تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815532966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدیرعامل خانه.سینما: به جای دولت پاسخگو با دولت پرسشگر مواجهیم!


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:












برای اجرایی شدن طرح امنیت شغلی؛ از آنجا كه متوجه شدیم از جانب دولت جواب مثبتی نمی گیریم به درون خود صنف روی آوردیم و به دنبال آن هستیم كه با یك پیمان نامه ی جمعی؛ فعالیت صنف را نظام مند كنیم.










اولین نشست خبری محمدمهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه سینما) پس از انتخاب مجدد وی به عنوان مدیرعامل این خانه؛ دیروز (۷ اسفند) با یاد سیف الله داد برگزار شد و عسگرپور در یاد از مرحوم داد؛ از عملكرد كسانی كه به دنبال آن هستند تا به هر نحو از كمك به خانه سینما جلوگیری شود، گلایه كرد.
عسگرپور با اشاره به روند مطلوب برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و انتخابات برگزار شده گفت: این انتخابات؛ تاییدی بر عملكرد خانه سینما بود. مجمع عمومی آن بسیار كم نظیر برگزار شد و پس از آن نیز هیات مدیره در چند سرفصل برنامه های خود را اعلام كرد.
عسگرپور با اشاره به وضعیت مالی خانه و مشكلاتی كه در این حوزه برای خانه سینما به وجود آمده است، گفت: تمركز اصلی ما در حوزه ی توسعه منابع مالی است و در این راه چند برنامه را در چند بخش قصد داریم اجرا كنیم كه بعضی از آنها نیز اجرا شده است.
بخش اول اجرای برنامه؛ همیاری صنفی بود كه بسیار بی نظیر برگزار شد و خود اعضای صنف به كمك خانه سینما آمدند. در این همیاری اعضا احساس كردند كه باید خودشان به خانه سینما كمك كنند. بخش دوم به دنبال آن هستیم كه یك شیوه و ساختار مشخص را برای جذب منابع مالی راه اندازی كنیم و در بخش سوم به دنبال ایجاد منابع پایدار هستیم و چند مورد را برای جذب منابع مالی پایدار درنظر گرفته ایم.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی صورت گرفته؛ امیدواریم در پایان شش ماهه سال ۹۰ به یك وضعیت ثابت و متعادل و با استقلال در حوزه مسائل مالی دست پیدا كنیم. هرچند شاید عده ای نام بعضی برنامه های ما را تكدی گری بگذارند اما اینگونه نیست. تمام این فعالیت ها به صورت صنفی و از طریق خود صنوف برگزار می شود.
مدیرعامل خانه سینما بحث امنیت شغلی را از مهم ترین مسائل خانه سینما و سینماگران دانست و افزود: ما بارها درباره این مسئله صحبت كرده ایم و سرفصل های آن با جزئیات بیان شده و در سایت خانه سینما نیز ارائه شده است. ازنظر ما بحث امنیت شغلی مفهوم گسترده ای دارد هرچند افراد در جایگاه های مختلف نگاه متفاوتی به امنیت شغلی دارند اما امنیت شغلی بحث بسیار گسترده و پیچیده ای است كه باید به صورت یك بسته دیده شود.
مدیرعامل خانه سینما با اشاره به آدرس های غلطی كه درباره امنیت شغلی داده می شود؛ گفت: اینكه بگوییم با چندبرابر شدن تولیدات در سینما یا بیكار نبودن بازیگران امنیت شغلی برقرار می شود، اشتباه است بلكه در بحث امنیت شغلی اگر به یك قسمت توجه شود و سایر قسمت ها دیده نشود؛ نتیجه خوبی ندارد. به طور مثال در همین بحث امنیت شغلی، بحث بیمه بیكاری كه وظیفه دولت بود و در قانون نیز مشخص شده و باید تا پایان برنامه چهارم نیز محقق می شد؛ تاكنون انجام نشده است.
عسگرپور با انتقاد از وضعیت امنیت شغلی گفت: متاسفانه در نبود یك متولی جدی برای امنیت شغلی، تمامی اشكالات را به خانه سینما ارجاع می دهند درحالیكه ما معتقدیم باید با یك سعه ی صدر این مشكلات رفع شود. در این میان ما چاره ای جز افزایش آگاهی، دسته بندی مطالبات و اقناء افكار عمومی در خانه سینما را نداریم.
وی با اشاره به فعالیت هایی كه خانه سینما در حوزه طرح امنیت شغلی انجام داده است، گفت: در اردیبهشت سال ۸۹ طرح امنیت شغلی را با جزئیات به معاونت سینمایی ارائه دادیم و اولویت اول آن را تهیه ی یك بانك اطلاعاتی اعلام كردیم. این بانك را تهیه و شماره ی نظام صنفی صادر و تمامی اطلاعات با نرم افزار و فایل آن به معاونت سینمایی ارائه شد. اما متاسفانه ارشاد بعدا اعلام كرد كه خود قصد دارد تا كارت موردنیاز را صادر كند.
عسگرپور افزود: از آنجا كه متوجه شدیم كه از جانب دولت جواب مثبتی نمی گیریم به درون خود صنف روی آوردیم و به دنبال آن هستیم كه با یك پیمان نامه ی جمعی؛ فعالیت صنف را نظام مند كنیم. براساس این پیمان نامه كه زمینه ی امضای آن از طرف صنوف فراهم شده است، تمامی صنوف برای فعالیت های سینمایی از اعضای خود استفاده می كنند و این امر از بی نظمی و شلختگی جلوگیری می كند.
عسگرپور با اشاره به برنامه هایی كه قرار بود در سال ۸۹ توسط خانه سینما انجام شود اما به گفته ی وی؛ به دلیل حصر مالی انجام نشد، گفت: ما امسال فعالیت های معیشتی رایج را نتوانستیم انجام دهیم. بارها بعضی اهالی سینما از ما كمك می خواستند كه ما نمی توانستیم با آنها كمك كنیم و آنها هم ما را نفرین می كردند! همچنین امسال نتوانستیم جشن صنف برتر و عضو برتر و كتاب برتر و همچنین سمینار بین المللی را در حوزه ی سینما را برگزار كنیم. وضعیت به گونه ای شد كه حتی بن كتاب كه هر سال به ما داده می شد، نیز به خانه سینما اختصاص داده نشد.
مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های پیش روی این خانه در سال ۹۰ گفت: پوشش دادن انواع بیمه ها برای اكثریت اعضا شامل بیمه بیكاری، تكمیلی، حادثه و عمر كه ۲۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می دهد ازجمله برنامه های ماست. همچنین برگزاری جشن صنف برتر و عضو برتر در خرداد ماه و آغاز برگزاری جشن كتاب برتر در اردیبهشت ما از دیگر فعالیت های ماست.
عسگرپور تاكید كرد: قصد داریم چند كارگاه در حوزه ی نور، تدوین، فیلم نامه نویسی برگزار كنیم و فعالیت های جشن پانزدهم سینمای ایران نیز بعداز مشخص شدن دبیر آغاز می شود.
عسگرپور درباره دیدار با رحیم مشایی و صحبت هایی كه در این دیدار مطرح شده بود، گفت: ایجاد منابع پایدار و ارتباط با نهادهای اقتصادی ازجمله برنامه های ماست. لذا ما از ایشان دعوت كردیم كه شاهد این تعامل باشند و مشایی نیز باعنوان یك مقام دولتی كه رئیس كارگروه فرهنگ و هنر دولت هستند؛ دعوت شدند. در این دیدار ایشان و اعضایی كه حاضر بودند؛ تمایل داشتند تا درباره ی مسائل كلان سینما صحبت شود اما مشایی هیچ وعده مشخصی نداد هرچند در جاهای دیگر ایشان وعده ای مشخص داده بودند.
وی درباره وضعیت كارگروه مشترك بین خانه سینما و معاونت سینمایی گفت: این كارگروه مسیر خود را طی می كند و جلسات آن برگزار می شود.
مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوال ایلنا درباره وضعیت اساسنامه خانه سینما و ایرادهایی كه به بعضی امور قانونی بعضی صنوف ازسوی ارشاد گرفته می شود؛ گفت: برای من جالب است كه به تازگی اطلاعات نوظهوری درباره اساسنامه خانه سینما بیان می شود و بسیار خوب است كه ما متوجه این ایرادهای حقوقی می شویم تا اگر روزی خدای ناكرده در آینده با مدیران بد مواجه شدیم؛ بتوانیم پاسخگو باشیم.
وی ادامه داد: اساسنامه ی خانه سینما ملاك قانونی دارد و ملاك آن نیز اداره ثبت شركت ها است. ما از هر مسیری برای ثبت قانونی خانه سینما حركت می كردیم باید به همین اداره می رسیدیم و درنهایت نیز آن را در روزنامه رسمی منتشر می كردیم كه این كار را نیز انجام داده ایم.
وی ادامه داد: حال اگر كسی می خواهد به این امر اشكال وارد كند و طرح مسئله كند می تواند به صورت قانونی این مسیر را بررسی كند و اگر مرتكب خلاف شده ایم به ثبت شركت ها مراجعه كند. ضمن آنكه برگزاری مجمع عمومی بالاترین ركن یك نهاد صنفی است كه به آن ارزش و اعتبار می دهد.
وی با اشاره به صحبت های شمقدری در یكی از جلسات كارگروه پیرامون اساسنامه خانه سینما گفت: معاونت سینمایی چندی پیش اعلام كرد كه من سه ماه پیش مشكل قانونی خانه سینما را متوجه شدم. درحالیكه بودجه ما از یك سال پیش قطع شده است. انگار ایشان از یك سال پیش توانسته اند آینده را پیش بینی كنند. این امر نشان می دهد كه ما امروز در حوزه ی فرهنگ با دولت پاسخگو مواجه نیستیم بلكه با یك دولت پرسشگر مواجهیم كه مدام به دنبال سوال از اهالی هنر به خاطر عملكردشان است.
وی با اشاره به وضعیت بودجه خانه سینما گفت: بودجه باید از طریق تفاهم نامه خانه سینما و معاونت سینمایی ارائه شود همچنین ۲ درصد از فروش فیلم ها براساس قانون تجمیع عوارض به خانه می رسد كه به ما پرداخت نشده است درحالیكه حتی در دوره های قبلی و در زمان مدیریت جعفری جلوه كه یكی از دوران های پرتنش بود این بودجه پرداخت می شد اما نه تنها این بودجه پرداخت نشده است بلكه هیچ تفاهم نامه ای نیز وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره اینكه گفته می شود؛ عده ای موافق ارائه اسپانسر و حامی مالی به خانه سینما نیستند و مخالفت هایی با این امر صورت می گیرد، گفت: واقعیت این است كه در كشور در حوزه ی فرهنگ و حوزه های دیگر؛ مسائل اقتصادی دولتی است و گاهی كه یك نهاد به دنبال كمك گرفتن است؛ به حوزه های اقتصادی برمی خورد كه گلوگاه آن در دست دولت است. البته من جلوگیری كردن از كمك به خانه سینما را نه تایید می كنم و نه رد می كنم.
مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوالی درباره ی اتحادیه ی تازه تاسیس تهیه كنندگان گفت: خانه سینما یك نهاد صنفی است و شرط پذیرش یك صنف در این نهاد این است كه این صنف مجمع عمومی داشته باشد و بعد درخواست عضویت بدهد. ما امروز در خانه سینما صنف تهیه كنندگان داریم هرچند این صنف دچار اختلافات است و قابل تكه تكه شدن دارد و دلیل اصلی این اختلافات نیز رانت و قدرت دولتی است. هر صنفی كه در بیرون خانه سینما تشكیل شده از مسیر ما نبوده و به نظر من؛ چون مقدمات را طی نكرده است نتیجه آن روشن است كه به كجا می رسد.
مدیرعامل خانه سینما درباره حضور نمایندگان این خانه در شورای پروانه ساخت گفت: حضور نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت مصوبه هیات وزیران است كه براساس آن باید ۲ نفر از اهالی خانه سینما كه براساس عقل و عرف یك كارگردان و یك تهیه كننده می تواند باشد؛ در این شورا شركت كند اما باوجود آنكه در چندین نوبت ازسوی ارشاد به ما وعده داده شده بود كه نمایندگان ما شركت می كنند و حتی اعلام شد كه بعداز جشنوراه فیلم فجر به طور قطع نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت حضور دارند اما متاسفانه نماینده اتحادیه تازه تاسیس تهیه كنندگان به شورای پروانه ساخت راه پیدا كرده است.
عسگرپور در پاسخ به سوالی درمورد وضعیت شورای صنفی نمایش گفت: شورای صنفی نمایش عمر یك ساله دارد و تا پایان اسفند ماه فعالیت خود را ادامه می دهد. آئین نامه جدید این شورا تنظیم شده و یك ماه پیش به اداره نظارت ارائه شده است. اما تاكنون پاسخی دریافت نكردیم. در این صورت شورای صنفی نمایش سابق به فعالیت خود تا تشكیل شورای صنفی جدید ادامه می دهد.
مدیرعامل خانه سینما درباره صحبت های جواد شمقدری در مراسم اختتامیه و شركت نكردن اعضای خانه سینما در این مراسم گفت: من صحبت های شمقدری را هرگز به خود نمی گیرم. در مراسم اختتامیه برای ما ۱۰۰ كارت دعوت ارسال شده بود كه با احتساب هیات مدیره و شورای داوری و صنوف و هر صنف فقط ۳ كارت می رسید لذا ما تمامی كارت ها را بازگرداندیم.
عسگرپور با تقبیح بعضی رفتارها در مراسم اختتامیه و در زمان نمایش بعضی فیلم ها جشنواره فیلم فجر افزود: اینكه كف زدن، هو كردن و سر و صدا را به اهالی سینما نسبت بدهیم درست نیست. اهالی سینما با سخن گفتن و فیلم ساختن حرف های خود را می زنند و اینكه كسانی در مراسم اختتامیه كف و سوت می زدند ارتباطی با اهالی سینما ندارند.
وی درباره ادبیات عده ای درباره خانه سینما و همچنین شكایت از سلحشور گفت: ادبیات بیشتر رسانه های ما و اكثر افراد احترام آمیز است. درباره سلحشور نیز باید بگویم كه ما به وظیفه حقوقی خود عمل كردیم و باید آن را پیگیری می كردیم.
عسگرپور درباره وضعیت شورای عالی سینما گفت: قبل از تشكیل شورای عالی سینما ما پیشنهاد تشكیل سازمان نظام سینمایی را ارائه كرده بودیم و آن سازمان توسط اصناف تشكیل می شد و وظیفه دولت نیز مشخص بود و جایگاه مشخصی داشت به صورت كه بالاترین مقام آن سازمان توسط رئیس جمهور منصوب می شد.
وی ادامه داد: حال شرایط با تشكیل این سازمان سینمایی جدید به صورتی شده است كه عده ای به جای حل مشكل به دنبال تغییر قالب آن هستند و می خواهند هر مشكلی را با سازمان سینمایی حل كنند درحالیكه نمی دانند قرار است این سازمان سینمایی از دل معاونت سینمایی بیرون بیاید و در ساختار همین دولت فعالیت كند.
وی در پاسخ به سوالی درباره مخالفت وی با حضور سیروس الوند باعنوان نماینده كانون كارگردانان در مجمع عمومی گفت: اكثر افراد حاضر در مجمع عمومی بزرگان سینما هستند و رای ای نیز كه داده شد؛ پدیده عجیب و پیچیده ای نیست و لابی كردن نیز امر درستی است كه از قبل از مجمع شروع شده بود. اما اینكه من دوست نداشته باشم تا سیروس الوند شركت كند تمایل شخصی من بود نه یك امر حقوقی نبود.
وی درباره فعالیت هایی كه خانه سینما برای جعفر پناهی انجام داده است، گفت: مشكل فقط جعفر پناهی نبوده است بلكه مشكل جعفر پناهی شنیده شد. بسیاری از سینماگران برای مشكلات خود به خانه سینما مراجعه می كنند و ما در ماه حداقل سه یا چهار مورد را داریم كه به دنبال حل مشكل آنها هستیم. كاری كه ما در این حوزه می توانیم انجام دهیم این است كه با ارگان های مختلف جلساتی برگزار كنیم و نظرات خود را بگوییم و آنها را از نتایج بعضی احكام آگاه كنیم. هرچند این ارتباط باید از طریق وزارت مربوطه یعنی همان وزارت ارشاد باشد اما باید بگویم كه امروز ارتباط ما با وزارت اطلاعات بهتر از وزارت ارشاد است.













خبرگزارى ايلنا (www.ilna.ir)






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن