بازنمايي ذهني كودكان و امكان فكر كردن و صحبت كردن كودك در مورد خودش) كه بر رفتار آتي و سازگاري رواني درازمدت شخص تأثير بسزايي مي.گذارد.
بديهي است كودكي كه به خاطر موفقيت.هايش تحسين و تشويق شده و تلاش.هايش در امور دشوار (حتي در صورت عدم موفقيت) مورد تأييد و تقدير والدينش قرار مي.گيرد، ارزيابي مثبتي از خود خواهد داشت، و برعكس كودكي كه مداوم سرزنش شده و موفقيت.هايش مورد بي.توجهي و بي.اعتنايي والدين قرار گرفته و يا والدينش را در تلاش براي تبديل كردن او به چيزي مي.يابد كه نيست؛ به ارزيابي منفي از خود مي.رسد و خود را غالباً درمانده و ناتوان تصور مي.كند.
اما توجه به اين نكته كه والدين و مربيان چگونه مي.توانند كودكان را در پرورش صحيح اين مهم ياري كنند از اهميت خاصي برخوردار است كه به برخي از مهم.ترين آن.ها اشاره مي.كنيم

شيوه.هاي پرورش عزت.نفس
1) در انجام هر كاري انتظار رفتار ماهرانه از كودك نداشته باشيد:
كاري را كه فرزندتان انجام داده تحسين كنيد؛ حتي اگر كودك شما به درستي از عهده انجام آن بر نيامده باشد. والديني كه توجه فرزندشان را تنها به جنبه عدم موفقيت در كاري معطوف مي.كند موجب شكل.گيري خودپنداره منفي و عزت.نفس پايين در فرزندشان مي.شوند. ضروريست والدين در صورت لزوم براي اصلاح بيشتر به راهنمايي و تمرين متوسل شوند و به كودك بياموزند كه چگونه در آينده موفق.تر باشد.
2) از مقايسه مثبت يا منفي كودكان با ديگران اجتناب ورزيد:
در مقابل كارها و رفتار فرزندان به اعتبار خود آن رفتار مستقيماً و بدون اظهارنظر در مورد كودك ديگري، اين كار را انجام دهيد؛ اين.گونه مقايسه.ها (قياس.ها) نه تنها مشكلي را حل نمي.كند بلكه، مشكلات بيشتري را نيز به.وجود مي.آورد. چنين رفتاري تنها اين نكته را به كودك منتقل مي.كند كه به خوبي و با ارزشي كودكي نيست كه پدر و مادر از او صحبت مي.كنند، افزودن بر آن پدر يا مادر بچه ديگري را بيشتر دوست دارند.
3) از كودك بخواهيد آزادانه عقيده و سليقه شخصي.اش را در مورد موضوعات بيان كند:
حق انتخاب به كودكان، احساس مسئوليت و كنترل بر زندگي مي.دهد. والدين بايد سعي كنند عمداً براي كودكان موقعيت.هايي ايجاد كنند تا كودكان مجبور باشند در آن موقعيت.ها انتخاب كنند و تعميم بگيرند.
در صورتي كه كودكان هنوز قادر به تصميم.گيري نيستند، آن.ها را درگير انتخاب.هاي آسان كنيد به.عنوان مثال اجازه دهيد آن.ها تصميم بگيرند چه موقعي و به چه ترتيبي يك تكليف را انجام دهند.
به اين ترتيب، كودكان درمي.يابند كه در امور مربوط به خودشان مقداري مسئوليت دارند و اين موقعيت، موجب تقويت احساس مسئوليت و استقلال كودكان مي.شود و آن.ها را فردي خودمختار بار مي.آورد. همچنين مشاركت متقابل در امور به كودكان كمك مي.كند احساس با ارزش بودن كنند.
4) كودكان را نه تنها به سبب موفقيت بلكه، به خاطر تلاش و كوششي كه انجام داده.اند تشويق و تأييد نماييد:
والدين بايد در پي فرصت.هايي باشند تا تلاش.هاي فرزندشان را در انجام كارهايي كه تازه آموخته.اند و انجام.شان به.صورت تمام و كمال براي كودك دشوار است، مورد تقدير و تأييد قرار دهند. اين چنين واكنشي، اعتمادبه.نفس كودك را تقويت كرده و به او كمك مي.كند تا با علاقه.مندي بيشتري پذيراي دشواري.هاي جديد باشد. كودكان در هر كاري كه سعي بر انجامش دارند بهترين نخواهند بود، ولي مي.توانند اين نكته مهم را فرا گيرند كه كوشش.هايشان به حساب مي.آيد و هميشه مورد ستايش قرار مي.گيرند.
5) گوش دادن با حساسيت را بياموزيد:
هنگامي كه والدين به احساسات و افكار كودكشان به اندازه كافي توجه نمي.كنند، كودكان دچار نااميدي و رنجش خاطر مي.شوند و چنين نتيجه.گيري مي.كنند كه عقايدشان احمقانه و غيرقابل توجه و به دردنخور است، اينكه دوست.داشتني نيستند و كسي آن.ها را دوست ندارد.
پدر و مادي كه با دقت به حرف كودكشان گوش مي.دهند، به او مي.فهمانند كه براي صحبت.ها و عقايدش ارزش قايل.اند و به خود او نيز احترام مي.گذارند. اين واكنش احترام.آميز، سبب افزايش اعتماد.به.نفس در كودك و همچنين ارزش قائل شدن كودك نسبت به خودش مي.شود.
6) سعي كنيد رابطه.اي سازنده و نزديك با كودك برقرار كنيد:
با ترتيب دادن زمان.هايي كه كاملاً در دسترس هستيد، نشان دهيد كه مي.خواهيد با كودك باشيد و وقت زيادي را صرف او كنيد: برخي موارد لازم است والدين بدون قضاوت كردن تنها گوش فرا دهند و تنها در برخي موارد احساسات و افكارشان را بيان كنند.
7) همواره سعي بر يادآوري و تأكيد نقاط قوت فرزندتان كنيد:
اين روش به موفقيت.هاي بزرگتري منجر مي.شود و سبب ارتقاي اعتمادبه.نفس و ايجاد احساس ارزشمندي در كودك مي.شود. به خاطر داشته باشيد كه حتماً بعد از هر موفقيت براي (كودك) پاداشي در نظر بگيريد و پاداش.ها و تشويق.ها و ابراز تحسين.تان بلافاصله و بي.درنگ انجام شود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن