تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855478401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فيلم تلويزيوني، توليد بدون دغدغه گيشه


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: فيلم تلويزيوني، توليد بدون دغدغه گيشه
در يك سال اخير با پر رنگ تر شدن توليد فيلم هاي تلويزيوني شاهد گسترش حضور كارگردانان سينما به تلويزيون هستيم به واقع ساخت فيلم تلويزيوني نوعي فرصت شغلي مطلوب براي فيلم سازاني فراهم مي كند كه در شرايط فعلي براي كار در سينما مسير چندان مطلوبي را در مقابل نمي بينند.

به نقل از ايسنا اين گونه است كه فيلم سازان متعلق به طيف خاص و جريان موسوم به سينماي هنري به ساخت فيلم تلويزيوني روي آورده اند؛ فيلم سازاني چون فرزاد موتمن، سعيد ابراهيمي فر و ايرج كريمي كه حالا از فعالان عرصه فيلم تلويزيوني محسوب مي شوند. اين البته فقط يك سوي ماجراست چون كارگرداناني كه فيلم هاي پر فروشي را ساخته اند و متعلق به طيف تجاري محسوب مي شوند هم در حال حاضر ترجيح مي دهند به جاي فيلم سينمايي، فيلم تلويزيوني بسازند؛ كارگرداناني چون آرش معيريان كه فيلم هاي پر فروشي چون »كما«، »شارلاتان« و »چپ دست« را در كارنامه دارد و يا سيروس الوند كه آخرين فيلم روي پرده وي »زن دوم« فروش خوبي داشت. به اين ترتيب حتي فيلم سازاني كه به واسطه پر رونق بودن فيلم هايشان در گيشه امكان مسير فعاليت شان در سينما هموار به نظر مي رسد نيز از فرصت ساخت فيلم هاي تلويزيوني نمي گذرند چرا كارگردانان سينما به ساخت فيلم تلويزيوني رو آورده اند؟ به گفته يكي از فيلم سازاني كه چندين فيلم پر فروش را هم در كارنامه دارد، در سينما تهيه كننده دائم نگران گيشه است و در طول كار دائم از كارگردان مي خواهد كه فاكتورهاي سينماي تجاري را فراموش نكند. اين باور رواني مضاعفي به كارگردان تحميل مي كند ولي وقتي براي تلويزيون فيلم مي سازيم چون دغدغه گيشه وجود ندارد، ذهنيت فيلم ساز در مسير ساخت فيلمي خوب متمركز مي شود.

حضور حرفه اي هاي سينما براي همكاري در زمينه فيلم و سريال سازي در تلويزيون از سال ها قبل آغاز شده، اما طي چند ماه اخير اين روند شكلي گسترده تر به خود گرفته است. با اين شرايط به نظر مي رسد تلويزيون گزينه اي مناسب براي فيلم سازي سينماگران محسوب مي شود. رويكرد تلويزيون به سمت ساخت فيلم هاي ويدئويي شرايطي را فراهم آورده كه فعالان بخش هاي مختلف سينما براي ادامه فعاليت خود به سمت فيلم سازي در تلويزيون گرايش پيدا مي كنند. تلويزيون براساس تصميم رئيس سازمان صدا و سيما از توليد فيلم سينمايي صرف نظر و اين سياست را به طور جدي پيگيري كرد. اما از سال گذشته فيلم هاي تلويزيوني كه از نظر مديران داراي كيفيت لازم براي قرار گرفتن بر پرده سينما يا شركت در جشنواره ها تشخيص داده شدند، با تهيه كپي 35 ميلي متري وارد عرصه آثار سينمايي مي شوند. اين سياست امسال هم پيگيري مي شود. اين شرايط سينماگران را بيش از پيش به فعاليت در زمينه توليد فيلم تلويزيوني ترغيب مي كند، چون اين امكان را براي آن ها به وجود مي آورد كه هم به فعاليت خود ادامه دهند و هم اين كه با نگراني كم تري نسبت به بازگشت سرمايه از خود را ارائه كنند.

سيروس الوند كارگردان با سابقه سينما سال گذشته اولين حضورش در تلويزيون را به ثبت رساند و فيلم تلويزيوني »ستاره هاي سوخته« را كارگرداني كرد. آرش معيريان كه فيلم هاي پر فروشي را در كارنامه دارد نيز مدتي است كه به ساخت فيلم تلويزيوني روي آورده است. سعيد ابراهيمي فر كه فيلم »ناروني« را در كارنامه فعاليت هاي سينمايي دارد فيلم تلويزيوني »ماه قرمز« را به سفارش سيما فيلم جلوي دوربين برده است.

ايرج كريمي كه 2 سال گذشته فيلم »باغ هاي كندلوس« را بر پرده سينماهاي تهران داشت و اكنون فيلم »نسل جادويي« را در نوبت اكران دارد، »روابط« را براي تلويزيون كارگرداني كرده است. اين فيلم در ژانر اجتماعي و جنايي قرار دارد و داستان زندگي روان پزشكي را بيان مي كند كه آرزو دارد در عرصه داستان نويسي فعاليت كند. نزديكي شرايط، كلي كار و فعاليت در رسانه هاي سينما و تلويزيون به لحاظ ارائه آثار تصويري اين امكان را فراهم مي آورد كه فعالان اين 2 رسانه به طور موازي در رسانه ديگر به فعاليت بپردازند. اما بدون ترديد وقتي سينماگري به سمت تلويزيون كشيده مي شود كه فضاي كار در زمينه كاري اصلي خود را محدود ببيند و براي اين كه از توليد و فعاليت در حرفه اش باز نماند، به سمت همكاري با تلويزيون كشيده مي شود. اين مسئله بر مشكلات اقتصادي سينماي ايران بيش از پيش صحه مي گذارد. فيلم تلويزيوني محصول نگاه منتقدانه تلويزيوني و سياست گذاران آن به سينما در دهه 70 بود. در اين دهه سينماي ايران بيش از پيش به سمت گيشه حركت كرد و قانون كف فروش در اكران سينماها و به طور طبيعي به صرفه نبودن بسياري از فيلم ها باعث شد كه نوعي از فيلم هاي سينمايي كه در گذشته مورد حمايت ساختار سينمايي كشور بود پشتش خالي شود و اصحاب مربوط به اين سينما مجالي براي بروز نيابند. اين سينما كه شايد بتوانيم آن را فيلم هاي معناگرا بناميم از لحاظ داستاني جذابيت كم تري در جلب گيشه داشتند، بنابراين تلويزيون در آن زمان محل خوبي براي ارائه اين گونه آثار بود.

اما اين تمام ماجرا نبود بسياري ديگر از دست اندر كاران سينما و تلويزيون كه چه از دور و چه از نزديك دستي بر آتش داشتند مراتب اين تفاوت را دريافتند و برخي از نوآمدگان عرصه هنرهاي تصويري نيز با ارائه فيلم نامه هاي متفاوت شانس خود را براي توليد اين گونه آثار آزمودند. اما فيلم هاي تلويزيوني در بدو حيات خود بيشتر روي ژانرهايي متمركز شدند كه در سينما ديگر مجالي براي اكران نداشت.

فيلم هاي ماورايي با چاشني مذهبي و فيلم هاي مربوط به دفاع مقدس موضوعات غالب اين نوع محصولات بودند اما پرداخت ضعيف، سرعت توليد و تازه بودن اين نوع محصولات تصويري باعث مي شد كه مخاطب چنداني جلب اين گونه آثار نشوند.

در حقيقت فيلم تلويزيوني در بدو گسترش توليدات، خود را با محدوديت ژانري مواجه كرد اين موضوع براي فيلم هاي تلويزيوني به مثابه افتادن از طرف ديگر بام بود چرا كه اگر در سينما نوع ديگري از فيلم ها با رگه هاي طنز و خانوادگي به يكه تاز ميدان تبديل شدند و ديگر ژانرها را كنار زدند اما در تلويزيون نيز برخي رويكردها باعث شد كه نقش موضوعات خانوادگي، طنز و ديگر موضوعات سرگرم كننده براي مخاطب عام در فيلم هاي تلويزيوني كم رنگ شود. البته پرداختن به موضوعات ماورايي كه از ذات جذابي برخوردار است اما نبايد فراموش كرد كه عناصر بصري پرداخت در اين گونه آثار از بسياري از محصولات خاص آن مهم تر هستند چه بسا موضوعات جذابي كه به دليل فرم روايي نامناسب در سينما و تلويزيون هدر مي روند. بنابراين بايد مدنظر داشت فيلم تلويزيوني در ابتدا راه خود كه به طور معمول با ضعف تكنيكي توأم است اگر بخواهد تنها به اين گونه موضوعات تكيه كند ضربه جبران ناپذيري خواهد خورد. بنابراين در چند سال اخير توجه به موضوعات ديگر اعم از خانوادگي، كودك و نوجوان و مفاخر فرهنگي در دستور كار فيلم تلويزيوني قرار گرفته است. اما نكته حائز اهميت كه ضرورت ذكر آن در ساليان اخير بيشتر احساس مي شود اين است كه فيلم تلويزيوني فرصتي است؛ براي كساني كه به دلايل متفاوت نتوانستند در سينما و توليدات سريالي تلويزيوني مجال حضور داشته باشند اما وجود اين فرصت نبايد تبديل به يك فرصت سوخته براي توليدات باري به هر جهت باشد.

به نظر مي رسد حالا در غياب، گونه ها و موضوعات سينمايي ارزشمند مثل كودك و نوجوان، دفاع مقدس و مفاخر فرهنگي در سينما، اين فيلم تلويزيوني است كه مي تواند خلاء ناشي از كمبود اين گونه ها را پر كند اما اين پر شدن نبايد تنها پر شدني فيزيكي و در حد حضور و غياب ژانرها در تلويزيون باشد. بدون شك دقت در ارائه فيلم نامه هاي ارزشمند و استفاده از تجربيات سينمايي كارگردانان مطرح به عنوان ناظر كيفي مي تواند فيلم تلويزيوني را به يكي از محصولات مهم تلويزيوني تبديل كند و خلاء بسياري از محصولات فرهنگي را پر كند.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن