واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: محراب قاسمخانی : باید چیزی بنویسیم كه مردم بخندند
محراب قاسم خانی معتقد است: در تلویزیون ما اصراری است كه روی كارهایی مانند «باغ مظفر» اسم بگذارند و بگویند كار طنز است یا كمدی، هجواست یا هزل. این اسامی برای من مهم نیست؛ قراراست چیزی بنویسیم كه مردم را بخنداند.این فیلمنامهنویس در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش كه آیا انتخاب نام طنز برای مجموعههایی چون «باغ مظفر»، «شبهای برره»، «پاورچین» وغیره صحیح است یا باید آنها را در ژانر كمدی قرار داد، گفت:معمولا به این شیوه از كار كه درقالب تصویرمیگنجد، كمدی میگویند و طنزبیشتر به آثار مكتوب اطلاق میشود. اما حقیقت این است كه تا به حال به این تفكیك فكر نكردهام. معمولا آن قدر به این القاب توجه میكنیم كه یادمان میرود خوبیها یا بدیهای یك كار را بررسی كنیم.محراب قاسمخانی در پاسخ به این پرسش كه تا چه اندازه نظرات مردمی را در كار خود منعكس میكند، خاطرنشان كرد: گاه از سوی تلویزیون به ما ابلاغ میشود كه مردم یا مسوولان، این بخش از كار را دوست ندارند كه ما آن را مجبوریم در كارمان لحاظ كنیم.اما من هیچ گاه به این مساله توجه نمیكنم كه چه بخشی از كار برای مردم جذاب بوده است تا آن را پررنگتر كنم. معمولا سریال را شبها میبینیم و پس از آن متوجه میشویم كه چه بخشهایی از كار در نیامده است.وی همچنین دربارهی حضورپررنگ شخصیتهایی كه بین مردم محبوب شدهاند، گفت: پررنگ كردن برخی شخصیتهای پس از چند قسمت نیز باز به نظرخودمان برمیگردد، بدین ترتیب كه پس از چند قسمت متوجه میشویم كه برخی شخصیتها خوب از آب درآمدهاند. البته قطعا اگر شخصیتی خوب از آب در بیاید هم مردم خوششان میآید و هم ما.قاسمخانی یادآور شد: در سریال «بدون شرح»، به كارگردانی مهدی مظلومی،اصلا قرار نبود فتحعلی اویسی شخصیت اصلی قصه باشد و حتی تهیه كننده درچند قسمت تاكید داشت كه شخصیت اصلی باید شخص دیگری باشد. اما فتحعلی اویسی خودش خوب بود و ما را وادار میكرد كه به سكانسهای او بیشتر بپردازیم.وی ادامه داد: در سریال «پاورچین» فضای اداره را دوست داشتیم ومن علاقه داشتم برای فضای اداره درهر قسمت 3 - 4 سكانس بنویسم. اما در« نقطه چین » فضای اداره را دوست نداشتم و به ندرت برای این فضا متن مینوشتم.محراب قاسم خانی تاكید كرد:قطعا بازی بازیگران است كه باعث میشود یك فضا درست از آب بیاید و بیننده شاهد فضای گرمتری باشد.این نویسنده سریال دربارهی استفاده از تكیه كلام در بین بازیگران سریالهای كمیك، با بیان این كه به استفاده از آنها به هنگام نگارش متن فكر نمیكند، ادامه داد: من از نوشتن تكیه كلام خوشم نمیآید،ممكن است بعضی بخشها به عنوان شوخی تكرار شوند ،اما تكیه كلام متعلق به بازیگر است.برخی بازیگران مانند «سیامك انصاری» اصلا تكیه كلام دوست ندارند و به كار نمیبرند.تنها تكیه كلامی كه از وی دیدهایم در «نقطه چین» بود كه میگفت: «پشهها روزها كجا میروند؟!»این سوال در حقیقت پرسش شخصی خودش بود كه ما در متن لحاظ كردیم. مهران مدیری هم كمتر به دنبال آن است كه تكیه كلام جا بیندازد، اما بعضی از بازیگران دوست دارند از تكیه كلام استفاده كنند.محراب قاسم خانی در پاسخ به این پرسش كه پخش شبانهی «باغ مظفر» تا چه اندازه به كار روی و سایر نویسندگان لطمه میزند، گفت: قطعا پخش هر روز از كیفیت متنمان میكاهد. خیلی وقتها عوامل سر سكانس نشستهاند و من تازه متن را به آنها میرسانم.وی دربارهی استفاده از تمهید رج زدن برای كارهای طنز شبانه، تصریح كرد: در هیچ جای دنیا فكر نمیكنم اتفاق افتاده باشد كه نویسنده هم در نگارش متن رج بزند.در چنین شرایطی باید نویسنده به یك خلاصه سكانس برسد و وقتی عوامل كار را از حیاط شروع میكنند، نویسنده از همان محل نگارش متن را آغاز كند و بعد سراغ نوشتن سكانسهای اولیه برود.در چنین شرایطی گاه فراموش میكنم كه چه سكانسهایی را نوشتهام.محراب قاسمخانی دربارهی لزوم استفاده از فردی به نام سرپرست نویسندگان، در مجموعههای طنز شبانه، خاطرنشان كرد: سرپرست نویسندگان مهمترین مسوولیت را در كارهایی كه از حضورچند نویسنده بهره میبرد، برعهده دارد.كارهایی بوده است كه سرپرست نویسندگان نداشت و من اصرار كردم كه چنین فردی حضور داشته باشد.وی به مجموعهی «نقطه چین» اشاره كرد و گفت: این سریال سرپرست نویسندگان نداشت و دیدید كه چقدر كار رها بود. من تنها 3-4 قسمت از این مجموعه را دیدم و دوست نداشتم آن را تماشا كنم.سروش صحت نمیدانست من چه نوشتهام و من نمیدانستم او چه مینویسد. شخصی هم به عنوان حلقه اتصال نویسندگان وجود نداشت. پیمان قاسم خانی در سریال «باغ مظفر» از فاصلهی بیشتر به كل فضا نگاه میکرد كه باعث هماهنگی بیشتر نویسندگان شده بود.محراب قاسمخانی در پایان با بیان این كه عوامل سریالهای مهران مدیری در هر مجموعه به هم نزدیكتر میشوند، اظهار كرد: من میدانم كه چه دیالوگهایی را برای چه بازیگری بنویسم وآنها هم میدانند حتی بدون توضیح صحنه، چگونه بازی كنند.منبع : ایسنالینک:گزارشی از سریال «باغ مظفر»آلبوم تصاویرباغ مظفرباغ مظفر ربطی به شبهای برره نداردگفت و گو با نویسندگانباغ مظفر«باغ مظفر» فقط برای خندیدن است«باغ مظفر» از نگاه مخاطبانگفتگو با نادر سلیمانی ، بردبار خان!باغ مظفر» آخر هفته به پایان میرسد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]