تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798734865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علت سكوت حضرت علی (ع) در حوادث مربوط به


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: علت سكوت حضرت علی (ع) در حوادث مربوط به پس از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)


علت سكوت حضرت علی (ع) در حوادث مربوط به پس از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)

پاسخ:
متأسفانه حوادث مربوط به پس از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س) بگونه ای مطرح شده است که گویا در این مدت امام علی(ع) هیچگونه اقدامی برای دفاع از حق مسلّم خود و همسرش انجام نداده است؛حال آنکه اینگونه نبوده و آن حضرت تمام تلاش خود را برای بدست آوردن حق خود انجام داده اند،منتهی تا آنجایی پشی رفتند که خطری متوجه اصل دین مبین اسلام نشود،و زمانی که احساس کردند ادامه دادن به طلب حقی که پیامبراکرم(ص) بارها در طول حیات خود به آن تصریح کرده بود و خود همان کسانی که اکنون آن را غصب کرده بودن شاهد آن بودند،ممکن است باعث ریشه کن شدن اسلام ناب شود،اینجا بود که سکوت کردند. خود آن حضرت در اینباره در آغاز خطبه 3وم نهج البلاغه معروف به خطبه شقشقیه؛ می فرماید:

«آگاه باشید . به خدا سوگند که « فلان » خلافت را چون جامه‏اى بر تن کرد و نیک مى‏دانست که پایگاه من نسبت به آن چونان محور است به آسیاب . سیلها از من فرو مى‏ریزد و پرنده را یاراى پرواز به قله رفیع من نیست . پس میان خود و خلافت پرده‏اى آویختم و از آن چشم پوشیدم و به دیگر سو گشتم و رخ برتافتم . در اندیشه شدم که با دست شکسته بتازم یا بر آن فضاى ظلمانى شکیبایى ورزم ، فضایى که بزرگسالان در آن سالخورده شوند و خردسالان به پیرى رسند و مؤمن ، همچنان رنج کشد تا به لقاى پروردگارش نایل آید . دیدم ، که شکیبایى در آن حالت خردمندانه‏تر است و من طریق شکیبایى گزیدم ، در حالى که ، همانند کسى بودم که خاشاک به چشمش رفته ،و استخوان در گلویش مانده باشد . مى‏دیدم ، که میراث من به غارت مى‏رود...».

امام علی(ع) در فرصتهای مختلف به اینکه خلافت ورهبری جامعه پس از پیامبر اسلام(ص) حق مسلم الهی ایشان بوده است،به غصب خلافت توسط عده ای اعتراض می کردند.

هرچند پرداختن به اقدامات امام علی(ع) برا ی دفاع از حقش پس از غصب خلافت و غصب فدک بطور مفصل در این مجال ممکن نیست با اینحال بنده سعی می کنم بطور خلاصه و مفید مطالبی خدمت شما عرض کنم:

1- بیان شایستگی خود برای رهبری

طبق روایات شیعه امیرالمومنین(ع) با گروهی از بنی هاشم نزد ابوبکر حاضر شده شایستگی خود را برای خلافت از طریق علم به کتاب وسنّت،وسبقت در اسلام بردیگران؛پایداری در راه جهاد؛فصاحت در بیان و شهامت و شجاعت روحی توجیه نمود،چنانکه فرمود:

«من در حیات پیامبر و هم پس از مرگ او به مقام و منصب او سزاوارترم؛من وصی و وزیر و گنجینه اسرار مخزن علوم او هستم؛منم صدیق اکبر وفاروق اعظم،من نخستین فردی هستم که به او ایمان آورده و او را در این راه تصدیق نموده ام،من استوارترین شما در جهاد با مشرکان،و اعلم شما به کتاب و سنّت پیامبر،مطلع ترین شما بر فروع و اصول دین،و فصیح ترین شما در سخن،و قویترین و استوارترین شما در برابر ناملایمات هستم،چرا در این میراث با من به جنگ و نزاع برخاستید.(1)



2- دعوت از انصار برای پس گرفتن حق غصب شده

امام علی(ع) برای بازستاندن حق خویش تنها به پند واندرز و تذکر ویادآوری اکتفا نکردغبلکه به نوشته بسیاری از مورخین در برخی از شبها- طبق برخی نقلها تا چهل شب- همراه دختر گرامی پیامبرو نوردیدگان خود حسن وحسین،با سران انصار تماس برقرار کرد تا خلافت را به مسیر واقعی خود باز گرداند،ولی متأسفانه از آنان پاسخ مساعدی دریافت نکرد وآنان عذر آوردند که اگر علی! پیش از دیگران به فکر خلافت افتاده و از ما تقاضای بیعت می کرد ما هرگز او را رها نکرده و با دیگری بیعت نمی کردیم،اما چه کنیم که کاراز کار گذشته و ما با دیگری دست بیعت داده ایم.

امیرالمومنین(ع) در پاسخ آنان گفت: آیا صحیح بود که من جسد پیامبر را در گوشه خانه ترک کنم و به فکر خلافت و رأی گیری افتم،دخت گرامی پیامبر در تأیید سخنان علی(ع) فرمود: علی به وظیفه خود از دیگران آشناتر است حساب این گروه که علی را از حق خویش بازداشته اند،با خداست.(2)



3- عدم بیعت با ابوبکر

یکی دیگر از اقدامات امام علی(ع) برای اعلام مخالفت خود با خلافت ابوبکر،عدم بیعت با او بود تا آنجایی که آن حضرت را به وضعی فجیع به مسجد برده وبه زور از آن حضرت بیعت گرفتند. این اهانت وجسارت به حدّی بود که تعداد زیادی از علمای و مورخین اهل سنّت هم نتوانستند آن را مخفی کنند. در مورد هجوم به خانه حضرت زهرا(س) برای بیعت گرفتن از امام علی(ع) و برخی از یاران نزدیک آن حضرت که در منزل آن حضرت متحصن شده بودند در همین بحث مطالبی از کتابهای اهل سنت ارائه کرده ام.

بعنوان نمونه عرض می کنم که: معاویه در یکی از نامه های خود به امام علی(ع) به موضوع بردن آن حضرت به مسجد برای گرفتن بیعت اشاره کرده می گوید:«... تا آنجا که دستگاه خلافت تو را مهار کرده و بسان شتر برای بیعت سوق دادند».(3)

امیرالمومنین(ع) در پاسخ نامه معاویه،بطور تلویحی اصل موضوع را می پذیرد و آن را نشانه مظلومیت خود دانسته و می گوید:

«در نامه خود نوشته بودی که من بسان شتر سرکش برای بیعت سوق داده شدم،بخدا سوگند خواستی از من انتقاد کنی،ولی در واقع مرا ستودی و خواستی رسوا کنی اما خود را رسوا کردی،هرگز برمسلمانی ایرادی نیست که مظلوم واقع شود».(4)



4- امام علی(ع) و فدک

پس از غصب فدک توسط دستگاه خلافت،وقتی ابوبکر از حضرت زهرا(س9 درخواست شاهد کرد،یکی از کسانی که به هدیه کردن فدک از طرف پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) شهادت داد،امام علی(ع) بود.ولی ابوبکر شاهدان آن حضرت را کافی نداست.در این زمان امام علی(ع) خلیفه را به اشتباهش متوجه ساخت،زیرا خلیفه از کسی شاهد می خواست که فدک در تصرف او بود،ومطالبه شاهد از متصرف بر خلاف موازین قضایی اسلام است،از این رو رو به خلیفه کرد و فرمود:

«هرگاه من مدعی مالی باشم که در دست مسلمانی است از چه کسی شاهد می طلبی؟از من شاهد می طلبی که مدعی هستم،یا از شخص دیگر که مال در اختیار و تصرف او است،خلیفه گفت: در این موقع من از تو گواه می طلبم.علی(ع) فرمود:

مدتهاست که فدک در اختیار و تصرف ما است اکنون که مسلمانان می گویند فدک از اموال عمومی است باید آنان شاهد بیاورند نه این که شما از ما شاهد بخواهی؟!

خلیفه در برابر منطق نیرومند امام سکوت اختیار کرد.(5)

و ابوبکر مالکیت فاطمه(س) را تصدیق کرد، و در یک ورقه ای قباله فدک را به نام آن حضرت نوشت،وبه حضرت زهرا(س) داد.اما عمر در بین راه آن را از حضرت زهرا(س) گرفته،ونزد ابوبکر آمده وآب دهن در نامه انداخت و آن را پاره کرد.(6)

با ابیان این نمونه ها مشخص شده است که امام علی(ع) تا آنجایی که امکان داشته است از حق مسلّم خود دفاع کرده وبرای احقاق حق خود از هیچ کاری دریغ نکردند،و هنگامی که دیدند با پند واندرز و یادآوری موقعیت خود نمی تواند به حق خود برسد و اقدام نظامی هم به مصلحت نبوده است،سکوت اختیار کردند.

پی نوشتها:

1- احتجاج طبرسی،ج1ص95.

2- الامامة والسیاسة،ج1ص12،شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،ج2ص47.

3- متن نامه معاویه را ابن ابی الحدید در شرح خود،ج15ص186،نقل کرده است.

4- نهج البلاغه،نامه38.

5- احتجاج طبرسی،ج1ص122.

6- شرح نهج البلاغه،ابن ابی الحدید،ج16ص274.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 444]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن