واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: چرا "آواز گنجشك ها" در گيشه شكست خورد؟ ناكامي «مجيدي» در جذب مخاطب داخلي
فيلم سينمايي "آواز گنجشك ها" تا روز جمعه 17آبان ماه 220ميليون تومان فروخته كه ميانگين تعداد تماشاگران آن در 36روز اكران تنها حدود سه هزار نفر در روز و كمتر از 300 نفر براي هر يك از 11سينماي نمايش دهنده است. نماينده سينماي ايران در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي زبان هشتادويكمين دوره مراسم اسكار با وجود ارزش هاي ذاتي خود، حمايت تلويزيون، تبليغات شهري و رسانه اي و مصاحبه هاي متعدد "مجيد مجيدي" نتوانسته چنانكه انتظار مي رفت مردم را به سالن هاي سينما بياورد و يك فيلم پرمخاطب به كارنامه فيلمساز بين المللي سينماي ايران بيفزايد. "مجيدي" اين سال ها در ميان منتقدان و سينمادوستان حرفه اي هواداراني يافته; گروهي كه نگاه خاص او را دوست دارند و هنگام نمايش عمومي فيلم هايش از او حمايت مي كنند. اما كارگردان سرشناس سينماي ايران كه سال ها سفير سينماي ما در آن سوي مرزها بوده، آن اندازه كه دل مخاطبان خارجي را بدست آورده نتوانسته مخاطب داخلي را براي ديدن فيلم هايش ترغيب كند. استفاده از بازيگري محبوب مثل "پرويز پرستويي" در "بيد مجنون" تغيير مسير آشكار براي جذب مخاطب بود. اما حتي اين تغيير استراتژيك هم باعث نشد مردم براي ديدن فيلم به سينماها هجوم بياورند. "بيد مجنون" البته از آثار پرفروش كارنامه مجيدي است، اما بايد اين فروش را به حساب ستاره اي با محبوبيت بسيار بالا گذاشت. "آواز گنجشك ها" ادامه نگاهي است كه مجيدي در اين سال ها دنبال كرده و اين نگاه با وجود همه ارزش هاي متعالي و انساني اش كه براي مخاطب داخلي و غربي هم جذاب و تازه است، نمي تواند تماشاگر گريزپا را به سينما بياورد. ديدن اين قصه كه مجيدي قبلا آن را به شكل هاي ديگر در فيلم هايش تكرار كرده، براي مخاطب عام جذاب نيست. شايد "آواز گنجشك ها" مي خواهد با استفاده از تبليغات گسترده و حضور خبري بسيار گسترده و نامتعارف كارگردان پرفروش شود. اما اين ابزار تبليغاتي نمي تواند براي مخاطب عام جذابيت داشته باشد. براي اين مخاطب رسانه مكتوب و نشريات تخصصي آنقدر جدي نيستند كه پيگير اخبار و وقايع آنها باشد و بخواهد تحت تاثير قرار بگيرد. مخاطب عام براي سينما رفتن قواعد و اصول خود را دارد كه ظاهرا گروه تبليغاتي "آواز گنجشك ها" چشم بر آنها بسته اند. ستاره اصلي فيلم "رضا ناجي" است كه عمده شهرتش را مديون مجيدي است. او بارها در فيلم هاي مجيدي مقابل دوربين رفته و پيش از گرفتن جايزه خرس نقره اي جشنواره برلين هرگز اهرمي تبليغاتي براي فروش فيلم هاي اين كارگردان نبوده است. اما اين جايزه معتبر آنقدر سازندگان "آواز گنجشك ها" را به وجد آورده كه احساس كرده اند تصوير ناجي همراه با خرس نقره اي مي تواند برگ برنده فيلم باشد. اين همان سو»تفاهمي است كه در همه بخش هاي تبليغاتي فيلم وجود دارد. خرس نقره اي نمي تواند مخاطب عام را سر ذوق بياورد تا به ديدن فيلمي برود كه قصه جذاب و بازيگر محبوب ندارد. پخش مستند ستايش آميز درباره روند توليد دشوار فيلم در يكي از بهترين ساعت هاي تلويزيون و اظهار نظرهاي پي در پي مجيدي كه هر روز در يك رسانه منعكس مي شود هم كمكي به فروش "آواز گنجشك ها" نكرده است. اگر قرار بود اين اتفاق بيفتد فيلم حالا با فاصله از ديگر فيلم هاي روي پرده در صدر جدول فروش ايستاده بود. تهيه كنندگان حرفه اي سينماي ايران هميشه تبليغ دهان به دهان را موثرترين شيوه تبليغاتي مي دانند. در جامعه اي كه هنوز رسانه ها موثرترين نقش را در شكل گيري آرا و افكار عمومي ندارند، فيلم هايي موفق به جذب مخاطب هستند كه بتوانند به كليشه ها پاسخ دهند. از اين رو تلاش براي تبديل كردن فيلمي كه از اين معيارها دور است به اثري پرمخاطب نتيجه ندارد. به نوشته مهر; شايد فروش "آواز گنجشك ها" مجيدي را به اين باور برساند كه براي ساختن فيلم پرمخاطب بايد از ابتدا معيارهايي را رعايت كرد. نمي توان فيلمي ساخت كه هم دل منتقد ايراني و خارجي را بلرزاند و جايزه داخلي و بين المللي ببرد و هم مخاطب عام را به سينما بياورد. با احتساب بليت دو هزار توماني، "دعوت" ابراهيم حاتمي كيا در 36 روز اكران در 16سينما بيش از 700 ميليون تومان فروخته كه مي شود ميانگين بيش از 9700 تماشاگر روزانه و 600 تماشاگر در هر سالن. "كنعان" ماني حقيقي هم در همين مدت و همين تعداد سينما 380 ميليون تومان فروخته كه مي شود روزانه بيش از 5200 تماشاگر.
يکشنبه 19 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابتکار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]