تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820538471




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت الله «هاشمي شاهرودي»:مسابقات قرآن دانشجويان شروع تكميل راه هاي ارتقاء فرهنگ قرآني در جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آيت الله «هاشمي شاهرودي»:مسابقات قرآن دانشجويان شروع تكميل راه هاي ارتقاء فرهنگ قرآني در جامعه است
گروه فعاليت هاي قرآني: برگزاري دومين دوره مسابقات قرآن دانشجويان مسلمان شروع زيبايي براي طراحي و تكميل راه هاي ارتقاء سطح فرهنگ قرآني در جامعه است و اميدواريم به اين واسطه شاهد تحول عظيم در انسان ها و جوامع بشري باشيم.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، آيت الله «هاشمي شاهرودي» رييس قوه قضاييه امروز، 20 آبان ماه در مراسم افتتاحيه دومين دوره مسابقات بين المللي قرآن دانشجويان مسلمان طي سخناني پرداختن به قرآن و عترت را راه سعادت بشري عنوان و خطاب به جمع حاضر در سالن همايش هاي بين المللي برج ميلاد اظهار كرد: در ابتدا ايام ولادت امام بزرگوار ثامن الحج، امام رئوف حضرت رضا(ع) به همه شما عزيزان و امت اسلامي تبريك و تهنيت عرض مي كنم و بايد بگويم تقارن اجلاس باشكوه دومين دوره مسابقات بين المللي قرآن دانشجويان مسلمان با هفته كرامت و ايام فرخنده ميلاد امام رضا(ع) بسيار به جا و مناسب است.

وي تصريح كرد: پيامبر عظيم الشان اسلام در حديث مسلم و متواتر معروف به ثقلين، قرآن و عترت را دو ثقل و هر دو را تكيه گاه اصلي اسلام در تاريخ بشريت قرار داده است «اني تاركم فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي» قرآن ثقل اكبر و اين كتابي الهي است كه بر قلب نازنين پيامبر اسلام(ص) نازل شده است و بسيار جايگاه بلندي دارد.

آيت الله هاشمي شاهرودي عنوان كرد: ثقل دوم در حقيقت مبين ثقل اكبر است و حديث ثقلين كه از احاديث مسلم است مورد اتفاق همه فرق اسلامي است و هنوز ابعاد و اعماق آن درست كشف، توزيع و روشن نشده است و نيازمند گذشت زمان است.

وي مبدأ، منشأ و سرچشمه هر دو ثقل اكبر و اصغر را وجود مبارك پيامبر(ص) اعلام و تاكيد كرد: اگر آن وجود مبارك، نازنين، كامل، بي نظير، رحمت واسعه الهي، عقل اول و قلب كامل در عالم خلقت نبود هيچ موجود ديگر و مخلوق ديگري اين توانمندي، قدرت، امكان و ظرفيت نزول آيات الهي را نداشت و قرآن كريم تنها بر قلب نازنين آن انسان صالح، كامل و عقل كل قابل تجلي است.

رييس قوه قضاييه ثقلين را برگرفته از نبي اكرم(ص) آن انساني كه محور عالم وجود است معرفي و عنوان كرد: اگر نعمت وجود پيامبر و ائمه معصومين(ع) نبود راه سعادت هم در تاريخ بشريت قابل پيدايش و شكل گيري نبود.

آيت الله هاشمي شاهرودي با اشاره به اراده خداوند در خلقت انسان و مباهات پرودگار بر آفرينش اشرف مخلوقات، همچنين تاكيد بر خضوع و خشوع ملائك و عالم هستي در برابر انسان تاكيد كرد: در عالم خلقت انساني به موجب آن كه خرد انسان بالاترين و ارزشمند ترين بخش از خلقت هستي است ثقل اكبر و اصغر منشأ ساخت انسان ها و تاريخ بشري است.

وي در ادامه افزود: اصل خلقت انسان و بركت وجودي كه خداوند به انسان داده است يك فيض است و اين فيض و رحمت شامل هدايت، ساخت، تربيت، هدايت و حركت دادن انسان ها در تاريخ مي شود و نه يك انسان بلكه نسل انسان ها به اختيار در مراحل مختلف تاريخ از اين رحمت و فيض بهره مند خواهند شد.

رييس قوه قضاييه عنوان كرد: هر چه مسلمانان و انسان هاي مومن و صالح در تاريخ از رشد تمدن، پيشرفت، كمال، ترقي و توسعه بهره برده اند مرهون دو ثقل اكبر و اصغر هستند و در تاريخ اسلام كه به گفته امام خميني(ره) مسلمانانش هر چه دارند از قرآن و عترت(ع) دارند بايد بدانيم ما هر چه داريم و به هر جا برسيم از قرآن و عترت(ع) است و اين مطلب حقيقت محض است.

وي تصريح كرد: البته تاثير و تاثر قرآن و عترت(ع) در اين بخش با فيض خلقت تكويني متفاوت است چرا كه فيض و رحمت الهي در بخش خلقت تكويني انسان يك امر تكويني است و انسان در اين مورد چندان اختياري ندارد اما در اين هدايت و رشد معنوي فكري، علمي و كمالي كه انسان به وسيله قرآن در وحي مستقيم الهي و عترت(ع) در مي يابد اختيار شرط اصلي ورود است.

آيت الله هاشمي شاهرودي تاكيد كرد: علت و عظمت ثقل اول كه كتاب الله است در خود قرآن كريم تعبيرات بسيار بلندي دارد در درجه اول اين كه آيات الهي در قرآن كلام خود خداوند و خطابات و الفاظي است كه از طرف خداوند بر قلب نازنين پيامبر(ص) نازل شده است و پس از آن به منظور رشد و تعالي بشري در اختيار انسان ها قرار گرفته است و اين فيض بسيار بالا و شرافت بسيار بزرگي است كه خداوند براي انسان تعيين كرده است.

رييس قوه قضاييه اظهار كرد: وجود پيامبر اكرم(ص) به واسطه اين كه منزلگاه نزول قرآن كريم است تمام بشريت را متصل به كلام خدا قرار داده و اين مقام بزرگي است كه ارتباط با عالم ملكوت الهي و عالم غيب را به وسيله ثقل اكبر براي انسان ها فراهم كرده است.

وي در ادامه افزود: اگر قرآن يعني ثقل اكبر نبود ما امكان ارتباط با كلام خداوند را نداشتيم و به واسطه نبوت پيامبر اكرم(ص) بود كه انسان در مرتبه اي قرار گرفت كه توان ارتباط مستقيم با عالم ملكوت اعلي را يافت و قادر شد مستمع خطاب خداوند به طور مستقيم قرار گيرد و اين فيض بسيار بزرگي است.

آيت الله هاشمي شاهرودي قرآن كريم را منبع نور و هدايت بشر اعلام و اظهار كرد: خداوند تمامي منابع مورد نياز بشري و كليدهاي سعادت انسان در كل مراحل سير وجودي را در قرآن كريم قرار داده است و اين همان مسير روشني است كه خداوند بين خود و انسان ها به واسطه وجود پيامبر اكرم(ص) باز كرده است.

رييس قوه قضاييه گفت: راه هدايت بشري كه قرآن و عترت(ع) است را بايد درست شناخت، پيمود و از آن بهره گرفت چرا كه در قرآن كريم همه موارد مورد نياز بشري اعم از نيازهاي اجتماعي، سياسي، تربيتي، اخلاقي، عاطفي و ... تبيين شده است و در هر زمينه اي از امور مورد نياز جوامع انساني در رابطه با حركت، رشد و تمدن انسان ها در قرآن كريم نسخه هاي متعددي آمده است.

وي عنوان كرد: بخشي از نسخه هاي متعدد پاسخ گو به نياز بشري در قرآن كريم قابل فهم، برخي از آن نيازمند تأسي به آيات ديگر و بخشي از آن ها نياز به تفسير و توضيح دارد و يكي از رسالت هاي ثقل اصغر يعني عترت تفسير و توضيح ثقل اكبر و آيات الهي قرآن كريم است.

آيت الله هاشمي شاهرودي قرآن كريم را كتاب ساخت، مسير دادن، هدايت و حركت دادن انسان ها در تاريخ دانست و تصريح كرد: در تمدن اسلامي و ابتداي بعثت پيامبر اكرم(ص) با وجود تمامي مشكلات و توطئه هاي دشمنان و شياطين انس و جن در مقابل نبي اكرم(ص) هر آن چه شكل گرفت به واسطه ثقل اكبر و به ويژه ثقل اصغر و عترت(ع) بود.

رييس قوه قضاييه قرآن را كلام خداوند براي همه نسل ها و كتابي جاودان عنوان كرد و افزود: هر انساني در هر نسل و جايگاهي به طور طبيعي با اثرات قرآن كريم و انوار هدايت الهي كه به واسطه اين منبع فيض الهي بر همه قلوب مي تابد ساخته مي شود و اين قدرت ساخت كلام مستقيم خداوند بر بشر از بين هرگز از بين نمي رود و از اين سرچشمه ناب هر قلب، فكر، ذهن و دلي در هر زمان متجلي مي شود.

وي قرآن را منشأ بينش و حركت از غفلت به سوي بيداري و نور در تمامي ابعاد بشري دانست و گفت: هر اندازه رشد فكري و عقلي انسان ها رشد كند قرآن كريم قدرت ارتقاء به آن را دارد همانطور كه نقل است در روز قيامت انسان ها به اندازه تلاوت آيات درجه و مقام مي يابند در دنيا نيز انسان ها به اختيار با توجه به قرآن و عترت ارتقاء درجه خواهند يافت.

آيت الله هاشمي شاهرودي تاكيد كرد: انسان ها به واسطه تدبر و تامل در آيات الهي و در كنار هم قرار دادن آيات مرتبط براي درك بهتر قرآن كريم به همراه استناد به روايات ائمه معصومين(ع)، درك عميق تري از قرآن خواهند داشت و روح، باطن و قلوبشان ارتقاء مي يابد و اين مهم مبالغه نيست و عين حقيقت قرآن است.

رييس قوه قضاييه قرآن كريم را واسطه ارتقاء بعد شخصي و اجتماعي همه انسان ها عنوان و اظهار كرد: قرآن كريم ثقل اكبر و ثقل احياگري است كه با كم كردن كمي غفلت انساني موجبات زنده شدن و احياي امت ها را فراهم مي آورد.

وي در ادامه افزود: در قرني كه تمدن مادي، پيشرفت هاي صنعتي و استكبار جهاني همه دل ها را تحت الشعاع قرار داده و كور كرده است، قرآن كريم قلوب فريب كار را كنار زده، دنياي مادي و سلطه گر را به شگفتي واداشته و انسان ها را به حركت در آورده است و حقانيت و معنويت اسلام را زنده و جوانان را مجذوب خود مي كند.

آيت الله هاشمي شاهرودي عنوان كرد: هر چه درباره ويژگي هاي قرآن كريم صحبت كنيم از پرداختن به تنها يك بعد از اين ثقل پرعظمت ناتوان خواهيم بود و بايد از اين ثقل اكبر را با استناد بر شيوه نامه صحيح رجوع به قرآن كريم كه منوط به تبعيت از كلام ائمه معصومين(ع) و ثقل اصغر است، استفاده و بهره ببريم چرا كه حتي دايرة المعارف ها نيز شيوه نامه دارند و شيوه نامه قرآن كريم ثقل اصغر است.

رييس قوه قضاييه تاكيد كرد: در صورت آشنايي و تسلط بر شيوه نامه آيات قرآن كريم انسان ها قادر به پيشگويي و برطرف شدن حجاب و بينايي خود خواهند بود و اين موضوع نتيجه دريافت حقايق قرآني است و زنده شدن قرائت، تلاوت و حقيقت قرآن كه به شكر خدا بعد از انقلاب در كشور ما به خوبي توسعه يافته است.

وي عنوان كرد: زمينه اشاعه فرهنگ قرآني به واسطه كلاس هاي قرآني موجود و فعاليت هايي چون برگزاري مسابقات قرآني در كشور اسلامي ايران آماده است البته همين اندازه فعاليت كافي نيست ما هنوز نسبت به تعليم فهم معاني قرآني نيازمند كار بسيار هستيم، جوانان، دانشجويان حتي دانش آموزان ما همان طور كه آيات قرآن را حفظ مي كنند بايد قادر به ترجمه و درك معاني آيات باشند.

آيت الله هاشمي شاهرودي وظيفه مسئولان بخش آموزش كشور را در گسترش فرهنگ تدبر و درك مفاهيم قرآني بسيار حائز اهميت عنوان و اظهار كرد: مسئولان آموزش و پرورش ما بايد بر آموزش مفاهيم قرآني حتي در سطوح يادگيري تنها معناي تحت الفظي آيات به دانش آموزان اهتمام ويژه داشته باشند.

رييس قوه قضاييه اظهار كرد: قرآن كريم كتابي منشاء ساخت انسان ها و جوامع بشري است و عموم افرادي كه در جامعه اسلامي ايران از سواد خواندن و نوشتن برخوردارند بايد با خواندن آيات الهي و ترجمه و مفاهيم قرآن كريم آشنا شوند چرا كه هر چقدر ما در اين قسمت كوتاهي كنيم از قله هاي تمدن اسلامي دور شده و به تبع آن از مقاصد بلند جامعه مدني اسلامي دور خواهيم شد.

وي عنوان كرد: نگاهي به زندگي صحابه پيامبر(ص) نشان از تحول افراد در ابتداي بعثت و تغييرات تاريخي و بي نظير روحي و بروز اراده محكم، عدالت، شهادت طلبي، امنيت، خدمت، شجاعت، انسانيت و مقام انساني در مدت 40 سال فاصله بعثت تا شهادت حضرت علي(ع) دارد.

آيت الله شاهرودي تاكيد كرد: رشد، ترقي انساني و دستيابي به قله هاي بلند تمدن اسلامي و جامعه مدني منوط به توجه و درك مفاهيم قرآن وعترت است و با وجود فعاليت هاي قرآني گسترده در سطح كشوربايد دستور كار، برنامه آموزشي، فرهنگ عمومي و تبليغات رسانه اي با رويكرد قرآني و توجه بيشتر به مفاهيم و تدبر در آيات الهي همراه شود چراكه هر قدر در اين راستا كار شود براي رسيدن به جامعه ايده آل اسلامي باز هم جاي كار وجود دارد.

رئيس قوه قضاييه اظهار كرد: عدالت، امنيت مطلوب، صداقت، علم روز، صلاحيت، جهاد، ايثار، ايستادگي در مقابل ظالمان تنها با دستيابي به جامعه مطلوب قرآني و توجه ويژه بر قرآن كريم و اهل بيت(ع) محقق مي شود.

وي در پايان ضمن تشكر از تمامي فعالان در عرصه فعاليت هاي قرآني به ويژه برگزاركنندگان دومين دوره مسابقات بين المللي قرآن دانشجويان مسلمان، تصريح كرد: اميدواريم برگزاري اين مسابقات شروع زيبايي براي طراحي و تكميل راه هاي ارتقاء سطح فرهنگ قرآني در جامعه باشد و به اين واسطه شاهد تحول عظيم در انسان ها و جوامع بشري باشيم و بدانيم كه انقلاب ايران اسلامي به انقلاب نهايي كه وعده آن در آيات قرآن آمده است، منتهي شود.
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن