تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816859903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دومين دارنده ذخاير گازي جهان همچنان در انتظار چراغ سبز تركمن‌ها!


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: دومين دارنده ذخاير گازي جهان همچنان در انتظار چراغ سبز تركمن‌ها!
فقط 53 روز تا پايان اعتبار قرارداد واردات گاز از تركمنستان باقي مانده ‌و در صورت بي‌نتيجه ماندن مذاكرات بر سر قيمت و ناموفق بودن ايران در تمديد قرارداد، پيش‌بيني مي‌شود با توجه به كسري 120 ميليون متر مكعبي گاز در روزهاي سرد سال، گازرساني در سطح كشور با مشكلات اساسي مواجه شود. اين در حالي است كه با سردتر شدن هوا و نزديك شدن به پايان سال 2008 ميلادي و انقضاي مدت قرارداد، پافشاري تركمنستان بر قيمت پيشنهادي خود كه به استناد برخي منابع غير رسمي اين كشور بين 350 تا 450 دلار در هر هزار متر مكعب است، بيشتر شده است. به اين ترتيب مذاكرات جاري بين مديران و كارشناسان دو كشور كه قرار است تا پايان ماه نوامبر 11( آذر) نهايي شود، وارد مراحل حساس‌تري مي‌شود. تركمنستان در نظر دارد از سال 2009 ميلادي قيمت گاز خود را آزاد و برابر قيمت‌هاي جهاني به مشتريانش عرضه كند كه در اين ميان برخي كارشناسان، نگران تكرار تجربه قطع گاز صادراتي اين كشور به ايران در زمستان سال گذشته هستند. سرانجام پس از گذشت روزهاي سرد زمستان سال گذشته كه با افت فشار و قطعي گاز در بعضي شهرهاي استان‌هاي شمالي، شمال شرق و شمال غرب همراه بود، در تاريخ 6 ارديبهشت امسال 25( آوريل) دو كشور علاوه بر تعيين فرمول قيمت واردات گاز از تركمنستان براي سال 2008 ميلادي در خصوص قيمت گاز وارداتي و همكاري‌هاي مشترك توافقاتي كردند كه به موجب اطلاعات غير رسمي، قرار شد تركمنستان قيمت گاز را به دو برابر حالت قبل يعني حدود 140 دلار در هر متر مكعب افزايش دهد. با اين وجود هيچ تضميني نيست كه امسال با پيشنهاد افزايش دو تا سه برابري قيمت گاز از سوي تركمنستان، در صورت تعلل ايران در پذيرش اين پيشنهاد باز هم اقدام تركمنستان -كه يكي از مقامات رسمي ايران آن را بداخلا‌قي ناميد - در روزهاي سرد تكرار نشود و گاز رساني در ايران را با مشكلات عديده مواجه نكند. در اين رابطه نيز نمي‌توان از الگوي نادرست مصرف گاز مردم، سياست‌هاي ناقص شركت ملي گاز در تبديل ساختار شاخه‌اي خطوط لوله به شبكه‌اي، تاخير شركت ملي نفت در اجراي برنامه‌هاي توليدگاز و تصميم نادرست توسعه شبكه گاز به روستاهاي دور دست و غير اقتصادي چشم‌پوشي كرد. البته مسئولان وزارت نفت بارها اعلام كرده‌اند كه زمستان امسال گاز استان‌هاي شمالي تحت هيچ شرايطي قطع نخواهد شد و دليل ادعاي خود را نيز برنامه افزايش 75ميليون مترمكعبي توليد گاز كشور ذكر كرده‌اند. به نظر مي‌رسد كه لازم است با تدبيري مشخص و روشن به نوعي تصميم گيري شود تا دومين دارنده ذخاير گازي دنيا براي واردات حدود 14 ميليارد متر مكعب گاز در سال چشم انتظار چراغ سبز تركمن‌ها نباشد. در همين حال قرار است حجم گاز ترش انتقالي از فاز 6 پارس جنوبي به پالايشگاه فاز 9 جهت شيرين‌سازي تا پايان آبان به ظرفيت نهايي 25 ميليون متر مكعب در روز افزايش پيدا كند. به گزارش ايسنا، اين درحالي است كه هنوز چاه‌هاي فاز 9 پارس جنوبي در حدي از آمادگي نيستند كه بتوانند گاز دريا را دريافت كرده و به سكوي فاز 9 تحويل دهند. در اين رابطه جشن‌ساز - مديرعامل شركت ملي نفت ايران - نيز با تاكيد بر اينكه هنوز هيچ گازي از بخش دريايي فاز 9 ميدان گازي پارس جنوبي وارد بخش خشكي و پالايشگاه آن نشده است، مي‌گويد: "مطابق برنامه زمان‌بندي حفاري چاه‌ها و راه‌اندازي خطوط دريايي، اولين بخش گاز دريايي اين فاز اوايل آذر وارد بخش خشكي خواهد شد."

اختصاص 5 فاز پارس جنوبي براي صادرات گاز به اروپا ‌

از سوي ديگر معاون وزير نفت گفت: فازهاي 20، 21، 22، 23 و 24 ميدان پارس جنوبي در ‌قالب پروژه خط لوله پارس (پرشين) براي صادرات گاز طبيعي به اروپا اختصاص ‌پيدا كرده است. ‌‌اكبر تركان- معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت- درگفتگو با ‌برنا، با بيان اين مطلب افزود: خط لوله پارس براي انتقال‌ ‌گاز ايران به ‌اروپا طراحي شده است كه با ساخت آن مشتريان ايران در آلمان، سوئيس،‌ ‌ايتاليا و اتريش مي‌توانند گاز مورد تقاضاي خود را دريافت كنند.‌ ‌وي با اشاره به اينكه با توجه به عبور اين خط لوله از خاك تركيه اين كشور هم مي‌‌ ‌تواند بخش عمده نيازهاي گازي خود را تامين كند، تصريح كرد: هم اكنون مذاكرات اوليه‌ ‌با شركت هاي اروپايي در حال انجام بوده است كه پس از نهايي شدن گفتگوها به ‌سمت‌ ‌تشكيل كنسرسيوم بين المللي و آغاز مراحل اجرايي خواهيم رفت.‌ ‌تركان ظرفيت انتقال روزانه اين خط لوله صادراتي را 110ميليون متر مكعب در روز‌ ‌عنوان ‌كرد و يادآور شد: اين خط انتقال در صورت اجرا قادر خواهد بود سالانه حدود ‌‌37 ‌ميليارد ‌مترمكعب گاز ايران را به اروپا منتقل كند.‌ ‌ گفتني است، مشخص نيست تا زمان به بهره‌برداري رسيدن فازهاي 20 الي 24 پارس جنوبي، آيا تراز منفي مصرف گاز ايران به جايي مي رسد كه اجازه دهد گازهاي اين فازها به اروپا صادر شود و يا اينكه با راه اندازي اين فازها، تنها بتوان بخشي از نياز داخلي را جبران كرد؟
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن