تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819110647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به جايگاه اقتصادي گلستان دراقتصاد ملي و نقش آن درمبادلات منطقه‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به جايگاه اقتصادي گلستان دراقتصاد ملي و نقش آن درمبادلات منطقه‌اي
داخلي. اقتصادي. بازرگاني.

استان گلستان داراي منابع بالقوه و بالفعل در بخش كشاورزي، دامپروري، آبزيان، معادن، صنايع سبك و صنايع دستي براي توليد و صدور فرآورده‌ها و كالاهاست.

از سوي ديگر، همسايگي با كشورهاي آسياي ميانه و استقرار در حاشيه درياي خزر، موقعيت استراتژيك و ژئوپولتيكي را براي اين استان رقم زده است.

نائب رئيس دوم اتاق بازرگاني و صنايع و معادن گلستان با بيان اين توانمندي‌ها مي‌گويد: در صورت سرمايه‌گذاري در زيرساختهاي ارتباطي، توسعه راههاي جاده‌اي، ريلي، آبي و هوايي با احداث فرودگاههاي مجهز، تجهيز ناوگان حمل و نقل و پايانه‌ها و بنادر تجاري و اتصال راه‌آهن ايران به تركمنستان، موقعيت ممتاز و ويژه‌اي را در ترانزيت كالا و مسافر خواهد داشت.

نشريه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان گلستان در آخرين شماره خود به نقل از "جلال‌الدين آخوندي" اضافه كرد: تحكيم روابط دوستانه و حسن همجواري و انعقاد پروتكل‌هاي همكاري متقابل با كشورهاي آسياي مركزي در سال نوآوري و شكوفايي، دروازه ورود به بازار ‪ ۲۸۰‬ميليون نفري روسيه و آسياي ميانه را مي‌گشايد.

اين مقام با بيان اين كه ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در نوار مرزي، باعث رونق و شكوفايي مبادلات تجاري و صادرات و واردات خواهد شد، افزود: انتقال كنسولگري قزاقستان از مشهد به گرگان بايد آغازي بر افتتاح كنسولگري‌هاي جمهوري‌هاي آسياي ميانه در استان گلستان باشد و اين يك ضرورت اقتصادي و تاريخي است.

آخوندي گفت: به ياد داريم در تاريخ متاخر، روسيه از طريق تركمنستان در گرگان كنسولگري داشته است كه بناي قديمي آن هنوز يادآور اين ارتباط است.

به اعتقاد وي، شايسته است در اسرع وقت كنسولگري تركمنستان در استان گلستان و نيز كنسولگري ايران در استان "بالقان" تركمنستان گشايش يابد.

وي همچنين اضافه كرد: ايجاد اتاق بازرگاني مشترك با اين كشورها، كليه فعاليتها و مبادلات را تنظيم، تسهيل و نهادينه خواهد كرد.

وي، ايجاد خانه‌هاي دوستي و انجمن‌هاي فرهنگي و تردد بيشتر هيئتهاي متنوع اقتصادي، سياسي، فرهنگي، ورزشي و ايجاد نمايشگاهها را باعث جلب اعتماد بيشتر در اين زمينه دانست و گفت: اين ارتباطات منطقه‌اي در راستاي منافع اقتصاد متقابل دولتهاي دوست و همسايه خواهد بود.

نائب رئيس دوم اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان گلستان همچنين اظهار داشت: با گذشت بيش از ‪ ۱۵‬سال از زمان فروپاشي شوروي سابق و استقلال كشورهاي آسياي ميانه هنوز آن چنان كه بايد و شايد به اين مهم پرداخته نشده است.

آخوندي اضافه كرد: در زمينه سرمايه‌گذاري، زيرساختها و تاسيساتي احداث شده ولي كافي نبوده است و در برنامه‌هاي اقتصادي دولت و سند چشم‌انداز ملي، جدول زمان‌بندي شده در اين زمينه تعريف نشده است.

وي گفت: استان گلستان را بايد به عنوان دروازه بزرگ ورود به بازار متنوع آسياي ميانه و فراتر از آن به چين و روسيه، باور كنيم، موقعيتي كه كم‌هزينه‌ترين شاهراه وسيع ترانزيت و مبادلات، صادرات و واردات و جذب ترانزيت توريست را فراهم كرده است.

وي با بيان اين كه بايد از امكانات، ظرفيتها و پتانسيل‌هاي موجود استان، بيشترين بهره را ببريم، اضافه كرد: اعمال سياست جذب، ايجاد انگيزه در كشورهاي همجوار و اعتمادسازي باعث تقويت و گسترش اين ارتباطات و مبادلات خواهد شد.

به نظر وي، شناخت و درك خواستها و تمايلات دولت‌مداران آن كشورها و نيز باورها، اعتقادات و فرهنگ مردم اين كشورها نيز مي‌تواند ما را در نيل به اهداف دولت موفق گرداند.

وي ادامه داد: اساسي‌ترين و مهم‌ترين اركان تحقق اين امر همانا ايجاد مناسبات و روابط صميمانه و دوستانه به دور از حاشيه‌هاي ديپلماتيك و پوليتيكي است.

اين مقام تصريح كرد: چنين نگرشها و بينش‌هايي و گسترش دامنه آن، باعث افزايش توليد ناخالص ملي و ارتقاء و صعود جايگاه اقتصاد ايران از رتبه بيست و يكم به بالاتر در بين كشورهاي جهان خواهد شد.ك‪۱‬
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن