تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820661254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سولانا خواستار پذيرش تعليق در برابر تعليق از سوي ايران براي استمرار مذاكرات شد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: سولانا خواستار پذيرش تعليق در برابر تعليق از سوي ايران براي استمرار مذاكرات شد
اظهارات متفاوت حاجي بابايي و كوهكن درباره بررسي نامه احمدي نژاد به اوباما در مجلس
كاظم جلالي مخبركميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به سفر هفته گذشته هيئت پارلماني ايران به اروپا و شركت اين هيئت در جلسه اي كه خاويرسولانا نيز در آن حضور داشته است، گفت: در اين جلسه يكي از نمايندگان پارلمان اروپا از سولانا پرسيد كه با انتخاب اوباما وضعيت پرونده هسته اي ايران چگونه خواهد شد؟ سولانا در پاسخ اظهار كرد: ايران پيشنهاد ١+٥ براي فريز در برابر فريز ( تعليق در برابر تعليق) را بپذيرد تا منجربه استمرار مذاكرات شود. جواد جهانگيرزاده، ديگر عضو كميسيون امنيت ملي نيز كه در قالب هيئت پارلماني ٥نفره ايران به بروكسل سفر كرده بود در گفت وگو با خراسان در پاسخ به اين سوال كه با توجه به نامه سولانا به جليلي مبني بر درخواست آغاز مذاكرات آيا سخنان وي در جلسه مورد اشاره جلالي به اين معناست كه دور جديد مذاكرات مشروط به پذيرش طرح تعليق در برابر تعليق از سوي ايران است، گفت: سخنان مقامات اروپايي سطحي دارد و عمقي و البته من در آن جلسه از ظاهر سخنان آقاي سولانا استنباط نكردم كه وي آغاز مذاكرات با ايران را به پذيرفتن طرح تعليق در برابر تعليق مشروط كرده است. از سوي ديگر با ادامه واكنش ها نسبت به پيام احمدي نژاد به اوباما، حميدرضا حاجي بابايي عضو هيئت رئيسه مجلس اعلام كرد كه مجلس اين پيام را در روزهاي آينده بررسي مي كند. اين درحالي است كه محسن كوهكن، سخنگوي هيئت رئيسه مجلس در گفت وگو با خراسان تاكيد كرد كه بررسي پيام احمدي نژاد به اوباما در مجلس با توجه به آيين نامه داخلي ممكن نيست و در دستور كار نيز قرار ندارد. كوهكن افزود: ممكن است تنها در قالب اظهارنظرهاي شخصي به اين موضوع پرداخته شود.

جلالي: اروپايي ها مي دانند كه ايران هسته اي يك واقعيت است
ايسنا گزارش داد: مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اروپايي ها مي دانند كه ايران هسته اي يك واقعيت است و بايد بپذيرند كه راهي جز مذاكره با جمهوري اسلامي ايران ندارند. كاظم جلالي با اشاره به سفر هيئت پارلماني ٥نفره ايران به اروپا اظهار داشت: در اين سفر با مقامات پارلماني اروپا، بلژيك و معاون سولانا ( رابرت كوكر مديركل روابط خارجي شوراي اروپا) و لانرابورا و فريزن مشاور خارجه و رئيس كميته سياسي خارجي لوكزامبورگ و روساي احزاب سياسي پارلمان اروپا ديدار داشته ايم. وي با بيان اين كه نمايندگان ايران با كوترينگ رئيس پارلمان اروپا نيز ديدار داشتند، افزود: در جلسه كميته روابط خارجي پارلمان اروپا با حضور سولانا شركت كرديم. يكي از نمايندگان پارلمان اروپا در آن جلسه از سولانا پرسيد كه با انتخاب اوباما وضعيت پرونده هسته اي ايران چگونه خواهد شد. جلالي گفت: سولانا در پاسخ با اشاره به روند بررسي پرونده هسته اي ايران، گفت: ايران پيشنهاد ١+٥ براي فريز را بپذيرد تا منجربه استمرار مذاكرات شود.

وي گفت: فريز به اين معناست كه جمهوري اسلامي ايران فعاليت هسته اي خود را در سطح فعلي ادامه دهد و افزايش ندهد و در مقابل قطعنامه جديدي عليه ايران صادر نشود. به گزارش ايلنا، جلالي افزود: اين پيشنهاد ١+٥ به نسبت گذشته كه آن ها خواستار تعليق فعاليت هسته اي ما بودند اقدامي رو به جلو و مثبت تر است چون آن ها فعاليت هسته اي ما را تا اين مقطع پذيرفته و خواستار آن شده اند كه جلوتر نرويم.

تاكيد كرديم كه بايد مداليته حقوق بشر براي بررسي مسائل تعريف شود
به گزارش ايسنا، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي همچنين از مذاكرات نمايندگان ايران با رابرت كوكر معاون سولانا در زمينه پرونده هسته اي ايران نيز خبر داد.وي با بيان اين كه محور اصلي مذاكرات نمايندگان ايران و اروپا در مورد پرونده هسته اي ايران ، حقوق بشر و منافقين بوده است، گفت: در جريان اين مذاكرات، منافقين را گروهكي تروريستي خوانديم و نسبت به فعاليت آن ها در اروپا انتقاداتمان را مطرح كرديم.به گفته جلالي در جريان اين مذاكرات آن ها هم مسائلي مربوط به حقوق بشر را مطرح كردند كه هيئت نمايندگان ايران به آن پاسخ داد و گفتيم كه بايد مداليته حقوق بشر تعريف شود تا درچارچوب آن پيش رويم.نماينده شاهرود هم چنين از استقبال اروپايي ها از بيانيه اخير قوه قضاييه در مورد اعدام نكردن مجرمان زير ١٨ سال سخن گفت و افزود: آنان سوالاتي نسبت به وضعيت اقليت هاي ديني مطرح كردند كه در پاسخ، به حضور نمايندگان آن ها در پارلمان ايران اشاره كرديم و توضيحاتي داديم.جلالي افزود: اروپايي ها نسبت به مجازات اعدام نيز سوالاتي داشتند كه به آن ها پاسخ داديم.

علايي: تاخير سولانا در پاسخ به نامه جليلي براي روشن شدن وضعيت انتخابات آمريكا بود
در اين ميان پس از نامه اخير سولانا به جليلي حسين علايي تاخير ١+٥ و سولانا را در پاسخ به نامه دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان انتظارها براي روشن شدن وضعيت انتخابات آمريكا عنوان كرد.اين كارشناس مسائل بين الملل درگفت و گو با ايسنا با اشاره به نامه سولانا به سعيد جليلي و ارزيابي خود از اين نامه گفت: با تغيير رئيس جمهور آمريكا، ساير اعضاي ١+٥ انتظار تغيير نگاه ها و روش هاي آمريكا در شرايط كنوني را دارند كه در اين شرايط سولانا به نامه جليلي پاسخ مي دهد و براي مذاكره ابراز علاقه مندي مي كند.علايي با تاكيد بر اين كه اروپايي ها منتظر بودند تكليف انتخابات رياست جمهوري آمريكا مشخص شود، در مورد دلايل تاخير سولانا در پاسخ به نامه جليلي اظهار داشت: اروپا و ساير اعضاي ١+٥ منتظر بودند تا تكليف رئيس جمهور آمريكا مشخص شود و ببينند چه كسي برنده است.وي افزود: وقتي مشخص شد دموكرات ها پيروز هستند به اين نتيجه رسيدند كه مي توانند با نگاه بهتري به نامه ايران پاسخ دهند.وي گفت: در اين فضا امكان كاهش فشارها بيشتر مي شود و گزينه نظامي حداقل به صورت كوتاه مدت از دستور خارج مي شود.

سبحاني نيا: نامه سولانا ربطي به انتخاب اوباما ندارد
اين در حالي است كه حسين سبحاني نيا، نايب رئيس دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با خراسان ارتباط نامه سولانا به جليلي را با انتخاب اوباما در آمريكا رد و اظهار كرد: ارسال اين نامه پس از برنامه ريزي هاي خاصي صورت گرفته و نمي توان آن را به انتخاب اوباما در آمريكا مرتبط كرد.

در عين حال ارزيابي اروپايي ها از وضعيت افكار عمومي آمريكا اين است كه زمينه براي عدول از سياست هاي بوش و گشودن باب مذاكرات در عرصه هاي مختلف مهياست.

ابراز اميدواري البرادعي براي فراهم شدن شرايط مذاكره مستقيم ايران و آمريكا
در همين حال، آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد: دولت جديد آمريكا همكاري بهتري را با اين نهاد درباره مسئله هسته اي ايران و كاهش تنش در خاورميانه خواهد داشت.به گزارش فارس، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در مقاله اي در مجله تايم آمريكا از موضع باراك اوباما، رئيس جمهور منتخب اين كشور براي «ايجاد جهاني بدون تسليحات هسته اي و ارزش نهادن به گفت وگو» تقدير كرد.وي با اشاره به اين كه فعاليت هاي خلع سلاح تسليحاتي موثر ممكن است به زودي آغاز شود، ابراز اميدواري كرد: شرايط براي مذاكرات مستقيم ايران و آمريكا فراهم شود زيرا اين مسئله براي ايجاد صلحي پايدار و امنيت در خاورميانه مهم است.يك مقام ارشد در آژانس نيز به رسانه ها گفت آژانس اميدوار است دولت جديد آمريكا روابط مخدوش بين دولت كنوني اين كشور و آژانس بين المللي انرژي اتمي را تغيير دهد و از آژانس حمايت بيشتري از جمله در زمينه تامين بودجه كند.

ديدار و گفت وگوي رايس و لاوروف درباره ايران
در زمينه مسئله هسته اي ايران، كاندوليزا رايس و سرگئي لاوروف هم با يكديگر مذاكره كردند. به گزارش ايسنا شان مك كورمك، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: رايس و لاوروف در شرم الشيخ مصر حدود ٨٠ دقيقه با هم گفت وگو كردند.

حاجي بابايي: مجلس نامه احمدي نژاد به اوباما را بررسي مي كند
از سوي ديگر با ادامه واكنش ها به پيام احمدي نژاد به اوباما حميدرضا حاجي بابايي، عضو هيئت رئيسه مجلس در گفت و گو با مهر با اشاره به ابعاد مختلف نامه اخير رئيس جمهور كشورمان براي رئيس جمهور جديد آمريكا، اظهار داشت: طبعا اين موضوع براي مجلس از اهميتي ويژه برخوردار است و ما در روزهاي آينده به بررسي آن خواهيم پرداخت.وي با اشاره به تمركز نمايندگان ملت بر اين موضوع تاكيد كرد: مجلس در اين مورد حساسيتي ويژه دارد و قطعا اين مسئله پس از بررسي در صحن مجلس، توسط كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مورد بررسي دقيق قرار خواهد گرفت.

لاريجاني: ساده انديشي است كه از هم اكنون فكر كنيم اوباما مسير جديدي را طي خواهد كرد
علي لاريجاني رئيس مجلس نيز در پاسخ به سوال خبرنگاري كه نظر وي را در مورد نامه احمدي نژاد به اوباما جويا شد گفت: آقاي رئيس جمهور حتما يك مبنايي را براي خود درنظر داشته كه اين نامه را داده اند، من فكر مي كنم در انتخابات رياست جمهوري آمريكا انتخاب اوباما با وضعيت و شعارهايي كه داشتند حكايتگر تغييراتي است، به اين معنا اگر آقاي اوباما بخواهد پاسخ مثبتي به انتخاب خودش بدهد، بايد نگاه دقيق تري به شرايط منطقه و كارهاي اشتباهي كه پيش از اين آمريكا در منطقه كرده داشته باشد و جبران كند.

به گزارش ايسنا، لاريجاني گفت: من هم اكنون نمي توانم قضاوتي درباره وضعيت ايشان داشته باشم و هيچ ارزيابي هم از آقاي اوباما ندارم، اما برخي از طرح هايي كه ايشان راجع به مسائل منطقه و اتمي داده اند، حكايت از اين مي كرد كه ايشان هنوز به يك جمع بندي دقيقي نرسيده و لذا ساده انديشي است كه ما هم اكنون بخواهيم فكر كنيم كه ايشان يك مسير جديدي را مي خواهد طي كند.

در نامه سولانا طرح جديدي ارائه نشده است
رئيس مجلس هم چنين در پاسخ به سوالي كه به نامه سولانا به جليلي اشاره داشت، تصريح كرد: البته تا آن جا كه من پس از خواندن نامه سولانا متوجه شدم در آن طرحي ارائه نشده ، اما حكايت از اين مي كرد كه براساس همان مباحثي كه پيش از اين عنوان كرده اند علاقه مند هستند كه مذاكرات ادامه پيدا كند، اما در كل من بر اين اعتقادم كه اگر به موضوع مذاكرات با دقت بنگرند و تلاش كنند كه از ابزارهاي ديپلماتيك استفاده شود آرا به هم درحال نزديك شدن است و من از اين كه مذاكرات ادامه يابد استقبال مي كنم.

اكبري: در ذهنيت رئيس جمهور نيز درباره شعارهاي اوباما ترديدهايي وجود دارد
در اين باره، عليرضا اكبري، مشاور وزير دفاع سابق و رئيس موسسه مطالعات راهبردي تصميم در گفت و گو با ايسنا با اشاره به شعار تغيير اوباما گفت: اين تغييرات در حوزه سياست خارجي به كندي، به تدريج و با طمانينه و همراه با هزينه هاي گزاف انجام مي شود.وي در مورد واكنش ايران به پيروزي اوباما در انتخابات رياست جمهوري آمريكا گفت: در مسئله آمريكا در ايران چند شاخص وجود دارد كه اين مسئله فراتر از حوزه رئيس جمهور و دولت است و در واقع اصل نظام در اين مورد تصميم مي گيرد و بيش از هر ارگان ديگري، رهبري نظام جمهوري اسلامي ايران در اين مورد موثرند و رهبري نظام درباره اين مسئله بر اين باورند كه با تغيير در حوزه رياست جمهوري و يا شعارهايي از جنس انتخابات نمي توان مسائل بنيادي بين ٢ كشور را حل و فصل كرد.

به عبارتي ديگر اگرچه دولت ايران به انتخاب اوباما واكنش نشان داد، اما در واقع اين واكنش نوعي ديپلماسي عرفي بود و حتي خود رئيس جمهور نيز از اقدامات اوباما در آينده اطلاع چنداني ندارد و در ذهنيت رئيس جمهور نيز در مورد شعارهاي تغيير اوباما ترديدهايي وجود دارد.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن