تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816363717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمارهاي اعتياد در كشور معتبر نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: آمارهاي اعتياد در كشور معتبر نيست
تاكنون هيچ تحقيق معتبر و استانداردي درباره شناسايي دلايل شيوع اعتياد در ايران انجام نشده است به همين علت آمار و ارقام هايي كه درباره اعتياد اعلام مي شود، معتبر و قابل اتكا نيستند.

به گزارش خبرگزاري فارس عضو اتاق فكر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اين خبر گفت: اهميت تحقيقات دلايل شيوع اعتياد در برنامه ريزي براي پيشگيري و كنترل اعتياد در كشورها سال هاست كه مشخص شده است كه در كشورهايي مانند آمريكا اين كار 30 سال سابقه دارد و هر سال تكرار مي شود اما در كشور ما با وجود اهميت مسئله اعتياد هنوز چنين تحقيقي انجام نشده است و از ابتدا اساس كار را درست بنيان نگذاشته ايم.

طارميان ادامه داد: هنوز نمي دانيم ميزان شيوع اعتياد در گروه هاي خاص مانند دانش آموزان، دانشجويان، كارگران، كارمندان دولت، سربازان، رانندگان، زنان، مردان ونيز شيوع اعتياد در استان ها و شهرهاي مختلف چگونه است، الگوي مصرف در مناطق و گروه هاي مختلف چه قدر است، ممكن است بر اساس شواهد و حدسيات و گاه حدسيات علمي آمارهايي اعلام شود ولي اين آمارها قابل اتكا نيستند و نمي توانند مبناي تصميم گيري قرار گيرند.

وي اضافه كرد: تحقيق RSA كه نوعي تحقيق سريع بود و اكنون اطلاعات آن مورد استناد ستاد مبارزه با مواد مخدر است، نيز همان طور كه از اسمش پيداست، يك تحقيق و ارزيابي سريع است، در روش هاي تحقيق علمي شيوع شناسي بايد حجم قابل توجهي نمونه به صورت تصادفي از كل جمعيت يك جامعه گرفته و بررسي شود در حالي كه در تحقيق RSA اطلاعات از بين زندانيان و افرادي كه به مراكز درماني و مشاوره مراجعه كرده اند و از قبل مي دانيم كه مصرف كننده مواد هستند گرفته شده است بنابراين نتايج آن قابل تعميم به كل جامعه نيست.

طارميان گفت: اكنون نمي دانيم كه شايع ترين روش مصرف مواد در كشور چيست، تفاوت اعتياد بين زنان و مردان و گروه هاي مختلف اجتماعي چگونه است در واقع نمي دانيم كه سن شروع اعتياد چه قدر است، آيا همه با سيگار شروع مي كنند و بعد به سراغ الكل و بعد مواد سخت تر مي روند يا الگوي اعتياد به گونه ديگري است. هنوز نمي دانيم وضعيت اعتياد در تهران با هرمزگان چه تفاوت هايي دارد.

وي اضافه كرد: در كشور آمريكا تحقيق شيوع شناسي اعتياد هر سال انجام مي شود و جمعيتي در حدود 70 هزار نفر از بين 350 ميليون آمريكايي مورد پرسش قرار مي گيرند.

وي افزود: در كشور ما هنوز سيستم يكپارچه جمع آوري اطلاعات اعتياد نداريم، هر دستگاهي كار خودش را مي كند و آمار خودش را اعلام مي كند، ما هم مي توانيم اين سيستم را ظرف 5/1 سال طراحي و طي 3 ماه اجرا كنيم اما مهم اين است كه اين تحقيق هر سال تكرار شود تا روند تغييرات مشخص شود، مجري آن مي تواند خود ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت يا هر مركز علمي معتبر ديگر باشد.

عضو اتاق فكر پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با توجه به انگ اعتياد در جامعه و نگراني مردم از پاسخ دادن به پرسش هاي مربوط به آن، براي اجراي چنين تحقيقي به طور طبيعي ممكن است در اوايل كار مقاومت هايي باشد اما بعد از چند سال هنگامي كه مردم مطمئن شوند كه اين پاسخ ها عواقبي براي آن ها ندارد پاسخ هايشان صادقانه تر مي شود.

وي افزود: من نمي توانم به آ مارهايي كه اكنون درباره اعتياد در كشور اعلام شده اعتماد زيادي بكنم، چون يك تحقيق ملي و جامع در اين زمينه انجام نشده است.

وي گفت: هنوز عوامل خطر اعتياد را بر اساس يك تحقيق علمي به درستي به دست نياورده ايم، حرف هاي كلي درباره اين كه دوست ناباب، فقر، بيكاري يا نداشتن اطلاعات درست درباره عوارض مواد عامل اعتياد و گرايش به سوء مصرف مواد است، وجود دارد اما هيچ كدام از آن ها علمي نيست، منظور من اين نيست كه تصميم گيران بر اساس اطلاعات غلط و كوركورانه برنامه ريزي مي كنند اما اگر اين اطلاعات به صورت علمي به دست نيايد معلوم نيست هزينه هايي كه براي پيشگيري از اعتياد مي كنيم به نتيجه مطلوب برسد.

طارميان افزود: يكي از روش هاي اطلاعات همين مصاحبه هاي فردي است اما بر اساس قانون اعداد بزرگ هنگامي نتايج اين مصاحبه ها قابل اتكا و تعميم است كه تعداد مصاحبه شوندگان زياد باشد آن وقت بر اساس اشتراكات پاسخ ها مي توان به نتايج كلي و دقيق علمي دست يافت.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن