تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814280859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انجمن اوليا و مربيان، راه ناتمام


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: انجمن اوليا و مربيان، راه ناتمام
انجمن اولياومربيان حلقه اتصال بين خانواده ها و آموزش و پرورش است و در راستاي هدف هاي معين و مشخص باتوجه به سياست هاي كلي آموزش و پرورش در مدارس فعاليت مي كند.

انجمن اوليا ومربيان براي بالا بردن آگاهي خانواده ها و تقويت مشاركت آن ها برنامه هاي مختلفي را در طول سال تحصيلي اجرا مي كند و تحقق يافتن برنامه ها در اين زمينه نيازمند تعامل بيشتر بين خانه و مدرسه و مشاركت اوليا و مربيان در تمام زمينه هاست. مشكلاتي از قبيل نبود مكان مناسب براي حضور اوليا در مدارس و برگزار نشدن جلسات عمومي باعث در حاشيه قرار گرفتن انجمن هاي اوليا و مربيان شده است.

يكي از مديران مدارس مي گويد: برخي از والدين تصور مي كنند هدف از برگزاري جلسات انجمن اوليا و مربيان تنها گرفتن پول است و تمايلي به حضور در جلسات ندارند. وي اضافه مي كند: با وجود ارائه دعوت نامه به دانش آموزان براي شركت والدين در جلسات، تعدادي از والدين به بهانه مشغله كاري از حضور در جلسات خودداري مي كنند.يكي ديگر از مديران مي گويد: طبق برنامه زمان بندي شده هر ماه، جلسات انجمن اولياومربيان با حضور والدين دانش آموزان برگزار و در اين جلسات مسائل مختلفي مطرح مي شود.

»شاه پسندي« مي افزايد: اكثر خانواده هايي كه داراي سطح تحصيلات بالاتري هستند، در اين جلسات شركت مي كنند و از تخصص هاي آنان نيز در زمينه هاي مختلف استفاده مي شود.

يكي از معلمان مي گويد: در مدارس حاشيه شهر به دليل نبود مكان مناسب براي برگزاري جلسات و استقبال كم اكثر اوقات جلسه هاي انجمن اولياومربيان با شركت تعداد كمي از والدين تشكيل مي شود.يكي از والدين مي گويد: هفته گذشته در يكي از جلسات انجمن اوليا و مربيان شركت كردم و از مسائل مهمي كه در مورد تربيت و رشد فرزندانم بيان شد، استفاده كردم.

»علي پور« بيان مي كند: اگر جلسات انجمن اوليا و مربيان هر ماه به شكل منظم برگزار شود، به طور حتم تاثير بيشتري خواهد داشت. وي تصريح مي كند: اين جلسات نبايد تنها به صورت پر كردن فرم هاي انجمن باشد و مسائل مربوط به رشد فكري، خانوادگي و آموزش در حاشيه قرار بگيرد.وي ادامه مي دهد: رسانه ها بايد اطلاع رساني دقيقي در مورد اهميت انجمن اوليا و مربيان انجام دهند تا اهميت آن براي خانواده ها و معلمان بيشتر مشخص شود.يكي ديگر از معلمان اظهار مي دارد: مشاركت روستاييان در جلسات انجمن اوليا و مربيان به دليل مشغله كاري كمتر است.

»حامدي« مي افزايد: براي اطلاع رساني بيشتر به روستاييان، مسئولان بايد جزوات آموزشي در اختيار آنان قرار دهند. وي مي گويد: در مورد اهميت تعامل پيوند اوليا و مربيان بايد اطلاع رساني بيشتري انجام شود.

نماينده انجمن اوليا و مربيان در شوراي مركزي و آموزش و پرورش شهرستان بجنورد مي گويد: انجمن هاي اوليا و مربيان به منظور مشاركت اوليا براي كمك به ارتقاي فعاليت هاي آموزش و پرورش و گسترش ارتباط خانه و مدرسه تشكيل شده است.»محمدقربان فاطمي« مي افزايد: حضور والدين و مربيان در جلسات انجمن اوليا و مربيان و استفاده از تخصص هاي آنان در ابعاد مختلف آموزشي و عمراني مفيد خواهد بود.

وي تصريح مي كند: موفقيت انجمن ها به عواملي از قبيل كارآمدي مديريت آموزشگاه ها، استفاده بهينه از فرصت ها و توانمندي افرادي كه به عنوان اعضاي انجمن انتخاب مي شوند، بستگي دارد.مسئول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش ادامه مي دهد: اگر اعضاي انجمن ها تنها به پر كردن فرم ها اكتفا كنند، به طور حتم نتيجه مطلوبي از طرح هايي كه مقرر است انجام شود، به دست نمي آيد.وي مي گويد: هر سال زمان زيادي براي برگزاري انتخابات انجمن در سال جديد تحصيلي صرف مي شود و اگر از آن بهره برداري لازم نشود، نتيجه اي نخواهد داشت.

وي مي افزايد: برخي كارشناسان معتقدند خلاءهاي فرهنگي، نبود زيرساخت هاي قانوني متناسب با اجراي كامل وظايف و آماده نبودن ساختار سازماني آموزش و پرورش براي پذيرش كامل تحولات ناشي از اجراي دقيق طرح انجمن اوليا و مربيان سبب شده است به اهداف ايده آل در اين بخش نرسيم.وي بيان مي كند: انجمن اوليا و مربيان مظهر همكاري خانه و مدرسه در امر تعليم و تربيت كودكان و نوجوانان است.

وي با اشاره به اين كه مهم ترين عامل در تربيت و رشد فكري و اخلاقي، هماهنگي و هم سويي نظري و عملي مربيان و خانواده است، اظهار مي كند: خانه و مدرسه هيچ يك به تنهايي امكان عمل موفقيت آميز را نخواهند داشت.»فاطمي« بيان مي كند: اوليا داراي حق اظهارنظر، نظارت و در برخي موارد حق دخالت در مسائل آموزشي و پرورشي را دارند. وي مي گويد: با همكاري اوليا فرآيند پيچيده و عميق تربيت و تعليم مي تواند به شكل صحيح و شايسته اي اجرا و موجب رشد فكري دانش آموزان شود.

وي اضافه مي كند: ممكن است رفتار و شيوه هاي تربيتي مربيان با رفتار اوليا در خانواده متفاوت باشد؛ اين تضاد تاثير بدي بر شخصيت دانش آموزان مي گذارد. به گفته وي، باتوجه به اهميت ارتباط بين اوليا و مربيان، سازمان آموزش و پرورش براي پيشبرد اهداف آموزشي طرح هاي جامعي را به مديران ارائه مي كند.

كارشناس مسئول انجمن اوليا و مربيان سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالي هم تحكيم و تقويت روابط بين اوليا و مربيان و نهادهاي ديگر، آگاه ساختن اوليا و مربيان نسبت به معارف اسلامي، تربيتي، نيازهاي عاطفي و رواني و مطالعه و بررسي موانع رشد اجتماعي و فرهنگي را از اهداف انجمن اوليا و مربيان ذكر مي كند و مي گويد: تشكيل مجالس سخنراني، برگزاري دوره هاي آموزشي، ايجاد امكانات و تاسيس مراكز راهنمايي و مشاوره و ايجاد زمينه براي افزايش فعاليت ها به منظور ارائه تجارب و نوآوري ها در مدارس از وظايف انجمن اوليا و مربيان است.»صحرانورد« اضافه مي كند: نظارت بر چگونگي كمك هاي مردمي، ايجاد همدلي، هماهنگي و همفكري بين خانه و مدرسه، ساماندهي مشاركت هاي فكري، مهارتي و تخصصي، برنامه ريزي براي تقدير از دانش آموزان ممتاز و اولياي موفق، همكاري با اوليا و مربيان براي تهيه و ارائه برنامه هاي پرورشي و تفريحي سالم از ديگر وظايف اين بخش است.

وي ادامه مي دهد: تهيه سرفصل هاي آموزش خانواده متناسب با نيازهاي جامعه، برگزاري دوره هاي بازآموزي مدرسان و مشاوران خانواده، تاسيس و راه اندازي 3 مركز فعال راهنمايي و مشاوره در شهرهاي بجنورد، شيروان و جاجرم از اقدامات انجام شده در اين مورد است.

وي تهيه كتاب هاي آموزشي و تربيتي انتشارات انجمن اوليا و مربيان متناسب با نيازهاي مدارس براي تجهيز كتابخانه و پيوند و توسعه اشتراك ماهنامه تربيتي را از ديگر اقدامات انجام شده در اين بخش ذكر و بيان مي كند: طرح ملاقات اوليا با معلمان در مدارس، نظرخواهي از اوليا در خصوص دانش آموز و مدرسه، نظرسنجي از دانش آموزان در خصوص مدرسه و ....، فعال كردن كميته هاي سه گانه آموزشي، بهداشتي پرورشي و ... از برنامه هاي كاربردي به والدين است.وي اظهار مي دارد: جلسات عمومي انجمن اوليا و مربيان برگزار نمي شود؛ مديران مدارس نبايد تنها به برگزاري مجمع عمومي كه به طور معمول در ابتداي سال تشكيل مي شود، اكتفا كنند. »صحرانورد« اظهار مي دارد: برگزاري جلسات عمومي انجمن اوليا و مربيان هر 2 يا 3 ماه به منظور بهره گيري و مشاركت فكري اوليا و تعامل با مدرسه ضروري است.وي مشاركت ندادن اوليا در امور مدارس توسط برخي از مديران، نبود مكاني مناسب براي حضور انجمن اوليا در مدارس و در حاشيه قرار گرفتن فعاليت هاي انجمن اوليا را، از مشكلات اين بخش عنوان مي كند و ادامه مي دهد: تعامل بيشتر بين خانه و مدرسه لازمه مشاركت اوليا و مربيان در تمام زمينه هاست.وي مي گويد: پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با مشاركت و تعامل اوليا با مدرسه فرزندشان رابطه مستقيمي دارد به طوري كه طبق نتايج پژوهش هاي انجام شده والديني كه با مدارس فرزندان شان بيشتر در ارتباط هستند، پيشرفت تحصيلي اين گروه از دانش آموزان بيشتر است.

وي تصريح مي كند: رابطه متقابل انجمن اوليا باعث رشد فكري و رواني دانش آموزان مي شود و اين تعامل تحقق و توسعه تعليم و تربيت را فراهم مي كند.»صحرانورد« مي گويد: هزار و 783 آموزشگاه در خراسان شمالي داراي انجمن اوليا و مربيان است و سال گذشته 507 دوره آموزش از طريق اين انجمن ها برگزار شد.

معاون پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالي نيز در اين رابطه مي گويد: همكاري نزديك اولياي دانش آموزان و مدرسه تاثير زيادي در پيشرفت درسي، اخلاقي و تربيتي دانش آموزان دارد.»محمدرضا رحيمي« مي افزايد: يكي از اهداف انجمن هاي اوليا و مربيان، آموزش خانواده به منظور آشنايي آن ها با اصول برخوردهاي تربيتي است. وي با اشاره به اين كه خانواده و مدرسه پايگاه اصلي و محور اساسي رشد و تربيت دانش آموز است، تصريح مي كند: انجمن اوليا و مربيان در تحكيم و تقويت پيوند اجتماعي، عاطفي و اقتصادي نقش موثري دارد.وي ادامه مي دهد: رابطه خانه و مدرسه تعاملي دوطرفه است و هردو نهاد تربيتي بايد به مسئوليت خود عمل كنند تا تعليم و تربيت ثمربخش شود. وي مي گويد: براي فراهم شدن زمينه مشاركت مردم در آموزش و پرورش، اصلاح ساختار فعلي امري ضروري است و بايد اختياراتي به مديران مدارس، معلمان، دانش آموزان و اولياي آن ها داده شود.

وي اضافه مي كند: براي جلب اعتماد والدين، مديران مدارس مي توانند گزارشي از فعاليت هاي انجام شده را در اختيار خانواده ها قرار دهند.

وي تصريح مي كند: هيچ گاه نبايد در جلسات انجمن اوليا در خصوص مسائل مالي به طور مستقيم با اوليا صحبت شود. وي ادامه مي دهد: ارائه عيني كاستي ها و كمبودهاي محيط مدرسه باعث مي شود حس و انگيزه اوليا برانگيخته شود و اين امر مقدمه مشاركت آنان را فراهم مي كند.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5788]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن