تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819038342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش رفتار‌هاي ديني در بهداشت رواني بررسي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نقش رفتار‌هاي ديني در بهداشت رواني بررسي شد
گروه انديشه: مقاله «نقش رفتار‌هاي ديني در بهداشت رواني»، نوشته «سيد مهدي موسوي اصل» در آخرين شماره فصل‌نامه روان‌شناسي در تعامل با دين منتشر شده است.
به گزارش‌ حبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، مقاله مذكور در دو بخش تنظيم شده است كه در اين فصل‌نامه اخير قسمت دوم مقاله «نقش رفتار‌هاي ديني در بهداشت رواني» نگاشته شده است. در بخش نخست مقاله، رفتارهاي ديني به عبادي و اخلاقي تقسيم شد. ملاك در اين تقسيم‌بندي اين است كه رفتارهاي ديني يا در رابطه با خدا است و يا در رابطه با خلق خدا. رفتار‌هاي نوع اول را عبادي و رفتارهاي سنخ دوم رفتارهاي اخلاقي نام مي‌گيرند كه در اين مقاله، نگارنده به بررسي رفتارهاي اخلاقي و اهميت آن‌ها در بهداشت رواني مي‌پردازد.

نگارنده در اين مقاله معتقد است كه مسائل اخلاقي در پي بهبود بخشيدن به روابط انسان با هستي و خالق آن، رابطه با ديگران و ارتباط با خود است. افزون بر اين دست‌كم برخي صفات و رفتارهاي اخلاقي وجود دارد كه بايد آن‌ها را جزو بيماري‌هاي رواني به شمار آورد.

به زعم نگارنده، اخلاق خوب در حقيقت، نقطه تعادل ميان افراط و تفريط و سازگار با آفرينش خاص انسان هستند كه مي‌توانند به سازگاري و سلامت رواني او كمك كنند. وانگهي، اخلاق مي‌تواند به برخورداري انسان از لذت در درازمدت بيانجامد. سرانجام داشتن اخلاق حسنه، فرد را محبوب مردم مي‌كند و سبب مي‌شود فرد ارتباط مناسب‌تري با ديگران داشته باشد و از بهداشت رواني برخودار بشود.

نويسنده در اين نوشتار درصدد است كه با تقسيم مسائل اخلاقي، به اجتماعي و فردي، هركدام را جداگانه بازكاوي كند. در قسمت اخلاق اجتماعي، با اشاره به اهميت تعامل با ديگران در تأمين نيازها و در نتيجه، بهداشت رواني انسان، پي‌آمدهاي برخي صفات و رفتارهاي اخلاقي و اجتماعي، هم‌چون حسن خلق، فروتني و خيرخواهي را برشمرده است. در بخش اخلاق فردي نيز برخي صفات و رفتار‌هاي اخلاقي، مانند زهد، صبر و توكل را در بهداشت رواني بررسي مي شود.
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن