تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854699587




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیا امام زمان از اعمال و رفتار شیعیان اطلاع پیدا می كنند؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


:newComment(622)" target="_blank">
در میان پیروان مكتب اهل بیت با توجه به اخبار فراوانى كه از امامان رسیده مشهور بر این است كه پیامبر و امامان (ع) از اعمال همه امت آگاه مى شوند، یعنى خداوند از طرق خاصى اعمال امت را بر آنها عرضه مى دارد. روایات در این زمینه بسیار است. قبل از آوردن حدیث براى تایید موضوع آیاتى را كه به موضوع عرض اعمال بر پیامبر و امام دلالت دارد، مى آوریم. خداى سبحان در قرآن مجید مى فرماید:« و قل اعملوا فسیرى الله عملكم و رسوله و الموئمنون؛ بگو عمل كنید، خداوند و فرستاده او و موئمنان اعمال شما را مى بینند »، (توبه، آیه 105 ) .

و از طرفى نبى مكرم (ص) شاهد و گواه امت است.« یا ایها النبى انا ارسلناك شاهدا »، (سوره احزاب/ 45 )«فكیبف اذا جئنا من كل امه بشهید و جئنا بك على هوئلا شهیدا؛ حال آنها چگونه است آن روز كه براى هر امتى گواهى بر اعمالشان مى طلبیم و تو را گواه بر اعمال اینها قرار خواهیم داد »، (سوره نسائ/ 41 ).

مرحوم علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مى گوید:« هر عملى كه انسان انجام مى دهد از خیر یا شر خدا و رسولش و موئمنان حقیقت عمل خیر یا عمل شر را مشاهده مى كند »، (المیزان، جلد 9، ص 398 ). و منظور از موئمنون در آیه 105 سوره توبه ائمه (ع) هستند؛ یعقوب بن شعیب گوید: از امام صادق (ع) راجع به آیه« قل اعملوا فسیرى الله عملكم و رسوله و المومنون »پرسیدم؛ فرمود موئمنین، ائمه هستند »، (اصول كافى، جلد 1، ص 318 ).

پس اعمال انسانى از خیر و شر به رسول خدا، و ائمه (ع) عرضه مى شود. چنانكه ابو بصیر از امام صادق (ع) نقل مى كند كه: در هر بامداد كردار بندگان نیكوكار و فاسق بر رسولخدا (ص) عرضه مى شود پس بر حذر باشید از كردار ناشایست و همین است معنى قول خداى تعالى« قل اعملوا فسیرى الله علیكم و رسوله »و ساكت شد، (اصول كافى، همان).
بنابراین پیامبر و امامان (ع) از حقیقت اعمال بندگان با خبر هستند و اعمال آنها را مشاهده مى كنند اما دیدن و مشاهده آنها به چه صورت است. معروف در میان گروهى از مفسران این است كه رویت در جمله ى« فسیرى الله علیكم »به معنى معرفت است نه به معنى علم، چرا كه یك مفعول بیشتر نگرفته است ولى مانعى ندارد كه رویت را به همان معناى اصلیش كه مشاهده محسوسات باشد بگیریم نه به معنى« علم » و نه به معنى« معرفت » این موضوع در مورد خداوند كه همه جا حاضر و ناظر است و به همه ى محسوسات احاطه دارد جاى بحث نیست، و اما در مورد پیامبر (ص) و امامان (ع) نیز مانعى ندارد كه آنها خود اعمال را به هنگام عرضه شدن ببینند، زیرا اعمال انسان فانى نمى شود بلكه تا قیامت باقى مى ماند و اضافه بر آن پیامبر شاهد است و مواردى را كه دیده شهادت مى دهد پس مى بیند. به هرحال طرق معرفتى ائمه نسبت به اعمال انسان ها از سنخ علم غیب است، (تفسیر نمونه، جلد 8، ص 821 ).






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن