تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816194353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

10 چالش بخش كشاورزي كشور از زبان يك استاد دانشگاه


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: واكاوي مشكلات كشاورزي ـ 1
10 چالش بخش كشاورزي كشور از زبان يك استاد دانشگاه


خبرگزاري فارس: يك استاد دانشگاه با واكاوي مشكلات كشاورزي كشور، گفت: كشورهاي صادر كننده بذر براي اينكه هميشه محتاج آنها شويم بذر مادر در اختيار ما قرار نمي.دهند.






بهاءالدين نجفي در گفت.وگو با خبرنگار اقتصادي فارس در مورد مشكلات كشاورزي كشور گفت: مشكلات كشاورزي كشور در بخش.هاي توليد، فروش و بازاريابي است.

*لزوم تزريق تكنولوژي به بدنه كشاورزي

استاد اقتصاد دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز گفت: در بعد تكنولوژي، اگرچه كشاورزي كشور پيشرفت.هاي خوبي در سال.هاي اخير داشته اما در مجموع نيازمند الگو.برداري از تكنولوژي.هاي پيشرفته جهاني و تزريق آن به بدنه كشاورزي كشور است.
وي افزود: نياز به بذر اصلاح شده در كشور ما جدي است به طوري كه اين بذور در همه ارقام كشاورزي يا وجود ندارد يا ناكافي است و با توجه به ضرورت تجديد بذور مورد استفاده كشاورزان در كمتر از حداقل سه سال، نياز به واردات بذور اصلاح.شده شدت بيشتري دارد.

*شيطنت كشورهاي وارد كننده بذر

نجفي با اشاره به شيطنت كشورهاي وارد كننده بذر گفت: كشورهاي وارد كننده بذر مادر در اختير ما قرار نمي.دهند، بنابر اين بعد از يك بار استفاده، ظرفيت توليد آن كاهش يافته و دوباره بايد از بذر اصلاح شده استفاده شود كه مفهوم آن وابستگي به محصول وارداتي است.
نجفي همچنين در مورد نهاده كود و سم گفت: به دليل ارزان بودن و ضعيف بودن آموزش كشاورزي مصرف اين نهاده.ها در كشور به شدت بالاست كه همين مسئله موجب افزايش قيمت تمام شده محصول و هم از نظر ميزان باقي.مانده سموم حائز اهميت است.

*آب مشكل اصلي بخش كشاورزي

اين استاد دانشگاه همچنين درباره استفاده بي رويه از آب در بخش كشاورزي گفت: استفاده بي.رويه از آب در سال.هاي گذشته به دليل عدم استفاده از الگوي كاشت مناسب، موجب هدر.رفتن آب و كاهش محصول توليدي شده است.
نجفي همچنين به اهميت يكپارچه.سازي اراضي اشاره كرد و گفت: خرد بودن اراضي كشاورزي در كشور موجب عدم استفاده از مكانيزاسيون كشاورزي افزايش هزينه توليد و قيمت تمام شده محصول شده و درآمد نهايي كشاورز را پايين مي.آورد.
اين استاد دانشگاه گفت: در سال.هاي اخير و همچنين در دولت نهم به بخش تحقيقات كشاورزي بهاي چنداني داده نشده و اعتبار مناسبي تخصيص نيافته و مشكل اصلي بخش كشاورزي را رقم زده است.

*جهاد كشاورزي به وظيفه خود عمل نكرده است

وي در بخش ديگري از صحبت.هاي خود وظيفه جهاد كشاورزي را سياست.گذاري، تحقيق و ترويج عنوان كرد و گفت: در سال.هاي اخير در هر سه مقوله، وزارت جهاد كشاورزي ضعيف عمل كرده و مشغول كارهاي واسطه.گري، تجارت و سرمايه.گذاري شده است به طوري كه اين كارها را بخش خصوصي مي.توانست انجام دهد.
نجفي گفت: اگر چه ما در سال.هاي گذشته پيشرفت.هايي در زمينه افزايش عملكرد در واحد سطح داشتيم اما كشور به دليل محدوديت منابع آبي با استانداردهاي جهاني فاصله قابل توجهي دارد.
نجفي همچنين افزود: كشاورزان كشور ما جامعه پيري هستند اما با توجه به ظرفيت ذاتي خودشان ثابت كرده.اند كه اگر روش.هاي مناسبي براي آنها ارئه شود به راحتي مي.توانند به كارگرفته و از ثمرات آن كشور را بهره.مند كنند.

*نوسان قيمت، مشكل عمده كشاورزان

اين استاد دانشگاه در بخش ديگري از صحبت.هاي خود فروش و بازاريابي را از مشكلات عمده كشاورزان عنوان كرد و گفت: در سالهاي گذشته به كرات ديده شده كه توليد به اندازه كافي بوده اما به دليل عدم ثبات و نوسان قيمت بازار، كشاورزان متضرر شدند.
وي افزود: منحني عرضه و تقاضا در كشور ما به ويژه در محصولات خاصي مانند سيب.زميني، پياز و گوجه.فرنگي به صورت تارعنكبوتي بوده و در يك سال به نفع توليد.كننده و سال ديگر به نفع مصرف.كننده مي.شود.

*عملكرد ضعيف تعاوني.ها در حذف واسطه.ها

وي در خصوص راهكار لازم براي حذف دلالي و واسطه.گري در بازار كشاورزي گفت: اگر شركت.هاي تعاوني بتوانند در بازار رقابت ايجاد كنند و يا حداقل 10 درصد محصولات كشاورزي از طريق اين تعاوني.ها به بازار عرضه شود نقش دلال.ها و واسطه.ها در فروش محصولات كشاورزي و افزايش قيمت كمرنگ خواهد شد.
وي افزود: با توجه به اينكه كشاورزان ما بيشتر خرد و در سطح كوچكي هستند بنابر اين از قدرت چانه.زني كمتري برخوردار بوده و قدرت تاثير.گذاري آنها در بازار كمتر است، اما اگر تعاوني.ها بتوانند نقش مؤثر خود را انجام دهند كشاورزان در تعيين قيمت بازار نقش مؤثري خواهند داشت.

*عملكرد ضعيف وزارت جهاد كشاورزي در بازاريابي

نجفي گفت: نقش عمده وزارت جهاد كشاورزي بازاريابي براي محصولات كشاورزي است كه در اين زمينه اصلا كار درخور و قابل توجهي انجام نداده است.
نجفي در پاسخ به اين سؤال كه چرا قيمت محصولات وارداتي از محصولات داخل ارزان.تر تمام مي.شود گفت: تورم بالا و همچنين ثابت بودن نرخ ارز در كشور در چندين سال اخير باعث شده كه قيمت محصولات كشاورزي داخل بالا باشد و همچنين اگر بالا بودن قيمت تمام شده محصولات كشاورزي به دليل خرد بودن زمين.هاي كشاورزي و بالا بودن قيمت نهاده.ها را نيز اضافه كنيم، شكاف عميقي بين تفاوت قيمت توليد داخل و قيمت محصولات وارداتي ايجاد خواهد شد.

*تصميمات غير كارشناسي در بخش كشاورزي

نجفي گفت: تصميمات آني و غيركارشناسي مسئولان در دولت نهم باعث شد بسياري از كارخانجات كشور فلج شده و خسارات عمده.اي به بخش كشاورزي وارد شود كه كم كردن تعرفه وارداتي شكر از بيش از 100 در صد به چهار درصد از آن جمله است.
وي با اشاره به پيشرفت.هاي صنايع تبديلي و تكميلي كشور گفت: اگر چه در اين زمينه پيشرفت.هاي خوبي بوده اما همچنان در بسياري از محصولات سنتي از قبيل زعفران، پسته، خرما مشكل بسته.بندي وجود دارد و مجبوريم اين محصولات را با قيمت نازل. به كشورهاي ديگر بفروشيم.

*عنكبوتي بودن منحني عرضه و تقاضا

اين استاد دانشگاه منحني عرضه و تقاضا به ويژه در محصولاتي كه دوره انبار.داري كمتري دارند را به صورت تارعنكبوتي عنوان كرد و گفت: عدم مديريت و دانش كافي براي تنظيم بازار باعث شده كه همواره بازار محصولات كشاورزي به ويژه در مورد محصولاتي كه دوره انبارداري كمتري دارند هميشه در نوسان بوده و باعث شود منحني عرضه و تقاضا به صورت تارعنكبوتي درآيد.
استاد دانشكده كشاورزي شيراز با اشاره به شدت كم بودن بارندگي و پراكنش آن در كشور افزود: با توجه به اينكه كشور ما در منطقه خشك قرار گرفته، خشكسالي و كمبود آب خسارت.هاي غيرقابل جبراني را در سالهاي گذشته به كشاورزان تحميل مي.كند و اثر شديدي بر روي توليد مي.گذارد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 416]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن