تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816855063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پروژه امكان سنجي پرورش ميگوي وانامي در استان گلستان در حال انجام است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پروژه امكان سنجي پرورش ميگوي "وانامي" در استان گلستان در حال انجام است
گرگان ـ پرورش ميگو به عنوان يكي از مهم ترين فعاليت هاي بخش آبزي پروري كشور، طي سالهاي اخير در حال توسعه و گسترش است.


در استان گلستان نيز با توجه به گستردگي اراضي در نظر گرفته شده براي پرورش ميگو و با توجه به انجام تحقيقات علمي در اين زمينه هم اينك كار امكان سنجي ميگوي پربازده "وانامي" در اين استان در حال انجام است.
مديركل شيلات استان گلستان، در حاشيه بازديد از مركز آموزش و ترويج "گميشان" گفت: سرمايه گذاري هاي انجام شده در زيرساخت هاي بخش شيلات و آبزيان استان به خصوص صنعت نوپاي پرورش ميگو در يك دهه گذشته باعث شد تا آبزي پروري با يك روند پايدار و قابل توجه توسعه يابد.
"حسينعلي رستمي" اضافه كرد: حمايت و نگرش مثبت مسئولان به توسعه آبزي ـ پروري، چشم انداز روشني از توسعه پايدار و موفق پرورش آبزيان را فراهم كرده است.
وي ادامه داد: با سرمايه گذاري هاي بلندمدت و تلاش هاي علمي توسط كارشناسان شيلات گلستان در زمينه توسعه صنعت پرورش ميگو در مركز گميشان، پروژه تحقيقاتي در مركز آموزش و ترويج گميشان تحت عنوان "امكان سنجي مولدسازي، تكثير و پرورش ميگوي وانامي" در سال جاري در دست اجرا قرار گرفته است.
وي گفت: ميگوي وانامي با نام علمي (vannamei Litopenaeus) و نام عمومي "ميگوي پاسفيد" مشهور به سفيد غربي، بومي سواحل غربي آمريكاي لاتين در اقيانوس آرام، از پرو در جنوب تا مكزيك در شمال است.
رستمي خاطرنشان كرد: تكثير و پرورش تجاري اين گونه آبزي در قاره آمريكا از حدود 20 تا 25 سال قبل آغاز شده و از كشورهاي عمده توليدكننده اين منطقه مي توان، اكوادور، مكزيك، كلمبيا، نيكاراگوا، پاناما، پرو، آمريكا و ونزوئلا را نام برد.
وي افزود: با توجه به سودآور بودن پرورش و تكثير اين گونه از ميگو در زمان حاضر بيش از 70 كشور در حال پرورش و تكثير اين گونه ميگو هستند.
وي در تبيين طرح تحقيقاتي انجام شده، ويژگيها و خصوصيات بارز ميگوي وانامي را مد نظر قرار داد و گفت: اين گونه از ميگو، بالاترين نرخ رشد را در ميان گونه هاي پرورشي از خود نشان داده و طي مدت 90 روز پرورش، به وزن حدود 20 گرم مي رسد.
رستمي از مزيت هاي اين گونه ميگو نسبت به ساير گونه ها را، تحمل بسيار خوب در مقابل تغييرات محيطي مانند درجه حرارت و شوري ذكر كرد و خاطرنشان ساخت: اين گونه مي تواند از آب نسبتا شيرين تا شوري هاي بالاتر از 50 در هزار را، تحمل كرده و رشد كند.
ميگوي وانامي، در مقابل درجه حرارت هاي پايين، نسبت به ساير گونه هاي گرمسيري، از تحمل بيشتري برخوردار است و مي تواند تا دماي 18 درجه سانتي گراد رشد مي كند.
رستمي متذكر شد: ميزان پروتئين مورد نياز دوران پرورش اين ميگو نسبت به ساير گونه ها، كمتر است و براساس تحقيقات و پژوهش هاي انجام شده، مي توان در جيره غذايي آن از پروتئين هاي گياهي با نسبت بيشتر نيز استفاده كرد.
وي يادآور شد: با توجه به اينكه بيش از 50 درصد هزينه هاي توليد در آبزي پروري تجاري، صرف تغذيه جانور مي شود بنابراين مي توان به ميزان قابل توجهي هزينه توليد را كاهش داد.
وي گفت: در زمان حاضر صنعت تكثير و پرورش ميگوي ايران متكي به تنها گونه پرورشي ميگوي سفيد هندي است كه اين عامل سبب محدود شدن امكان رقابت در بازارهاي جهاني شده است.
به گفته وي، يكي از راه هاي بهبود توليد و توسعه اين صنعت كه مي تواند زمينه ساز حضور در بازارهاي بين المللي باشد، توجه به گونه هايي است كه امكان توليد آنها با هزينه هاي كمتر، ميسر است.
رستمي خاطرنشان كرد: ميگوي وانامي اگر چه داراي مزاياي متعددي براي پرورش دهندگان است اما عمده ترين مشكل اين گونه كه البته مشكل تمام گونه هاي ميگو نيز هست، امكان مبتلا شدن به بيماري هاي رايج است.
وي تصريح كرد: البته اين گونه مقاومت بيشتري نسبت به ساير گونه ها در مقابل بيماري لكه سفيد دارد و پرورش اين گونه در شرايط آلوده، بدون مواجهه با مشكلي انجام شده است.
وي يكي از مشكلات عمده صنعت ميگو در كشور را توان توليد پايين در مزارع پرورشي دانست و گفت: دسترسي به ميانگين توليد بالاتر، نيازمند گذر از پرورش نيمه متراكم به متراكم، بهبود مديريت و تكميل و توسعه زيرساخت هاي مورد نياز است.
مديركل شيلات گلستان خاطرنشان كرد: براي رشد و پيشرفت پرورش ميگو بايد مسائل و مشكلات پرورش دهندگان، هماهنگي بيشتر در ميان سازمانهاي مرتبط با پرورش ميگو و ايجاد زمينه براي فرهنگ سازي در راستاي مصرف ميگو مد نظر قرار گيرد.
ك/3 602/579/508 شماره 350 ساعت 12:55 تمام
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن